Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partitie sda4 gebruiken om op te kopiëren en plakken  (gelezen 491 keer)

Partitie sda4 gebruiken om op te kopiëren en plakken
« Gepost op: 2008/05/03, 20:35:19 »
Hallo,


ik ben Els. Op de laptop van mijn vriend Werner heb ik 4 partities, op mijn computer ook. Bij elk is dat:

sda 1     ext3     /
sda 2     ext 3     /home
sda 4     ext3     /media/sda4
sda3      libux-swap


Ik heb momenteel op de laptop nog Ubuntu 7.10 Gutsy gibbon staan.

Dat stuk sda4 dient als backupstuk, daar zet ik geregeld een kopie op van de /home en die partitie verwijder of formatteer ik niet.

Nu moet ik iets verkeerd gedaan hebben met die partitie ofzo, ik kan niks meer plakken op die sda4. Ik had graag een kopie van heel de /home daar op gezet zodat ik de Hardy heron kan installeren en alle andere schijven kan leegmaken, buiten die sda4 dan.
Ik kan wel in mijn homepartitie heel de home kopiëren, alleen kan ik niet plakken als ik het dan wil plakken in de sda4.

Weet iemand wat ik verkeerd doe? Moet ik die partitie loskoppelen met Gparted? Of wat moet ik doen om die partitie te behouden als soort backupschijf en dat ik er wel een kopie op kan zetten van home?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen hiermee.

Gelieve een beetje duidelijk uit te leggen wat ik moet doen, ik ken niet veel van computertaal en ben nog niet enorm goed bekend met Linux.

Alvast heel vriendelijk bedankt!

Partitie sda4 gebruiken om op te kopiëren en plakken
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/03, 20:44:00 »
Heb je wel de juiste rechten, dat bewerken alleen de root mag doen.
Rechten veranderen: In de terminal gksudo nautilus, wachtwoord opgeven, nu is nautilus in root mode navigeren naar ik denk de map /media en daar rechtsklikken op het mapje sda4 o.i.d. kan per computer wisselen. Op dat mapje rechts klikken tabje rechten, deze veranderen of met nautilus in root mode knippen en plakken.
Na gebruik afsluiten je kan per ongeluk je systeem slopen.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Partitie sda4 gebruiken om op te kopiëren en plakken
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/03, 21:39:33 »
Dag Gijsbrecht,


bedankt voor je raad. Ik ga het morgen proberen, de laptop is ondertussen helemaal potvast gelopen. Ik had nog een paar codecs geïnstalleerd om dvd 's af te spelen, bij een van de programma 's ging het verkeerd toen het op groot scherm ging, ineens zwart scherm en kon niks meer doen. Hij wil niet meer opstarten of niks. Morgen eens proberen wat daar aan gedaan kan worden.

Groetjes en bedankt voor je raad,

Els