Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: computerbeheerder zijn of niet zijn in Ubuntu Linux  (gelezen 780 keer)

computerbeheerder zijn of niet zijn in Ubuntu Linux
« Gepost op: 2006/10/24, 18:30:04 »
Hai, ik heb op https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie ofwel de wiki Nederlandstalige Documentatie gelezen dat je in Ubuntu niet automatisch systeembeheerder bent. Er stond wel verdere uitleg bij, maar dit snapte ik niet precies. Het was eerder uitleg over 'hoe pas ik dit aan?'. Maar goed, mijn vraag is dus:
wat kun je niet met Ubuntu als je geen systeembeheerder bent? Nu ben ik het namelijk gewend om systeembeheerder te zijn en ik ben dan ook thuis de systeembeheerder over alle systemen. Wat houdt systeembeheerder zijn dus precies in in Ubuntu Linux? Gelieve je antwoord een beetje te defini

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
computerbeheerder zijn of niet zijn in Ubuntu Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2006/10/24, 19:33:48 »
Wanneer je geen systeembeheer (je bedoelt root?) bent kun je alles doen wat je wil zolang je maar met je /home folder bezig bent. Wil je als root werken dan kun je ook aanpassingen doen in je / map.

't Beste voorbeeld vind ik wanneer je op systeem klikt krijgt ge eerst 2 keuzes:
Voorkeuren: Alles wat je hier wijzigt doe je als gewone gebruiker.
Beheer: Hier moet je je paswoord ingeven zodat je ff root wordt.

Best is zo weinig mogelijk te spelen als root om zo min mogelijk stuk te maken aan je systeem.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
computerbeheerder zijn of niet zijn in Ubuntu Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2006/10/24, 19:44:44 »
Het antwoord is simpeler dan je denk.
Een gebruiker kan eigenlijk bijna niets, behalve programma's gebruiken en data opslaan in de eigen home directorie.
Met het commando sudo of een variant hiervan wordt je superuser, dus eigenlijk de systeembeheerder.
Pas dan kan je de systeem instellingen aanpassen, of iets doen om je systeem omzeep te helpen :lol:
Zonder password kan je systeem dus eigenlijk niets overkomen........

Hopelijk is dit voldoende Florian,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

computerbeheerder zijn of niet zijn in Ubuntu Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2006/10/24, 22:49:16 »
@r0n @bartek ja ik bedoelde inderdaad 'root'. In feite zal ik mijn systeem niet zo snel om zeep helpen, maar ik zal wel uitkijken. ;) bedankt voor de hulp
(p.s. de root kan zeker dingen als apparaatconfiguratie en zo bepalen)