Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Thuisnetwerk  (gelezen 1043 keer)

Offline Para

  • Lid
Thuisnetwerk
« Gepost op: 2010/11/29, 12:26:14 »
Hoe moet ik thuis een netwerk opzetten tussen een Desktop, een Laptop en een Canon Printer, die ook draadloos kan functioneren.
Liefst op een zo eenvoudig mogelijke manier.
Op mijn Desktop kan ik werken met Ubuntu One, maar op mijn laptop kan ik hiermee geen verbinding maken.
Is de oorzaak dat ik niet in een netwerk zit, of ligt de fout ergens anders?

Vriendelijke groet,

Offline Para

  • Lid
Re: Thuisnetwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/29, 20:04:51 »
Momenteel het ik nog geen netwerk.
Ik werk met een desktop, een laptop en een printer van canon.
Op beide computers is ubuntu maverick 10.10 geïnstalleerd.
De desktop rechtstreeks op de router aangesloten, de laptop via WiFi.
De printer kan ook draadloos werken.
Het is de bedoeling van bestanden te kunnen delen en vanop beide computers te kunnen printen.

Offline jfarts

  • Lid
Re: Thuisnetwerk
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/30, 21:31:30 »
Hoe het werkt met het delen van de printer weet ik niet, hier heb ik geen ervaring mee.

Het delen van mappen is erg gemakkelijk. Ga hiervoor naar de map die je wil delen, klik rechtermuisknop en kies dan voor Sharing Options. Je kunt dan het vinkje aanzetten om de map te delen. Het kan zijn dat er nog wat dingen geïnstalleerd moeten worden (Samba). Kies de juiste opties en ga dan naar je andere computer.

Kies hier voor Places -> Connect to server. Kies voor Windows Share en vul de gegevens in van de zojuist aangemaakte share. Bij Server vul je het ip adres in van de doelcomputer en bij share de naam van de share die je zelf hebt gegeven. Klik daarna op Connect.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Thuisnetwerk
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/01, 12:54:29 »
Als de printer een netwerkprinter is, dan zal je hem kunnen toevoegen via System - Administration - Printing.