Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ingescand document wordt verkleind bij printen  (gelezen 2067 keer)

Offline pijltje

  • Lid
Ingescand document wordt verkleind bij printen
« Gepost op: 2015/01/29, 21:03:08 »
Mijn All-in-one HP printer Officejet J5780 wil niet meer direct printen oftewel een kopie maken.

Ik moet eerst het document inscannen (met simple scan), maar als ik het dan wil printen, wordt het verkleind.

Hoe kan ik het ingescande document 1 op 1 printen?

Alvast bedankt!

groet Pijltje

Offline PKing

  • Lid
Re: Ingescand document wordt verkleind bij printen
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/29, 22:25:24 »
Of simplescan het beste is om mee te scannen laat ik even in het midden.
Kijk even of je ergens een schaalfunctie op die printer heb zitten.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Ingescand document wordt verkleind bij printen
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/30, 11:55:51 »
pijltje, ik heb nog nooit problemen gehad met Simplescan. Heerlijk eenvoudig ding. Maarre, als je nou eens een A4-tje scan met een paar krabbels in de vier hoeken en de pdf hier post? Dan jaag ik hem eens door mijn printer heen om te zien wat er gebeurt. Dan weten we wat meer.

Het is maar een idee, hoor.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline pijltje

  • Lid
Re: Ingescand document wordt verkleind bij printen
« Reactie #3 Gepost op: 2015/01/31, 18:10:16 »
Bedankt voor alle tips!   :)

Ik heb Xsane geinstalleerd, maar dat ziet er wel heel ingewikkeld uit... Er worden 5 schermen/progs geopend (Histogram, Voorvertoning, Standaard opties, xsane 0.998, xsane config).

Onze all-in-one printer kan maximaal A4 formaat scannen. Verder geen schaalfunctie.

Simplescan is idd een heerlijk simpel scanprog... Ik heb de tip van jvecht zo gelezen: print het gescande doc direct uit in Simplescan! 
Dus ipv het gescande document in ander prog te openen en te printen, heb ik het direct met Simplescan geprint en voila precies op de juiste grootte.
Helaas kan ik in Simplescan ik geen verbeteringen toepassen die wel mogelijk zijn in bv Gthumb en Shotwel.

Maar...
Gthumb: bij 'afdrukvoorbeeld' kan je niet zien hoe het uiteindelijk wordt geprint.  De afbeelding wordt verkleind.
Shotwel:  kan ik redelijk mee uit de voeten, maar hoe kan ik 1 document bewerken (als ik een doc wil bewerken, worden alle doc's uit de map ingelezen...).  Dus nu zet ik een doc in een aparte map en dan kan ik wel dat ene doc inlezen en bewerken.
Welke keuze: Importeren uit map of Importeren uit toepassing of...?

Als ik weet hoe ik 1 document kan inlezen in Shotwel, zou ik het document met Shotwel kunnen verbeteren qua kleur, scherpte etc en het doc daarna met Simplescan kunnen printen.

Of zijn er nog simpelere methodes?

Bedankt alvast!
Groetjes Pijltje


Re: Ingescand document wordt verkleind bij printen
« Reactie #4 Gepost op: 2015/01/31, 21:14:10 »
Je hebt geen systeeminstellingen?Anders kan je daar bij afdrukbeheer een en ander instellen..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Ingescand document wordt verkleind bij printen
« Reactie #5 Gepost op: 2015/02/01, 00:03:47 »
Pijltje, ik open een pdf nooit in één of ander programma als ik hem wil bekijken of printen! Zelfs mijn hoge resolutie foto-bestanden niet.

Ik dubbelklik ze in mijn Xubuntu 14.04 of 14.10. Dan opent zich de documentweergave (dat is het programma Evince als ik het wel heb), printen, klaar. En dat printwerk is dan ook nog duidelijk van veel betere kwaliteit dan het befaamde Adobe Acrobat Reader. Dat gebruik ik nou al jaren niet meer.

Dus probeer eens een dubbelklik en dan Bestand > Afdrukken? En als je wat bij te schaven hebt bij een ingescand document, open hem dan in GIMP. Want dat is in feite gewoon een bitmap afbeelding. Je hebt nog een hele rij andere programma's voor dat doel, maar daar zijn andere leden beter in thuis.

Succes!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline pijltje

  • Lid
Re: Ingescand document wordt verkleind bij printen
« Reactie #6 Gepost op: 2015/02/02, 13:07:32 »
Het gaat bv om een tekening die ik heb gemaakt van mijn moestuin en die ik wil kopieren. Het is met inkt getekend, dus gewoon donkere lijnen, maar het komt niet over op de kopie.
Ik heb Linux mint 13.

Femke: welk venster heb ik nodig van 5?

Ik heb de .jpg in GIMP geopend, maar dan?  Zie bijlage

Ik heb de .jpg geopend in Gthumb en als ik dan in bestand afdrukken naar afdrukvoorbeeld ga, komt de tekening er weer half op.

Alvast bedankt!
groetjes  :)

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Ingescand document wordt verkleind bij printen
« Reactie #7 Gepost op: 2015/02/02, 13:42:24 »
Het gaat bv om een tekening die ik heb gemaakt van mijn moestuin en die ik wil kopieren. Het is met inkt getekend, dus gewoon donkere lijnen, maar het komt niet over op de kopie.


Mijn ervaring is dat tekeningen altijd erg schraal zijn. Je moet spelen met de belichting van de scanner ( nog voordat je het bewerkt in gimp ). Hier info over de manier waarop je dat instelt. Elk scan-programma is een beetje anders, maar met deze algemene handleiding weet je meer :  http://www.marginalsoftware.com/HowtoScan/using_histograms_as_a_tool.htm

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Ingescand document wordt verkleind bij printen
« Reactie #8 Gepost op: 2015/02/02, 14:52:09 »

Ik heb de .jpg in GIMP geopend, maar dan?  Zie bijlage

Dat is het venster van de gereedschapskist in GIMP, niet van de afbeelding zelf, Pijltje. Dat is een ander venster dan, denk ik.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline pijltje

  • Lid
Re: Ingescand document wordt verkleind bij printen
« Reactie #9 Gepost op: 2015/02/04, 14:05:15 »
Ik heb tekening ingescand in xsane, maar ik kan printknop niet vinden  :P
Waar kan ik lijnen donkerder maken?  Ik kan wel 'vervagen' maar dan wordt alles vervaagd  :laugh:

In Xsane is doc 110 kb en via Simplescan 2,4MB !  Een reuze verschil.

groetjes  :)




Offline EZ-man

  • Lid
Re: Ingescand document wordt verkleind bij printen
« Reactie #10 Gepost op: 2015/02/04, 17:58:54 »
Waar kan ik lijnen donkerder maken?  Ik kan wel 'vervagen' maar dan wordt alles vervaagd  :laugh:
Veel oefenen en een paar keer je neus stoten.

Cursusboek :
   https://basiscursusinkscape.wordpress.com/home/de-basiscursus-gimp-inkscap-scribus/

joetoep
   http://www.gimpology.com/submission/view/how_to_clean_acquired_black_amp_white_images/

Offline krogtwil

  • Lid
Re: Ingescand document wordt verkleind bij printen
« Reactie #11 Gepost op: 2015/02/26, 17:10:37 »
Mijn reactie komt misschien wat laat maar:
Ik sla gescande documenten altijd op als .pdf file.
Hierdoor heb je alle mogelijkheden om gescande documenten op elke gewenste grootte te lezen.

Wil