Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Handleiding telefoneren via PC via Voipbuster  (gelezen 12483 keer)

Offline Petervdw

  • Lid
Handleiding telefoneren via PC via Voipbuster
« Gepost op: 2008/09/11, 14:56:22 »
Telefoneren via de PC met Voipbuster deed ik al langer, maar met Windows. Lastig als je bijna alleen nog Ubuntu gebruikt.
Ik heb nu op 2 computers met Ubuntu het telefoneren via Voipbuster werkend, en omdat ik dacht dat het misschien wel interessant voor anderen zou zijn, ben ik een handleiding voor het installeren aan het maken.
Maar er gaat steeds iets niet lekker. Eenmaal geinstalleerd gaat het bellen wel altijd goed, maar ik krijg maar af en toe eens het mixerpaneel voor de USB-sound module te zien. Ik gebruik een USB Headset.

Om meer dan 2 sound modules (Tabs) in het mixerpaneel te zien, moet de GNOME ALSA Mixer geladen worden.

Als ik opstart en ik geef via de terminal: cat /proc/asound/modules
dan wordt de uitvoer:  0  snd_hda_intel

Het zou echter moeten zijn: 0  snd_usb_audio
                                             1  snd_hda_intel

Ik heb geprobeerd om de file: "modules" te editten, maar ik vermoed dat die alleen rapportage geeft, en niet aan de echte besturing deelneemt.
Mijn kennis van Linux/Ubuntu is gewoon te gering om dit op te lossen. Als ik nu toch een handleiding schrijf wil ik het wel goed doen, dus mijn vraag is, of iemand mij met dit probleem kan helpen.
Alvast zeer bedankt.
Vr.groet, peter

Handleiding telefoneren via PC via Voipbuster
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/11, 15:46:33 »
Goede aktie.
Kan je helaas niet helpen met je vraag wegens vergelijkbare ontbrekende linux kennis/-kunde/-ervaring.
Ben wel benieuwd naar je handleiding, dan kan ik dat hier ook proberen.
Heb nu Voip van KPN. Die stottert nogal als ik tegelijkertijd aan het downloaden ben.
Als Voipbuster goed werkt wil ik die proberen.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Petervdw

  • Lid
Handleiding telefoneren via PC via Voipbuster
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/11, 22:09:50 »
Telefoneren onder Ubuntu met Voipbuster

Zie www.voipbuster.com
Voipbuster is een dienst die telefoneren over het Internet mogelijk maakt. Daarvoor is wel een ADSL verbinding nodig. Onder Windows kan via de website een account worden aangemaakt. Voor 10 euri ex. BTW krijg je een beltegoed van 120 dagen of 10 euri. Naar een groot aantal landen kan nu gratis en onbeperkt worden gebeld naar vaste nummers. Ook naar mobiele nummers is mogelijk, maar dat is relatief duur, hoewel er ook tijdelijke goedkope aanbiedingen zijn. Vaste nummers in Australië en New Zealand zijn bijvoorbeeld gratis en met een gesprek van een uurtje met verre familie heb je de kosten er al gauw uit. Indonesië en Zuid Afrika kennen een sterk gereduceerd tarief. Naar vaste nummers binnen de Benelux zijn alle gesprekken gratis. Lijsten en tarieven staan op de website.

Het inrichten en gebruiken van Voipbuster op een Windowscomputer is heel simpel, maar je moet er wel steeds Windows voor opstarten. Naarmate je meer Ubuntu gebruikt, staat de Windows langer stil en verval je dus in eindeloos bijwerken en updaten als ie weer eens aangaat. Daardoor ga je nog meer Ubuntu gebruiken en tenslotte bedenk je dat het leuk zou zijn als Voipbuster het ook onder Ubuntu zou doen. Hier volgt een beschrijving.

Ik begin met een aantal hoofdpunten te noemen. Waar nodig volgt later een uitgebreidere beschrijving.

1) Maak met Windows een account aan bij Voipbuster (www.voipbuster.com). Daarbij hoort een gebruikersnaam en een password.  De gebruikersnaam en het password neem je mee naar Ubuntu om van daaruit in te loggen.

2) Gebruik een USB headset. Headsets met minijacks (analoog) die via MicIn en SpkrOut werken geven nagalm en echo, haperen en kraken.
USB headsets zijn wel wat duurder, maar het geluid is glashelder. De hier gemaakte beschrijving geldt voor een USB headset.

3) Stel de opstartvolgorde in de Bios als volgt in:
CD-Rom, HardeSchijf, USB, Netwerk. Belangrijk dat de HardeSchijf vóór (of boven) USB staat.

4) Installeer de GNOME ALSA Mixer via de Synaptic. De standaard HDA Intel (Alsa mixer) kan gewoon blijven staan. (die d.m.v. het luidpreker icoontje wordt geactiveerd).
De GNOME ALSA Mixer is de enige mixer die exact meerdere geluidskaarten kan weergeven. En belangrijker: welke is nu kaart 0, en welke is nu kaart 1. Via menu Toepassingen>Audio/Video>GNOME ALSA Mixer kun je (rechtsklik) een starter op het paneel zetten. Het geluidspaneel voor de USB mixer is heel eenvoudig met 2 schuifjes en wat vinkjes. maar hij moet beslist als kaart 0 door Ubuntu worden gezien. In eerste instantie kun je na het installeren van GNOME ALSA Mixer, ook al wordt de USB mixer in de tweede TAB aangegeven de regelaars middenin zetten en het vakje "dempen" ontvinken. Voor het geval je die USB Mixer na Stap 5 niet meer te zien krijgt. Dit is eigenlijk een beetje onzekere factor, ik ben daar nog niet echt helemaal achter. Of je naderhand de USB Mixer wel of niet ziet, het bellen gaat gewoon goed.

[img=http://img178.imageshack.us/img178/5457/gnomealsamixerekigasoftnz5.th.png]

5) Standaard zal Ubuntu de USB geluidskaart op 1 zetten (Rechtse TAB) en de algemene geluidskaart voor muziek op 0 (Linkse TAB). De USB kaart moet echter beslist op 0 komen.
Dat kan worden ingesteld d.m.v. enkele veranderingen in de file Alsa-base.
De veranderingen die in de file Alsa-base gemaakt moeten worden doe je als volgt:

In terminal: gksudo gedit  /etc/modprobe.d/alsa-base   [Enter]  (tussen gedit en /etc/modprobe.d/alsa-base één spatie)

Bijna onderaan de regel: "options snd-usb-audio index=-2"   veranderen in: "options snd-usb-audio index=0"
De allerlaatste regel aanvullen met: index=1
Het moet er ongeveer zo uitzien:
options snd-cmipci mpu_port=0x330 fm_port=0x388 index=1
De cijfers en letters vóór index=1 zijn afhankelijk van welke geluidskaart en/of computer.

SAVE de file.
Zet nu de computer geheel af en laat hem een paar minuten absoluut spanningsloos.
Start dan opnieuw op, met de USB headset AANGESLOTEN in een USB poort.

Klik op de GNOME ALSA Mixer en als het goed is zie je het mixerpaneel van de USB Mixer (Tab links, dus kaart 0) en het mixerpaneel van de algemene geluidskaart onder de rechtse Tab, dus kaart 1.

Mocht dit niet goed gaan, controleer dan de alsa-base file, verwijder tijdelijk alle andere USB apparaten, behalve de headset, en probeer opnieuw op te starten. (Absoluut even helemaal afzetten) Dit is het enige kritische punt en waar het nu precies wringt kom ik maar niet achter.

Zolang je deze 5 punten niet voor elkaar hebt is het zinloos om verder te gaan, want het zal niet werken.


6) Pas nu kun je de Ekiga Softfoon a/d hand van Wizard en handleiding inrichten.

De Ekiga Softfoon start met een wizard/confuguratiehulp onder Bewerken. Starter in bovenpaneel is gemakkelijk. Wat nu volgt lijkt een heleboel werk, maar ik heb alleen de menukeuzes uitgetypt. Het is klikken en paar keer iets intypen. Plaatjes was leuk geweest, maar dat zou nog meer werk lijken.

Stap 1/10
Volgende

Stap 2/10
Voornaam Achternaam
Volgende

Stap 3/10
Geen namen invullen.
Aanvinken: ik wil me niet inschrijven enz.
Volgende

Stap 4/10
xDSL/Kabel aanklikken
Volgende

Stap 5/10
NAT-type detecteren (duurt even)
Volgende

Stap 6/10
Alsa
Volgende

Stap 7/10
Default
Default
Volgende

Stap 8/10
V4L2
Volgende

Stap 9/10
Geen apparaat gevonden
Volgende

Stap 10/10
Overzicht
Toepassen

Klaar.


Nu onder Bewerken de Voorkeuren instellen. Waar niets vermeld, laat je de al ingevulde vakjes staan.

Algemeen Pers.gegevens Voornaam Achternaam
Toepassen
Algemene inst. verborgen starten niet, videoweergave niet aanvinken.
Gespreksopties niets aanvinken
Geluiden alles aanvinken
Protocollen
Netwerkinstellingen
Luisterpoort: eth0 [192.168.xxx.xxx] (IP nummer dat door je modem via DHCP automatisch wordt verstrekt)
NAT traversal-methode: STUN
STUN-server: stun.voipbuster.com
Toepassen
SIP-Instellingen
Uitgaande proxy: sip.voipbuster.com
URL doorsturen: sip:
DTMF verzenden: RFC2833
H323-instellingen
Alles zo laten
Audiocodecs (Belangrijk voor de geluidskwaliteit)
Rangschikken door middel van de OP/Neer toetsen als volgt:
Vink Speex 20,8kbps 16kHz
Vink PCMU
Vink GSM
Vink PCMA
Vink MS-GSM
Vink Speex 8 kbps
Rest geen vink
Verder alles zo laten.
Video-codecs
Leeg of zo laten
Apparaten
Audio app.
ALSA
Default
Default
Video app.
Alles zo laten.
Sluiten


Onder Bewerken:
Abonnementen
Toevoegen
Naam abonnement: voipbuster
Protocol: SIP
Registratiehouder: sip.voipbuster.com
Gebruikersnaam: Naam voipbusteraccount uit punt 1
Wachtwoord: Password voor inloggen bij voipbusteraccount.
OK
Abonnement aanvinken.
Sluiten.


Testen
Klik op de starter voor de Ekiga Softfoon.

In beeld: Ekiga
Verken even het paneel door de toetsjes aan te klikken.
Geregistreerde abonnementen 1
Nummers voor Ekiga hebben het volgende format:

Invullen: sip:landnr.netnummer.toestelnummer@voipbuster.com  Voorbeeld: sip:+31761X3X4X5@voipbuster.com
Dus landnummer, netnummer zonder 0, toestelnummer, gevolgd door @voipbuster.com

In Ekiga kun je de nummers opslaan, ongeveer zoals bij Voipbuster bij Widows.

Bellen doe je door op de stekker te klikken. Probeer je verbinding door eerst je eigen huisnummer in te typen of van een mobieltje. Het duurt tergend lang eer de bel overgaat. Maar dan is daar verbinding! Geslaagd! Als alles goed gaat.
Allerlei toeters en bellen moet iedereen zelf maar toevoegen.
Er zijn ook SIP telefoons te koop, die direct op een ethernetwerk kunnen worden aangesloten. Wat duurder, maar gemakkelijker en je hoeft geen computer aan te zetten.
Succes!!!
Vr.groet, peter


Op- en/of aanmerkingen zijn uiteraard van harte welkom
T.a.v. SIP-telefoons: Ik krijg niet helder of je nu via zo´n telefoon ook naar gewone nummers kunt bellen, dus wie weet hier het fijne van.

Aanvulling: Ik weet het.
Als je met zo'n SIP telefoon via Voipbuster belt, kun je overal naar toe bellen, vaste nummers gratis in heel veel landen, mobiel is wat duurder, maar relatief nog heel goedkoop.
Kijk uit met Skype, die hanteren een eigen protocol, dat ze het liefst geheim zouden houden en zodoende kun je daar alleen mee naar een ander Skype toestel bellen.

Handleiding telefoneren via PC via Voipbuster
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/14, 14:10:07 »
Ik heb hier even je plaatje beter aanklikbaar gemaakt...

Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Petervdw

  • Lid
Handleiding telefoneren via PC via Voipbuster
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/14, 14:46:17 »
Dank je wel Prosper.
Ik ben niet zo handig met die dingen.
Zo is het veel netter, en er komen ook geen pop ups overheen, zoals ik al zag.
Steeds neem ik me voor om er beter in thuis te geraken en te onthouden, maar de weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens. Komt er niet van.
Vr.groet, peter

Handleiding telefoneren via PC via Voipbuster
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/14, 14:51:21 »
Geeft niks, hoor, heeft bij mij ook wreed lang geduurd. :P

Heb je overigens de helppagina voor BB-code gevonden ? http://forum.ubuntu-nl.org/help#bbcode

Wou alleen dat ik je kon helpen met je audio-probleem, maar daar heb ik al helemaal geen kaas van gegeten. :(
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Petervdw

  • Lid
Handleiding telefoneren via PC via Voipbuster
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/14, 16:42:33 »
Nou nee, niet echt een probleem.
Ekiga doet het gewoon altijd. Maar waarom is na de ene opstart die USB mixer wel zichtbaar en na een volgende opstart weer niet. Volkomen toevallig. Net zo raar als dat je op het forum vaak leest: mijn wireless doe het niet ondanks alle moeite, en even later lees je: mijn wireless werkt zo maar ineens!
Paar keer opgestart et voila.
Dit soort toevalligheden bedoel ik eigenlijk. En ze zijn onnavolgbaar.
Vr.groet, peter

Offline mrGee

  • Lid
Handleiding telefoneren via PC via Voipbuster
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/14, 22:21:33 »
Hallo

@Petervdw;

Ik ben zelf inderdaad ook op een paar van die eigenaardigheden gestoten mbt. sound. Gek genoeg heeft mijn hardy heron
op dit moment de boel redelijk onder controle. Probleem met mijn specifieke machine; ondanks dat de onboard soundcard
uitstaat, wordt die toch door linux gezien. Ik heb indertijd (op een pclinuxos install) het 1 en ander uitgevinkt in de alsa config
file en voila werken vanaf die tijd. Ik zal de disks met die install eens opsnorren.

Maar wat je al zei; in /proc valt niets te veranderen mbt. tot dit. Ik dacht dat je in de /etc/modprobe.d/alsa-base file moet zijn;
ik heb daar op dit moment ook een hekje extra gezet om het laden van een bepaalde driver te voorkomen.
Maak eerst even een veiligheidskopie van die file; post de inhoud hier.
Misschien dat we direct al een optie zien waar je makkelijk resultaat mee weet te bereiken.
ook hier staan wat opties ;
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=205449
met name het stukje; stopping multiple soundcards from switching.

Ik moet zeggen dat die options dus niet in mijn alsa-base staan.
En dat ik meer als ervaringsdeskundige dit hier neer zet en dus,jammer genoeg,  geen geluidsguru ben.
Meer iemand die nogal hardnekkig is (tot aan bloedens toe) ;-)

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Petervdw

  • Lid
Handleiding telefoneren via PC via Voipbuster
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/14, 23:33:21 »
Aan mrGee
Hier onder mijn alsa-base file. Verschillen zitten in de laatste 5 �  6 regels. Ik heb geprobeerd om de link te volgen, maar ik vrees dat het mij totaal boven de pet gaat. Morgen nog eens proberen.
Nog eens voor de duidelijkheid: ik heb er gewoon vrede mee zoals het nu werkt. Ekiga doet het altijd, of nu de USB mixer wel of niet zichtbaar wordt als ik de GNOME ALSA Mixer op het bureaublad zet. In de handleiding beschrijf ik ook de onzekerheid. Vooral als je iets beschrijft moet het eenduidig werken en altijd op dezelfde manier. Er treden tussen de ene computer en de andere al genoeg verschillen op waardoor de resultaten toch verschillen. In mijn streven naar zo exact mogelijke beschrijving past eigenlijk niet: ja, het kan wel, maar ook niet. En dat zoiets dan te pas en te onpas gaat optreden schrikt misschien mensen af. Als bijzonderheid kan ik vermelden dat de USB mixer nooit zichtbaar te maken is als ik buiten de USB headset nog andere USB apparaatjes bij de opstart in de computer laat. Met alleen de USB headset erin is het twijfelachtig, hoewel de feitelijke werking perfect is. Hoe komt dat?
Bedankt dat je je erin wil verdiepen.
Vr.groet, peter

Alsa-base file
 
# autoloader aliases
install sound-slot-0 /sbin/modprobe snd-card-0
install sound-slot-1 /sbin/modprobe snd-card-1
install sound-slot-2 /sbin/modprobe snd-card-2
install sound-slot-3 /sbin/modprobe snd-card-3
install sound-slot-4 /sbin/modprobe snd-card-4
install sound-slot-5 /sbin/modprobe snd-card-5
install sound-slot-6 /sbin/modprobe snd-card-6
install sound-slot-7 /sbin/modprobe snd-card-7

# Cause optional modules to be loaded above generic modules
install snd /sbin/modprobe --ignore-install snd && { /sbin/modprobe --quiet snd-ioctl32 ; : ; }
install snd-pcm /sbin/modprobe --ignore-install snd-pcm && { /sbin/modprobe --quiet snd-pcm-oss ; : ; }
install snd-mixer /sbin/modprobe --ignore-install snd-mixer && { /sbin/modprobe --quiet snd-mixer-oss ; : ; }
install snd-seq /sbin/modprobe --ignore-install snd-seq && { /sbin/modprobe --quiet snd-seq-midi ; /sbin/modprobe --quiet snd-seq-oss ; : ; }
install snd-rawmidi /sbin/modprobe --ignore-install snd-rawmidi && { /sbin/modprobe --quiet snd-seq-midi ; : ; }
# Cause optional modules to be loaded above sound card driver modules
install snd-emu10k1 /sbin/modprobe --ignore-install snd-emu10k1 $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe -Qb snd-emu10k1-synth ; }
install snd-via82xx /sbin/modprobe --ignore-install snd-via82xx $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe -Qb snd-seq ; }

# Load saa7134-alsa instead of saa7134 (which gets dragged in by it anyway)
install saa7134 /sbin/modprobe --ignore-install saa7134 $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe -Qb saa7134-alsa ; : ; }

# Load snd-seq for devices that don't have hardware midi;
#   Ubuntu #26283, #43682, #56005; works around Ubuntu #34831 for
#   non-Creative Labs PCI hardware
install snd /sbin/modprobe --ignore-install snd && { /sbin/modprobe -Qb snd-seq ; }
# Prevent abnormal drivers from grabbing index 0
options bt87x index=-2
options cx88_alsa index=-2
options saa7134-alsa index=-2
options snd-atiixp-modem index=-2
options snd-intel8x0m index=-2
options snd-via82xx-modem index=-2
options snd-usb-audio index=0
options snd-usb-usx2y index=-2
options snd-usb-caiaq index=-2
# Ubuntu #62691, enable MPU for snd-cmipci
options snd-cmipci mpu_port=0x330 fm_port=0x388 index=1

Nog eens je link gevolgd, nu speciaal het door jou vermelde stukje. Beter gelezen.   :)
Dat is precies wat in mijn file is toegepast. Alleen door proberen is het uiterlijk geworden zoals het boven staat. Eerst had ik het ook als in je link staat, maar dat gaf hetzelfde resultaat.
Groet.

Offline Petervdw

  • Lid
Handleiding telefoneren via PC via Voipbuster
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/15, 10:18:46 »
Aan mrGee
Vanmorgen computer opgestart en zie: weer de USB mixer niet zichtbaar als ik het icon voor de Gnome Alsa mixer anklik. Alleen de normale Gnome Alsa geluidsmixer.
Vannacht bedacht: Ook eens kijken met:  cat  /proc/asound/modules hoe de volgorde van de kaarten nu eigenlijk is als het weer niet goed gaat. En daar komt dit uit:  0 snd_hda_intel    Maar die heb ik gedeïnstalleerd. Zou het dan aan Gnome liggen.
Ik probeer nu door opnieuw opstarten de juiste modulesfile te krijgen, die zet ik er dan dadelijk via een edit wel bij. Tot zo.
Vr.groet, peter

OK, na opstart zie ik nu beide mixers volgens het plaatje. En met  cat  /proc/asound/modules :
 0 snd_usb_audio
 1 snd_hda_intel

Hoe komt dat nu. That's the question.

Offline mrGee

  • Lid
Handleiding telefoneren via PC via Voipbuster
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/15, 16:06:01 »
Hallo

Het toeval wil dat ik ook zo'n geweldige usb headset heb, ondanks dat het een noname klungeltje is,
wordt ie (gedeeltelijk) herkend in ubuntu, gisteravond nog even geprobeerd. Inpluggen en meteen hoor ik
de opstartriedel van de gnome desktop, alleen de mic werkt (nog) niet en hij duikt inderdaad niet op in
de mixer.
Maar eens even mee gaan spelen, alleen nu even nog niet, ivm. druk druk tot zeer druk.
Ik meld me zodra ik wat eensluidende resultaten heb.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Petervdw

  • Lid
Handleiding telefoneren via PC via Voipbuster
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/15, 16:17:16 »
Aan mrGee
Heel graag, ik ben benieuwd. Er is een Engels spreekwoord: If you want something done, ask a busy man. Zo zal het bij jou ook zijn.
Vr.groet, peter

Offline mrGee

  • Lid
Handleiding telefoneren via PC via Voipbuster
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/23, 22:34:17 »
Hallo

@Petervdw;
Als je het niet erg vind, laat ik het nog even wat langer wachten, niet alleen ivm. drukte maar meer met de
wat ongerijmde dingen die gebeuren icm. met Pulseaudio, alsa en ook usb.
Kijk ook even hier;
http://lwn.net/Articles/299211/
Best wel een goed excuus of niet? (Don Marti is oa. verbonden aan LinuxJournal en kletst niet uit zo gauw zijn nek)

Wat ik gedacht/gedaan heb, ik dacht; laat ik mijn aloude .asoundrc met wat veranderingen in de /etc/modprobe.d/alsa-base de regie
laten voeren; klaar. Maar helaas dat werkte vroeger wel (gedeeltelijk dan voor mij) maar nu icm. met Pulse dus niet :-(
Gedaan; wat live-distro´s en ook even ubuntustudio op een andere harddisk gezet. (van de laatste tik nu dit even in)
Ook niet wat ik hoopte, wel wordt mijn usb headset als C-media achtige herkend, hij duikt zelfs op in de mixer, maar met nogal
afwijkend gedrag, zo geeft ie pas geluid als; en de mic en de luidspreker op bijna het hoogst en/of  hoger volume worden gezet??
(Ik had hem dus gekozen via de mixer bij; veranderen van apparaat)

Dat usb gedrag wat je ziet hoort zo, per hot swap wordt er een ander major/minor nummer combi aantoegekend. In je .asoundrc
kon je daar in plaats van het hw nummer de kaart naam aan toelaten wijzen, een labelnaam. Klinkt op zich wel logisch bij die
veranderende usb dingen. Maar ook in hun eigen wiki geven zij bij alsa; http://alsa.opensrc.org/index.php/Main_Page dat hun eigen
syntax ook nog eens aan veranderingen onderhevig is. Wat vroeger werkte, moet nu anders benoemd worden.
In de Pulseaudio wiki; http://pulseaudio.org/wiki/PerfectSetup proberen ze de .asoundrc ook te gebruiken om het 1 en ander icm. alsa
te bewerkstelligen, aantal zaken die voor mij duidelijk waren heb ik geprobeerd; wat nietszeggende foutmeldingen hmmm.

Ik ben nu zover, dat ik 8.10 even wil afwachten, pulse is/wordt wel de toekomst, maar zit je met multiple geluidsbronnen, is het nog
niet af.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Petervdw

  • Lid
Handleiding telefoneren via PC via Voipbuster
« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/23, 23:21:49 »
Aan mrGee
Ja, goed excuus. Ik ben wel belangstellend, maar voor mij is het niet dringend, dus doe rustig aan. Globaal alle links doorgelezen, maar morgen nog eens doorkijken, want ik begreep lang niet alles.
Nu met 8.10 bèta begonnen. Internet en draadloos doen het vlekkeloos na installatie. Misschien heb ik wel erg makkelijke spullen. Het geluid doet het ook, maar Ekiga moet ik nog aan beginnen. Kan ik mijn eigen handleiding erbij pakken. :)
Voor de rest wroeten we gewoon door.
Vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
Handleiding telefoneren via PC via Voipbuster
« Reactie #14 Gepost op: 2008/10/26, 14:02:57 »
Aan mrGee
Gisteren de Release Candidate van 8.10 geinstalleerd. Internet moet je tegenhouden bij wijze van spreken, zowel kabel als draadloos. Nu weer de grootste moeite met Ekiga. Ook weer GNOME ALSA Mixer geinstalled. USB mixer voor de USB headset zichtbaar. Alsa-base file ingesteld. OK. Ekiga ingesteld vlgs de handleiding, maar geen leven in de microfoon te krijgen. Opnieuw opgestart, maar geen USB mixer meer. Dan weer wel, dan weer niet. Kan nog niet bellen. Geen ramp overigens, maar het was leuk geweest als ik door mijn eigen handleiding te volgen, Ekiga weer aan de praat had gekregen. Mja, nog maar eens updaten, wie weet.
Als iemand nog andere suggesties heeft, hou ik me aanbevolen.
Vr.groet, peter

Offline mrGee

  • Lid
Handleiding telefoneren via PC via Voipbuster
« Reactie #15 Gepost op: 2008/10/26, 14:32:15 »
Hallo

Nou heb ik ook al een aantal recente distro's voorbij laten komen, waaronder een aantal beta's en release
candidaten. Gewoon om eens te kijken wat ze met mijn hardware uitvreten. Dit alles op een harddiskje wat
er nog lag. Gisteravond laatste OpenSuse; geheel geen geluid, dankje wel, en ook even geen tijd/zin om daar
te sleutelen. Daarvoor Ubuntu 8.10 RC; geknoei in mijn x server, onbruikbaar beeld en idd. dezelfde sound issues.
Nu net heeft de kleine pinguinbrander van K3b middels zijn trompetje laten weten, dat de laatste foresight 2.0.5 klaar
is voor consumptie, probeer ik straks.
Let wel, dit zijn even snelle moves tussendoor, normaal ben ik niet zo'n distrohopper, maar ik heb op zo'n manier wel
eens mbv. bijv. een live cd, een rare hardware config snel opgelost.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Petervdw

  • Lid
Handleiding telefoneren via PC via Voipbuster
« Reactie #16 Gepost op: 2008/10/26, 16:41:57 »
Aan mrGee
Nah, hier word ik nou niet goed van. Computer heeft een uurtje afgestaan. Opgestart, USB mixer doet het, en de telefoon Ekiga doet het ook ineens! Wauw! Controle, check, dubbel check. Opnieuw opstart, en niks meer, geen USB mixer en van de weeromstuit ook geen microfoon meer. Wat een gez...   ehhh.... gezeur. Gelukkig RC 8.10 en op een apart harddiskje voor experimenteren, dus straks die andere met HH 8.04 er maar weer in. Morgen moet er wel getelefoond kunnen worden, liefst gratis.
Waar dat nu toch aan kan liggen, JMHW.
We wroeten verder.
Vr.groet, peter

Offline mrGee

  • Lid
Handleiding telefoneren via PC via Voipbuster
« Reactie #17 Gepost op: 2008/10/26, 19:05:43 »
Hallo

Berichten van het front, machine is weer terug in Hardy toestand en gelukkig hoor ik mijn oude soundblaster weer.
Als volgt, nogmaals de dvd moeten branden( rotte media),  geinstalleerd en wel de gnome versie.
Gnome start op, lekker groen, maar helemaal geen sound, er staat een kruisje bij het luidsprekertje.
Even in de console en ook bij Systeem-> voorkeuren-> geluid gekeken en warempel mijn soundblaster en de
usb c-media (had ik er express tijdens install in de pc laten zitten)  duiken daar op en alles staat op autodetectie.
Even daar wat veranderd, voor Geluidsweergave en Muziek en films, de soundblaster gekozen (Audigy 2 ....... p16v alsa)
getest; dat stukje werkt.  
Voor Audio-conferentie iets aparts moeten in stellen, voor Geluidsweergave; de C-media usb headphone set OSS, gekozen,
maarrrrr voor Geluidsopname; de C-media........ ALSA, moeten kiezen.  Even uitloggen en weer aanmelden (ctrl alt bckspace)
testen met de geluidsopname; alles werkt. (merk het verschil tussen OSS en ALSA )

Tenminste, niet helemaal. Zo zijn er wat afwijkingen, als ik bij de mixer de c-media toestanden wil regelen, zet hij ten allen tijde een
rood kruisje door de mic, ook al zet je de schuif naar boven, hij werkt en regelt wel. Maar als je de mixer ff afsluit en weer open maakt,
staat dat kruisje er dus weer, maar opname blijft werken.
Ook bij de weergave als je het volume links/rechts netjes gekoppeld laat, zodat je normaal met 1 schuifje beide kanalen regelt, verbreekt ie
eigenhandig de koppeling en staat de boel scheef. De andere mic regeling in het weergave blad heeft betrekking op, wat je direct terug hoort
tijdens opnames van de mic. Gek genoeg is die als hoofdvolume in het luidspreker/mixer applet toegewezen.
Nou zou ik hier nog mee kunnen leven, maar na een reboot waarbij de usb niet werd ontkoppelt, is er weer het 1 en ander veranderd/corrupt.
De complete soundblaster is weg, ook volgens aplay -lL nergens meer, zucht. Wel heb ik de config bestanden mbt. alsa en pulse toen alles nog
leek te werken even op een stickie gezet, maar eens uitpluizen/vergelijken.
Kijken of ik met deze wijsheid en het achterhalen van de juiste labelnamen in de .asoundrc de usb headset betrouwbaar voor Audio-conferentie
toe kan passen. En misschien dat er een boot optie met de nieuwere kernels mee moet voor mijn al wat oudere soundblaster.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline WillemII

  • Lid
Re: Handleiding telefoneren via PC via Voipbuster
« Reactie #18 Gepost op: 2009/02/10, 11:47:20 »
Telefoneren onder Ubuntu met Voipbuster

Zie www.voipbuster.com
Voipbuster is een dienst die telefoneren over het Internet mogelijk maakt. Daarvoor is wel een ADSL verbinding nodig. Onder Windows kan via de website een account worden aangemaakt. Voor 10 euri ex. BTW krijg je een beltegoed van 120 dagen of 10 euri. Naar een groot aantal landen kan nu gratis en onbeperkt worden gebeld naar vaste nummers. Ook naar mobiele nummers is mogelijk, maar dat is relatief duur, hoewel er ook tijdelijke goedkope aanbiedingen zijn. Vaste nummers in Australië en New Zealand zijn bijvoorbeeld gratis en met een gesprek van een uurtje met verre familie heb je de kosten er al gauw uit. Indonesië en Zuid Afrika kennen een sterk gereduceerd tarief. Naar vaste nummers binnen de Benelux zijn alle gesprekken gratis. Lijsten en tarieven staan op de website.

Het inrichten en gebruiken van Voipbuster op een Windowscomputer is heel simpel, maar je moet er wel steeds Windows voor opstarten. Naarmate je meer Ubuntu gebruikt, staat de Windows langer stil en verval je dus in eindeloos bijwerken en updaten als ie weer eens aangaat. Daardoor ga je nog meer Ubuntu gebruiken en tenslotte bedenk je dat het leuk zou zijn als Voipbuster het ook onder Ubuntu zou doen. Hier volgt een beschrijving.

Ik begin met een aantal hoofdpunten te noemen. Waar nodig volgt later een uitgebreidere beschrijving.

1) Maak met Windows een account aan bij Voipbuster (www.voipbuster.com). Daarbij hoort een gebruikersnaam en een password.  De gebruikersnaam en het password neem je mee naar Ubuntu om van daaruit in te loggen.

2) Gebruik een USB headset. Headsets met minijacks (analoog) die via MicIn en SpkrOut werken geven nagalm en echo, haperen en kraken.
USB headsets zijn wel wat duurder, maar het geluid is glashelder. De hier gemaakte beschrijving geldt voor een USB headset.

3) Stel de opstartvolgorde in de Bios als volgt in:
CD-Rom, HardeSchijf, USB, Netwerk. Belangrijk dat de HardeSchijf vóór (of boven) USB staat.

4) Installeer de GNOME ALSA Mixer via de Synaptic. De standaard HDA Intel (Alsa mixer) kan gewoon blijven staan. (die d.m.v. het luidpreker icoontje wordt geactiveerd).
De GNOME ALSA Mixer is de enige mixer die exact meerdere geluidskaarten kan weergeven. En belangrijker: welke is nu kaart 0, en welke is nu kaart 1. Via menu Toepassingen>Audio/Video>GNOME ALSA Mixer kun je (rechtsklik) een starter op het paneel zetten. Het geluidspaneel voor de USB mixer is heel eenvoudig met 2 schuifjes en wat vinkjes. maar hij moet beslist als kaart 0 door Ubuntu worden gezien. In eerste instantie kun je na het installeren van GNOME ALSA Mixer, ook al wordt de USB mixer in de tweede TAB aangegeven de regelaars middenin zetten en het vakje "dempen" ontvinken. Voor het geval je die USB Mixer na Stap 5 niet meer te zien krijgt. Dit is eigenlijk een beetje onzekere factor, ik ben daar nog niet echt helemaal achter. Of je naderhand de USB Mixer wel of niet ziet, het bellen gaat gewoon goed.

[img=http://img178.imageshack.us/img178/5457/gnomealsamixerekigasoftnz5.th.png]

5) Standaard zal Ubuntu de USB geluidskaart op 1 zetten (Rechtse TAB) en de algemene geluidskaart voor muziek op 0 (Linkse TAB). De USB kaart moet echter beslist op 0 komen.
Dat kan worden ingesteld d.m.v. enkele veranderingen in de file Alsa-base.
De veranderingen die in de file Alsa-base gemaakt moeten worden doe je als volgt:

In terminal: gksudo gedit  /etc/modprobe.d/alsa-base   [Enter]  (tussen gedit en /etc/modprobe.d/alsa-base één spatie)

Bijna onderaan de regel: "options snd-usb-audio index=-2"   veranderen in: "options snd-usb-audio index=0"
De allerlaatste regel aanvullen met: index=1
Het moet er ongeveer zo uitzien:
options snd-cmipci mpu_port=0x330 fm_port=0x388 index=1
De cijfers en letters vóór index=1 zijn afhankelijk van welke geluidskaart en/of computer.

SAVE de file.
Zet nu de computer geheel af en laat hem een paar minuten absoluut spanningsloos.
Start dan opnieuw op, met de USB headset AANGESLOTEN in een USB poort.

Klik op de GNOME ALSA Mixer en als het goed is zie je het mixerpaneel van de USB Mixer (Tab links, dus kaart 0) en het mixerpaneel van de algemene geluidskaart onder de rechtse Tab, dus kaart 1.

Mocht dit niet goed gaan, controleer dan de alsa-base file, verwijder tijdelijk alle andere USB apparaten, behalve de headset, en probeer opnieuw op te starten. (Absoluut even helemaal afzetten) Dit is het enige kritische punt en waar het nu precies wringt kom ik maar niet achter.

Zolang je deze 5 punten niet voor elkaar hebt is het zinloos om verder te gaan, want het zal niet werken.


6) Pas nu kun je de Ekiga Softfoon a/d hand van Wizard en handleiding inrichten.

De Ekiga Softfoon start met een wizard/confuguratiehulp onder Bewerken. Starter in bovenpaneel is gemakkelijk. Wat nu volgt lijkt een heleboel werk, maar ik heb alleen de menukeuzes uitgetypt. Het is klikken en paar keer iets intypen. Plaatjes was leuk geweest, maar dat zou nog meer werk lijken.

Stap 1/10
Volgende

Stap 2/10
Voornaam Achternaam
Volgende

Stap 3/10
Geen namen invullen.
Aanvinken: ik wil me niet inschrijven enz.
Volgende

Stap 4/10
xDSL/Kabel aanklikken
Volgende

Stap 5/10
NAT-type detecteren (duurt even)
Volgende

Stap 6/10
Alsa
Volgende

Stap 7/10
Default
Default
Volgende

Stap 8/10
V4L2
Volgende

Stap 9/10
Geen apparaat gevonden
Volgende

Stap 10/10
Overzicht
Toepassen

Klaar.


Nu onder Bewerken de Voorkeuren instellen. Waar niets vermeld, laat je de al ingevulde vakjes staan.

Algemeen Pers.gegevens Voornaam Achternaam
Toepassen
Algemene inst. verborgen starten niet, videoweergave niet aanvinken.
Gespreksopties niets aanvinken
Geluiden alles aanvinken
Protocollen
Netwerkinstellingen
Luisterpoort: eth0 [192.168.xxx.xxx] (IP nummer dat door je modem via DHCP automatisch wordt verstrekt)
NAT traversal-methode: STUN
STUN-server: stun.voipbuster.com
Toepassen
SIP-Instellingen
Uitgaande proxy: sip.voipbuster.com
URL doorsturen: sip:
DTMF verzenden: RFC2833
H323-instellingen
Alles zo laten
Audiocodecs (Belangrijk voor de geluidskwaliteit)
Rangschikken door middel van de OP/Neer toetsen als volgt:
Vink Speex 20,8kbps 16kHz
Vink PCMU
Vink GSM
Vink PCMA
Vink MS-GSM
Vink Speex 8 kbps
Rest geen vink
Verder alles zo laten.
Video-codecs
Leeg of zo laten
Apparaten
Audio app.
ALSA
Default
Default
Video app.
Alles zo laten.
Sluiten


Onder Bewerken:
Abonnementen
Toevoegen
Naam abonnement: voipbuster
Protocol: SIP
Registratiehouder: sip.voipbuster.com
Gebruikersnaam: Naam voipbusteraccount uit punt 1
Wachtwoord: Password voor inloggen bij voipbusteraccount.
OK
Abonnement aanvinken.
Sluiten.


Testen
Klik op de starter voor de Ekiga Softfoon.

In beeld: Ekiga
Verken even het paneel door de toetsjes aan te klikken.
Geregistreerde abonnementen 1
Nummers voor Ekiga hebben het volgende format:

Invullen: sip:landnr.netnummer.toestelnummer@voipbuster.com  Voorbeeld: sip:+31761X3X4X5@voipbuster.com
Dus landnummer, netnummer zonder 0, toestelnummer, gevolgd door @voipbuster.com

In Ekiga kun je de nummers opslaan, ongeveer zoals bij Voipbuster bij Widows.

Bellen doe je door op de stekker te klikken. Probeer je verbinding door eerst je eigen huisnummer in te typen of van een mobieltje. Het duurt tergend lang eer de bel overgaat. Maar dan is daar verbinding! Geslaagd! Als alles goed gaat.
Allerlei toeters en bellen moet iedereen zelf maar toevoegen.
Er zijn ook SIP telefoons te koop, die direct op een ethernetwerk kunnen worden aangesloten. Wat duurder, maar gemakkelijker en je hoeft geen computer aan te zetten.
Succes!!!
Vr.groet, peter


Op- en/of aanmerkingen zijn uiteraard van harte welkom
T.a.v. SIP-telefoons: Ik krijg niet helder of je nu via zo´n telefoon ook naar gewone nummers kunt bellen, dus wie weet hier het fijne van.

Aanvulling: Ik weet het.
Als je met zo'n SIP telefoon via Voipbuster belt, kun je overal naar toe bellen, vaste nummers gratis in heel veel landen, mobiel is wat duurder, maar relatief nog heel goedkoop.
Kijk uit met Skype, die hanteren een eigen protocol, dat ze het liefst geheim zouden houden en zodoende kun je daar alleen mee naar een ander Skype toestel bellen.

Allemaal gedaan, het werkt voor geen meter

Groentjes,
Willem

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Handleiding telefoneren via PC via Voipbuster
« Reactie #19 Gepost op: 2009/02/11, 10:02:01 »
Aan Willemll

Gebruik je 8.10? Want dat werkt bij mij ook niet. Daarvoor ben ik teruggegaan naar de Reiger 8.04. Overigens gebruik ik de foon niet meer op de Ubuntu computer. De headset hangt nu aan een Windows computer. Daar is Voipbuster eigenlijk op ingericht, en daar werkt het ook comfortabeler. Maar nog wel de Reiger in gebruik.(LTS)
Nu een beetje druk, maar vanavond wil ik er wel nog even induiken.

Vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Handleiding telefoneren via PC via Voipbuster
« Reactie #20 Gepost op: 2009/02/11, 22:29:04 »
Aan WillemII

Nou, is het 8.10? Want "het werkt voor geen meter" kan ik ook weinig mee. Staat trouwens in de tekst: Als alles goed gaat.

Vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Handleiding telefoneren via PC via Voipbuster
« Reactie #21 Gepost op: 2009/02/15, 21:43:45 »
Kijk, aan zulke mensen kun je het beste hulp verlenen. Hoor je nooit meer wat van, en bellen doen ze ook niet.   =D

Still amused, peter