Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu op verkeerde schijf  (gelezen 1794 keer)

Offline Ivoryke^

  • Lid
Xubuntu op verkeerde schijf
« Gepost op: 2010/02/13, 00:25:34 »
Hoi...

Ik heb vanavond Xubuntu geinstalleerd... maar tot mijn grote schrik op de verkeerde schijf! Ik heb 2 schijven in mijn pc waarvan 1 XP MCE op stond/staat. De andere stond vol met persoonlijke bestanden en daar is nu Xubuntu op geinstalleerd. Kan ik de bestanden die op de schijf stonden waar Xubuntu nu opstaat nog terughalen?

Re: Xubuntu op verkeerde schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/13, 00:36:21 »
Misschien nog met testdisk in dit programma zit ook photorec, hiermee kan je bestanden mee terug halen, is wel allemaal via de terminal. http://forum.nedlinux.nl/viewtopic.php?id=27195 en nog wat meer. Testdisk staat volgens mij niet op de Ubuntu live cd, wel op de Knoppix live cd. Je kan natuurlijk ook eerst Ubuntu op de andere partitie/schijf installeren. Heb je niet eerst een back-up gemaakt van je gegevens, dat zou het makkelijkste zijn.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Xubuntu op verkeerde schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/17, 12:24:09 »
Een deel van je bestanden is trouwens niet meer te redden omdat ze overschreven zijn met de systeembestanden van Ubuntu.

Het is natuurlijk erg spijtig, maar helaas is er niets aan te doen :(

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Xubuntu op verkeerde schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/17, 15:34:37 »
Maar gelukkig had je ook nog ergens een back-up van die persoonlijke bestanden. Toch?

Offline lieuwex

  • Lid
Re: Xubuntu op verkeerde schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/17, 16:01:03 »
Een deel van je bestanden is trouwens niet meer te redden omdat ze overschreven zijn met de systeembestanden van Ubuntu.

Het is natuurlijk erg spijtig, maar helaas is er niets aan te doen :(

Word de schijf dan full geformateerd ???
Want als die snel is geformateerd is die vaak nog te redden.
Maar ik weet alleen een goede progamma voor Windows want ik heb dit nooi nodig gehad in Linux.
Medion Akoya Desktop, Ubuntu 9.10, 4 GB ram, 1 TB Hardeschijfruimte, Nvidia GeForce 230, Logitech G15 Keyboard.
Linux User: 505585 Linux Machine: 416504

Offline xubxub

  • Lid
Re: Xubuntu op verkeerde schijf
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/17, 19:43:18 »
Het programma Photorec om gegevens terug te halen zit ook
op de liveCD 'Parted Magic'
http://partedmagic.com/programs.html

xbxb

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Xubuntu op verkeerde schijf
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/18, 01:03:15 »
Citaat
Word de schijf dan full geformateerd Huh?

Ik ken de technische uitleg van het begrip formateren niet, maar ik denk dat gegevens op een geformateerde partite wel nog te redden zijn zolang er maar geen nieuwe bestanden worden weggeschreven naar de partitie.

Dit zal ervoor zorgen dat een (klein) deel van de bestanden niet meer te redden valt, omdat op de plaats waar zij op de partitie stonden, nu gewoon de Ubuntu bestanden staan.

Offline Ivoryke^

  • Lid
Re: Xubuntu op verkeerde schijf
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/18, 08:49:34 »
Bedankt voor de reacties!  We zijn hier eerst aan de slag gegaan met het proberen de bestanden terug te halen van een andere plek. Namelijk een externe schijf waar de bestanden ook op hebben gestaan. Wij dachten dat het makkelijker zou zijn om het daarvan terug te halen omdat je dan niet met 2 verschillende bestandsystemen zit. Helaas heeft dat nog niet veel opgeleverd.

Photorec./TestDisc is inderdaad ook waar ik op uit kwam na inlezen en zoeken. Het enige probleem daarmee is... dat ik ook nogal een newbie ben. Dus het zal even puzzelen en zoeken worden hoe dat nou allemaal moet. Als iemand me nog een how-to kan aanwijzen?

In ieder geval bedankt voor jullie tijd.  ^-^

In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline lieuwex

  • Lid
Re: Xubuntu op verkeerde schijf
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/22, 11:35:52 »
Citaat
Word de schijf dan full geformateerd Huh?

Ik ken de technische uitleg van het begrip formateren niet, maar ik denk dat gegevens op een geformateerde partite wel nog te redden zijn zolang er maar geen nieuwe bestanden worden weggeschreven naar de partitie.

Dit zal ervoor zorgen dat een (klein) deel van de bestanden niet meer te redden valt, omdat op de plaats waar zij op de partitie stonden, nu gewoon de Ubuntu bestanden staan.

Ooh ja bij snel formateren word alleen de index verwijderd. Dus dan denkt de computer dat die leeg is en schrijft er over heen.
Medion Akoya Desktop, Ubuntu 9.10, 4 GB ram, 1 TB Hardeschijfruimte, Nvidia GeForce 230, Logitech G15 Keyboard.
Linux User: 505585 Linux Machine: 416504