Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: gezocht: programma voor ftp met synchronisatiemogelijkheid  (gelezen 1194 keer)

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
gezocht: programma voor ftp met synchronisatiemogelijkheid
« Gepost op: 2014/01/15, 21:52:44 »
Beste mensen,

Is het mogelijk om via ftp mappen te synchroniseren en zo ja, welk programma kan ik daar dan het beste voor gebruiken?

Ik moet regelmatig ca 12.000 bestanden overzetten, waar een groot deel hetzelfde van is. Het synchroniseren hoeft dan ook alleen op basis van afmeting te gebeuren.

Alvast bedankt,

Jop
« Laatst bewerkt op: 2014/01/15, 22:08:10 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: gezocht: programma voor ftp met synchronisatiemogelijkheid
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/15, 22:15:43 »
FireFTP als je Firefox gebruikt, anders FileZilla als je desktop wilt.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: gezocht: programma voor ftp met synchronisatiemogelijkheid
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/15, 22:39:14 »
Met filezilla had ik eerder veel problemen (transfer werd na elke paar kb afgebroken en weer opnieuw gestart). Ik heb nu FireFTP geinstalleerd. Lijkt het aardig te doen, maar kan alleen in onbeveiligde mode werken. Als ik Auth TLS wil gebruiken moet ik een uitzondering van de beveiliging toevoegen, maar daarvoor wil het programma een certificaat hebben, dat er kennelijk niet is... geen idee of het van belang is, het is mijn eigen site ...
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: gezocht: programma voor ftp met synchronisatiemogelijkheid
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/15, 22:48:09 »
Met FireFtp kun je volgens mij niet alleen op basis van bestandgrootte synchronisren, of zie ik dat verkeerd?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: gezocht: programma voor ftp met synchronisatiemogelijkheid
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/16, 00:04:32 »
Moet het per se via FTP?
Als je ook SSH toegang hebt is rsync dé oplossing om te gebruiken. FTP is niet gemaakt om duizenden bestanden over te zetten, rsync wel.

Als alternatief kan je kijken naar ncftp of lftp, die kunnen wel via FTP een mirror maken.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: gezocht: programma voor ftp met synchronisatiemogelijkheid
« Reactie #5 Gepost op: 2014/01/16, 00:13:47 »
Zelf gebruik ik om sites te syncen sitecopy, dat is een commandline tool. Het inrichten is een nauwkeurig werkje, maar daarna draait het erg snel en betrouwbaar.
http://www.manyfish.co.uk/sitecopy/

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: gezocht: programma voor ftp met synchronisatiemogelijkheid
« Reactie #6 Gepost op: 2014/01/16, 16:08:31 »
Hoi,

SSH is zover ik heb kunnen nagaan niet mogelijk. Met Rsync leek me inderdaad handig.

Sitecopy:
Misschien niet goed gekeken, maar is er ergens een handleiding te vin den hiervan? Of kan iemand me minimaal aangeven hoe ik het moet starten? Heb het wel geïnstalleerd, maar als ik in de starter Sitecopy intiep krijg ik geen programma. Moet waarschijnlijk via de terminal?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: gezocht: programma voor ftp met synchronisatiemogelijkheid
« Reactie #7 Gepost op: 2014/01/16, 16:22:51 »
Sitecopy:
Misschien niet goed gekeken, maar is er ergens een handleiding te vin den hiervan? Of kan iemand me minimaal aangeven hoe ik het moet starten?
http://linux.die.net/man/1/sitecopy

Citaat
Heb het wel geïnstalleerd, maar als ik in de starter Sitecopy intiep krijg ik geen programma. Moet waarschijnlijk via de terminal?
Klopt, het is een terminal-programma. Je moet ook geen Sitecopy intikken maar sitecopy.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: gezocht: programma voor ftp met synchronisatiemogelijkheid
« Reactie #8 Gepost op: 2014/01/16, 17:23:52 »
Dank je markba
Heb je misschien een voorbeeld van een .sitecopyrc bestand om me op weg te helpen?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: gezocht: programma voor ftp met synchronisatiemogelijkheid
« Reactie #9 Gepost op: 2014/01/16, 18:54:31 »
Dank je markba
Heb je misschien een voorbeeld van een .sitecopyrc bestand om me op weg te helpen?
Zoiets?

site <site-name>
    server <server-url>
    protocol ftp
    port 21
    username <loginname>
    password <password>
    local <local-path>
    remote <remote-path>
    exclude *.*~*
    nodelete
Die nodelete zou je kunnen weglaten. Die zorgt er voor dat verwijderde bestanden op de server blijven staan.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: gezocht: programma voor ftp met synchronisatiemogelijkheid
« Reactie #10 Gepost op: 2014/01/16, 20:44:38 »
Hoi,

Misschien een domme vraag, maar moet ik de <teksten> ook echt tussen de <> zetten?  Kennelijk niet, want het werkt.

Nog één vraag: hoe kan ik er voor zorgen dat er alleen gekeken wordt of een bestand in afmeting verschilt en niet in datum? Het programma dat de 12.000 bestanden genereerd geeft alles een nieuwe datum, terwijl er vaak niets is veranderd ...
« Laatst bewerkt op: 2014/01/16, 21:10:28 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline vanadium

  • Lid
Re: gezocht: programma voor ftp met synchronisatiemogelijkheid
« Reactie #11 Gepost op: 2014/01/17, 11:39:09 »
Voor zover ik uit de man pagina opmaak, is :"timesize" één mogelijkheid, en "checksum" een tweede mogelijkheid voor de synchonisatie. Mogelijk 1 is voor jou uitgesloten als je programma in zijn dwaasheid de timestamp verandert ook als het bestand niet wordt veranderd. Dan blijft enkel mogelijkheid twee, maar dat zal wel wat trager zijn: het programma moet voor elk lokaal bestand de checksum herberekenen, en zien of die nog klopt met de checksum van de vorige versie, die geregistreerd staat onder ~/.sitecopy/* Toch blijft dat nog een goede oplossing, aangezien het tenslotte volledig automatisch kan, en nog steeds veel vlugger zal gaan dan een volledige kopie.




Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: gezocht: programma voor ftp met synchronisatiemogelijkheid
« Reactie #12 Gepost op: 2014/01/17, 12:04:13 »
Beste Vanadium,

Dank voor je reactie. Bij de checksum wordt dus niet naar de timestamp gekeken? Ik ga het testen.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: gezocht: programma voor ftp met synchronisatiemogelijkheid
« Reactie #13 Gepost op: 2014/01/17, 12:08:40 »
Misschien een domme vraag, maar moet ik de <teksten> ook echt tussen de <> zetten?  Kennelijk niet, want het werkt.
Precies, die haken moet je weghalen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: gezocht: programma voor ftp met synchronisatiemogelijkheid
« Reactie #14 Gepost op: 2014/01/17, 12:41:23 »
Beste Vanadium,

Dank voor je reactie. Bij de checksum wordt dus niet naar de timestamp gekeken? Ik ga het testen.
De checksum is op zich een zeer veilige methode. Hierbij wordt een code gegenereerd met de inhoud van het bestand. De kans dat een andere inhoud dezelfde code genereert, is oneindig klein. Van zodra er ook maar iets verandert aan de inhoud van het bestand, verandert de checksum en weet "sitecopy" dus dat de bestanden op bron en bestemming verschillend zijn.

Deze methode vraagt veel meer tijd dan kijken naar bestandsgrootte en datum. Gans de inhoud van alle bestanden moet immers doorgelezen en verwerkt worden.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: gezocht: programma voor ftp met synchronisatiemogelijkheid
« Reactie #15 Gepost op: 2014/01/23, 20:03:55 »
Dank je Vanadium.

Ik heb getest. Met sitecopy sitenaam krijg ik: sitecopy: The remote site needs updating (10347 items to update).. Lijkt me te veel, maar ok. Maar als ik dan vervolgens: sitecopy --update sitenaam doe krijg ik dat ik geen toegang heb tot de server. Ik heb inmiddels nooverwrite er tussen gezet, maar dat heeft geen effect.
Ik zou denken dat het vergelijken dezelfde rechten moet hebben als updaten?

Voor de zekerheid hieronder nog even de .sitecopyrc file toegevoegd:
Citaat
site sitenaam
server ftp.xxx.xx
remote /domains/xxx.xx/public_html
local /data
protocol ftp
port 21
username xxx
password xxx
state checksum
nooverwrite

Heeft iemand een idee?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.