Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: snelle installatie via file?  (gelezen 886 keer)

Offline grumph

  • Lid
snelle installatie via file?
« Gepost op: 2006/12/13, 20:41:07 »
hey,
mss eventjes een domme vraag maar...
Kun een (laat zeggen) textfile maken waar je je programmas in toevoegt
vb:
apt naam prog
apt naam prog
...

om zo een snelle (her)installatie te maken op je pc?

Zoja,
kun je er dan ook installaties insteken die niet in synaptic staan? (vb:tar.gz)

thx

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
snelle installatie via file?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/12/13, 20:44:48 »
Citaat van: grumph
hey,
mss eventjes een domme vraag maar...
Kun een (laat zeggen) textfile maken waar je je programmas in toevoegt
vb:
apt naam prog
apt naam prog
...

om zo een snelle (her)installatie te maken op je pc?

Zoja,
kun je er dan ook installaties insteken die niet in synaptic staan? (vb:tar.gz)

thx
Geen domme vraag, maar juist een slimme. Echter, voor dat doel kun je beter een image maken van je partitie en die op een extern medium wegzetten (branden op een DVD of zo).

Een image is ideaal als je snel weer een schoon systeem wil hebben. Pleur het image terug en alles is weer koek en ei!

Zelf gebruik ik daarvoor een LiveCD van Acronis True Image. Fantastisch programma.

Groet, Pjotr.

blubber

  • Gast
snelle installatie via file?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/12/13, 23:11:53 »
Image maken is inderdaad een goede optie, maar als je het met een textfile wilt doen, kan dat zeker.

Neem je huidige systeem en schrijf alle geinstalleerde packages naar textfileofasdfglkjdatmagook
dpkg --get-selections > textfileofasdfglkjdatmagookBewaar dit bestand. Ergens.
Op een verse install kun je dan dit doen
cat textfileofasdfglkjdatmagook | sudo dpkg --set-selections
sudo apt-get dselect-upgrade
Als je bandbreedte wilt besparen, is het voor deze methode raadzaam om een back-up te maken van /var/cache/apt/archive en als je configuratie bestanden van diverse programma's wilt behouden moet je een back-up maken van sommige delen van /home of /home op een aparte partitie zetten.

Dit verhaal werkt echter niet voor tarballs, maar dan zou mijn wedervraag zijn: voor welke pakjes heb je de source nodig en waarom?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
snelle installatie via file?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/12/14, 11:49:19 »
Dat heb ik anders (minder mooi) opgelost, maar voor mij begrijpbaar.
Een tekstfile gemaakt met alle regels die ik normaal in de terminal zou intypen:
sudo apt-get install prog1
sudo apt-get install prog2
enz.

Dan in een terminal venster intypen: bash filenaam en alles loopt vanzelf, alleen moet je dacht ik elke 10 minuten je wachtwoord ingeven .......

Het is voor mij beter te begrijpen........
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline grumph

  • Lid
snelle installatie via file?
« Reactie #4 Gepost op: 2006/12/14, 19:58:04 »
bestaat er ook een website/IetsAnders waar je minder standaard installeercodes vind. ik denk vb aan flash4linux of ktoon, ming ,...

// Mss efkes idee uitleggen...
Als je een centrale website zou hebben waar je gewoon je programma's aanvinkt die je wenst en dan een scriptcode krijgt voor in de terminal.
Hierdoor zouden moeilijkere te instaleren programma via een vaste manier kunnen geinstalleerd worden.
Vooral handig voor leken als ik...
Ik krijg deze bovenstaande 3 programma's nog niet aan de praat :s ;)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
snelle installatie via file?
« Reactie #5 Gepost op: 2006/12/14, 20:07:39 »
als er ubuntu packages aanwezig zijn voor de programma's die je nodig hebt; dan is er geen moeilijkheid aan

echter, niet alle programma's hebben ubuntu packages.. niet altijd in de ubuntu repo's.. en soms ook niet apart.. en dan begint het moeilijke werk.. rpm omzetten naar deb.. of een binary file uitvoeren.. of nog het ergste: de broncode compileren...

er zijn projecten zoals Klik, Autopackage en SMART die het probleem proberen aan te pakken, maar die dingen zijn toch ook nog niet ideaal :)

opzich is het idee wel goed, grumph... het kan wel handig zijn om een website op te richten waar je kan zoeken naar allerlei programma's en die je dan instructies geeft met de mogelijkheden om het programma te installeren?...
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)