Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wacom tablet heeft kuren, en printer trouwens ook.  (gelezen 1649 keer)

Wacom tablet heeft kuren, en printer trouwens ook.
« Gepost op: 2008/05/19, 20:34:55 »
Halloha,

Ik heb een lapdoosje met daarop ubuntu 8.04, en als randapparatuur heb ik onder andere een touchpad, waarvan ik het verticaal scrollen nog moet uitzoeken, een leuke logitech nano muis, waarvan ik nog een aantal knoppen aan de praat moet krijgen, en een wacom graphire3 tablet waar ik helemaal zot op ben. Helaas (en dit probleem heb ik niet met mijn oude vaste pc en ubuntu 7.10 32 bit) wil het wel eens gebeuren dat opeens zonder een duidelijke reden een deel van mijn scherm niet meer in het actieve gedeelte van mijn wacom tablet valt. Ik werk dolgraag met dat tablet, maar dit is vreeeselijk irritant. Dan kom je opeens niet hoger dan de statusbalk in firefox of wil je iets selecteren/transformeren etc in blender, gimp etc en opeens reageert de cursor niet meer. gaat hij niet hoger, of niet verder naar links/rechts of naar beneden.

Ik heb wat rondgezocht ik ik had ergens gevonden dat je met de keepshape "1" optie aan kon geven dat je tablet het maximale actieve gebied gebruikt dat correspondeert met het je scherm.

Ik heb een breedbeeld scherm, en een A6 actief tabletgebied. Dat kleine strookje onderaan dat eraf valt vind ik niet zo heel erg, als ik maar wel het hele scherm kan gebruiken.
Ik dacht dat keepshape de oplossing zou zijn, maar dat is dus niet zo. Het gebeurt geheel willekeurig, en ik word er behoorlijk sjagrijnig van.


Nog iets, ik heb een HP2575, die had ik ingesteld op mijn laptop voor zowel ubuntu 8.04 als Windows XP home. Maar toen heb ik mijn draadloze netwerk beveiligd. SSH2. Daarna netjes de netwerkinstellingen terug goed gezet in Ubuntu en Windows. Iets eerder net nog een inktcardridge vervangen want die was compleet leeg, netjes de printer zelf de boel laten uitlijnen.
Punt is, nu werkt de printer opeens niet meer. Niet meer op mijn laptop met ubuntu 8.04 (krijg na het opstarten netjes te horen dat de printer niet gevonden kan worden)
en niet meer met windows xp.
Op mijn vaste pc ook niet meer met ubuntu 7.10. Wonder boven wonder werkt dat kreng wel op mijn vaste pc met Windows xp!!
Ik ben fortuinlijk genoeg om heel veel haren te hebben die ik uit zou kunnen trekken, maar datheb ik er tochnet even niet voor over....

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan fixen?
wacom en printer? anyone?


ps. als iemand toevallig weet hoe je Fn toetsen op een Windows installatie aan de praat kan krijgen, wees vrij om dat ook even te posten aub :)

Offline ruujan

  • Lid
Wacom tablet heeft kuren, en printer trouwens ook.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/19, 22:05:47 »
Is dat een netwerkprinter? Of hoe hangt-ie dan aan je pc's

Wacom tablet heeft kuren, en printer trouwens ook.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/19, 23:02:19 »
ja het is een netwerkprinter, hij zit via utp op mijn modem/router en vanaf daar kan, nou ja kon ik hem vanaf mijn vaste pc en laptop met iedere os die ik erop had tot nu toe gewoon zien en bedienen. En nou opeens niet meer. Baaalen.

Skilltone

  • Gast
Wacom tablet heeft kuren, en printer trouwens ook.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/23, 00:04:43 »
Goede avond

Ik heb ook de 2575. Nadat ik de draadloze instellingen beveiligd heb en poorten veranderd (voor ps3) in router linksys naar poort 3 had ik hetzelfde verhaal. Ik heb de printer en modem 1 minuten van stroom gehaald, en modem gestart en daarna printer. 1 minuten maar, langer reset je router weer namelijk. En doet deed alles het weer.  Tenminsten ik moest wel systeem--beheer---afdrukken en printer laten zoeken. En inderdaad xp doet in dit soort gevallen niet zo moeilijk ;)

Wacom tablet heeft kuren, en printer trouwens ook.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/01, 16:01:27 »
De printer doet het in elk geval weer. Ik heb hem in allebei de ubuntu's en op mijn Windows partitie gewoon opnieuw laten zoeken/installeren.
Ik heb meer problemen nu met andere dingen. Iedere keer moet ik mijn netwerk opnieuw instellen op mijn laptop en ubuntu voor wireless (wat neerkomt op het opnieuw invullen van het wachtwoord) of ik de instellingen nu opsla, of op het groene vinkje klik voor "deze locatie als standaard gebruiken" of niet.

Mijn wacom tablet werkt nog steeds niet zoals het moet, en misschien het meest irritante, Blender heeft willekeurige "freeze" lags.... Ik werk veel met blender en het is vreselijk irritant om te werken als de boel niet reageert.
En op Windows werken de Fn knoppen niet, en wie een beetje met blender kan werken, weet hoe belangrijk een numpad is...

Offline eendje

  • Lid
Wacom tablet heeft kuren, en printer trouwens ook.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/01, 16:23:41 »
Ik heb hier ook een Graphire Tablet, maar hier werkt de tablet naar behoren. Heb je wel in de Xorg.conf het hekje aan het begin van de regel weggehaald bij regels input device bij server layout? Zie onderstaande regels:

Section "ServerLayout"
Identifier "Default Layout"
  screen "Default Screen"
Inputdevice "Generic Keyboard"
Inputdevice "Configured Mouse"

# Uncomment if you have a wacom tablet
Inputdevice "stylus" "SendCoreEvents"
Inputdevice "cursor" "SendCoreEvents"
Inputdevice "eraser" "SendCoreEvents"
EndSection
Voordat ik dat weghaalde werkte mijn tablet relatief i.p.v. absoluut.

Geen idee of het werkt, gewoon een gok.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Wacom tablet heeft kuren, en printer trouwens ook.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/01, 17:12:12 »
Section "ServerLayout"
Identifier "Default Layout"
  screen "Default Screen"
Inputdevice "Synaptics Touchpad"
InputDevice "Configured Mouse"
InputDevice     "stylus" "SendCoreEvents"
InputDevice     "cursor" "SendCoreEvents"
InputDevice     "eraser" "SendCoreEvents"
EndSection
Dit is de code zoals hij in mijn xorg staat. Ik heb het stylus/cursor/eraser gedeelte er zelf ingezet. Zonder dat zou hij waarschijnlijk niet werken. Ik zit op een laptop, en heb dus ook een gewoon touchpad, ik wil niet dat het ene het andere breekt...

Helaas dus...
het was niet zozeer dat het tablet relatief is, maar meer dat het lijkt alsof het HELE tablet, steeds een ander DEEL van het scherm gebruikt... dus ik kan nooit bijvoorbeeld uiterst links, of rechts, of onder of boven komen.
It's really frustrating....

Offline eendje

  • Lid
Wacom tablet heeft kuren, en printer trouwens ook.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/01, 18:18:06 »
Vaag, geen idee. Heb je ok al eens geken naar xsetwacom. Daar kun je ook van alles mee instellen.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline lizardman

  • Lid
Wacom tablet heeft kuren, en printer trouwens ook.
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/01, 20:01:14 »
Heb hier ook een HP-2575, super ding trouwens.
Heb de printer een vast IP gegeven zodat het daar alvast niet fout kan gaan.
verder op Ubuntu vanuit Synaptic hplip-gui geinstalleerd.
Dan Systeem->Voorkeuren->HPLIP-Toolbox  ff laten opzoeken en installeren .....klaar!
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Wacom tablet heeft kuren, en printer trouwens ook.
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/01, 20:45:55 »
ik wil hem uberhaupt geen vast IP adres geven, ik gebruik gewoon hp-toolbox in de terminal, ook handig.
printer/scanner werkt inmiddels weer.
Grote probleem momenteel is wacom graphire3 tablet, netwerk continu opnieuw instellen en dat blender niet goed draait.
Ik vind niks dat die problemen oplost...