Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PICASA  (gelezen 8614 keer)

papaelbert

  • Gast
PICASA
« Gepost op: 2010/04/01, 10:07:49 »
Goedemorgen

Graag zou ik van iemand willen weten of Picasa ook onder Ubuntu kan draaien?

Offline koos4401

  • Lid
Re: PICASA
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/01, 10:20:16 »
Tot de huisvrienden van de computer en tot de wonderen van het internet behoort GOOGLE (onthouden die naam!!)
Als je de trefwoorden "Picasa+ubuntu" intikt, vind je onder vele treffers ook deze:

http://lcardinaals.wordpress.com/2008/07/08/ubuntu-en-digitale-fotografie/

Ik ga er van uit dat je zo geholpen bent én weet hoe een zelfhelp gestart kan worden.
« Laatst bewerkt op: 2010/04/01, 10:25:10 door koos4401 »
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline wowo

  • Lid
Re: PICASA
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/01, 10:21:42 »
Ja, maar omdat het geen echte open sofware is zal je hem niet kunnen vinden in het Ubuntu software centrum of in het standaard Synaptic pakketbeheer.
Ga hiervoor dus naar de website van Picasa zelf:
http://picasa.google.nl/linux/
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: PICASA
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/01, 12:51:32 »
1. Ter voorbereiding, download het volgende bestandje, en laat de extensie .pub blijven!
Waarschijnlijk opent het als tekst in een webbrowser dus als dat gebeurt kies je in de webbrowser 'pagina opslaan als', het zal mischien de neiging hebben er als extensie .txt aan toe te voegen, dit weizigen, het moet .pub blijven:
https://dl-ssl.google.com/linux/linux_signing_key.pub


2. Start 'Synaptic Pakketbeheer' en ga via het menu item 'instellingen' naar> 'pakketbronnen' en daar bij het tabblad 'Authenticatie' kun je linksonder 'Sleutelbestand importeren' en dat is dus het zojuist gedownloade bestandje.

3. Bij het tabblad 'Overige software' klik je linksonder op de button 'Toevoegen' en voeg de volgende regel volledig toe:
deb http://dl.google.com/linux/deb/ stable non-free main
4. Sluit het venster softwarebronnen en herlaad Synaptic, omdat Picasa mischien niet zichtbaar is in Synaptic (net zoals dat het geval is met Skype), dan kun je Synaptic sluiten.

5. Start een terminal en voer het volgende commando in:
sudo apt-get update && sudo apt-get install picasa

Eventueel als je ook de testversie wil installeren, kun je stap 3 herhalen, alleen dan de volgende regel toevoegen:
deb http://dl.google.com/linux/deb/ testing non-free
« Laatst bewerkt op: 2010/04/01, 12:56:36 door Samuel Rave »
Mijn Kubuntu 22.04 PC
Check Screenshot met specs

Offline Ploffie

  • Lid
Re: PICASA
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/04, 14:00:47 »
Alleen het .debje downloaden en installeren werkt niet?
Hij staat daarna wel in de programmalijst, alleen er gebeurt bar weinig als ik hem aanklikkert. :rolleyes:

Deze dus: http://picasa.google.com/linux/thanks-deb.html
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline Cyclist

  • Lid
Re: PICASA
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/29, 10:00:50 »
Picasa werkt het beste onder Wine. Wine installeren via Ubuntu Software centrum. Download de Picasa Windows versie, klik met de rechtermuisknop op de setup van Picasa, in het snelmenu klikt u op "Openen met Wine - Starter voor Windows programma's" Picasa wordt geinstalleerd. Picasa vindt men in Wine - Toepassingen - Wine - Programmas.
Ook Foxit Reader werkt er perfect mee.

Offline Dave

  • Lid
Re: PICASA
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/29, 10:38:38 »
Ken geen problemen met de beschikbare deb versie en indien niet echt nodig is het geen aanbeveling wine te installeren.

Re: PICASA
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/29, 20:21:08 »
Ken geen problemen met de beschikbare deb versie en indien niet echt nodig is het geen aanbeveling wine te installeren.


Mee eens. Enige voordeel wat je boekt met Picasa onder Wine is dat je de nieuwste versie kunt draaien. Mja, die gezichtherkenning is het enige echt nieuwe in de nieuwste versie, en gezichtsherkenning kan me echt niet schelen.

Re: PICASA
« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/30, 12:06:17 »
De Linux Picasa versie is gewoon de Windows versie. Check het debje, de boel wordt in /opt/picasa geïnstalleerd inclusief een wine directory. Dus of je nou het debje van Google installeert of de Windows versie onder Wine, het maakt dus niet zoveel uit.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: PICASA
« Reactie #9 Gepost op: 2010/05/30, 12:19:09 »
Wat ik eerder ergens gelezen heb, is dat de Linuxversie wel een aangepaste versie is.
Het is dus niet hetzelfde als de Windows versie.

De versie van Wine die erbij geleverd wordt is volledig aangepast om Picasa goed te kunnen draaien.
En het programma zelf is ook aangepast, ook al is het wel een .exe

Re: PICASA
« Reactie #10 Gepost op: 2010/05/30, 13:00:03 »
Precies Johan. Plus het feit dat als je de "Linux-versie" neemt, je 3.5 hebt. Als je de Windows-versie onder Wine installeert, heb je de nieuwere 3.6
Zit dus wel degelijk verschil in Autostatic.

Re: PICASA
« Reactie #11 Gepost op: 2010/05/30, 15:23:39 »
JA,dus

Offline Dave

  • Lid
Re: PICASA
« Reactie #12 Gepost op: 2010/05/30, 17:51:57 »
De Linux Picasa versie is gewoon de Windows versie. Check het debje, de boel wordt in /opt/picasa geïnstalleerd inclusief een wine directory. Dus of je nou het debje van Google installeert of de Windows versie onder Wine, het maakt dus niet zoveel uit.

zeker wel.
Maar ik ga vaak uit van de situatie dat ik eea bij een ander installeer.
Daarbij zeker geen Wine en krijg wel eens de vraag waarom een toegestuurde exe file niet werkt, die beseffen geheel niet dat ze geen windows hebben of dat er wat anders bestaat.
Het verhaal over virussen volstaat dan weer.
Ja tot er weer een wijsneus langs kwam dat ze een virusscanner geinstalleerd moesten hebben want anders ach en wee.
en inderdaad al eens meegemaakt dat zo'n whizkid/neefje een virusscanner onder wine geinstalleerd kreeg.

Dus nee, tmoet echt noodzakelijk zijn voor eoa want buiten dat installeer ik bij niemand wine.

De eigen wine versie van Picasa is niet toegangelijk voor andere exe bestanden.



Offline akjssdk

  • Lid
Re: PICASA
« Reactie #13 Gepost op: 2010/05/30, 20:24:11 »
Wat ik eerder ergens gelezen heb, is dat de Linuxversie wel een aangepaste versie is.
Het is dus niet hetzelfde als de Windows versie.

De versie van Wine die erbij geleverd wordt is volledig aangepast om Picasa goed te kunnen draaien.
En het programma zelf is ook aangepast, ook al is het wel een .exe

Volgens mij is het wel een aangepaste versie, maar worden de verandering zo veel mogelijk aan wine gedaan, en dan ook aan het wine project bijgedragen door google.

Re: PICASA
« Reactie #14 Gepost op: 2010/06/10, 00:10:41 »
Lijkt mij meer de sraag wat je bedoelingen zijn, wil je perse gezichtsherkening? wil je persee kunnen retoucheren(is prima mogenlijk met gimp) verder moet je weten dat mappen van windows die je met picasa in linux opent, niet je bewerkings geschiedenis zullen meenemen, alles dus eerst even opslaan in windows en dan kun je in Linux je bewerkte en onbewerkte fotos zien en in mapjes die originals heten je orginele van je bewerkte foto´s

Oftewel, wil je het makkelijk doen installeer dan gewoon picasa, nog makkelijker schijnt te zijn als je google haar software bron gebruikt, maar ik kon die zo snel niet vinden, maar bij mij werkt het prima via http://picasa.google.com/linux/

Als het niet bevalt ben je er trouwens toch ook zo weer vanaf...

Re: PICASA
« Reactie #15 Gepost op: 2010/06/10, 15:28:49 »
Picasa werkt het beste onder Wine. Wine installeren via Ubuntu Software centrum. Download de Picasa Windows versie, klik met de rechtermuisknop op de setup van Picasa, in het snelmenu klikt u op "Openen met Wine - Starter voor Windows programma's" Picasa wordt geinstalleerd. Picasa vindt men in Wine - Toepassingen - Wine - Programmas.
Ook Foxit Reader werkt er perfect mee.
Picasa onder Linux draait sowieso onder Wine, ook de versie die je bij Google kunt downloaden.

Foxit? Waarom zou je dat überhaupt willen draaien onder Wine? Er zijn talloze betere PDF-programma's voor Linux te vinden.

Offline Dave

  • Lid
Re: PICASA
« Reactie #16 Gepost op: 2010/06/10, 16:30:57 »
Zal niet lang meer duren voor de laatste versie ook voor Linux beschikbaar komt.

En inderdaad, hoe het met de mappen omgaat is weer een verhaal apart in de wine/windows versie plus dat je altijd weer moet afwachten waar je tegen aan loopt aan beperkingen binnen wine. synchroniseren met je webalbum? Moet je waarschijnlijk ook weer een aparte browser installeren binnen wine om er direkt heen te gaan.
Niet uitgeprobeert maar had het met mapsource ooit dat firefox en google earth ook in wine geinstalleerd moesten worden.

Offline barco78

  • Lid
Re: PICASA
« Reactie #17 Gepost op: 2010/11/15, 20:03:32 »
Goedemorgen

Graag zou ik van iemand willen weten of Picasa ook onder Ubuntu kan draaien?


antwoord : ja dat zeker want picasa heeft ook een linux versie, ik gebruik hem ook en doet zijn werk goed
Intel core i3-dual 3.06ghz-64 bit  -ram 4gb - 500gb hdd - videokaart:nvidia 1ghz
Besturingsprogramma : ubuntu 11.10


Daarnaast diverse computers vanaf 2,4ghz met verschillende distros
-------------------------------------------------------------------
Linux user number #527239 (Link) http://counter.li.org/
-------------------

Offline yellowcab

  • Lid
Re: PICASA
« Reactie #18 Gepost op: 2010/11/15, 20:20:30 »
Goedemorgen

Graag zou ik van iemand willen weten of Picasa ook onder Ubuntu kan draaien?


antwoord : ja dat zeker want picasa heeft ook een linux versie, ik gebruik hem ook en doet zijn werk goed

Inderdaad alleen naar het installeren, opstarten in de terminal venster met de naam "picasa"

Ik draai de Beta versie picasa3  van google

succes

Offline toxbar

  • Lid
    • Zeilen met de Nova Cura
Re: PICASA
« Reactie #19 Gepost op: 2011/09/11, 19:37:41 »
Had wat problemen de link aan de praat te krijgen http://picasa.google.com/linux/thanks-deb.html werkt in Chromium beter als in firfox weet niet waarom maar het viel mij op.
Succes