Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren van Lunix op een voorgeprammeerde DELL laptop is gevaarlijk!!  (gelezen 7018 keer)

Offline Beekhof

  • Lid
Iets te enthousiaste (ikzelf incluis) Lunix adapten adviseerde me "gooi alles van die laptop (Inspiron 6400) af" om daarna Lunix te kunnen installeren.
Natuurlijk moet vooraf het hele systeem gekloond worden. Dat lukt prima met Clonezilla CD.
Ook werd het me toegestaan zowel een eigen W-XP (op DELL stond een OEM versie) als ook Ubuntu 9.04 er op te zetten!
Maar op gegeven moment wilde het geheel niet meer opstarten: melding "invalid "Configuration Info". Knoopcel batterij er uit gehaald en BIOS opgestart daarna (F2): zie mijn vorige forum bijdrage.
Tenslotte was m.b.v extern toetsenbord een "BIOS check" (F5) uit te voeren. Nu melding: "Can't find DELL Utility". Juist daar zit het venijn: dit is een verlengde van de BIOS en is nodig om "voorgeprogrammeerde" pc veilig te kunnen opstarten!!!!

Met Clonezilla was het eenvoudig mogelijk het totale originele DELL systeem weer terug te zetten door de HD uit de laptop (100GB) in een andere pc (desktop) aan te sluiten (de sata connector pennen zijn gelukkig standaard) en m.b.v. Clonezilla een "Restore" uit te voeren. Dat was echter te laat: te vaak was de BIOS gereset geweest bij deze operatie. Dit kan wel maar met de nodige moeite en voorzichtigheid: knoopcel verwijderen en m.b.v. een weerstand op de pennen van het knoopcelvoetje de CMOS leeg laten lopen. Daarbij de spanning op die pennen meten om na te gaan of CMOS reeds leeg is.   
Dit zijn simpele acties op een desktop (jumper RTC verzetten) maar op een laptop moet je te veel demonteren.

Een waarschuwing dus vooraleer te enthousiast te werk te gaan: vraag vooraf advies aan "De HCC Testbank": veel dank ben ik verschuldigd aan Con Hoogendoorn die mijn vele vragen professioneel beantwoordden.

Volgende puzzel vormt een HP laptop DV6 met alle vier de primaire partities bezet, waardoor het aanmaken van een uitgebreide partitie niet mogelijk is en dus het installeren van Lunix op logische stations verhinderd wordt.

Offline wowo

  • Lid
Volgende puzzel vormt een HP laptop DV6 met alle vier de primaire partities bezet, waardoor het aanmaken van een uitgebreide partitie niet mogelijk is en dus het installeren van Lunix op logische stations verhinderd wordt.
Heb ik ook een keer gehad. Wat ik mij nog kan herinneren is dat ik toen wat van de ene partitie op de andere heb gezet en vervolgens de lege partitie verwijderd.
Dan kan je een nieuwe extend partitie aanmaken die in principe steeds uitbreidbaar is.

ps gelukkig heb ik met mijn oude Dell laptop geen problemen gehad. Hij is echter "overleden" omdat de stroomvoorziening aansluiting stuk is gegaan.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Natuurlijk moet vooraf het hele systeem gekloond worden.
Waarom klonen als je Ubuntu wilt installeren? Gewoon Ubuntu-cd/dvd erin en hoppa. Dus waarom die kloon?

Offline ivo

  • Lid
Natuurlijk moet vooraf het hele systeem gekloond worden.
Waarom klonen als je Ubuntu wilt installeren? Gewoon Ubuntu-cd/dvd erin en hoppa. Dus waarom die kloon?

+1,   weg met die rommel.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Lunix? Nog nooit van gehoord.... Is het echt gevaarlijk? :P

Linux daarentegen, is beslist niet gevaarlijk. Eerlijk gezegd lijkt me, dat je heel veel overbodige dingen hebt gedaan, en juist daardoor de boel in het honderd hebt gestuurd... Waardoor je dus moeilijk moest gaan doen met een schroevendraaier en een CMOS-batterij.

Het probleem van vier primaire partities los je, zoals wowo al zei, inderdaad op door er eentje te vernietigen. Bij een HP kun je het beste de HPTools-partitie vernietigen, daar heb je toch weinig aan. Niet de Recovery en niet de Windows dus.

Ziehier (punt 6.1):
http://sites.google.com/site/computertip/installeren#TOC-Mogelijk-probleem:-maximum-van-vier

Tot slot: vergeet 9.04, die is allang dood en begraven. Krijgt dus al maanden geen veiligheidsupdates meer. Pak 10.04 LTS of 10.10.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/11, 23:57:55 door Pjotr »

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Mijn dell slikte de recente! ubuntu cd zonder problemen en na uitgebreid binnen een live sessie getest te hebben, heb ik zonder een centje pijn kunnen installeren en de gehele harde schijf gebruikt....ik had ook kunnen kiezen om hem naast XP te installeren...
Dat is de kracht van Ubuntu-Linux
Ik heb ook nog nooit van lunix gehoord, maar ik zou er in het vervolg maar niet meer aankomen.....
De wiki en de eerder genoemde computertip sites zouden je al een heel eind op weg kunnen helpen
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Met mijn Dell heb ik ook geen probleem. Toen ik hem kocht heb ik de hele schijf gewist (er staat standaard veel rommel op nieuwe laptops) en Windows en Ubuntu vers geinstalleerd.
Gisteren heb ik ook nog de ingebouwde diagnostic tool (f12 bij het opstarten hier) gebruikt en die werkte nog gewoon.

B.t.w. ik heb hier zelf een Dell inspiron 6400 en daar draait Ubuntu zeer goed op ! Je hebt t toch over dat model met die kleine toetsjes vooraan op eh ?
Loopt als een trein hier ! Zelfs die kleine toetsjes werken prima.

Ik weet wel dat er een revisie is voor die BIOS, maar daar zitten maar weinig verschillen op met de oude versie (ik denk een stabiliteitsprobleem).

Dell bouwt nog steeds op de klassieke manier. Versie 10.04LTS staat erop.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Suns

  • Lid
Ik heb zelf een Asus PR05DI met dat snelle systeem Windows 7 (zo langzaam als dikke stront) als je Ubuntu 10.10 bent gewent  ,dus heb ik maar snel recovery dvd's gemaakt 6 in totaal en Ubuntu 10.10 er op gezet en hij draait hier gewoon geweldig en er is daar niks gevaarlijks aan en ik denk dat het met ander laptops precies het zelfde is , dus ik zou niet weten waar deze waarschuwing goed voor is , als er 1 systeem veilig is is het Linux wel.
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
en toch kan er een kern van waarheid in zitten,

ik heb hier een compaq deskpro gehad met idd ook een deel bios op de hd,
gellukkig achter gekomen doordat ik een hd swap deed, en de pc dood bleef, de oude er weer in en voilla daar ging hij weer.
dit was een desktop dus ruimte genoeg om de oude te laten zitten en de andere met wat tweaken erbij te plaatsen maar in een laptop lastiger, zeker als de hele hd gewist is heb je dan een probleem.

het zal niet veel voorkomen maar gebruikers met een door ts genoemd model moeten dus wel oppassen blijkbaar,
en ik vind het te kort door de bocht om deze waarschuwing zomaar weg te wuiven.

Re: Installeren van Lunix op een voorgeprammeerde DELL laptop is gevaarlijk!!
« Reactie #10 Gepost op: 2011/02/13, 10:52:12 »
Lunix? Nog nooit van gehoord.... Is het echt gevaarlijk? :P

Nee hoor, het draait hier leuk op mijn Commodore: http://en.wikipedia.org/wiki/Lunix
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Installeren van Lunix op een voorgeprammeerde DELL laptop is gevaarlijk!!
« Reactie #11 Gepost op: 2011/02/13, 11:07:47 »
en toch kan er een kern van waarheid in zitten,

ik heb hier een compaq deskpro gehad met idd ook een deel bios op de hd,
gellukkig achter gekomen doordat ik een hd swap deed, en de pc dood bleef, de oude er weer in en voilla daar ging hij weer.
dit was een desktop dus ruimte genoeg om de oude te laten zitten en de andere met wat tweaken erbij te plaatsen maar in een laptop lastiger, zeker als de hele hd gewist is heb je dan een probleem.

het zal niet veel voorkomen maar gebruikers met een door ts genoemd model moeten dus wel oppassen blijkbaar,
en ik vind het te kort door de bocht om deze waarschuwing zomaar weg te wuiven.
Klinkt mij in de oren als een gevalletje 'Bios-instellingen' aanpassen. Op m'n oude Acer-laptop heb je een aparte 'rescue'-partitie met Windows XP erop. In het BIOS kun je die eenvoudig uitschakelen. Lijkt me ook op te kunnen gaan voor zo'n Delletje ;)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Installeren van Lunix op een voorgeprammeerde DELL laptop is gevaarlijk!!
« Reactie #12 Gepost op: 2011/02/13, 12:03:49 »
dat was bij dit compaqje waar ik over sprak echt niet zo hoor crashit,
zonder de originele hd kwam je niet eens in het bios, het ding deed helemaal niets.


Offline Suns

  • Lid
Re: Installeren van Lunix op een voorgeprammeerde DELL laptop is gevaarlijk!!
« Reactie #13 Gepost op: 2011/02/13, 13:23:40 »
dat was bij dit compaqje waar ik over sprak echt niet zo hoor crashit,
zonder de originele hd kwam je niet eens in het bios, het ding deed helemaal niets.



Dat is dan echt een "computer" geweest uit het stenen tijdperk.
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Re: Installeren van Lunix op een voorgeprammeerde DELL laptop is gevaarlijk!!
« Reactie #14 Gepost op: 2011/02/13, 13:36:32 »
dat was bij dit compaqje waar ik over sprak echt niet zo hoor crashit,
zonder de originele hd kwam je niet eens in het bios, het ding deed helemaal niets.



Dat is dan echt een "computer" geweest uit het stenen tijdperk.
dacht je? compaq machines worden nog verkocht, enige verschil is de behuizing, laptops die laast op het werk zijn aangekocht hebben ook een HP logo, maar de info van het moederboard leid je dan toch wel weer terug naar Compaq.

en HP/Compaq controleerd soms wel degenlijk de HD voor hij zal starten, dit is namelijk niet de eerste keer dat ik dit hoor.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: Installeren van Lunix op een voorgeprammeerde DELL laptop is gevaarlijk!!
« Reactie #15 Gepost op: 2011/02/13, 17:33:36 »
Misschien heb je hier wat aan:
http://webpages.charter.net/dperr/compaq.htm

?

Of zoek eens naar Rompaq...

Of druk tijdens het opstarten continue op F10. Mogelijk werkt het dan wel ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/02/13, 17:38:13 door crashit »
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Installeren van Lunix op een voorgeprammeerde DELL laptop is gevaarlijk!!
« Reactie #16 Gepost op: 2011/02/15, 10:04:01 »
Ik heb toch menig Dell pc's onder handen gehad,maar dat een gedeelte van de bios op de harde schijf stond kan ik me niet heugen.Dell computer bij eerste gebruik opstarten,meegeleverde windows installeren,vervolgens clone/rescuecd  maken,boel herstarten met gparted live cd,partities aanmaken,ubuntu cd of stick laten opstarten en dan kiezen voor volledige of dualboot installatie.(in mijn geval volledig linux).Zou een gedeelte van de bios op de harde schijf staan dan zou dat betekenen dat je er niks mee kunt doen en dat lijkt me erg onwaarschijnlijk.Dell Utility is het progje om de recovery partitie op te starten maar die heb je niet meer nodig als je een aparte rescuecd of stick hebt.Of mis ik nu iets aan dit verhaal. ??? ;)
Kubuntu 20.04

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Installeren van Lunix op een voorgeprammeerde DELL laptop is gevaarlijk!!
« Reactie #17 Gepost op: 2011/02/15, 10:09:43 »
bij een aantal Dells staat het bios op de hd ook heeft dat bios een tool om het bios op een flop of usb stick te laten zetten, als je de eigenaar van die pc bent kun je het serie nummer aan del doorgeven dan krijg je hem alsnog, in de periode rond windows me en en xp was dit heel normaal, zou me niets verbazen als je er een met google kunt vinden, dit gaat ook voor compaq uit die periode op, ik heb denk ik een kleine 3000 dells in mijn handen gehad voor we met de zweep naar HP moesten
« Laatst bewerkt op: 2011/02/15, 10:11:43 door Xarvaz »

Re: Installeren van Lunix op een voorgeprammeerde DELL laptop is gevaarlijk!!
« Reactie #18 Gepost op: 2011/02/15, 14:26:31 »
Dan heb ik niks gezegd,dan heb ik met Dell's te maken gehad die dat niet hadden.Heb er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord maar dat betekend dan ook niet dat het niet zo is. ;)
Kubuntu 20.04

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Installeren van Lunix op een voorgeprammeerde DELL laptop is gevaarlijk!!
« Reactie #19 Gepost op: 2011/02/15, 23:07:21 »
Jammer ik maakte een tikfout: Lunix ipv Linux, waarom?
Linux is afgeleid van UNIX, waarin ik vroeger werkte (cmd line)., leerde nu wel LUNIX is het kleine Unix.

Verder de opmerkingen over het verwijderen van het "klok batterijtje" wat noodzakelijk was omdat PC opstartte met melding:
"Invalid Config Info" en daarover op internet vele adviezen staan wat te doen in zo'n geval, nl: legen maken van de CMOS! 
Merkwaardig is wel dat deze berichten alleen bij een DELL passen, m.a.w. andere Laptops passen NIET zo'n rare en verouderde truc toe!? Vermoedelijk was de eerste maal noodzakelijk om de CMOS te legen omdat de accu leeg liep TIJDENS actieve Windows (dus zonder bedrade voeding aangesloten op laptop). Zou dat niet beveiligd dienen te zijn of zijn modernere laptops al wel veiliger in dit opzicht?

Linux gebruiken is NIET gevaarlijk, enkel het verwijderen van partities op een (voorgeprogrammeerde) laptop (voorzien van een "service nummer") kan gevaarlijk zijn. Pas als garantie voorbij is moet er wel zelf gesleuteld worden: DELL rekent € 89,- voor een enkel vraag, terwijl niet bekend was (bij helpdesk) dat er een klein batterijtje in de laptop zat en dus ook niet hoe te vervangen.


Tenslotte geeft DELL aan (ook op internet te vinden) dat hun "DELL Utility" partitie een verlenging is van de BIOS dus die mag nooit verwijderd worden (althans voor de DELL Inspiron 6400).

Niets gedaan niets geleerd, veel valt er nog te leren. Dank voor reactie en hulp.

Re: Installeren van Lunix op een voorgeprammeerde DELL laptop is gevaarlijk!!
« Reactie #20 Gepost op: 2011/02/16, 13:27:28 »
En ik maar gelijk die Dell Utility er als eerste afgooien,dan heb ik dus echt mazzel gehad.(dimension 4550,dimension 3100 en inspiron netbook mini) :-[
Kubuntu 20.04

Re: Installeren van Lunix op een voorgeprammeerde DELL laptop is gevaarlijk!!
« Reactie #21 Gepost op: 2011/02/16, 15:08:34 »
Ik heb mijn Inspiron 6400 eens flink onder handen genomen; harde schijf gewoon vervangen met een nieuwe, én voor de lol Ubuntu 10.10 geïnstalleerd. Dus van scratch begonnen.

Als je een trip naar België onderneemt, laat ik je zien dat Ubuntu op deze laptop draait als een zonnetje !

btw de laptop werkt out of the box ! Geen drivers (restricted zoals bij U 10.04 LTS) extra ter downloaden.
Wifi werkt op en top goed !

Enkel een kleine fout; GEEN bootsplash .... ??? via dit opgelost: http://www.webupd8.org/2010/10/install-and-change-plymouth-themes-in.html

Ik heb het Solar theme gekozen, en meteen een fraaie bootsplash !!
« Laatst bewerkt op: 2011/02/16, 18:43:56 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort