Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: AAAGHHH Hoe krijg ik windows xp weer terug  (gelezen 7458 keer)

Jeroenphp

  • Gast
AAAGHHH Hoe krijg ik windows xp weer terug
« Gepost op: 2008/04/25, 23:08:38 »
Ik heb gisteren de laatste versie van ubuntu op mijn toshiba satelite laptop gezet. Wat heb ik een spijt zeg!!! Het systeem sluit niet meer gewoon af en de shift toets die gewoonlijk de hooftletter maakt doets niets meer. Hoe zet ik xp weer op mijn laptop?

OPGELOST
Jeroen

AAAGHHH Hoe krijg ik windows xp weer terug
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/25, 23:27:03 »
2 opties:
1: je beschrijft je problemen zorgvuldig zodat wij gericht kunnen helpen
2: dit is en blijft een Ubuntu-forum, geen Windows-forum. Voor vragen over Windows moet je ergens anders zijn ;)

mvg
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Simmity

  • Lid
AAAGHHH Hoe krijg ik windows xp weer terug
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/25, 23:29:00 »
Je kunt net zoals ubuntu windows xp erop zetten. Gewoon via de windows xp cd installeren.
| Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU @ 2.40GHz | 4Gb Kingstone  @ 667 Mhz | Samsung Spinpoint T166 500GB + Seagate Barracuda 7200.11 1TB | Asus Nvidia 8800 GTS 320 | Belinea 2225 S1W | Asus P5K |

Windows Vista Ultimate
Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope Beta
Windows 7 Ultimate Beta


Jeroenphp

  • Gast
AAAGHHH Hoe krijg ik windows xp weer terug
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/25, 23:40:20 »
Beste mensen, Ik weet dat dit geen xp forum is maar de prestatie die ik nu met ubuntu heb zijn om te janken. Ondanks de enthousiaste beschrijving van dit os in computer totaal is het niet bruikbaar. Ok problemen: Hoofdlettertoets shift+een willekeurige letter levert niets op dus de shift toets werkt niet. capslock maakt juist kleine letters en als ik hem uitzet weer kapitalen van iedere letter. Flash in 8.04, vergeet het maar. Firefox is de beste browser op dit systeem maar presteer 100 keer beter op osx en windows. Sorry maar ik ben al twee dagen bezig om alles een beetje werkbaar te maken. Ik zie de voordelen ten opzichte van windows (geen virussen en spyware) maar ik wil graag xp er terup opzetten en ik weet niet hoe ik te werk moet gaan nu ubuntu er op staat.Als ik met de xp cd opstart gaat ubuntu vrolijk door. Graag toch jullie hulp en advies.

Jeroen

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
AAAGHHH Hoe krijg ik windows xp weer terug
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/25, 23:46:06 »
Je hebt blijkbaar pech met je harde waren. Vervelend voor je. In 90 % van de gevallen werkt Ubuntu namelijk uit-de-doos, en draait het allemaal direct als een tierelier.

Overigens zijn jouw problemen wel op te lossen, denk ik, als je gestructureerd hulp vraagt en zoekt. Maar goed, daar heb je blijkbaar geen zin in. Dat kan. Even goede vrienden overigens.  :-)

Staat het CD-station wel als eerste in de opstartvolgorde, in het BIOS? Zo ja, dan ligt het aan de Windows-CD. Corrupt en/of beschadigd.

AAAGHHH Hoe krijg ik windows xp weer terug
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/25, 23:47:02 »
Vooruit dan maar... :P
Chek eerst de boot-volgorde in je bios, daar moet CD/DVD bovenaan staan
Tijdens het opstarten kan het zijn dat je op een toets moet drukken voordat hij vanaf CD opstart
En let even op of je een sata schijf hebt. Sata is in 2002 ingevoerd, een win Xp (dus van voor 2002) CD heeft meestal geen drivers hiervoor aan boord. Oplossingen hiervoor zijn: Via diskette de drivers tijdens de installatie installeren, of in de bios een optie veranderen voor je harde schijf zodat die niet als Sata wordt gezien. Na de installatie kan deze optie weer terug worden gezet.

Als het niet lukt, horen we het wel :D
Op de chat te vinden als debiantux

Offline BlackBurn

  • Lid
    • http://www.robmaas.eu
AAAGHHH Hoe krijg ik windows xp weer terug
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/26, 08:23:38 »
Citaat van: pjotr123
Je hebt blijkbaar pech met je harde waren. Vervelend voor je. In 90 % van de gevallen werkt Ubuntu namelijk uit-de-doos, en draait het allemaal direct als een tierelier.

Overigens zijn jouw problemen wel op te lossen, denk ik, als je gestructureerd hulp vraagt en zoekt. Maar goed, daar heb je blijkbaar geen zin in. Dat kan. Even goede vrienden overigens.  :-)

Staat het CD-station wel als eerste in de opstartvolgorde, in het BIOS? Zo ja, dan ligt het aan de Windows-CD. Corrupt en/of beschadigd.
Klopt, ondanks dat ik mezelf een Ubuntu liefhebber durf te noemen, is het in sommige gevallen toch zo dat je e.a. moet aanpassen met de hand. Ik durf mezelf ook wel een gedreven computerhobby'ist (hoe schrijf je dat te noemen) dus vind het niet zo erg en ga wel zoeken tot het werkt. Helaas kan dit beginnende gebruikers wel een beetje afschrikken.

Misschien een tip, neem je systeem mee naar de releaseparty, daar kan deze geïnstalleerd worden door mensen die al vaker met Ubuntu hebben gewerkt. Ik hoop daarzelf ook aanwezig te zijn, al is het nog niet helemaal zeker.
Live to win, dare to lose
http://www.robmaas.eu

Jeroenphp

  • Gast
AAAGHHH Hoe krijg ik windows xp weer terug
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/26, 10:18:13 »
Beste Pjotr123, Blackburn, kebabfish, Ik wil jullie bedanken voor jullie adviezen. Ik wil zeker gestructureerd om hulp vragen/zoeken en liever het probleem oplossen dan xp er weer op gooien. Ik heb eergisteren al eerder gestructureerde vragen gesteld op dit forum op een andere plek. Heelaas geen resultaat. Ik probeer het nog een keer. Ik heb een toshiba-laptop A40-261. Mijn keyboadr layout staat nu op: Keyboard model Generic105-key(intl)PC en USA With Eurosign on 5

De Shift doet helwmaal niets aan beide kanten van het keyboard dus ik kan ook geen speciale tekens maken met uitzondering van het euroteken dat ik met Alt Gr maak. In mijn wachtwoord om mijn laptop in te loggen gebruik ik wel een hoofdletter dus daarvan weet ik dat de shift toets wel werkt maar eenmaal ingelogd in de ubuntu omgeving is het afgelopen. Zou er een driver missen? Of is dit een windows opmerking?

Bedankt voor jullie geduld met mij.

Jeroen

Hendrikdegraaf

  • Gast
AAAGHHH Hoe krijg ik windows xp weer terug
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/26, 10:32:58 »
OK. In ieder geval is je eerste probleem heel snel op te lossen:
Je moet als toetsenbord instelling kiezen VS internationaal with dead keys.
>systeem>voorkeuren>toestsenbord>indeling>toevoegen (kies hier de bovenstaande indeling)
Verwijder vervolgens de indeling met Eurosign 5

AAAGHHH Hoe krijg ik windows xp weer terug
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/26, 10:42:50 »
Citaat van:
Zou er een driver missen? Of is dit een windows opmerking?

Bedankt voor jullie geduld met mij.

Jeroen
We moeten allemaal ergens beginnen toch? ;) Het gaat er uiteindelijk om dat je een werkbare omgeving krijgt, ongeacht besturingssysteem. Maar je toetsenbord probleem zal inderdaad opgelost zijn als je het advies van hendrikdegraaf opvolgt.

Maar je systeem sloot niet gewoon af? Wat gebeurt er dan precies?
Op de chat te vinden als debiantux

Jeroenphp

  • Gast
AAAGHHH Hoe krijg ik windows xp weer terug
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/26, 10:47:07 »
Citaat van: Hendrikdegraaf
OK. In ieder geval is je eerste probleem heel snel op te lossen:
Je moet als toetsenbord instelling kiezen VS internationaal with dead keys.
>systeem>voorkeuren>toestsenbord>indeling>toevoegen (kies hier de bovenstaande indeling)
Verwijder vervolgens de indeling met Eurosign 5
Nou, dat heb ik gedaan hoor maar ik kan nog steeds geen hoofdletters maken met shift en hoe maak je my speciale tekens zoals procent, en teken etc?
Wat voor Keyboard model zou jij kiezen?

Jeroen

Jeroenphp

  • Gast
AAAGHHH Hoe krijg ik windows xp weer terug
« Reactie #12 Gepost op: 2008/04/26, 10:49:37 »
Oja, Het systeem sluit gewoon af mits je GEEN externe harde schijf hebt aangesloten en de cd drive LEEG is. Daar ben ik gisteren achter gekomen.
Jeroen

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
AAAGHHH Hoe krijg ik windows xp weer terug
« Reactie #13 Gepost op: 2008/04/26, 10:56:23 »
Jeroen, nadat je de tip van Hendrikdegraaf hebt gevolgd, herstart je volledige systeem dan eens. Het is maar een wilde gok, normaal gesproken zou dit niet nodig hoeven te zijn, maar ach...

Je systeem sluit niet af zeg je. Geeft hij een fout aan? Blijft het scherm ergens "hangen" of .... ?

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Jeroenphp

  • Gast
AAAGHHH Hoe krijg ik windows xp weer terug
« Reactie #14 Gepost op: 2008/04/26, 11:34:35 »
Hoi Kris, Ik heb de tip van Hendrikdegraaf opgevolfgd maar zonder succes. Dit is de instelling die ik in het begin ook gebruikte. Ook opnieuw opstarten helpt niet en afsluiten heb ik dit al over gezegd:Het systeem sluit gewoon af mits je GEEN externe harde schijf hebt aangesloten en de cd drive LEEG is. Daar ben ik gisteren achter gekomen.


Het komt er op neer dat de Shift toets geen functie heeft bij mij voor iedere functie waar je hem normaal voor gebruikt.

Jeroen

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
AAAGHHH Hoe krijg ik windows xp weer terug
« Reactie #15 Gepost op: 2008/04/26, 11:40:21 »
Doe eens dit: installeer een paar specifieke Toshiba-pakketten.

Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer
zoekterm: toshiba

vink aan:
- fnfxd
- toshset  (is waarschijnlijk al geïnstalleerd? Zo ja, met rust laten)
- toshutils
- thinkfinger-tools

Druk op Toepassen

na installatie voor alle zekerheid even herstarten. Helpt dit?

Jeroenphp

  • Gast
AAAGHHH Hoe krijg ik windows xp weer terug
« Reactie #16 Gepost op: 2008/04/26, 15:42:07 »
Sorry, de shiftfunctie blijft het niet doen.
Jeroen

AAAGHHH Hoe krijg ik windows xp weer terug
« Reactie #17 Gepost op: 2008/04/26, 16:00:42 »
Als je in het Hoge Noorden van Nederland woont, kan ik wellicht eens langskomen. En anders probeer ik je via dit forum te helpen Xp erop te zetten ;)
Op de chat te vinden als debiantux

Jeroenphp

  • Gast
AAAGHHH Hoe krijg ik windows xp weer terug
« Reactie #18 Gepost op: 2008/04/26, 16:12:35 »
Hoi Kebabfish, Ik ben onder de indruk van jouw hulpvaardigheid. Als je in Amsterdam komt, ben je altijd welkom! Ik denk dat ik Ubuntu wel hou en niet meer terug ga naar xp. Ik denk dat ik mijn probleem zelf nu heb opgelost al weet ik niet hoe. Ik had deze problemen niet voordat ik de prachtige visuele effecten van Compiz had ingesteld. Dus ik heb bij de Compiz config instellingen bijna alle instellingen uitgeschakeld  zowel bij bureaublad als effecten. Nu werkt de shift toets weer. In office writer begint mijn zin niet automatisch met een hoofdletter maar verder werkt alles zoals %^& etc.

Er is iets met die effecten van compiz dat problemen geeft. Misschien heeft het de kracht van de grafische kaart te maken maar ik ben webdesgner en geen ITer.

Als iemand nog een oplossing heeft voor het automatisch hoofdletteren aan t begin van een zin, dan graag maar ik kan hier ook wel mee leven.
Jeroen

Offline Bertel

  • Lid
AAAGHHH Hoe krijg ik windows xp weer terug
« Reactie #19 Gepost op: 2008/04/26, 17:04:18 »
Probeer o.a. voor hoofdletters aan het begin van een zin eens via Extra/AutoCorrectie/tabblat:Opties het gewenste aan /uit te vinken.


Wat is vrije software?

Jeroenphp

  • Gast
AAAGHHH Hoe krijg ik windows xp weer terug
« Reactie #20 Gepost op: 2008/04/26, 17:14:14 »
`sorry bertfrohn waar vind ik Extra?
Groet,
Jeroen

Offline Mij

  • Lid
AAAGHHH Hoe krijg ik windows xp weer terug
« Reactie #21 Gepost op: 2008/04/26, 17:16:00 »
Citaat van: Jeroenphp
`sorry bertfrohn waar vind ik Extra?
Groet,
Jeroen
openoffice.org

Jeroenphp

  • Gast
AAAGHHH Hoe krijg ik windows xp weer terug
« Reactie #22 Gepost op: 2008/04/26, 17:27:49 »
Ik zie het al: Jij bedoelt in OO writer Tools> Autocorrect>Options>Capitalize first letter of everysentence.

Bedankt voor de tip. Zo te zien is mijn probleen met Ubuntu volledig opgelost, Hartelijk dank!

Jeroen

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
AAAGHHH Hoe krijg ik windows xp weer terug
« Reactie #23 Gepost op: 2008/04/26, 17:38:18 »
Citaat van: Jeroenphp
Ik zie het al: Jij bedoelt in OO writer Tools> Autocorrect>Options>Capitalize first letter of everysentence.

Bedankt voor de tip. Zo te zien is mijn probleen met Ubuntu volledig opgelost, Hartelijk dank!

Jeroen
Mooi! Dan kun je onderaan je eerste bericht, wanneer je bent ingelogd, dit probleem als "opgelost" markeren.  :-)

Heb je trouwens dit al gedaan:
http://computertip.googlepages.com/directdoen