Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie met de Alternate CD  (gelezen 4340 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
installatie met de Alternate CD
« Gepost op: 2010/04/25, 23:44:03 »
De installatiebeschrijving met de Ubuntu alternate CD heb ik aangepast en voorzien van nieuwe schermafbeeldingen:

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallatieLucidAlternate

Reacties meer dan welkom, het is een 1e versie en vast nog veel fout/onduidelijk/toe te voegen.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: installatie met de Alternate CD
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/26, 13:59:50 »
Hey, ik heb het even doorgelezen en vind het een prima artikel. Zelf heb ik nooit een alternate installatie gedaan dus ik ga ervan uit dat het inhoudelijk allemaal klopt. Wel vind ik alles heel erg duidelijk!

Een klein puntje. Bij het onderdeel "Verdeel uw schijfruimte" vertel je de 3 verschillende mogelijkheden, en licht je ze ook alle 3 toe.
Maar dat staat er niet bij. Als iemand gewoon alles stap voor stap volgt is dit misschien een beetje onduidelijk. Misschien kun je er gewoon ff 1 zinnetje bij zetten van: "Nu worden de 3 mogelijke stappen uitgelegd". Dat het in ieder geval duidelijk is dat voor de persoon die het volgt er maar 1 van toepassing is.

Goed werk verder.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline koos4401

  • Lid
Re: installatie met de Alternate CD
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/26, 17:10:35 »
Voor we een suggestie doen, eerst dit: "Verdraaid fraai gedaan! Mijn complimenten"!!

Voor dual-disk- / dual-boot-machines (mensen) misschien een kort zinnetje toevoegen om de optie "handmatig" te kiezen in de rubriek "Verdeel uw schijfruimte" en dan de goede HD op te zoeken?
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: installatie met de Alternate CD
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/26, 22:06:04 »
@Wazzzaaa: bedankt voor het doorlezen en de tip (en de complimenten :)).

Ik heb het (hopelijk) nu duidelijker gemaakt dat er 3 mogelijkheden zijn uitgewerkt voor schijfindeling.

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallatieLucidAlternate#Verdeeluwschijfruimte
Klik links bovenin op Documentatie

Re: installatie met de Alternate CD
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/26, 22:11:38 »
Zelf vind ik installatie met de alternate cd erg prettig,blij dat hier ook meer aandacht aan besteed wordt  :)
Kubuntu 20.04

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: installatie met de Alternate CD
« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/26, 22:20:04 »
@koos4401: Bedankt voor de tip! :) Het keuze scherm opgenomen met een 2e disk:

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallatieLucidAlternate#Geheleschijf
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: installatie met de Alternate CD
« Reactie #6 Gepost op: 2010/04/26, 22:38:40 »
ik dacht dat de gehele schijf versleutelen via LUKS in de alternate zat?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: installatie met de Alternate CD
« Reactie #7 Gepost op: 2010/04/27, 08:30:15 »
ik dacht dat de gehele schijf versleutelen via LUKS in de alternate zat?
Ubuntu 10.04 LTS gebruikt, optioneel, de standaard versleuteling van Ubuntu via eCryptfs. Kies "Uw persoonlijke map versleutelen" na het instellen van een wachtwoord.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallatieLucidAlternate#Configureeruwaccount

Nadelen van versleuteling met LUKS zijn:
  • De computer wordt er iets trager door omdat alle (ook niet-persoonlijke) gegevens continue versleuteld en ontcijferd moeten worden.
  • Bij iedere (her)start van de computer moet het wachtwoord opnieuw worden ingegeven.
  • De gegevens van alle gebruikers worden versleuteld met dezelfde sleutel. Het is beter om iedere gebruiker een eigen sleutel te laten gebruiken.

Het versleutelen van een gehele schijf met LUKS kan beter in een apart artikel worden beschreven.
Klik links bovenin op Documentatie