Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: clamav/clamtk updaten  (gelezen 509 keer)

Offline keira

  • Lid
clamav/clamtk updaten
« Gepost op: 2015/12/26, 12:54:44 »
Hallo Forumleden,

Ik gebruik clamav/clamtk  0.98.7 en nu is er een nieuwe versie o.99 , nu heb ik 2 vragen:

A-Wat ik ook probeer, ik krijg hem niet geupdate naar 0.99, heeft iemand de goede "sudo" commando' s om te updaten ?

B-ook voor de gui- versie schijnt een update te zijn, maar hoe kan ik deze updaten met "sudo" commando's  ?

Ik heb een screenshot bijgesloten.

Mvg,

Keira
« Laatst bewerkt op: 2015/12/26, 13:04:42 door keira »

Re: clamav/clamtk updaten
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/26, 13:09:05 »
Hoe probeert u hem bij te werken naar de 0.99? De GUI hoeft in principe niet te worden bijgewerkt voor normaal gebruik.

Offline vanadium

  • Lid
Re: clamav/clamtk updaten
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/26, 13:41:19 »
Als je Clamav via het Ubuntu software centrum installeert. dan krijg je automatisch de updates. Natuurlijk gebeurt dat niet op de seconde nadat de nieuwe versie uit is: er gaat een beetje tijd over omdat de Ubuntu ontwikkelaars eerst het pakket voor Ubuntu maken en uittesten vooraleer het via de automatische updates naar je systeem te brengen. Spaar je dus de moeite. Linux is gemakkelijker dan je denkt.

Offline keira

  • Lid
Re: clamav/clamtk updaten
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/26, 14:49:52 »
Als ik in de terminal ingeef:
sudo freshclam

krijg ik:
WARNING: Your ClamAV installation is OUTDATED!
WARNING: Local version: 0.98.7 Recommended version: 0.99
(zie screenshot)

Dus hoe kom ik aan de 0.99 versie en de updated gui-versie ?

Mvg,

Keira



Offline PKing

  • Lid
Re: clamav/clamtk updaten
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/26, 16:08:53 »
Het feit dat er een nieuwe nog niet volledig uitgerolde versie is, wil niet zeggen dat de gebruikte virus definities out of date zijn.

In 2015 zijn er al diverse updates geweest, daar heb je waarschijnlijk niets van gemerkt.
En zolang je niet zelf gaat proberen Clam te updaten, zul je er ook niets van merken :)
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: clamav/clamtk updaten
« Reactie #5 Gepost op: 2015/12/27, 12:18:07 »
Het staat er dus letterlijk: DONT PANIC....  Van de andere kant is dit ook wel heel slecht van de makers: eerst mensen bangmaken met hoofdletters WARNING WARNING opgeven; en daarna zeggen dat het best meevalt. Als dat zo is, laat die waarschuwing dan ook weg zou ik zeggen; of verzacht de waarschuwing wat zodat mensen niet onnodig bang gemaakt worden.
(deze vraag komt eigenlijk om de zoveel tijd wel langs; onnodig wat mij betreft)

Offline vanadium

  • Lid
Re: clamav/clamtk updaten
« Reactie #6 Gepost op: 2015/12/27, 12:31:53 »
Je hebt enerzijds de makers van clamav. Zij verwittigen als er een nieuwe versie is. Je hebt anderszijds de mechanismes van een linux distributie zoals Ubuntu: software klaarmaken voor de distributie, testen en automatisch uitrollen naar de gebruikers. Je kiest: of de gemakkelijke weg, d.w.z. even wachten (ik vermoed vlug enkele weken) tot de update automatisch binnenkomt of de iets moeilijkere weg: de software updaten buiten het systeem van Ubuntu om.

Jou terminaloutput geeft aan dat de virusdefinities zelf up to date zijn. Ik zou mij geen zorgen maken. Wil je het wel anders, dan zal jij of iemand van het forum zich eens moeten verdiepen in de documentatie op de clamav website hoe je zelf de software buiten het softwarecentrum om kan installeren.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: clamav/clamtk updaten
« Reactie #7 Gepost op: 2015/12/27, 12:49:43 »
Zoals vanadium zegt. Overigens, ik blijf het benadrukken: antivirus installeren in Linux-voor-de-bureaucomputer is slechts nutteloze bezigheidstherapie. Een niet ongevaarlijke bezigheidstherapie, zelfs.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: clamav/clamtk updaten
« Reactie #8 Gepost op: 2015/12/27, 12:58:55 »
Overigens, ik blijf het benadrukken: antivirus installeren in Linux-voor-de-bureaucomputer is slechts nutteloze bezigheidstherapie. Een niet ongevaarlijke bezigheidstherapie, zelfs.
Dat dus.

Offline keira

  • Lid
Re: clamav/clamtk updaten
« Reactie #9 Gepost op: 2015/12/28, 17:30:34 »
Allemaalbedankt voor de info,ik zal het onthouden.

Keira