Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: na update niet meer werkbaar.  (gelezen 1163 keer)

Offline jacduy

  • Lid
na update niet meer werkbaar.
« Gepost op: 2019/12/01, 16:32:23 »
Na gisteren een grote update geinstalleerd te hebben is het gehele systeem,(Xubuntu) zo traag
en onstabiel geworden dat het geheel oooonwerkbaar is geworden. Niet meer vooruit te branden!
Hoe kan ik dit ongedaan maken.?
Voor de update werkte eea prima!

Re: na update niet meer werkbaar.
« Reactie #1 Gepost op: 2019/12/01, 16:56:45 »
Kan zijn dat er conflictjes zijn met oudere geupdate software. Overkomt mij ook wel eens. Zeker als er diverse kernel-updates zijn geweest.
Kun je opschonen met deze terminal-opdracht.

sudo apt-get autoclean && sudo apt-get autoremove
Is de update wel goed en volledig doorgevoerd?
Anders kun je dat ondervangen/herstellen met deze terminal-opdracht.

sudo apt-get install -f
Dat zijn in elk geval de eerste dingen die ik in zo'n geval probeer, en meestal toch wel resultaat opleveren.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline kuifje09

  • Lid
Re: na update niet meer werkbaar.
« Reactie #2 Gepost op: 2019/12/01, 17:06:03 »
" Kan zijn dat er conflictjes zijn met oudere geupdate software."

Ik wil niet betweterig zijn, maar zo-iets  kan dus eigenlijk niet. Dat is een fout van de packetbouwers en/of testers.
Okee, het is gratis en samen voor elkaar, maar toch... Ik blijf dit soort dingen triest vonden.
Maar hoop wel dat partyrabbit het ogelost krijgt.

Soms komt er na een dergelijke update, nog een update die dergelijke fouten hersteld. soms met een paar dagen, soms wat later..

EDIT: Sorry voor de naamsverwisseling, ik bedoelde hier natuurlijk Jacduy
« Laatst bewerkt op: 2019/12/01, 17:19:36 door kuifje09 »

Offline jacduy

  • Lid
Re: na update niet meer werkbaar.
« Reactie #3 Gepost op: 2019/12/01, 17:15:58 »
Ik ben met bovenstaand eens.
De vorige update resulteerde er in dat het systeem pas de 2e keer opstartte.
De update daarna zorgde ervoor dat de opstart wel direct lukte. He he!
Deze update is hopeloos.Afmelden lukt niet meer. Moet altijd stekker er uit anders wil ie niet uit!
Hopeloos.
Ga nu het voorgestelde uitproberen. Wellicht sucses.
Ik laat wat weten.

Offline jacduy

  • Lid
Re: na update niet meer werkbaar.
« Reactie #4 Gepost op: 2019/12/01, 19:47:11 »
Inmiddels de commando s  uitgevoerd, de computer is redelijk sneller geworden, maar is nog niet op zijn vroeger tempo.
Er zijn tientallen regels en toestanden verwijderd, maar het tweede commando gaf geen installaties.
Als er nog meer te doen valt..... ? Ik hoor het graag!
Bedankt zover.

Re: na update niet meer werkbaar.
« Reactie #5 Gepost op: 2019/12/02, 12:48:45 »
" Kan zijn dat er conflictjes zijn met oudere geupdate software."

Ik wil niet betweterig zijn, maar zo-iets  kan dus eigenlijk niet. Dat is een fout van de packetbouwers en/of testers.

Het kan dus wel en het is ook. Oude kernels (en bijbehorenden) blijven deels staan.

Hoe je dit beoordeeld moet je zelf weten. Je zou het anders verwachten, maar wie weet is er wel een technische reden dat het zo moet verlopen en niet anders kan. Dan nog vind ik het een verwaarloosbaar issue....
Ikzelf vind de opruimactie die eens in de zoveel tijd een keer moet geen enkele moeite en zolang je dat doet blijft de prima stabiliteit onaangetast goed. Ondanks dit heb je met linux amper werk om het stabiel te houden, en dat bevalt me prima.
Dus als dit alles is?!  ^-^

Inmiddels de commando s  uitgevoerd, de computer is redelijk sneller geworden

Mooi. Ik hoop dat anderen je verder kunnen helpen.

En ik raad je aan te onthouden, voer de eerste opruimregel uit zodra je een kernel-update of 2-3-4 hebt gehad. Laat niet meer oude kernels achterblijven want dan krijg je rare probleempjes.
Draait hier al een jaar of vijf totaal stabiel probleemloos op diverse computers.
« Laatst bewerkt op: 2019/12/02, 12:52:02 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore