Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: harde schijf perikelen  (gelezen 1500 keer)

twopeak

  • Gast
harde schijf perikelen
« Gepost op: 2006/01/29, 10:52:59 »
Hey

Ik ben vrij nieuw in het wereldje... Ik heb een nieuwe oude pc gekregen waarop ik Ubuntu wil testen. Ergens vond ik nog 2 oude harde schijven. Als ik me goed herriner is een van beide kapot.
Dus ik probeer ze 1-per-1 in te pluggen, opstarten en zien wat er gebeurd.
De eerste geeft 2 partities, die ik via admin>disks naar een folder kan mappen en dan activeren en dan de inhoud bekijken. De schijf partitioneren gaat niet (ook niet via het programma GParted) Ik kan er ook niets naar schrijven. De folders van beide partities hebben een slotje op getekend.
De tweede harde schijf is kleiner en heeft 1 partitie. Deze map ik ook naar een folder, geen inhoud. Dan probeer ik hem naar fat32 te formateren (straks ga ik een window$ installeren :'( ) Maar ook hier: een slotje op de folder.

Waarom komen er slotjes op de folders? is er een van beide schijven werkelijk kapot (of had windows er geen zin meer in?)
Hoe moet ik met tweede harde schijven omgaan?

Bedankt.

harde schijf perikelen
« Reactie #1 Gepost op: 2006/01/29, 10:57:50 »
Als je ze hebt gemount (toegankelijk gemakt), kun je ze niet partitioneren. Eerst weer even unmounten dus :)

twopeak

  • Gast
harde schijf perikelen
« Reactie #2 Gepost op: 2006/01/29, 14:26:42 »
hey, ja! super!
De ene schijf is al lees en schrijfbaar. Maar hoe zorg ik nu dat hij erkend wordt bij opstarten (dus dat ik hem altijd kan bereiken zonder telkens eerst te moeten mappen)?

De tweede probeer ik later, maar ik denk dat die dan kapot zal zijn. Hoewel ik niet weet hoe ik dat kan checken of hij nu kapot is, of dat ik gewoon nog te weinig van linux ken om hem te doen werken...

[edit] allebei werken ze (dat ik daar niet aan gedacht had!) MAAR... ze zijn enkel lees of schijfbaar voor de rootgebruiker... Dus ik map ze naar een bepaalde plaats bv. /home/twopeak/schijf2/
Dan open ik een niewe file-browser (belangrijk) en ga ik naar die plaats en is de schijf gelokt. Ga ik vanuit de Administration>Disks dan is er ook een knopje "browse" maar dan browse ik als root.
Vrij vervelend dus. Als root kan ik wel toevoegen enzo ... alles wat ik wil!

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
harde schijf perikelen
« Reactie #3 Gepost op: 2006/01/29, 14:47:33 »
Voor het toegankelijk maken moet je scrijfrechten hebben, rechterklik, permissies. Anders het commando op de terminal: chmod met eventueel sudo ervoor.

Om hem automatisch te mounten bij start-up: in fstab stoppen. Staat op
/etc/fstab

harde schijf perikelen
« Reactie #4 Gepost op: 2006/01/29, 18:19:27 »
Als ze beiden fat32 zijn, kun je ook http://www.ubuntulinux.nl/files/diskmounter gebruiken om ze in /etc/fstab te laten zetten op een manier waarop je ze als niet-root gebruiker kunt lezen/schrijven :)