Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Een forumonderdeel voor dreigingen van het internet ?  (gelezen 2174 keer)

Een forumonderdeel voor dreigingen van het internet ?
« Gepost op: 2012/09/01, 15:00:34 »
- Er is een topic geweest voor 'verfrissende ideeën' op dit forum, maar dat is al dood en begraven zie ik -

Ik zou graag opperen om een forumonderdeel te maken dat specifiek zich bezighoud met de gevaren van het internet.
Er zijn een paar meldingen gedaan i.v.m. een javalek (en dat zijn meerdere topics) en trojaanse paarden e.d. , en ik dacht dat het misschien beter is om deze zaken gewoon te bundelen in een onderdeel van het forum.

Vele gebruikers wanen zich ultraveilig met Linux, ubuntu, maar de realiteit is dat er ook voor deze vorm van internetten gevaren met zich meebrengt. Uiteindelijk ben je niet zo veilig en vrij met Linux zoals dat soms gepromoot wordt door steunpunten en forumleden.
Met dit topic zouden we tegelijkertijd in kaart kunnen brengen a: frequentie van nieuwe dreigingen en b: de eventuele aanpassingsmogelijkheden (er is meer maar ik wil hier niet te veel tegelijk posten).

Ook voor professionals is dit een interessant gedeelte denk ik, al was het maar om dingen beter in de kaart te krijgen.

Ik zie sommige forumonderdelen maar sporadisch gebruikt, dus lijkt me dat een vervanging zeker mogelijk is. (Persoonlijke indruk)

Denken jullie dat zo iets nodig is, of, liefst, zin heeft  ?
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Een forumonderdeel voor dreigingen van het internet ?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/01, 15:11:36 »
Ik heb nog niemand gevonden die schade heeft ondervonden van gevaren op het internet, en die gebruik maakte van Ubuntu. Zolang het gevaar puur theorie is, maar er in de praktijk niemand last van heeft, vind ik zo'n forumonderdeel niet nodig.

Er komen regelmatig topics op dit forum die wijzen op gevaren, echter nooit een topic van een slachtoffer...
« Laatst bewerkt op: 2012/09/01, 15:13:20 door Thomas de Graaff »

Offline Solosimpi

  • Lid
Re: Een forumonderdeel voor dreigingen van het internet ?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/01, 15:42:43 »
Ik vind het een prima idee want wie kijk er nu onder Algemeen als er iets mis is met een software programma? Ik niet iig. Vond het al merkwaardig dat de Java dreiging onder dit forumonderdeel gerangschikt was. Lijkt me goed passen bij Software en configuratie. Een paar klikken en je kan zie of er nieuws is van de laatste gevaren op internet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Een forumonderdeel voor dreigingen van het internet ?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/01, 17:07:01 »
Och, het internet is altijd al gevaarlijk geweest.... Er is een goede reden voor, dat we regelmatig veiligheidsupdates krijgen aangeboden krijgen. Niks nieuws onder de zon....

Dat geval met Java was nogal uitzonderlijk van aard en omvang, vandaar dat we er wat extra aandacht aan hebben besteed. Verder hoeven we ons niet gek te laten maken: de veiligheidsploegen van Ubuntu en van de gemeenschap doen hun werk, op de achtergrond, voor ons allemaal.  :)

Offline Dave

  • Lid
Re: Een forumonderdeel voor dreigingen van het internet ?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/01, 18:16:09 »
Ik heb nog niemand gevonden die schade heeft ondervonden van gevaren op het internet, en die gebruik maakte van Ubuntu. Zolang het gevaar puur theorie is, maar er in de praktijk niemand last van heeft, vind ik zo'n forumonderdeel niet nodig.

Er komen regelmatig topics op dit forum die wijzen op gevaren, echter nooit een topic van een slachtoffer...

Mee eens en vind het zelf ook allemaal maar een storm in een glas water, net als dat java lek wat steeds weer de kop op steekt.
Ken er legio die al ruim 2 jaar geen updates meer krijgen zonder problemen.
Toch passeert het steeds en samen met vragen over virusscanners (haal je bestanden op en deel je die met windows gebruikers) is een apart forumdeel hier voor niet zo'n vreemde vraag en weinig moeite.
meeste werk zal zijn de oude topics te verplaatsen en anders gewoon maar laten.


Re: Een forumonderdeel voor dreigingen van het internet ?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/09/01, 20:16:41 »
Van mij mag er wel een forumonderdeel komen voor computernieuws, dat wel, maar niet persé voor dreigingen.

Offline Dave

  • Lid
Re: Een forumonderdeel voor dreigingen van het internet ?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/09/01, 21:16:35 »
Van mij mag er wel een forumonderdeel komen voor computernieuws, dat wel, maar niet persé voor dreigingen.

de vragen over virusscanners zijn ook wat algemener toch?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Een forumonderdeel voor dreigingen van het internet ?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/09/02, 10:38:08 »
Een afdeling security zou hier niet misstaan inderdaad.

Re: Een forumonderdeel voor dreigingen van het internet ?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/09/02, 10:48:19 »
Een afdeling security zou hier niet misstaan inderdaad.

Zijn er zoveel securityproblemen op Ubuntu dat daar een aparte afdeling voor nodig is?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Een forumonderdeel voor dreigingen van het internet ?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/09/02, 10:53:50 »
Een afdeling security zou hier niet misstaan inderdaad.


Zijn er zoveel securityproblemen op Ubuntu dat daar een aparte afdeling voor nodig is?

security is niet enkel gerelateerd aan security holes binnen het systeem. het kan ook gaan over tools die er zijn om je systeem/server te beschermen, en optimaal gebruik te maken van die tools.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Een forumonderdeel voor dreigingen van het internet ?
« Reactie #10 Gepost op: 2012/09/29, 11:26:43 »
Veiligheid/beveiliging is over alle operating systems hetzelfde, linux windows en ios.
Linux is anders beveiligd dan bijv windows , waardoor linux minder gevoelig is voor virussen.

- http://www.security.nl/
- http://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/73
- http://www.h-online.com/security/
- http://www.youtube.com/watch?v=Xjld0t-fSiE&feature=g-all-u (Security Now 371: Your Questions, Steve's Answers #151 )
elke week
- http://ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=338
- http://www.jupiterbroadcasting.com/25166/password-securitieee-techsnap-77/ elke week

Indien je bovenstaande site's bijhoud, dan krijg je genoeg info over beveiligen/virussen, etc.

Misschien kan er ergens info gezet worden met goede links tav veiligheid.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/29, 11:28:35 door jan11000 »