Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Desktop - welke hardware vermijden?  (gelezen 801 keer)

Offline AnneTanne

  • Lid
Desktop - welke hardware vermijden?
« Gepost op: 2012/11/12, 13:47:02 »
Mijn intussen 4 jaar oude Medion laptop heeft zijn beste tijd gehad.

Als vervanging opteer ik dit keer voor een desktop.  Ik weet dat het risico op incompatibiliteit met Linux bij een desktop PC minder groot is dan bij een laptop (en eerlijk gezegd: mijn laptop was een veel betere combo met linux dan de desktop die ik daarvoor gebruikte).

Ik heb een mid-range computer nodig, zeker geen game-computer, maar hij moet me vlot van dienst zijn bij foto- en video-bewerking.
Kies ik best (indien Intel) voor een processor van de derde gen (Ivy bridge), of is 2de ook voldoende?  i5 of i7?
Indien een AMD processor, wat voor één moet dat zijn?  (Het mag duidelijk zijn dat ik van hardware niks ken - ik werk al een jaar of 12 met linux, maar het moet voor mij dus wel allemaal out-of-the-box werken.
Zijn er grafische kaarten die ik zeker dien te vermijden? Ik weet al dat ik "hybrid graphics" moet vermijden, maar waaraan herken ik zo'n hybride grafische kaart?

Zijn er merken waarbij linux vrijwel 'vanzelfsprekend' op draait, en waarbij de after-sales ook goed te noemen is?  (Bij de problemen die ik in het verleden had met Medion-computers waren de ervaring op vlak van after-sales steeds erg goed.  Over Acer daarentegen ben ik niet te spreken.  Over Dell hoor ik goede verhalen mbt compatibiliteit met Linux, maar niet over de after-sales...)
Op mijn HP-netbook draait Ubuntu ook als een zonnetje, maar op de after-sales heb ik nog geen beroep moeten doen.)

Alvast bedankt....

(ETA: Oh ja... en op verzoek van manlief heeft een desktop waarop Windows 8 voorgeïnstalleerd is zijn voorkeur... als ik dan immers linux in dual-boot installeer heeft hij de kans om op mijn pjoeter Win8 uit te proberen. )
« Laatst bewerkt op: 2012/11/12, 14:08:31 door AnneTanne »

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Desktop - welke hardware vermijden?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/12, 16:40:10 »

Offline AnneTanne

  • Lid
Re: Desktop - welke hardware vermijden?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/11/12, 17:53:56 »
Dankjewel...
Nee, het gaf mij niet meteen een antwoord, maar ik vond er wel een link naar dit artikel, dat wel een paar bruikbare tips gaf.
Ik meen daaruit te begrijpen dat ik met een Intel-processor en -chipset, en een Nvidia grafische kaart in elk geval goed zit.

Het eerste artikel gaf mij té weinig concrete aanwijzingen, omdat - zoals ik in mijn oorspronkelijke post aangaf - ik  met het probleem zit dat ik een computer nodig heb die
1) voldoende recent is om manlief met Win8 te kunnen laten spelen (en mij genoeg 'vaart' geeft om op een behoorlijke snelheid foto's te kunnen bewerken.  The Gimp is op mijn huidige laptop tergend traag, om over Darktable nog maar te zwijgen).
2) toch niet zo recent mag zijn, dat linux er (nog) geen drivers voor heeft. 
 
Bovendien heb ik in mijn eerste linux-jaren voortdurend problemen gehad omdat ik bij de ene linux-editie (toen gebruikte ik SuSE) wel (deels) geluid uit mijn machine kreeg, en bij een volgende weer niet, en dan weer een keer wel. 
Ik ben echter een absolute eind-gebruiker, die niet voor Linux kiest omwille van de knutselmogelijkheden, maar omwille van het OpenSource-gedachtengoed, (En het is geen reclame voor Linux als manlief mij wekenlang ziet stressen omdat mijn computer niet doet wat ik wil dat ie doet...)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Desktop - welke hardware vermijden?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/11/12, 20:36:34 »
http://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/72
Hier vind je voorbeeld pc's van langzaam tot snel, en voor speciale doeleinden. Deze kun je laten bouwen of een vergelijkbare kant en klare pc zoeken.   Met de voorbeelden kun je ook zien, dat je geen oude hardware koopt. Elke 3 maanden wordt dit vernieuwd.

Voor linux:
-Voor linux een nvidia videokaart kopen(mijn voorkeur), of ati, Maar geen andere merk videokaart.
Hybrid videokaart dus niet kopen. Zelf ben ik voor om een losse videokaart te kopen, zodat je weet dat dit een normale gangbare model is, in bijv laptops of onboard kan dit afwijken waardoor problemen kunnen ontstaan, die wel worden opgelost, maar meestal tijd kosten.(de laatste nieuwe van intel met de videokaart op de cpu chip zou je kunnen opzoeken).
-Intel of amd maakt dacht ik tegenwoordig niks uit.
-Afwijkende moederborden zoals m-itx(kleine moederborden,vooral videokaart) kunnen afwijken, dus liefst een normale gangbare moederbord kopen die veel verkocht wordt. Ook met update's van de bios zit je bij veel verkochte moederborden het beste.
-Monitor, is meestal geen probleem, maar samsung is bijv goed in kwaliteit, en wordt goed ondersteund(veel verkocht).
-Packhard bell en acer niet kopen, zoek maar op het forum, idee wat ik hier heb is dat ze hardware inkopen en niet goed update van bijv bios, waardoor problemen kunnen ontstaan.(en in bios niet alle instel mogelijkheden).
-Vaak is op kant en klaar pc's, een beperkte bios, dus de instel mogelijkheden beperkt, dus daarom koop ik nooit zoiets, dus ik koop een standaard veel verkochte moederbord van een bekende merk.(asus, gigabyte,msi).
-Moederbord moet bij mij ook veel pci-e sloten hebben, zodat je later ook kan uitbreiden indien er nieuwe usb of iets anders uitkomt. Veel  moederbord fabrikanten(of pc verkopers) laten pci-e sloten weg(is goedkoper), maar dan zet je er een videokaart overheen en je kan niet meer iets in je sloten zetten omdat de viedokaart er over heen zit.
-Andere hardware moet je even opzoeken.

Offline Dave

  • Lid
Re: Desktop - welke hardware vermijden?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/11/12, 20:50:16 »
Als overtuigd Linux gebruiker welke hardware vermeiden?
Alles van microsoft en Intell.
Isse simpel.


Offline AnneTanne

  • Lid
Re: Desktop - welke hardware vermijden?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/11/14, 10:53:15 »
Dankjewel allemaal,
Met name de reactie van Jan11000 helpt me een stuk verder...

Re: Desktop - welke hardware vermijden?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/11/14, 14:32:54 »
Je kunt ook eens kijken wat system76 in hun systemen stopt, die verkopen systemen met ubuntu preinstalled.