Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Is deze externe harde schijf geschikt voor Ubuntu.  (gelezen 5890 keer)

Offline nor

  • Lid
Is deze externe harde schijf geschikt voor Ubuntu.
« Gepost op: 2008/09/25, 16:30:22 »
Hallo iedereen,

Ik ben van plan om een nieuwe externe harde schijf te kopen, aangezien de bestanden veel sneller en veiliger kunnen bewaren op extern HD dan op cd/dvd. De keuze was niet eenvoudig ivm enorme aanbod, mijn eerst keuze is:

FREECOM 1 TB USB 2.0 harddisk zwart

Ik heb de specificaties van deze externe HD via dixons gekeken. Er staat niet bij of het geschikt is voor Linux of Ubuntu.

Ik heb ook aan de verkoper gevraagd, en hij zei dat het niet geschikt is voor Linux. Nou, eerlijk gezegd had ik dat antwoord al verwacht. Waarschijnlijk keek de verkoper alleen naar de stikkers van windows en mac op het verpakking.

Verder wist ik ook niet zeker of Ubuntu wel 1TB (1000GB) kan lezen. Is het krachtige PC vereist? Ubuntu op mijn PC draait vlekkeloos :)

Vandaar mijn vraagje: Is deze externe HD van 1 TB wel geschikt voor Ubuntu. Ik heb al gegoogld, maar er valt niet veel te vinden. Wat ik wel weet, is dat de meeste externe HD naar EXT3 moet omgezet worden.

Alvast bedankt, nor

Is deze externe harde schijf geschikt voor Ubuntu.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/25, 16:36:26 »
Grote onzin wat de verkoper jou verkondigt. Dat heeft de verkoper waarschijnlijk gezegd omdat hij er niets vanaf weet. Een harde schijf is een harde schijf, geen ingewikkeld media-apparaat zoals een webcam. Ubuntu kan zowat alle merken harde schijven lezen. Een grote harde schijf hoeft geen krachtige PC te hebben; het is immers maar opslag.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Is deze externe harde schijf geschikt voor Ubuntu.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/25, 16:53:52 »
Inderdaad flauwekul. Elk merk en type harde schijf kan Ubuntu probleemloos aan.

Wat wel een kleine hobbel kan zijn: ik heb toevallig gisteren een 160 GB externe harde schijf gekocht. Toen ik hem aansloot in Ubuntu, kon die hem niet aankoppelen: bij de details stond, dat het ding "uncleanly unmounted" was geweest en daarom lukte het niet. In de fabriek is dat dus gebeurd, nota bene!

Enfin, ik heb de Gparted LiveCD opgestart en daarmee de bestaande partities vernietigd (partitionering was heel raar: 1 MB ongebruikte ruimte aan het begin, en daarna pas een geformatteerde partitie).

Ik heb de lege ruimte daarna opnieuw geformatteerd en het ding werkt nu als een tierelier.

Offline nor

  • Lid
Is deze externe harde schijf geschikt voor Ubuntu.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/25, 19:08:19 »
Okee, bedankt voor jullie antwoord :)

Ik ga morgen externe HD halen en laat jullie weten of het werkt. Ben zeer benieuwd :D

Offline mcgyver

  • Lid
Is deze externe harde schijf geschikt voor Ubuntu.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/25, 19:12:29 »
Je hoeft trouwens niet  als ext3 te partitioneren. Als je hem onder windows gaat gebruiken is NTFS ook goed.

Offline nor

  • Lid
Is deze externe harde schijf geschikt voor Ubuntu.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/26, 10:50:31 »
Ik heb zojuist externe HD van 1TB bij dixons opgehaald. Toen het op PC aangesloten was, herkent Ubuntu hem keurig. En ik kon het meteen gebruikt, zonder ik speciale dingen moet doen :D Wat is Ubuntu geweldig!

Externe HD is standaard geformateerd in NTFS-formaat. Wat raden jullie me aan? Naar EXT3 omzetten, zodat bestandoverdracht stuk sneller is dan NTFS. Of is de snelheid tussen NTFS en EXT3 te verwaardelozen?

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Is deze externe harde schijf geschikt voor Ubuntu.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/26, 10:55:13 »
Ik heb toch één keer een uitzondering gehad: mijn Maxtor One-touch van 160Gb weigerde alle dienst op mijn Ubuntu 7.10 indertijd... Echt op geen enkele manier aan de praat te krijgen, terwijl mijn Lacie 120Gb en WD passport 160Gb het ook uitstekend doen (of deden in het geval van die Lacie :( )
De Maxtor gaf alleen een vervelend tikkend geluid als ik hem instak, terwijl hij op hetzelfde en andere (win) systemen zonder problemen werkt. Tja, niks aan te doen, dus gebruik ik gewoon een andere :)

@Nor: als je hem nooit ofte nimmer op een win-systeem gaat gebruiken dan zou ik kiezen voor ext3, gewoon omdat je dan ook geen last hebt van bestandsfragmentatie of fouten in het systeem bij verkeerd unmounten.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Is deze externe harde schijf geschikt voor Ubuntu.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/26, 11:01:44 »
Citaat van: DarkStar
@Nor: als je hem nooit ofte nimmer op een win-systeem gaat gebruiken dan zou ik kiezen voor ext3, gewoon omdat je dan ook geen last hebt van bestandsfragmentatie of fouten in het systeem bij verkeerd unmounten.
Dat klopt, maar dan moet je na het formatteren in EXT3, wel even de rechten goed zetten....
terminal: gksudo nautilus
rechtsklik muis op bestandssysteem - media - sdb1 (of hoe hij ook moge heten)
Eigenschappen - tabblad rechten
en geef iedereen alle rechten (lezen en schrijven).

Let op: de gewijzigde rechten zijn pas van kracht, nadat je deze dingen hebt gedaan (raar maar waar):
- harde schijf softwarematig ontkoppelen
- stroom afhalen van de harde schijf
- USB-stekker eruit
- USB-stekker er weer in
- stroom weer aan
- opnieuw aankoppelen

Is deze externe harde schijf geschikt voor Ubuntu.
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/26, 11:19:23 »
Nor, je kan de schijf ook verdelen in partities bijv de helft NTFS en de andere helft EXT3. Tenminste als je ook Windows gebruikt. Wel zorgen dat je "netjes" afkoppelt zowel onder Windows als Ubuntu. Je kan beter niet een besturings systeem er op installeren, het lukt wel, eigen ervaring, maar geeft toch problemen en is erg traag.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline lizardman

  • Lid
Is deze externe harde schijf geschikt voor Ubuntu.
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/26, 11:21:31 »
Citaat van: pjotr123
(...) Enfin, ik heb de Gparted LiveCD opgestart en daarmee de bestaande partities vernietigd (partitionering was heel raar: 1 MB ongebruikte ruimte aan het begin, en daarna pas een geformatteerde partitie).

Ik heb de lege ruimte daarna opnieuw geformatteerd en het ding werkt nu als een tierelier.
Vraagje... Waarom gebruik je daarvoor de Gparted LiveCD? ik gebruik gewoon altijd partitiebewerker uit het menu (gparted installeren met synaptic) en dat is nog nooit fout gegaan. Maar het zou natuurlijk kunnen dat ik altijd nog geluk heb gehad.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Is deze externe harde schijf geschikt voor Ubuntu.
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/26, 11:39:19 »
Citaat van: lizardman
Citaat van: pjotr123
(...) Enfin, ik heb de Gparted LiveCD opgestart en daarmee de bestaande partities vernietigd (partitionering was heel raar: 1 MB ongebruikte ruimte aan het begin, en daarna pas een geformatteerde partitie).

Ik heb de lege ruimte daarna opnieuw geformatteerd en het ding werkt nu als een tierelier.
Vraagje... Waarom gebruik je daarvoor de Gparted LiveCD? ik gebruik gewoon altijd partitiebewerker uit het menu (gparted installeren met synaptic) en dat is nog nooit fout gegaan. Maar het zou natuurlijk kunnen dat ik altijd nog geluk heb gehad.
Ik heb in het verleden wel eens meegemaakt, in eerdere versies van Ubuntu, dat Ubuntu zich er op ongewenste wijze mee ging bemoeien: aankoppelen wanneer Gparted nog niet klaar was, en zo. Met storingen als gevolg. Vandaar dat ik sindsdien altijd de Gparted LiveCD gebruik, dan heb je dat soort rare dingen niet.

De Gparted LiveCD is speciaal ontworpen voor maar 1 ding: partitioneren. En dat doet hij feilloos. Een geweldig precisie-instrument.  :-)

Offline lizardman

  • Lid
Is deze externe harde schijf geschikt voor Ubuntu.
« Reactie #11 Gepost op: 2008/09/26, 11:47:11 »
Aha weer wat geleerd.
Dat wist ik niet van dat ongewenst aankoppelen... dat zou inderdaad roet in het eten gooien.
Dan zou je dus inderdaad kunnen stellen dat ik tot nu toe nog altijd geluk heb gehad. ;-)
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Is deze externe harde schijf geschikt voor Ubuntu.
« Reactie #12 Gepost op: 2008/09/26, 11:52:24 »
Ook kan je geen wijzigingen aanbrengen in de partitie's met gparted in een bestaande installatie. De schijf blijft nl aangekoppeld in het systeem. En wat Pjotr123 schrijft, Gparted Live werkt geweldig.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline lizardman

  • Lid
Is deze externe harde schijf geschikt voor Ubuntu.
« Reactie #13 Gepost op: 2008/09/26, 12:05:27 »
Klopt, ik gebruik Gparted ook alleen maar voor m'n USB sticks/disks.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Is deze externe harde schijf geschikt voor Ubuntu.
« Reactie #14 Gepost op: 2008/09/26, 15:52:33 »
Wat ik altijd doe na aankoop van een product waarvan werd gezegd dat deze niet werkt in Linux, maar dat toch uitstekend doet: Ik stuur een e-mail naar de winkel met de mededeling dat deze het uitstekend doet. Achteraf zeggen ze dan altijd dat ie het wel goed doet :P

Is deze externe harde schijf geschikt voor Ubuntu.
« Reactie #15 Gepost op: 2008/09/26, 16:08:34 »
Ik zou het bij NTFS houden denk ik, het leuke van een externe harde schijf is juist dat je 'em een keer mee kan nemen naar iemand anders.

Offline nor

  • Lid
Is deze externe harde schijf geschikt voor Ubuntu.
« Reactie #16 Gepost op: 2008/09/26, 16:20:49 »
Dank voor jullie reacties :D

Ik heb een externe HD gepartioneerd met de behulp van Gparted LIVE. 50 GB in NTFS en de rest in EXT3.

Citaat
Pjotr123 zei:
terminal: gksudo nautilus
rechtsklik muis op bestandssysteem - media - sdb1 (of hoe hij ook moge heten)
Eigenschappen - tabblad rechten
en geef iedereen alle rechten (lezen en schrijven).
Als ik naar tabblad rechten kijk, zie ik 3 soort groepen, namelijk (in engels):
-owner;
-group;
-others;

Moet ik voor alle groepen "read and write" instellen? En als ik bij owner en group bekijk, zie ik dat het op root ingesteld is. Als ik drop-roll menu open, staat er diverse keuze. Ik weet niet welke ik moet kiezen? Mijn eigen gebruiksnaam?

Voor alle duidelijkheid, zie ook onderstaande afbeelding:


Ik kan inderdaad externe HD nog niet benaderen.

Is deze externe harde schijf geschikt voor Ubuntu.
« Reactie #17 Gepost op: 2008/09/26, 16:24:36 »
Verander "Owner" naar jouw gebruikersnaam, doe hetzelfde bij "Group". Vervolgens op "Apply Permissions" klikken.

Is deze externe harde schijf geschikt voor Ubuntu.
« Reactie #18 Gepost op: 2008/09/26, 18:05:25 »
Wel met root rechten openen, anders kan je nog niks aanpassen.
sudo nautilus in de terminal of gksudo nautilus , het laatste gksudo geeft een grafisch inlog schermpje.
Veranderen van root naar bijv nobody voor group bijv no group invullen, als je ook schrijf een lees bevoegd heden geeft kan iedereen schrijven en lezen op de disk. Wil je dat niet maak je een groep aan waar de personen inzitten die dit wel mogen, staat onder  Systeem>Beheer>Gebruikers en groepen.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline nor

  • Lid
Is deze externe harde schijf geschikt voor Ubuntu.
« Reactie #19 Gepost op: 2008/09/26, 18:45:16 »
Ik heb de rechten aangepast. Na herstarten van externe HD kan ik lezen en schrijven. Dat vergat ik bijna te doen.

Ik heb nog wat kleine problemen ondervonden. Mijn externe HD bestaat uit 2 partitites, dus ik moet hem 2x umounten. Is dat normaal?

Als ik hem mount, krijg ik hieronder te zien:
53.7 GB Media
946.5 GB Media

Deze benaming vind ik maar niks, en is er manier om schijfnaam aan te passen? Met e2label? Krijg je dan op elke PC hetzelfde schijfnaam te zien, en niet alleen op mijn PC? Of is het beter om af te blijven?

Is deze externe harde schijf geschikt voor Ubuntu.
« Reactie #20 Gepost op: 2008/09/26, 19:27:04 »
Je ene partitie is EXT3 en de andere NTFS, dit wordt gezien als twee aparte schijven/file systemen, dit is bij mij ook zo. Hernoemen kan misschien ook met sudo nautilus, de disk mag niet aan gekoppeld zijn. Wellicht is er een betere methode, dit is wat ik kan bedenken. Normaal koppelt Ubuntu schijven in volg orde aan, disk, disk-1, disk-2 etc. De schijven staan zo vermeld in de map media. Zoals eerder vermeld, er is ongetwijfeld een betere methode, ik denk dat een van de andere forum je een beter antwoord kunnen geven.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline nor

  • Lid
Is deze externe harde schijf geschikt voor Ubuntu.
« Reactie #21 Gepost op: 2008/09/26, 19:42:37 »
Dank voor je uitleg, maar ik heb al de manier gevonden hoe je externe HD kan hernoemen. Wel is Windows XP vereist.

Start Windows op en zorgt ervoor dat externe HD aangesloten is. Aangezien mijn externe HD EXT3 bevat, kan windows deze bestandssyteem niet lezen. Om kunnen te lezen, download je Ext2fs. Na installatie kan Windows EXT3 wel zien.

Klik op icon van externe HD met rechterknop voor eigenschappen. Vul de naam in. Klaar is Kees :) Je krijgt de gewenste benaming onder Ubuntu ook te zien.

Wel een beetje jammer dat Ubuntu niet eenvoudig methode heeft om interne/externe/draagbare schijf te hernoemen. Ik ben blij dat het alles opgelost is. En iedereen bedankt voor alles :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Is deze externe harde schijf geschikt voor Ubuntu.
« Reactie #22 Gepost op: 2008/09/26, 19:48:16 »
Makkelijk een etiket zetten op een EXT3-partitie doe je met e2label.

Voorbeeld voor partitie sda5, die je het etiket "appelflap" wil geven:

Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in (zonder het woordje Code):
sudo e2label /dev/sda5 appelflapdruk op Enter. Je wachtwoord blijft onzichtbaar, dat hoort zo.

Daarna volledige herstart van je PC.
Overal in je grafische omgeving heet sda5 nu appelflap, maar onder de motorkap heet hij nog steeds sda5.

Let op: e2label werkt alleen bij partities die geformatteerd zijn in EXT3 of EXT2.

Offline vanadium

  • Lid
Is deze externe harde schijf geschikt voor Ubuntu.
« Reactie #23 Gepost op: 2008/09/26, 19:51:48 »
De manier waarop je een etiket kan geven aan een schijf, verschilt volgens het bestandssysteem:

https://help.ubuntu.com/community/RenameUSBDrive

Offline nor

  • Lid
Is deze externe harde schijf geschikt voor Ubuntu.
« Reactie #24 Gepost op: 2008/09/26, 20:00:05 »
Citaat van: pjotr123
Makkelijk een etiket zetten op een EXT3-partitie doe je met e2label.

Voorbeeld voor partitie sda5, die je het etiket "appelflap" wil geven:

Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in (zonder het woordje Code):
sudo e2label /dev/sda5 appelflapdruk op Enter. Je wachtwoord blijft onzichtbaar, dat hoort zo.

Daarna volledige herstart van je PC.
Overal in je grafische omgeving heet sda5 nu appelflap, maar onder de motorkap heet hij nog steeds sda5.

Let op: e2label werkt alleen bij partities die geformatteerd zijn in EXT3 of EXT2.
Krijg je de benaming "appelflap" alleen op je eigen PC te zien? Of geldt dat voor elke PC dat je externe HD aansluit?