Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Twee manieren op een gemeenschap te besturen  (gelezen 10964 keer)

Re: Twee manieren op een gemeenschap te besturen
« Reactie #25 Gepost op: 2010/11/06, 12:52:11 »
@femke: Zolang er nog geen besluit is over die verzekering, blijft het ter sprake komen. Dat lijkt me nogal logisch.

Wel ben ik het met Cees eens dat het inderdaad offtopic is hier. Bij deze dus ontopic graag (ik ga zelf ook ontopic vanaf hier ;)) :)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Twee manieren op een gemeenschap te besturen
« Reactie #26 Gepost op: 2010/11/06, 13:21:40 »
Het lijkt nu wel of de hele soap weer overnieuw gaat beginnen. Hoeveel tijd hebben jullie niet al gestoken in dat gedoe met die verzekeringen en zo? Begint dat nu weer overnieuw dan?
Zoals Petervdw en anderen die zich er al in verdiept hadden maar waar niets meer is gedaan en nu komt dat weer ter sprake?

: http://forum.ubuntu-nl.org/ubuntu-nl/support-ubuntu-nleventueel-op-te-richten-rechtspersoonstichting/msg343272/#msg343272
inderdaad femke, er is reeds onvoorstelbaar veel energie  gestoken in de discussie over een rechtspersoon door velen binnen deze community, tot notarissen en leden die rechten hebben gestudeerd aan toe. (En er dus a priori verstand hebben van rechtspositionele zaken)
Het is ook heel moeilijk om dat overzicht te hebben, er wordt veel gepost op het forum nietwaar. Het is voor sense waarschijnlijk onbegonnen werk om alleen al orde te scheppen in een discussie die alle kanten op gaat soms, en daar ook nog generale conclusies aan te verbinden.
Maargoe bovenstaande draad, door drummies gestart, is wel een heel inhoudelijke discussie over waar het werkelijk om gaat in deze.
Goed om door te lezen misschien.

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Twee manieren op een gemeenschap te besturen
« Reactie #27 Gepost op: 2010/11/06, 14:27:59 »
Tja, ik wilde niet lelijk doen, hoor.
Dat ik ook al eens naar het probleem van die verzekering heb gekeken; daar hoef ik geen bedankje voor, graag gedaan. Ik ben ook lid van de club (zij het bescheiden) en als ik wat kan doen, graag.

Wat ik heb willen benadrukken is de primaire vraag: Is het wel mogelijk om een gemeenschap als Ubuntu-nl met een dergelijke losse structuur in een georganiseerd verband als een stichting of vereniging te willen onderbrengen. Dat is niet filosofisch bedoeld, maar gewoon praktisch. Straks een hele berg werk verzet, hoop moeite gedaan, 200 % inzet, enz, en uiteindelijk mislukt.

Mijns inziens zullen de meeste leden van nu geen lid worden (zeker niet met contributie) van een vereniging of andere vorm. Laat staan kandidaat/bestuurder van Ubuntu-nl als het op een full-time job gaat lijken die niet betaald wordt.

Dat er wat aan de structuur en de organisatie gesleuteld wordt, ok, ik juich het van harte toe, maar ik waarschuw wel voor al te veel optimisme, om teleurstellingen te voorkomen.

Vr.groet, peter

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Twee manieren op een gemeenschap te besturen
« Reactie #28 Gepost op: 2010/11/06, 14:48:25 »
Is het wel mogelijk om een gemeenschap als Ubuntu-nl met een dergelijke losse structuur in een georganiseerd verband als een stichting of vereniging te willen onderbrengen.
Wanneer ik alles goed begrepen heb (mijn biologische processor is soms traag :lol:), is dat niet de bedoeling.
De losse teams moeten gewoon een goede structuur krijgen, aangepast aan de doelstellingen en het aantal "leden".
Een eventuele stichting heeft als enige doel, het ondersteunen van de teams en het beheren van eventuele bezittingen.
In theorie staat de stichting dus los ven het geheel .........
Mocht ik het niet goed begrepen hebben, dan wordt het tijd voor een upgrade :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Twee manieren op een gemeenschap te besturen
« Reactie #29 Gepost op: 2010/11/06, 16:18:33 »
Er zal in alle gevallen (net als nu ;)) sprake zijn van vriendjespolitiek (=Nepotisme). Citaat van wikipedia:
Citaat
Het is aan te nemen dat geen enkele organisatie vrij is van enige vorm van nepotisme. Het is typisch menselijk om een voordeel of benoeming te (willen) verlenen aan een gelijkgestemde, of iemand die men tenminste kent. Dit zal in sterkere vorm gelden wanneer ook nog langdurig samengewerkt moet worden. En niemand zal vrijwillig iemand willen benoemen of een opdracht willen gunnen wanneer hij of zij een hekel aan die andere persoon heeft.
Bij de tweede manier is er net zo goed kans op ongewenste vriendjespolitiek als niet de werkelijke bijdrage maar de populariteit van iemand in de grote groep een grotere rol speelt.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Twee manieren op een gemeenschap te besturen
« Reactie #30 Gepost op: 2010/11/06, 22:10:33 »
Wat Testcees denk ik wil zeggen is dat het risico dat men (hoofdelijk) aansprakelijk wordt gesteld voor schade aan derden veroorzaakt door anderen naar mijn beste weten in een organisatie als Ubuntu-NL organisatie niet aanwezig is als het gaat om zaken als forumbeheer, schrijven van documentatie etc.

Besluit het team om bijvoorbeeld een commerciële partij op het forum zwart te gaan maken, en heb jij als teamlid zelf daarmee ingestemd, en niet aangegeven dat je het daar niet mee eens bent, en ondervind die commerciële partij daar schade van, ja, in zo'n hypothetisch geval ben je dan naar mijn beste weten hoofdelijk aansprakelijk voor de schade die zo'n partij heeft ondervonden. Maar dat lijkt me niet meer dan normaal, en bij dergelijk gedrag zal ook geen verzekering uitbetalen.

Als het op de organisatie van evenementen aankomt is het een andere kwestie, daar is het risico dat je als organisatie aansprakelijk wordt gesteld voor schade aan derden naar mijn beste weten een stuk reëler. Mede daarom heeft het team ook besloten dat er een stichting wordt opgericht om dergelijke risico's af te kunnen vangen met een verzekering voor die evenementen.

Neem die aansprakelijkheid niet te licht op....

Je moet niet raar opkijken als zo'n evenementenverzekering gaat proberen de schade te verhalen op de groepsraad of individuele leden daarvan. Een bestuursaansorakelijkheidsverzekering hoeft bovendien niet duur te zijn. Die van mij kost € 35 per jaar. Is wel een collectieve regeling via scouting.

Zoals Pjotr al aangeeft, je hoeft geen budget te hebben om aansprakelijk gesteld te worden.

Aanvulling: excuus had al gereageerd voordat ik alle andere reacties had gelezen. Dit (verzekeren) zit inderdaad wat later in het traject....
« Laatst bewerkt op: 2010/11/06, 22:16:13 door DirkJan »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Twee manieren op een gemeenschap te besturen
« Reactie #31 Gepost op: 2010/11/08, 01:13:43 »
Aanvulling: excuus had al gereageerd voordat ik alle andere reacties had gelezen. Dit (verzekeren) zit inderdaad wat later in het traject....
Prima, noodzaak en mogelijkheden voor verzekeringen zijn mogelijk anders dan voor een scouting groep maar dat komt later in het traject wel ter sprake.

Ontopic is nu 2 manieren voor een gemeenschapsraad:
  • subteam leads
  • gekozen uit en door Ubuntu-nl leden *

* wie zijn Ubuntu-nl leden?

Alternatieve voorstellen zijn om de keuze te beperken tot de Launchpad sub-teams (voor zover ingevoerd) of alleen internationaal herkende Ubuntu members toe te staan, zoals in het voorbeeld Loco, het NicaraguanTeam
Klik links bovenin op Documentatie

Offline JanClaeys

  • Lid
Re: Twee manieren op een gemeenschap te besturen
« Reactie #32 Gepost op: 2010/11/08, 06:19:10 »
De Gemeenschapsraad van Ubuntu-nl moet (alleen) bestaan uit "echte" 'Ubuntu Members'. De erkenning als 'Ubuntu Member' is internationaal.

Zijn er geen 5 'Ubuntu Members' te vinden voor deze raad, dan starten we met minder en is er ook geen "verkiezing" nodig.
Problemen hiermee:
  • er is in het verleden nooit aangeraden dat mensen een internationaal "Ubuntu Member" worden, dus dat nu plots eisen op korte termijn zal onterecht een aantal goede medewerkers-kandidaten uitsluiten
  • het is momenteel niet eenvoudig om Ubuntu Member te worden zonder redelijk vlot Engels te schrijven; sommigen zullen daarbij misschien hulp nodig hebben van anderen in de gemeenschap, dus we zouden daar hulp bij moeten geven (en dat ook bekend maken)

(Op langere termijn is dit misschien wel doenbaar als voorwaarde, dat zou dan besproken moeten worden.)

Waarom de voorzitter automatisch het loco-contact persoon is begrijp ik niet, van mij mag je voorzitter zijn maar als regel denk ik dat de raad zelf een voorzitter kan aanwijzen/kiezen.
Dat hoeft inderdaad niet per sé, bijvoorbeeld in verschillende Latijns-Amerikaanse landen is het loco-contact iemand die vlot in het Engels kan communiceren, terwijl de "LoCoTeam Leader" bijvoorbeeld enkel Spaans (en misschien een locale Indiaanse taal?) spreekt.

Aan de andere kant is Sense een beetje de leiding aan het nemen in een aantal zaken, dus als hij ook officieel de leiding krijgt is dat niet abnormaal.  ;)
Jan Claeys
Ubuntu-nl IRC team - Ubuntu-be LoCoTeam Contact

Offline JanClaeys

  • Lid
Re: Twee manieren op een gemeenschap te besturen
« Reactie #33 Gepost op: 2010/11/08, 06:30:55 »
In het verlengde, een rekeningnummer waar donaties en sponsoring naar toe kunnen.
Ook op de site en het forum te tonen.
En dan maar hopen dat het niet geplunderd wordt voor vergader consumpties en km vergoedingen  :evil:
Plunderen mag zeker de bedoeling niet zijn, maar ik heb er geen enkel probleem mee als mensen die ook effectief een hoop hard werk doen een gratis consumptie drinken op kosten van de vereniging.  Uiteraard op voorwaarde dat de kas dat toelaat en er geen misbruik van gemaakt wordt.

Wat ik bedoel is dat bijvoorbeeld mensen die een hele dag van hun vrije tijd opofferen, plus een onbekend bedrag aan kosten maken uit eigen rekening (verplaatsingskosten, fotokopies, decoratie, promotie, etc.), recht hebben op een gratis drankje (en dan bedoel ik niet specifiek op vergaderingen, maar ook mensen die meehelpen aan een release party of een stand op een computerbeurs).

Uiteraard moet dat met mate gebeuren en moet een vereniging financieel gezond blijven.  Maar ik hoop dat iedereen het verschil inziet tussen "een duur vergaderdiner met gratis champagne" en "een drankje om de medewerkers te bedanken".
Jan Claeys
Ubuntu-nl IRC team - Ubuntu-be LoCoTeam Contact

Offline JanClaeys

  • Lid
Re: Twee manieren op een gemeenschap te besturen
« Reactie #34 Gepost op: 2010/11/08, 06:35:44 »
Mijns inziens zullen de meeste leden van nu geen lid worden (zeker niet met contributie) van een vereniging of andere vorm. Laat staan kandidaat/bestuurder van Ubuntu-nl als het op een full-time job gaat lijken die niet betaald wordt.
Het probleem met dergelijke contributie is vaak dat je dan de mensen die eigenlijk al het werk doen, ook nog eens laat betalen voor wat ze al gratis voor anderen doen.

Het beste zou dus zijn als er een andere bron van inkomsten is (giften, verkoop van fan-artikelen, etc.).
Jan Claeys
Ubuntu-nl IRC team - Ubuntu-be LoCoTeam Contact

Re: Twee manieren op een gemeenschap te besturen
« Reactie #35 Gepost op: 2010/11/08, 10:58:04 »
@JanClaeys:
"er is in het verleden nooit aangeraden dat mensen een internationaal "Ubuntu Member" worden, dus dat nu plots eisen op korte termijn zal onterecht een aantal goede medewerkers-kandidaten uitsluiten

Volgens mij moeten alle Ubuntu-NL teamleden Ubuntero zijn, dus wat je zegt klopt niet helemaal. Of ik moet nu 2 dingen door elkaar halen :D

Trouwens, over je idee van "verkoop van fan-artikelen":
dit vind ik helemaal geen slecht idee! :)
We zouden dan bijv. spullen uit de officiële Canonical Store kunnen verkopen, maar ook een idee is om leden dingen te laten verkopen die zij gemaakt hebben, bijv. een eigengemaakt Ubuntu CD-hoesje, een eigengemaakte Ubuntu-poster etc. Canonical en de leden resp. krijgen dan natuurlijk een deel van het geld, wij maken er slechts winst op. Net als in de supermarkt die dingen inkopen en met een klein beetje winst weer verkopen. Als het aanslaat, kunnen we er best een leuk bedrag mee verdienen per jaar :)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Twee manieren op een gemeenschap te besturen
« Reactie #36 Gepost op: 2010/11/08, 11:01:13 »
@JanClaeys:
"er is in het verleden nooit aangeraden dat mensen een internationaal "Ubuntu Member" worden, dus dat nu plots eisen op korte termijn zal onterecht een aantal goede medewerkers-kandidaten uitsluiten

Volgens mij moeten alle Ubuntu-NL teamleden Ubuntero zijn, dus wat je zegt klopt niet helemaal. Of ik moet nu 2 dingen door elkaar halen :D
Volgens mij wordt je ubuntero als je de code of conduct ondertekend hebt.
Ubuntu-member is weer wat anders: https://wiki.ubuntu.com/Membership

Re: Twee manieren op een gemeenschap te besturen
« Reactie #37 Gepost op: 2010/11/08, 11:04:14 »
@Johan: Maar is dat internationaal, zoals Jan zegt?
Als dat zo is: schrap dan maar het eerste deel van mijn post :D

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Twee manieren op een gemeenschap te besturen
« Reactie #38 Gepost op: 2010/11/08, 11:33:48 »
In het verlengde, een rekeningnummer waar donaties en sponsoring naar toe kunnen.
Ook op de site en het forum te tonen.
En dan maar hopen dat het niet geplunderd wordt voor vergader consumpties en km vergoedingen  :evil:
Plunderen mag zeker de bedoeling niet zijn, maar ik heb er geen enkel probleem mee als mensen die ook effectief een hoop hard werk doen een gratis consumptie drinken op kosten van de vereniging.  Uiteraard op voorwaarde dat de kas dat toelaat en er geen misbruik van gemaakt wordt.
Natuurlijk kan/wil je hulp bij een evenement (een) gratis consumptie geven, bijvoorbeeld vanuit de sponsoring voor dat (ene) evenement.
Een rekeningnummer op de site voor donaties en sponsoring om als Ubuntu-nl geld in kas te hebben (los van een feitelijk evenement) geeft hiervoor ook mogelijkheden. Maar ik het met Dave eens dat dit een bijzondere invloed kan hebben op de cultuur binnen Ubuntu-nl.

Bijvoorbeeld: Soms help ik wel eens mee met een Nederlandstalig wiki artikel en moedig iedereen aan dat ook te doen. Maar als de kwaliteit van de documentatie wiki van invloed is op het aantal en de hoogte van donaties is dat minder vrijblijvend. Een slecht onderhouden documentatie wiki zal mogelijk minder opleveren en daar wil ik niet verantwoordelijkheid voor zijn.

Volgens mij moeten alle Ubuntu-NL teamleden Ubuntero zijn, dus wat je zegt klopt niet helemaal. Of ik moet nu 2 dingen door elkaar halen :D
Volgens mij wordt je ubuntero als je de code of conduct ondertekend hebt.
Ubuntu-member is weer wat anders: https://wiki.ubuntu.com/Membership
Of in het Nederlands: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InternationaleGemeenschap/UbuLid

Volgens mij is het (op dit moment) voor teamleden niet verplicht de CoC te ondertekenen (Ubuntero te zijn). Van leden van een Gemeenschapsraad zou je dit wel kunnen verwachten (eisen?) en voor deze leden is er ook een speciale Leader-CoC.
http://www.ubuntu.com/community/conduct
http://www.ubuntu.com/community/leadership-conduct
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Twee manieren op een gemeenschap te besturen
« Reactie #39 Gepost op: 2010/11/08, 12:30:51 »
Het is, denk ik, goed onderwerpen stap voor stap te bespreken.

1. (on-topic) manier vinden om een gemeenschap te besturen
2. (nu deels off-topic) bestuuursproblemen inventariseren
3. (nu off-topic) samen met een bestuur problemen oplossen.

We zijn bij stap 1.

Verzekeringen zit, als dat een oplossing is, in stap 3.

+ 1

Daarbij komt dat de discussie over een rechtspersoon niet opnieuw gevoerd hoeft te worden omdat er al een besluit over is genomen in overeenstemming met de gehele community dat er een stichting komt met als doel Ubuntu-Nl te ondersteunen op die punten waarvoor een rechtspersoon nodig is (zoals het regelen van verzekeringen, ontvangen van donaties e.d.). Een minimale en dienstverlenende stichting dus.

Natuurlijk kan er door de leiding van Ubuntu-NL als ze daar aanleiding toe zien wel voor worden gekozen om dit eerdere besluit om een dergelijke stichting op te richten terug te draaien. Pas dan is het nodig om opnieuw te gaan discussieren over allerlei andere oplossingen ivm. een rechtspersoon, verzekeringen e.d.

In deze draad is het nu de bedoeling de voorstellen van Sense ivm. hoe het bestuur te organiseren te bespreken.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/08, 12:32:53 door Thomas de Graaff »

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Twee manieren op een gemeenschap te besturen
« Reactie #40 Gepost op: 2010/11/09, 12:58:30 »
Ik ben erg voor de tweede manier waar Sense naar neigt. Dus om het op ongeveer dezelfde manier te doen als het internationale met Ubuntu Members. Alleen een Ubuntu NL lid kan zich verkiesbaar stellen, en mag stemmen.

Dingen die nog duidelijk moeten worden:
 - Waar moet je aan voldoen om Ubuntu NL Lid te worden. We kunnen hiervoor ongeveer dezelfde voorwaarden stellen als internationaal (zie de pagina die ik gaf).
 - Wie laat nieuwe leden toe? Beginnen wij dan ook een lidmaatschapsraad? Of wordt dit ook een taak van de gemeenschapsraad, gezien we als Ubuntu NL niet zo heel groot zijn verwacht ik niet zo vaak nieuwe leden.

In het begin krijgen we wel een beetje een kip/ei verhaal. Kiezen we eerst een gemeenschapsraad die nieuwe leden mag toekennen. Of kiezen we eerst leden die zich verkiesbaar kunnen stellen voor de gemeeschapsraad. Vooral in het begin wordt het lastig te bepalen wie er allemaal Ubuntu lid worden. Ik denk dat een teamvertegenwoordiger al ongeveer Ubuntu NL lid is in deze. Maar hier moeten we dan ook nog maar duidelijke voorwaarden voor opstellen.

Voordat we te diep ingaan op de implementatiedetails wil ik graag nog één ding zeggen. Ga aub in op het feit welke manier van besturen we willen. Bijvoorbeeld hoe we precies nieuwe leden kiezen kunnen we het over gaan hebben wanneer we besloten hebben deze manier van besturen te gaan invoeren.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Twee manieren op een gemeenschap te besturen
« Reactie #41 Gepost op: 2010/11/09, 13:26:05 »
Dingen die nog duidelijk moeten worden:
 - Waar moet je aan voldoen om Ubuntu NL Lid te worden. We kunnen hiervoor ongeveer dezelfde voorwaarden stellen als internationaal (zie de pagina die ik gaf).
 - Wie laat nieuwe leden toe? Beginnen wij dan ook een lidmaatschapsraad? Of wordt dit ook een taak van de gemeenschapsraad, gezien we als Ubuntu NL niet zo heel groot zijn verwacht ik niet zo vaak nieuwe leden.

Goede vragen. In beginsel is er volgens mij al besloten dat Ubuntu-nl een gemeenschap is waar met meritocratie geldend is. Je zal dan toch een lijst moeten maken voor het verdienen van die 'merits'. En praten we dan over kwaliteit of kwantiteit? Ik zie de lange discussies al ontstaan  :D

Mijn idee zou zijn om simpelweg te beginnen met de gemeenschapsraad conform het eerste voorstel van Sense en vervolgens toe te werken naar het tweede voorstel.

Offline Gotiniens

  • Lid
Re: Twee manieren op een gemeenschap te besturen
« Reactie #42 Gepost op: 2010/11/09, 13:46:39 »
Ik ben erg voor de tweede manier waar Sense naar neigt. Dus om het op ongeveer dezelfde manier te doen als het internationale met Ubuntu Members. Alleen een Ubuntu NL lid kan zich verkiesbaar stellen, en mag stemmen.

Dingen die nog duidelijk moeten worden:
 - Waar moet je aan voldoen om Ubuntu NL Lid te worden. We kunnen hiervoor ongeveer dezelfde voorwaarden stellen als internationaal (zie de pagina die ik gaf).
Ik zie niet in waarom we niet het Ubuntu member systeem van de internationale community hiervoor kunnen gebruiken? Waarom zelf met veel moeite iets opzetten terwijl het er al is?

Het probleem van de engelse taal kan wel opgelost worden door iemand als begeleider aan te stellen tijdens het acceptatie process.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Twee manieren op een gemeenschap te besturen
« Reactie #43 Gepost op: 2010/11/09, 13:50:46 »
Is er geen mogelijkheid om die pagina's ook vertaald online te krijgen?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Twee manieren op een gemeenschap te besturen
« Reactie #44 Gepost op: 2010/11/09, 14:14:56 »
Miischien is het handig om een overzicht te hebben van de zaken in verband met een bestuur waar meer duidelijkheid over nodig is, ongeacht welke vorm gekozen wordt? Want het gaat natuurlijk niet alleen om wie er deelnemen in een bestuur, en hoe die gekozen worden. Als deze zaken internationaal al goed geregeld zijn, dan kan dat wat mij betreft ook prima overgenomen worden.

iets als: (aanvullingen, verbeteringen gewenst natuurlijk :) )

Citaat
algemeen bestuur, gemeenschapsraad (voor zaken die niet binnen teams opgelost kunnen worden)
------------------
procedure deelname, hoe komt iemand in het algemeen bestuur?
hoe beeindigd deelname aan het bestuur (lid voor een periode of periodieke evaluatie of..)?
besluitvormingsprocedures, hoe neemt het bestuur beslissingen?
periodieke vergadering, met welke regelmaat vind er overleg plaats?
medium vergadering, waar en hoe vind dat overleg plaats, openbare logs?
hoe wordt de agenda van de vergaderingen vastgesteld?
hoe communiceert, overlegt het algemeen bestuur met de rest van de community?

teambestuur
-------------
procedure deelname, hoe komt iemand in het team bestuur? (of, als alternatief, behoort ieder teamlid automatisch tot het teambestuur?)
hoe beeindigd deelname aan het bestuur (lid voor een periode of periodieke evaluatie of..)?
besluitvormingsprocedures, hoe neemt het team bestuur beslissingen?
periodieke vergadering, met welke regelmaat vind er teamoverleg plaats?
medium vergadering, waar en hoe vind dat overleg plaats, openbare logs?
hoe wordt de agenda van vergaderingen vastgesteld?


Re: Twee manieren op een gemeenschap te besturen
« Reactie #45 Gepost op: 2010/11/09, 15:04:23 »
Is er geen mogelijkheid om die pagina's ook vertaald online te krijgen?


Is al gebeurd ;)
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InternationaleGemeenschap/UbuLid

Re: Twee manieren op een gemeenschap te besturen
« Reactie #46 Gepost op: 2010/11/09, 21:45:35 »
Sorry dat ik dit nogal laat laat weten, maar op dit moment zit ik midden in een toetsweek en dat is dan ook de reden dat ik deze week niet zoveel online beschikbaar was. Ik lees nu even bij, maar aan de echte verwerking van de discussie die hier gevoerd wordt (geweldig trouwens, ik ben blij dat we hier nu zo'n mooie discussie kunnen hebben) zal ik pas vrijdagmiddag toekomen. Dan meer inhoudelijks.

Maar nu eerst even een paar korte dingen.

In mijn eerste bericht noemde ik dat de rol van LoCo-contact en voorzitter van de Gemeenschapsraad samenvielen. Dit stelde ik niet voor om mijzelf een leuke titel te bezorgen. Ik ben er helemaal voor om te kijken of we deze functie ook verkiesbaar kunnen stellen, en het lijkt me goed om het te overwegen. In zo'n geval zal ik mijzelf verkiesbaar stellen, maar ik zal mijzelf natuurlijk nooit opdwingen.
De reden dat ik deze functies heb samengevoegd in het eerste bericht was om te voorkomen dat we twee kapiteins op één schip krijgen. Met de invulling van de rol van loco-contact zoals die nu is zouden we dan twee verschillende personen hebben die beide enige sturing proberen uit te oefenen. Om dat te voorkomen, en om te zorgen dat de er namens Ubuntu NL één persoon kan spreken heb ik dit gedaan. Echter, het was maar een voorstel. Het is natuurlijk nog een discussiepunt. Maar het probleem van een voorzitter die niet zo goed Engels spreekt zal bij ons wel kleiner zijn dan in de Spaanstalige landen. Mocht het toch een probleem zijn, dan is er altijd een oplossing te verzinnen.

Jan neemt me de woorden uit de mond, ik denk dat het een goed alternatief is om eerst de vier leden van de Gemeenschapsraad die geen voorzitter/loco-contact/wat-dan-ook-besloten-wordt-hierover zijn te laten kiezen door subteams (of door helemaal vrije verkiezingen?) en tegelijkertijd in snel tempo voorbereiden om ook voor de Gemeenschapsraad 'Ubuntu Membership' als vereiste voor lidmaatschap van de Gemeenschapsraad en voor stemrecht te nemen. Wanneer er nu al mensen zijn die denken dat ze genoeg bijgedragen hebben om Ubuntu Member te worden, kun je ook al contact met me opnemen. (Zie handtekening.) Tot vrijdagmiddag ben ik echter wel slecht bereikbaar.

Verwar dit onderwerp niet met de discussie over een stichting! Dit gaat daar helemaal niet over, hoewel ik wel voor het oprichten van een stichting ben nadat de organisatie weer op orde is, maar over de organisatie van de gemeenschap. De stichting staat daar buiten.

Trouwens, aan de wiki-pagina http://wiki.ubuntu-nl.org/community/OrganisatieVoorstel heb ik nog niet gezeten. Het is goed om dat niet helemaal weg te gooien, maar te gebruiken voor het voorstel, maar het is niet hét voorstel.

Oké! Later meer inhoudelijks.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!