Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren Ubuntu vanaf Live CD probleem.  (gelezen 6985 keer)

JPS

  • Gast
Installeren Ubuntu vanaf Live CD probleem.
« Gepost op: 2007/04/09, 00:45:55 »
Met het risico dat ik misschien een vraag stel die al elders gesteld is en beantwoord is, stel ik hem toch.
En ik ben maar een leek overigens.
Ik heb via deze link:
https://wiki.ubuntu.com/NlInstallatieHandleiding/DualBoot
Ubuntu proberen te  installeren. Helaas dus.
Ik zou nog bij het laatste unallocated, moeten klikken op new  en swap (?) aanmaken.
Dan krijg ik de melding dat ik geen  vier partities aan kan maken en kan dus niet verder.
Iemand een idee hoe ik dat op kan lossen?
Bij voorbaat dank.

koos

  • Gast
Installeren Ubuntu vanaf Live CD probleem.
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/09, 00:53:09 »
Dan moet je een extended gedeelte maken waar je dan weer een aantal partities kan aanmaken.

JPS

  • Gast
Installeren Ubuntu vanaf Live CD probleem.
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/09, 00:57:03 »
Dat was inderdaad de melding die ik kreeg, maar geen idee hoe ik dat doe zonder dus mijn huidige Windows te verliezen.

koos

  • Gast
Installeren Ubuntu vanaf Live CD probleem.
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/09, 01:02:20 »
Het beste download je gparted-live cd, is een iso die je op cd kan zetten, en dan booten. Je moet dan een partitie verwijderen, en de lege ruimte formateren als extenden. Dan een partitie maken onder extendend.
http://sourceforge.net/project/downloading.php?groupname=gparted&filename=gparted-livecd-0.3.3-7.iso&use_mirror=kent

koos

  • Gast
Installeren Ubuntu vanaf Live CD probleem.
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/09, 01:03:56 »
Je kan natuurlijk ook 1 of 2 bestaande partities kleiner maken.Hoef je niet een hele partitie te verwijderen.

JPS

  • Gast
Installeren Ubuntu vanaf Live CD probleem.
« Reactie #5 Gepost op: 2007/04/09, 01:10:57 »
Citaat van: koos
Het beste download je gparted-live cd, is een iso die je op cd kan zetten, en dan booten. Je moet dan een partitie verwijderen, en de lege ruimte formateren als extenden. Dan een partitie maken onder extendend.
http://sourceforge.net/project/downloading.php?groupname=gparted&filename=gparted-livecd-0.3.3-7.iso&use_mirror=kent
Dat is al Chinees voor mij, met alle respect en dank voor het snelle antwoorden.

Ik heb op mijn C Windows staan. Daar zou dus via die dual boot Ubuntu op moeten komen te staan. Ruimte is er genoeg.
Misschien is het alles te hoog gegrepen voor mij. :/

koos

  • Gast
Installeren Ubuntu vanaf Live CD probleem.
« Reactie #6 Gepost op: 2007/04/09, 01:13:13 »
Vertel eens hoe groot je harde schijf is en in hoeveel partities die is verdeeld.

JPS

  • Gast
Installeren Ubuntu vanaf Live CD probleem.
« Reactie #7 Gepost op: 2007/04/09, 01:22:51 »
Volgens mij is er al iets mis gegaan, ik weet 100% zeker dat ik de installatie van Ubuntu heb afgebroken. Ik heb het gisteren immers ook al een keer geprobeerd, zonder verdere problemen.
Mijn totale harde schijf is 80 gb. C en D met evenveel ruimte.
Ik kijk echter nu en zie  van de C is een stuk weg en nu heb ik 13.51 gb niet toegewezen.

koos

  • Gast
Installeren Ubuntu vanaf Live CD probleem.
« Reactie #8 Gepost op: 2007/04/09, 01:28:40 »
ok, ik hoop dat je windows het nog doet.
Als ik jou was zou ik die gparted live cd downloaden, dit is een partitionmanager, die kun je op cd zetten, met cd booten, dan je partities indelen.

JPS

  • Gast
Installeren Ubuntu vanaf Live CD probleem.
« Reactie #9 Gepost op: 2007/04/09, 01:33:45 »
Sorry als ik lastig ben trouwens.
Mijn Windows doet het nog. Ik had  opnieuw opgestart en kreeg de melding "nieuwe hardware" enz. Geen problemen verder gelukkig. Alleen dus dat niet toegewezen gedeelte helaas.
Ik heb wel een beveiligde zone van Acronis True Image staan buiten de C en D dus.

koos

  • Gast
Installeren Ubuntu vanaf Live CD probleem.
« Reactie #10 Gepost op: 2007/04/09, 01:39:29 »
Geen probleem, daar is een forum voor.
Mocht je alsnog ubuntu willen installeren, zul je dus moeten zorgen dat je extendend krijgt voor je linux partities.

JPS

  • Gast
Installeren Ubuntu vanaf Live CD probleem.
« Reactie #11 Gepost op: 2007/04/09, 01:47:32 »
Ik moet eerst zien dat ik die niet toegewezen 13.51 gb weer bij mijn C krijg.
Maar als ik Ubuntu niet kan installeren omdat ik gèèn vier partities aan kan maken (volgens die melding dus) wordt die beveiligde zone van Acronis voor een (derde ) partitie aangezien. Of denk ik verkeerd?

koos

  • Gast
Installeren Ubuntu vanaf Live CD probleem.
« Reactie #12 Gepost op: 2007/04/09, 01:48:57 »
dat denk ik ook, ja, heb je die 13,5 gig echt nodig op je c? anders kun je die voor je linix gebruiken

JPS

  • Gast
Installeren Ubuntu vanaf Live CD probleem.
« Reactie #13 Gepost op: 2007/04/09, 11:57:09 »
Sorry, ik had geen bericht meer gekregen van je reactie.
In principe heb ik die 13.5 gb niet direct nodig. Ik heb op de C waar Windows opstaat nu ook nog 12 gb ongeveer over dus dat is niet zo'n ernstig probleem eigenlijk. Ondanks dat ik niet snap hoe het heeft kunnen gebeuren. Nogmaals, ik weet zeker dat ik alles "afgebroken" heb.
Die 13,5 gb (nu niet toegewezen ruimte dus) is voldoende voor Linux op te installeren dus?
Kan dat aan de hand van de handleiding die ik eerder noemde?
Bij de eerste stap eigenlijk, zou ik dus die 13,5 moeten kiezen in plaats van de C zoals ik eerder dus deed?

koos

  • Gast
Installeren Ubuntu vanaf Live CD probleem.
« Reactie #14 Gepost op: 2007/04/09, 12:10:25 »
Dan krijg je hetzelfde probleem, bij de installatie moet je kiezen voor schijfindeling handmatig indelen, en daar een extended ruimte aanmaken, met daarin 2 partities, 1 voor je root en 1 voor je swap, swap is voor virtueel geheugen, die hoef je niet zo groot te maken, als bijvoorbeeld je intern geheugen 512 mb is is 700 mb genoeg, rest is dan voor je root.
Staat goed beschreven hoe dat moet, in de link in je openingspost.

Offline mcgyver

  • Lid
Installeren Ubuntu vanaf Live CD probleem.
« Reactie #15 Gepost op: 2007/04/09, 12:14:13 »
Download die gparted live cd en brand die als .iso (image). Kan goed met Nero. Als je een 2e pc hebt kunnen we je stapsgewijs begeleiden

koos

  • Gast
Installeren Ubuntu vanaf Live CD probleem.
« Reactie #16 Gepost op: 2007/04/09, 12:15:41 »
Ja, die Gparted live cd is sowieso handig om te hebben. Heel goed programma om eventueel later je partities te herindelen.

JPS

  • Gast
Installeren Ubuntu vanaf Live CD probleem.
« Reactie #17 Gepost op: 2007/04/09, 12:44:40 »
Ik heb geen Nero en geen tweede pc :( :/

koos

  • Gast
Installeren Ubuntu vanaf Live CD probleem.
« Reactie #18 Gepost op: 2007/04/09, 12:47:37 »
Met de handmatig sschijfindeling aanpassen moet het ook lukken.

JPS

  • Gast
Installeren Ubuntu vanaf Live CD probleem.
« Reactie #19 Gepost op: 2007/04/09, 12:56:23 »
Ik zal dat nog eens bekijken of dat lukt.
In principe ga ik alleen aan de gang met die niet toegewezen ruimte dan, dus met het gedeelte waar Windows op staat kan dan verder niks gebeuren? Dat is het belangrijkste, anders ben ik nog verder van huis.
Maar aangezien er nu al een en ander veranderd is zonder dat ik eigenlijk iets gedaan heb, ben ik erg huiverig geworden.
En zoals gezegd, misschien is het te hoog gegrepen voor mij.:/
Ik waardeer de snelle hulp overigens zeer.

koos

  • Gast
Installeren Ubuntu vanaf Live CD probleem.
« Reactie #20 Gepost op: 2007/04/09, 13:05:34 »
Tja, gevaar is er altijd, zeker als je niet precies weet wat je aan het doen bent, met handmatig partities indelen kan er weinig fout gaan, zolang je alleen de niet toegewezen ruimte gebruikt.
Maar bij de volgende stap in  je handleiding van je openingspost:
Toewijzen van de partities, moet je goed opletten. ik zou dat gedeelte goed doorlezen, en als je iets niet begrijpt eerst vragen, voordat je aan de slag gaat.

En als je echt bang bent dat er wat fout gaat, heb je misschien wel iemand in je omgeving die het voor kan doen.

JPS

  • Gast
Installeren Ubuntu vanaf Live CD probleem.
« Reactie #21 Gepost op: 2007/04/09, 13:12:01 »
Ik zal het nog eens bestuderen.
Maar stel dat het me lukt Linux te installeren op die nu niet toegewezen ruimte.
Krijg ik dan ook bij opstarten pc de keuze met welk OS ik wil opstarten? Ik installeer het immers niet naast Windows zoals beschreven staat.
Ik stel misschien domme vragen, excuus.

koos

  • Gast
Installeren Ubuntu vanaf Live CD probleem.
« Reactie #22 Gepost op: 2007/04/09, 13:17:15 »
Echt geen probleem, domme vragen bestaan niet, wel domme mensen die niks vragen en daarom dom blijven:)

Ja, als het eenmaal geinstalleerd is, kun je bij opstarten kiezen tussen linux of windows opstarten.

JPS

  • Gast
Installeren Ubuntu vanaf Live CD probleem.
« Reactie #23 Gepost op: 2007/04/09, 13:31:29 »
Ik zal het toch eens gaan proberen een dezer dagen.
Even laten bezinken en van de zon genieten :D

Misschien kom ik er nog op terug.
Heel erg bedankt in ieder geval tot zover.;)

JPS

  • Gast
Installeren Ubuntu vanaf Live CD probleem.
« Reactie #24 Gepost op: 2007/04/18, 20:58:17 »
Hallo.
Ik ben nog eens terug.
Ik heb  inmiddels Gparted live cd gedownload via de link en een versie van Nero op mijn pc staan. Versie 6.3.1.26
Ik heb die Gparted uitgepakt in een mapje.
Wat moet ik daarvan op schijf branden want ik niks van .iso staan.
Of moet die hele map op schijf gebrand worden?
Als Data schijf?