Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vreselijk noob met een paar vragen...............  (gelezen 2900 keer)

JohnyD

  • Gast
Vreselijk noob met een paar vragen...............
« Gepost op: 2008/10/27, 16:58:57 »
Hallo, eerst even voorstellen, Ik ben JohnyD, en ben aan het stoeien met Ubuntu voor het eerst in mijn leven.
Ik heb Ubuntu binnen Windows geïnstalleerd, zodat ik hem kan verwijderen als het me niet bevalt. (as-if ;) )
Overigens, ik heb de iso gedownload, gemount met iso-maker, en op die manier erop gezet.
Wel geprobeerd om hem eraf te halen omdat er een foutmelding kwam (welke weet ik niet meer) en daarna werd hij heel erg traag. Helaas lukte het niet om te deïnstalleren. Toen de map Ubuntu weggehaald in windows, en kon hem daarna opnieuw installeren, maar een uninstall lukt nog steeds niet. (is ook niet echt nodig, want hij loopt als een zonnetje) Ik heb nu dus een dual boot. Weet iemand hoe ik hem kan deïnstalleren?

Nu de echte vraag.
OpenTTD heb ik via synapsis erop gezet. Ik heb de originele bestanden, maar ik kom (uiteraard) niet in, en aan, de Root. Mij wordt gezegd door Ubuntu dat ik geen eigenaar ben wanneer ik met de rechtermuisknop op de home-map klik om rechten te veranderen. Heb via Sudo -s het rootwachtwoord veranderd, maar hoe moet ik nu inloggen als root? Bij voorkeur zet ik de bestanden via de grafische verkenner in de juiste map, maar met Terminal venster mag ook.

Pffffff, een heel verhaal. Ik hoop dat iemand er wijs uit kan worden.

Offline Roel1963

  • Lid
Vreselijk noob met een paar vragen...............
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/27, 17:47:29 »
Citaat van: JohnyD
Ik heb nu dus een dual boot. Weet iemand hoe ik hem kan deïnstalleren?
Als ik jouw verhaal zo lees heb je geen dual boot maar een Wubi installatie. Die kan je volgens mij via configuratiescherm - software verwijderen.

Offline Anco

  • Lid
Vreselijk noob met een paar vragen...............
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/27, 17:54:31 »
als je F2 doet en dan gksudo nautilus typt, krijg je een popup die om je rootwachtwoord vraagt. Daarna start nautilus (de bestandsverkenner) op als root, dus met alle rechten.
Linux user #485563

JohnyD

  • Gast
Vreselijk noob met een paar vragen...............
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/27, 18:11:42 »
Citaat van: Roel1963
Citaat van: JohnyD
Ik heb nu dus een dual boot. Weet iemand hoe ik hem kan deïnstalleren?
Als ik jouw verhaal zo lees heb je geen dual boot maar een Wubi installatie. Die kan je volgens mij via configuratiescherm - software verwijderen.
Ja, dat zou je verwachten (ik wel in ieder geval) maar dat werkt dus  niet. Ik sta voor een raadsel waarom niet overigens.

@Anco

Dank je. Die methode werk perfect! (behalve F2, dat dan weer niet.....) Het is in ieder geval gelukt, en ik heb weer wat geleerd..

Vreselijk noob met een paar vragen...............
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/27, 18:26:46 »
Citaat van: JohnyD
Citaat van: Roel1963
Citaat van: JohnyD
Ik heb nu dus een dual boot. Weet iemand hoe ik hem kan deïnstalleren?
Als ik jouw verhaal zo lees heb je geen dual boot maar een Wubi installatie. Die kan je volgens mij via configuratiescherm - software verwijderen.
Ja, dat zou je verwachten (ik wel in ieder geval) maar dat werkt dus  niet. Ik sta voor een raadsel waarom niet overigens.

@Anco

Dank je. Die methode werk perfect! (behalve F2, dat dan weer niet.....) Het is in ieder geval gelukt, en ik heb weer wat geleerd..
Is het niet alt-F2? Ik heb geen ervaring met Wubi overigens.

Offline Anco

  • Lid
Vreselijk noob met een paar vragen...............
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/27, 18:27:28 »
Citaat van: JohnyD
Citaat van: Roel1963
Citaat van: JohnyD
Ik heb nu dus een dual boot. Weet iemand hoe ik hem kan deïnstalleren?
Als ik jouw verhaal zo lees heb je geen dual boot maar een Wubi installatie. Die kan je volgens mij via configuratiescherm - software verwijderen.
Ja, dat zou je verwachten (ik wel in ieder geval) maar dat werkt dus  niet. Ik sta voor een raadsel waarom niet overigens.

@Anco

Dank je. Die methode werk perfect! (behalve F2, dat dan weer niet.....) Het is in ieder geval gelukt, en ik heb weer wat geleerd..
Mijn fout, sorry moest Alt+F2 zijn..
Linux user #485563

JohnyD

  • Gast
Vreselijk noob met een paar vragen...............
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/27, 18:46:00 »
Alt+F2 werkt wel inderdaad. Ik had gewoon de terminalvenster via Toepassingen geopend, maar ben zelf ook een voorstander van sneltoetsen.

JohnyD

  • Gast
Vreselijk noob met een paar vragen...............
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/28, 21:22:35 »
Even gezocht op Wubi (had een brainwave), en toen een wiki gevonden waarin staat hoe je Ubunt handmatig kunt verwijderen.
DIt ga ik proberen wanneer ik een nieuwe  hd heb aangeschaft. Dan gaat Ubuntu op de nieuwe HD, en kan die dus uit Windows verwijderd worden. Ik vindt Ubuntu wel erg leuk! Alhoewel ik er nog niet van overtuigd ben dat het totaal windows kan vervangen, simpelweg omdat er nog niet genoeg spellen voor mijn dochter zijn ( Dora, Sesamstraat, dit soort spellen dus)of proffessionele programmaś voor boekhouden en belastingaangiften (ik heb een eigen administratiekantoor) Tot nu toe is de enige (en zeer belangrijke) meerwaarde het veiliger op internet kunnen surfen zoder direkt bang te hoeven zijn voor virussen en malware. En natuurlijk weer eens iets nieuws ontdekken.

Vreselijk noob met een paar vragen...............
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/28, 21:44:36 »
Belasting aangiften proggies werken gewoon hoor ?
Of heb jij er een speciaal proggie voor ??

Veel dingen die je nu opnoemt zijn er wel en ook voor professioneel gebruik.

Ook dingen voor de kids zijn er zat en veel spellen werken gewoon in Wine, Cedega of crossover
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

JohnyD

  • Gast
Vreselijk noob met een paar vragen...............
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/28, 22:15:19 »
Ja, de belastingdienst heeft een aangifteprogramma wat ook onder linux werkt, maar zelf gebruik ik het Elsevier-pakket.
Maar zoals ik al gezegd heb, ik wil hem zeker als dual boot hebben!

Offline Roel1963

  • Lid
Vreselijk noob met een paar vragen...............
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/28, 23:53:50 »
Citaat van: JohnyD
professionele programmaś voor boekhouden en belastingaangiften (ik heb een eigen administratiekantoor) Tot nu toe is de enige (en zeer belangrijke) meerwaarde het veiliger op internet kunnen surfen zoder direkt bang te hoeven zijn voor virussen en malware. En natuurlijk weer eens iets nieuws ontdekken.
Citaat van: JohnyD
Ja, de belastingdienst heeft een aangifteprogramma wat ook onder linux werkt, maar zelf gebruik ik het Elsevier-pakket.
Maar zoals ik al gezegd heb, ik wil hem zeker als dual boot hebben!
JohnyD je zit blijkbaar in hetzelfde schuitje als ik, hoewel ik met Kluwer werk ipv Elsevier.

Wat je zou kunnen proberen is SQL-Ledger, ik werk daar inmiddels ook al weer een tijdje mee. Mocht je daarvoor een simpele maar volledige how-to van willen hebben dan geef je maar een seintje.

Voor een professioneel belastingprogramma moet je Windows wel aanhouden. Ik heb zowel Kluwer als Elsevier benaderd met een vraag over Linux-software en ik kreeg van beide organisaties bericht terug dat er geen Linux belastingprogramma bestaat en ook absoluut niet in de planning zit.

Vreselijk noob met een paar vragen...............
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/29, 01:05:12 »
En die zooi is ook niet aan de praat te krijgen in wine ??

Lijken me rechtoe aan proggie's die waarschijnlijk gewoon werken in wine.
Tis soms ff klooien met de .dll die je dan moet kopiëren van de window directory naar de wine folder.

heb zelf al met regelmaat succes gehad door gewoon door te rommelen tot het werkte.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Roel1963

  • Lid
Vreselijk noob met een paar vragen...............
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/29, 11:20:56 »
Je mag het wat mij betreft proberen Gandy maar mij lukt het niet. Gaat redelijk goed tot je de MSSQL server onder Wine wil installeren.

Mijn voormalige (Windows) administratieprogramma werkte ook even onder Wine, totdat ik een factuur of een overzichtje wilde printen. Dat werkte gewoon niet.

Wat administratiepakket ben ik al geswitched; toch ben ik bang qua professioneel fiscaal pakket nog wel een tijdje bij MS te moeten blijven. Ik heb dit overigens nog niet in een Virtualbox geprobeerd.

Vreselijk noob met een paar vragen...............
« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/29, 11:26:50 »
Dat laatste zou eventueel ook een mogelijkheid zijn...
Window in VB en dan daarin alle proggie's.

Echter ook dan stuit je vaak op probleempjes, bijv. dat windows de hard ware ( printer) niet kan vinden..

Hmzz
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Roel1963

  • Lid
Vreselijk noob met een paar vragen...............
« Reactie #14 Gepost op: 2008/10/29, 11:35:05 »
En qua administratie is het programmeren van software misschien niet zo lastig, aangezien boekhouden in technische zin internationaal niet zoooooveel verschilt. Maar fiscaal is ieder land heel anders, een Nederlands fiscaal pakket onder linux zal toch hoogstwaarschijnlijk in ons eigen land moeten worden ontwikkeld, en aangezien de grote uitgevers daar niet aan meewerken levert dat wel beperkingen op...

Vreselijk noob met een paar vragen...............
« Reactie #15 Gepost op: 2008/10/29, 14:55:22 »
Citaat van: Gandyman
Echter ook dan stuit je vaak op probleempjes, bijv. dat windows de hard ware ( printer) niet kan vinden..

Hmzz
Tenzij je een print-server hebt, zoals bij ons ;) Dan kun je ook vanuit VB printen, alleen herkent Windows in VB de verkeerde print-driver dus ik kan alleen maar zwart-wit printen uit Windows. Maar goed, kleuren printen doe ik toch op Ubuntu ;)

JohnyD

  • Gast
Vreselijk noob met een paar vragen...............
« Reactie #16 Gepost op: 2008/10/29, 18:40:45 »
En het werk is toch net even iets te belangrijk om "wat aan te klooien" en hopen dat het werkt. Ik moet er niet aan denken om halverweg gegevens kwijt te raken.
Maar er is toch niets op tegen om prive Ubuntu te gebruiken en Windows voor op kantoor?

Vreselijk noob met een paar vragen...............
« Reactie #17 Gepost op: 2008/10/29, 18:58:07 »
Laat ons meer zeggen: er is niks op tegen om Windows te gebruiken. Punt. :)

Vrijheid, blijheid. :lol:
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Vreselijk noob met een paar vragen...............
« Reactie #18 Gepost op: 2008/10/29, 19:57:58 »
Je gebruikt wat je wil gebruiken, alleen voor Windows-vragen zul je hier niet echt terecht kunnen op dit forum ;)

JohnyD

  • Gast
Vreselijk noob met een paar vragen...............
« Reactie #19 Gepost op: 2008/10/29, 22:06:18 »
Windows kan ik aardig mee uit de voeten.
Hoewel........ waar zit de any-key ?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Vreselijk noob met een paar vragen...............
« Reactie #20 Gepost op: 2008/10/29, 23:45:54 »
Citaat van: JohnyD
Windows kan ik aardig mee uit de voeten.
Hoewel........ waar zit de any-key ?
De spatiebalk.   :-)

Die is altijd veilig.

Offline Roel1963

  • Lid
Vreselijk noob met een paar vragen...............
« Reactie #21 Gepost op: 2008/10/30, 10:53:14 »
Citaat van: JohnyD
Maar er is toch niets op tegen om prive Ubuntu te gebruiken en Windows voor op kantoor?
Natuurlijk niet. Ik wil je alleen wel heel voorzichtig waarschuwen: over een tijdje zit je waarschijnlijk 3/4 van de tijd op Ubuntu en nog 1/4 op Windows :p

Digibeetje

  • Gast
Vreselijk noob met een paar vragen...............
« Reactie #22 Gepost op: 2008/10/30, 18:05:33 »
Als je Wubi gebruikt kun je het verwijderen het beste onder Windows  Software en dan op Wubi pakket klikken...
Zelf onder Ubuntu verwijderen blijven er resten achter.