Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installeren op laptop met Windows 8 voorgeïnstalleerd  (gelezen 15245 keer)

Re: Ubuntu installeren op laptop met Windows 8 voorgeïnstalleerd
« Reactie #50 Gepost op: 2013/04/27, 20:20:13 »
Citaat
Dan doe ik het niet
Dat is nu precies de bedoeling van MS

Hierbij opgemerkt dat de pc fabrikanten ook niet helemaal vrijuit gaan, ze zouden zich minder moeten lenen aan Microsoft.
Maar het draait nu eenmaal om geld in deze wereld.

Dit gezegd hebbende, Microsoft staat bekend om dergelijke praktijken. Neem bijvoorbeeld het 4 primaire partitie gegeven, 1 windows bootpart, 1 systeempart, 1 recoverypart (fabrikant) en een (primaire) partitie voor backups, dus samen 4 primaire partities, vergeet Linux.
Je moet zelf met een partitie manager gaan stoeien om toch bijv. Ubuntu te installeren. Nou is het zelf gaan partioneren niet dagelijkse kost voor de beginnende gebruiker, en daar moeten ze het van hebben...

Die 100MB bootpart van Windows vind ik eigenlijk onlogisch. Dan kan je toch beter een /swap hebben (pagefile.sys), net als in Linux ? En dan die recoverypart van de fabrikant van je pc. Een aanfluiting en het maakt je nieuwe systeem bij voorbaat al traag! Deze partitie is 1 bonk reclame met al die trialware (spyware), weg ermee dus. Maar je moet natuurlijk dan wel een eigen oplossing hebben om toch je Win 7 of 8 te behouden en dat is alleen al aan te raden omdat je ervoor betaald heb, afgezien wat men van Windows vind.

Re: Ubuntu installeren op laptop met Windows 8 voorgeïnstalleerd
« Reactie #51 Gepost op: 2013/04/27, 20:48:06 »
@Zeha Wat heb jij allemaal moeten veranderen dan in de bios? Je moet toch SecureBoot uitschakelen? En daarna kun je toch gewoon Ubuntu op de normale manier installeren? Wel vrije ruimte vrij maken in Windows toch?

Offline Zeha

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op laptop met Windows 8 voorgeïnstalleerd
« Reactie #52 Gepost op: 2013/04/27, 23:26:32 »
Ik heb dus letterlijk het recept gevolgd. In Windows snel opstarten uitgezet, via Windows ruimte vrijgemaakt op de schijf en in de BIOS/UEFI heb ik secure boot uitgezet etc. Na installatie startte Ubunu op. Daarna in het terminalvenster boot-repair toegepast.

Re: Ubuntu installeren op laptop met Windows 8 voorgeïnstalleerd
« Reactie #53 Gepost op: 2013/04/27, 23:41:20 »
Ik heb dus letterlijk het recept gevolgd. In Windows snel opstarten uitgezet, via Windows ruimte vrijgemaakt op de schijf en in de BIOS/UEFI heb ik secure boot uitgezet etc. Na installatie startte Ubunu op. Daarna in het terminalvenster boot-repair toegepast.

Oke, en Windows 8 en Ubuntu starten beide op? En dan nog een vraag, ik heb Ubuntu al eens eerder geprobeerd te installeren, dit is mislukt. Dus ik heb via System Recovery een factory reset gedaan. Nu is alles weer goed, maar als ik mijn laptop opstart, en ik druk op F9, krijg ik een boot order menu, waar 2 opties staan, een optie is ubuntu met een hele code erachter, de tweede optie is Ubuntu (met hoofdletter dus) met een hele code erachter. Selecteer ik een van die opties, krijg ik een Grub menu, waar ik commando's kan invoeren. Als ik de tutorial nu ga volgen, die jij hebt gedaan, moet ik dan eerst die opties verwijderen? Want ik weet niet hoe het moet, ik heb het al op meerdere forums geplaatst. Ik kwam dit tegen:

1.Boot from an emergency system (Ubuntu in "live CD" mode, PartedMagic, System Rescue CD, or whatever).
 2.Mount your EFI System Partition (ESP). This is often (but not always) /dev/sda1. It's always a FAT32 partition that has its "boot flag" set (in parted terminology) or a partition type code of EF00 (in gdisk terminology).
 3.Launch a shell and change to the ESP.
 4.Type sudo rm -rf EFI/ubuntu. (You can omit sudo on some systems.)
 5.If you ever used Boot Repair on the disk, undo its damage: 1.Change to EFI/Microsoft/Boot on the ESP.
 2.Move bootmgfw.efi.bkp to bootmgfw.efi, overwriting the existing file.
 3.Change to EFI/BOOT on the ESP.
 4.Move bootx64.efi.bkp to bootx64.efi, overwriting the existing file.

 6.Launch GParted, parted, gdisk, or cgdisk on the disk.
 7.Delete the Linux partition(s).
 8.Optional: Resize the Windows partition(s) to fill the disk. It's probably best to skip this if you intend to do a fresh re-install of Ubuntu, since you'll just undo this change shortly.
 9.Reboot into Windows to test that it still works. This will probably also clear out the EFI's NVRAM entries for Ubuntu.

FrSu

  • Gast
Re: Ubuntu installeren op laptop met Windows 8 voorgeïnstalleerd
« Reactie #54 Gepost op: 2013/04/28, 10:15:33 »
Wat heb ik gedaan:

Fast boot en secure boot uitgezet.
In Win 8 de Data partitie (die bij mij nog leeg was) met 150 GB verkleind, zodat daar 150 GB "unallocated" overbleef,
Ubuntu Gnome 13.04 geinstalleerd (perfect voor mijn touchscreen) door te kiezen voor installatie naast Win 8, dan hoef je zelf niet met partities te klooien,
Bij herstart kreeg ik de grub te zien en kun Ubuntu opstarten maar Win 8 niet,
PC uitgezet en Live USB er weer in, kreeg de grub te zien en kon naar System: Dit is dus de Bios,
In Boot de USB bovenaan gezet en herstart gedaan.
Live USB starte op, verbinding met internet gemaakt en Bootrepair geinstalleerd en opgestart.
Recommended repair gedaan,
Heropstart en grub was compleet.
Bij heropstart voor Windows UEFI kiezen, dan start Win 8 op (de andere keuzes moet ik nog even uitzoeken wat die zijn) en anders voor Ubuntu kiezen.

Voila! =D Met dank aan iedereen die in dit topic gereageerd heeft. Ik hoop dat anderen er ook iets aan hebben, bij mij werkt het. Weer terug bij Linux, gelukkig. =D

Re: Ubuntu installeren op laptop met Windows 8 voorgeïnstalleerd
« Reactie #55 Gepost op: 2013/04/28, 11:06:20 »
Wat heb ik gedaan:

Fast boot en secure boot uitgezet.
In Win 8 de Data partitie (die bij mij nog leeg was) met 150 GB verkleind, zodat daar 150 GB "unallocated" overbleef,
Ubuntu Gnome 13.04 geinstalleerd (perfect voor mijn touchscreen) door te kiezen voor installatie naast Win 8, dan hoef je zelf niet met partities te klooien,
Bij herstart kreeg ik de grub te zien en kun Ubuntu opstarten maar Win 8 niet,
PC uitgezet en Live USB er weer in, kreeg de grub te zien en kon naar System: Dit is dus de Bios,
In Boot de USB bovenaan gezet en herstart gedaan.
Live USB starte op, verbinding met internet gemaakt en Bootrepair geinstalleerd en opgestart.
Recommended repair gedaan,
Heropstart en grub was compleet.
Bij heropstart voor Windows UEFI kiezen, dan start Win 8 op (de andere keuzes moet ik nog even uitzoeken wat die zijn) en anders voor Ubuntu kiezen.

Voila! =D Met dank aan iedereen die in dit topic gereageerd heeft. Ik hoop dat anderen er ook iets aan hebben, bij mij werkt het. Weer terug bij Linux, gelukkig. =D

Oke! Ik ga het later vandaag denk ik ook even proberen als ik nog tijd heb. Maar heeft elke UEFI computer ook Fastboot? En kan Fastboot ook een andere naam hebben? Want ik kan het niet vinden in mijn BIOS. En voor dat je boot repair hebt gedaan, welke fout kreeg je toen als je Windows 8 wou opstarten?

Offline Zeha

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op laptop met Windows 8 voorgeïnstalleerd
« Reactie #56 Gepost op: 2013/04/28, 11:37:34 »
Fast Boot zit niet in de BIOS maar die kun je vinden in Windows 8/Configuratiescherm/Energiebeheer/Gedrag van de aan/uit knoppen bepalen.

In tegenstelling tot FrSu werd Windows 8 door de installatie van Ubuntu bij mij niet gevonden. Dus ik heb de weg van overige mogelijkheden gekozen in het installatiemenu.

Verder kreeg ik geen foutmelding na herstarten. Na herstarten verscheen Ubuntu. Daarna heb ik via het terminalvenster in Ubuntu boot-repair geinstalleerd en de reparatie uitgevoerd.  Zie link in de suggestie van DeBaas.

Het kan zijn dat het voor de verschillende merken laptops verschillend is. Er is maar 1 weg om de goede methode te ontdekken en dat is gewoon doen. Wel zorgen voor een goede systeembackup zodat je de oude situatie kunt herstellen bij mislopen. Dat is mij al herhaaldelijk overkomen. Ik werk nu overigens met een afzonderlijke experimenteer laptop om alles uit te vogelen. De werkomgeving moet stabiel zijn en daar dus geen geexperimenteer.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/28, 11:49:33 door Zeha »

Re: Ubuntu installeren op laptop met Windows 8 voorgeïnstalleerd
« Reactie #57 Gepost op: 2013/04/28, 11:59:13 »
Hoe kun je zo'n goede backup maken? Vrije ruimte maken via Windows 8, en dan via Windows 7 Bestandsherstel op W8 een backup maken? Ik heb trouwens ook een RECOVERY partitie. Ik heb een herstelpartitie, een EFI systeempartitie, de partitie voor Windows 8 en de recovery partitie, moet ik dus nu vrije ruimte maken, en dan nog een backup maken?

Re: Ubuntu installeren op laptop met Windows 8 voorgeïnstalleerd
« Reactie #58 Gepost op: 2013/04/28, 12:15:54 »
Moet ik eigenlijk wel een back up maken? Aangezien ik als ik bij het opstarten op F11 druk, System Recovery krijg, waar ik naar de fabrieksinstellingen toe kan?

Offline Zeha

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op laptop met Windows 8 voorgeïnstalleerd
« Reactie #59 Gepost op: 2013/04/28, 12:19:08 »
Hoe kun je zo'n goede backup maken? Vrije ruimte maken via Windows 8, en dan via Windows 7 Bestandsherstel op W8 een backup maken? Ik heb trouwens ook een RECOVERY partitie. Ik heb een herstelpartitie, een EFI systeempartitie, de partitie voor Windows 8 en de recovery partitie, moet ik dus nu vrije ruimte maken, en dan nog een backup maken?

Als je gaat installeren en het loopt mis dan kan het zijn dat Ubuntu de gehele schijf in gebruik neemt en dat je wat partities kwijt bent. Vandaar dat ik eerst recovery schijven (DVD's) heb gemaakt en daarnaast nog Windows 7 bestandsherstel gebruik om een herstelschijf en een systeemkopie te maken. Met de recovery DVD's kun je dan het systeem herstellen. Althans dat is bij mij gebeurt toen het mis ging.

Als het voorgaande gereed is dan heb je alle vrijheid om te sleutelen. Dus dan kun je via Windows 8 ruimte gaan vrij maken etc.

Re: Ubuntu installeren op laptop met Windows 8 voorgeïnstalleerd
« Reactie #60 Gepost op: 2013/04/28, 12:26:16 »
Oke, als ik een herstel station wil maken, vraagt de wizard als ik ook de herstelpartitie naar de DVD wil kopiëren, in een video heb ik gezien dat je dit niet moest toen, maar moet ik dat in mijn geval wel doen?

Offline Zeha

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op laptop met Windows 8 voorgeïnstalleerd
« Reactie #61 Gepost op: 2013/04/28, 12:38:36 »
Oke, als ik een herstel station wil maken, vraagt de wizard als ik ook de herstelpartitie naar de DVD wil kopiëren, in een video heb ik gezien dat je dit niet moest toen, maar moet ik dat in mijn geval wel doen?

Ik moet helaas zeggen dat ik niet weet. Geen idee dus.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu installeren op laptop met Windows 8 voorgeïnstalleerd
« Reactie #62 Gepost op: 2013/04/28, 12:39:01 »
En dan die recoverypart van de fabrikant van je pc. Een aanfluiting en het maakt je nieuwe systeem bij voorbaat al traag! Deze partitie is 1 bonk reclame met al die trialware (spyware), weg ermee dus.
Laten we hier niet (weer) gaan discussiëren over spyware en reclameboodschappen maar daar een eigen topic voor gebruiken. Als je Windows 8 los aanschaft zit daar geen spyware bij (itt Ubuntu). In plaats van de voorgeïnstalleerde recoverypartitie kan je ook zelf een herstel medium maken: http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows-8/create-usb-recovery-drive
En kan Fastboot ook een andere naam hebben?
In de Nederlandse versie heet die optie "Snel opstarten" en is wat lastiger te vinden, zie de wiki Snel_opstarten_uitschakelen
« Laatst bewerkt op: 2013/04/28, 12:41:48 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Ubuntu installeren op laptop met Windows 8 voorgeïnstalleerd
« Reactie #63 Gepost op: 2013/04/28, 13:04:04 »
Oke,  ik heb een herstelpartitie, dus als er iets mis gaat, kan ik System Recovery doen via die herstelpartitie.. Dan kan ik dus herstellen. Als ik begin met de installatie, ga ik eerst FastBoot en SecureBoot uitschakelen. Dan boot ik van de Ubuntu 13.04 Raring Ringtail DVD, en installeer ik Ubuntu naast Windows 8. Daarna boot ik weer van de DVD, en installeer ik boot-repair, en doe ik recommend boot-repair. Daarna moet de dualboot hopelijk geslaagd wezen? Zo niet, kan ik herstellen van de herstelmedium of herstelpartitie. Klopt dit, want dan ga ik het zo proberen.

Ik heb ook gekeken naar de link naar Windows om een herstelmedium te maken, maar dat is niet nodig, dat is alleen om te herstelpartitie te verwijderen als je meer ruimte wil, ik heb genoeg ruimte, dus ik hou de herstelpartitie i.p.v dat ik een herstelmedium maak. Want je kunt toch via de herstelpartitie het systeem herstellen, net zoals bijvoorbeeld met een USB kan.

Edit: Ik heb net via Windows 7 Bestandsherstel een Herstel DVD van mijn Windows 8 64-bits installatie gemaakt. Op de DVD staat een map met efi en boot. Dus met die DVD kan ik herstellen. Dus als ik begin met de installatie, ga ik eerst FastBoot en SecureBoot uitschakelen. Dan boot ik van de Ubuntu 13.04 Raring Ringtail DVD, en installeer ik Ubuntu naast Windows 8. Daarna boot ik weer van de DVD, en installeer ik boot-repair, en doe ik recommend boot-repair. Daarna moet de dualboot hopelijk geslaagd wezen? Zo niet, kan ik herstellen van de herstelmedium of herstelpartitie. Klopt dit, want dan ga ik het zo proberen.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/28, 16:23:07 door StefanAnimall »

Re: Ubuntu installeren op laptop met Windows 8 voorgeïnstalleerd
« Reactie #64 Gepost op: 2013/04/29, 11:04:12 »
Via het bovenstaande moet het toch lukken? Want dan ga ik straks aan de slag. Ik heb dus een herstel DVD via Windows 7 Bestandsherstel, dan ga ik SecureBoot en FastBoot uitschakelen, en daarna Ubuntu booten, kiezen voor Ubuntu installeren naast Windows 8, daarna weer van Ubuntu Live-CD opstarten, internet verbinden, boot-repair installeren en dan recommend repair doen. Klopt dit dus?

Re: Ubuntu installeren op laptop met Windows 8 voorgeïnstalleerd
« Reactie #65 Gepost op: 2013/04/30, 09:55:57 »
Als ik Ubuntu naast Microsoft Windows 8 installeren kies, dan wordt de RECOVERY partitie toch niet verwijderd?
En gaat het lukken met bovenstaande post?

FrSu

  • Gast
Re: Ubuntu installeren op laptop met Windows 8 voorgeïnstalleerd
« Reactie #66 Gepost op: 2013/04/30, 10:27:11 »
Heb je unallocated space nu? Ik heb hiervoor in Win 8 mijn Data partitie gehalveerd.

Dan komt bij installatie Ubuntu op die plek als je kiest voor installeren naast Windows 8 en gebeurt er niets met de andere partities.

Re: Ubuntu installeren op laptop met Windows 8 voorgeïnstalleerd
« Reactie #67 Gepost op: 2013/04/30, 10:36:21 »
Oke, heb ik, en wat gebeurt er nadat ik FastBoot en SecureBoot heb uitgechakeld? Moet ik daarna nog wat anders doen, of start de laptop gewoon op net zoal normaal?

FrSu

  • Gast
Re: Ubuntu installeren op laptop met Windows 8 voorgeïnstalleerd
« Reactie #68 Gepost op: 2013/04/30, 11:35:07 »
Beste Stefan,

Om via de Live USB op te starten moet je in Win via Settings, General en dan in het rechter vak naar onderste keuze gaan (dacht ik) dan kun je voor restart kiezen en dan kiezen via de USB opstarten. Dan wordt de Live USB opgestart. Maar dit heb je al eens gedaan. Soms krijg je het niet te zien, dan Win geheel opnieuw opstarten en deze weg nog eens bewandelen.

Als je het zelf niet aandurft zou ik gaan zoeken naar een steunpunt bij jou in de buurt die je misschien kan helpen.

 

Re: Ubuntu installeren op laptop met Windows 8 voorgeïnstalleerd
« Reactie #69 Gepost op: 2013/05/01, 15:00:01 »
Oke, en wat als ik Ubuntu om een of andere reden wil verwijderen? Moet ik dan eerst van Windows 8 DVD opstarten en dan bootrec /fixboot en bootrec /fixmbr doen? En daarna SecureBoot en FastBoot weer inschakelen? Dit vraag ik voor de zekerheid.

FrSu

  • Gast
Re: Ubuntu installeren op laptop met Windows 8 voorgeïnstalleerd
« Reactie #70 Gepost op: 2013/05/01, 19:46:06 »
Heb ik geen ervaring mee, ik wil niet van Linux af. ;)

Offline RicardoLW

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op laptop met Windows 8 voorgeïnstalleerd
« Reactie #71 Gepost op: 2013/05/01, 20:01:44 »
Wat ik zou doen is het volgende, heb ik al gedaan met twee andere notebooks. Eerst een recovery maken van win8, zodat je systeem werkt zoals gekocht. Daarna met acronis een backup van je systeem maken op een usbdrive, kan ook met clonezilla(freeware). Daarna installeer je gewoon ubuntu met de mededeling om win8 eraf te gooien. Werkt ubuntu goed en waarschijnlijk doet dat het ook( je wilt daarna je win8 toch niet meer), blijf je dat gebruiken. Bevalt het niet of wil je je notebook verkopen zet je win8 weer terug.  Heb lubuntu op een acer van 2006 en draait flitsend op het oude beestje en heb 12.04 lts op een vrij nieuwe hp gezet. Tis maar een suggestie.

Re: Ubuntu installeren op laptop met Windows 8 voorgeïnstalleerd
« Reactie #72 Gepost op: 2013/05/01, 20:23:48 »
Ik heb net Ubuntu geïnstalleerd, en het is gelukt!
Wat ik heb gedaan:
1. Vrije ruimte maken in Windows 8
2. Snel opstarten uitgeschakeld
4. SecureBoot uitgeschakeld
5. De Ubuntu Live-CD opgestart
6. Ubuntu naast Windows 8 geïnstalleerd
7. Opnieuw van Ubuntu Live-CD opgestart
8. Boot-Repair geïnstalleerd, en recommend repair gedaan.

Zo is het bij mij gelukt. Bedankt voor jullie hulp!!!

FrSu

  • Gast
Re: Ubuntu installeren op laptop met Windows 8 voorgeïnstalleerd
« Reactie #73 Gepost op: 2013/05/01, 20:59:14 »
Mooi, veel plezier er mee. ;)

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op laptop met Windows 8 voorgeïnstalleerd
« Reactie #74 Gepost op: 2013/05/02, 13:10:51 »
Feestje ;)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL