Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu en win7 dualboot  (gelezen 1208 keer)

Ubuntu en win7 dualboot
« Gepost op: 2011/06/06, 09:15:18 »
Hallo mensen,

Voordat ik mijn pc/bootsector vernaggel, wil ik graag wat advies vragen van de experts  ;)

Ik heb een windows 7 PC 64 bit.(Kan Ubuntu daar wel mee overweg eigenlijk ??   ).Daar hangt ook via de usb poort een externe HDD (geformatteerd met FAT-32).
Het bios van deze PC kan ook opstarten vanaf externe USB.
Nu was het mijn bedoeling om Ubuntu desktop 10.04 te installeren op de externe USB HDD.
Als ik nu de install CD in mijn CR-ROM drive leg, ziet ubuntu dan de ext.USB HDD ?
En zal hij daar dan ook van kunnen booten ?
Ik wil eigenlijk liever niet rommelen met partitie managers of bootmanagers  ^-^

Oh wacht even.  Die ubuntu desktop 10.04 is een 32 bit versie.. deze versie inmiddels geinstalleerd op een 64 bits systeem. Geen probleem. Heb ook Acronis OS loader draaien. Dus kan nu via de OS loader kiezen voor win7 of Ubuntu.
Alleen jammer dat tijdens het installatieproces van Ubunt hij de USB-HDD niet detecteerd.
Ik heb Ubuntu nu op een aparte fysieke HD (ouderwetse parall)-ATA 120 Gb geinstalleerd.

« Laatst bewerkt op: 2011/06/06, 13:12:01 door rubberbutt »

Re: Ubuntu en win7 dualboot
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/06, 14:45:52 »
Ubuntu 32-bit kan prima op een 64-bit computer worden geïnstalleerd. Zoals je intussen hebt gemerkt.
Maar er is ook een 64-bit versie van Ubuntu 10.04 LTS.

Tot hoeverre het mogelijk moeilijk is om Ubuntu op een externe USB hdd te installeren en er van te laten booten weet ik niet.
Ik heb daar geen ervaaring mee, maar die fysieke oude hdd kan natuurlijk ook prima.
Dit zou ik ook eerder stellen boven een USB hdd.

De externe USB hdd zou ik eerder gebruiken voor het opslaan van een backup.

Offline kristof70

  • Lid
Re: Ubuntu en win7 dualboot
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/06, 15:14:41 »
Wat ik zou doen:

1) Met het gratis programma Clonezilla  (.iso bestand branden op cd, pc opstarten vanaf die cd) een volledig image maken van je harddisk. De kopie (image) plaats je veilig op een externe disk  (Opgelet, NTFS !!! FAT32 max bestandsgrootte=4GB)
2) Eens de image gemaakt kan je ten alle tijde terugvallen op je huidige installatie van je harddisk op 1/2 uur.
3) Installeer Ubuntu nu naast je Windows 7, tijdens de installatie van ubuntu kan je de optie 'naast huidig besturingssysteem installeren' aanvinken.

Wat ik nog even wil meegeven: Je harde schijf mag max 3 primaire partities bevatten vooraleer je ubuntu installeert. Een harde schijf kan maar max 4 primaire partities bevatten, Ubuntu maakt dus een primaire partitie aan bij de installatie. Als je reeds 4 primaire partities op je harde schijf hebt zal je de keuzemogelijkheid 'naast bestaand besturingssysteem installeren' niet terugvinden.

****Clonezilla, echt iets wat je moet kennen ! Dit bespaart je soms dagen werk bij een herinstallatie.***

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu en win7 dualboot
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/06, 15:21:04 »
Wanneer je de live CD gebruikt, dan wordt daarin de USB-disk herkend.
Ga je installeren, dan kan je de USB schijf aanwijzen, maar let er wel op, dat de opstart-lader (grub) ook op de USB schijf gezet wordt!
Op deze manier zit ik regelmatig te testen, alles werkt en loopt redelijk soepel (USB-2).
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu en win7 dualboot
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/06, 17:34:56 »
Nu was het mijn bedoeling om Ubuntu desktop 10.04 te installeren op de externe USB HDD.

Geen goed idee. Een besturingssysteem, elk besturingssysteem, hoort op een *interne* harde schijf. Sneller, stabieler, geen moeilijk gedoe met opstartladers als Grub....

Re: Ubuntu en win7 dualboot
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/06, 18:55:45 »
Daar ben ik nu inmiddels ook wel achtergekomen :P

trouwens, die Clonezilla werkt prima !
Heb van mijn C station waar win 7 opstaat, een image gemaakt naar de ext. USB harddrive.
Omdat hij FAT32 is werd de imagefile netjes opgedeeld in max. chunks van 2 gb.
Misschien niet een fraaie oplossing, maar het werkt wel..
En op mijn pc waren al 4 primaire partities, dus inderdaad opletten !!

Offline kristof70

  • Lid
Re: Ubuntu en win7 dualboot
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/06, 22:36:10 »
Inderdaad   ;) ;) ;)   Die clonezilla zou iedereen moeten kennen.

Wie zich enige moeite getroost om dit programma te leren kennen, die zal het gemak pas kennen.
Ik raad wel aan om eens te googlen, er zijn nederlandstalige handleidingen voor Clonezilla.

http://leerwiki.nl/CloneZilla_LiveCD_-_Disk_Image_maken