Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [NAS] Als een disk van mijn nas niet beschikbaar is, boot de server niet door  (gelezen 1033 keer)

Offline Bigtwin

  • Lid
Ik heb en Ubuntu 10.04 server, met 1 systeem disk en 4 nas disken. Als de systeemdisk wel, maar een willekeurige disk van de NAS niet beschikbaar is, boot de server niet door. Dat is niet wat ik wil, want de server moet altijd op komen, onafhankelijk van hoeveel disken er wel of niet zijn.

Waar zou dat aan kunnen liggen? Wellicht aan de entries in de fstab, wat moet daar bij staan om de server altijd te laten booten?

Offline ivo

  • Lid
Je zou
soft,intr

aan je fstab bij de options kunnen toevoegen.

intr = processen die gebruik maken van een opgehangen/verdwenen NFS-mount kunnen onderbroken worden. Maar dit is niet altijd succesvol. Het hangt er vanaf hoe die processen gebouwd zijn.

soft = dat wanneer een proces een onwillige NFS-mount tegenkomt er een medling naar de client gaat maar deze kan dan wel verder.
De tegenpool hiervan is "hard", het client proces mag niet verder gaan zolang de NFS-mount er niet is.
De "soft" optie wordt niet aangeraden omdat je hier risico loopt dat je gevallen van dataverlies niet (snel genoeg) opmerkt.

intr heeft een tegenhanger, nointr. Dit is de default, processen kunnen niet worden afgebroken.
hard is eveneens de default.

Dus wanneer je geen van deze opties meegeeft zal een NFS-mount zich als
hard,nointr
gedragen.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/16, 21:17:09 door ivo »
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Bigtwin

  • Lid
Ivo, bedankt voor je antwoord.

Volgens mij zijn deze opties echter van belang als de server op is, en er dan iets gebeurt.

Ik mijn geval komt de server niet op als er 1 of meer disken van de nas er niet zijn. De server start dan dus niet verder, ook de console geeft geen antwoord.
Er moet dus iets in het boot proces zijn, al dan niet veroorzaakt door foute entries in de fstab, waardoor de server niet verder boot als er iets niet klopt met de disken.

Offline ivo

  • Lid

Volgens mij zijn deze opties echter van belang als de server op is, en er dan iets gebeurt.


Dat zou kunnen maar heb je het geprobeerd?
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.