Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?  (gelezen 24555 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Gepost op: 2009/11/13, 16:19:47 »
Er is weer een veelbelovende nieuweling verschenen: gisteren is openSUSE 11.2 Fichte uitgekomen! Niet alleen interessant voor de KDE-gebruikers (ook al is Suus "van nature" een KDE-distro), maar ook voor Gnome-gebruikers als ik.  :)

Ik ga 'm binnenkort uitproberen, en ik ben benieuwd hoe hij bevalt bij anderen.

Zijn jullie nog bijzondere dingen tegengekomen, of bepaalde kinderziektes?

Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/13, 16:41:45 »
Ik vraag me vooral af wat nou het voordeel is van dat yast. Het komt nogal rommelig over, en vaak zijn het tooltjes waarvoor de desktopomgeving zelf al instelmogelijkheden biedt.

Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/13, 17:32:09 »
Heb de nieuwste zojuist binnengehaald. OpenSuze is mijn nr 2 (achter Ubuntu;...nou ja: Karmic zal ik dan maar niet meetellen..)
Een DvD met een heleboel extra's beloven ze. Ga in het weekend eens uitproberen; eerst live en dan installeren.
Hoop maar dat deze geen Grub2 aan boord heeft (helaas bevalt me die (nog) niet).
In het verleden best veel last gehad om hem goed in mijn aparte opstart partitie te krijgen.
Hoor graag ook jullie ervaringen.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Duckie

  • Lid
Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/13, 17:43:11 »
Ik heb 'm er sinds gisteren vers opstaan maar nog geen tijd gehad om alles uitgebreid te testen. Tot nog toe ziet het er goed uit. Ik hoop dat het in ieder geval beter blijft werken dan 11.1. Die gaf de laatste tijd vreemde foutmeldingen m.b.t. het update-systeem.
____________________________________________

Offline Dave

  • Lid
Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/13, 18:16:36 »
Net vorige week weer eens geinstalleerd en was er niet kapot van, veel onoverzichtelijker dan Ubuntu.
Hoewel ik al veel langer met SuSE gestoeid had voor Ubuntu er was.
Maar nu een nieuwe versie dus, had ik beter even gewacht dus :-)
Maar zal die downloaden volgende week.


Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/13, 20:13:11 »
Ik heb hem sinds zondagavond op mijn openSUSE PC staan :) 11.2 is echt een hele verbetering :) Hij is sneller, Yast2 is mooier, mooi nieuw Plasma-thema van openSUSE zelf :) Plus ext4 standaard, wat ook al een hele verbetering is :)

De enige kinderziekte die ik totnutoe ben tegengekomen is dat hij staat op automatisch inloggen, maar soms logt ie me wel automatisch in en soms niet ???

Offline Thijsg

  • Lid
Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/13, 20:33:53 »
Ik heb een uurtje geleden voor het eerst in SuusGnome gewerkt. In een ander topic hebben mensen wel gemerkt dat ik bezig was met het installeren, het is gelukt. Verschillen met de oude versie zou ik niet weten, de eerste indruk was goed. ;)

Offline Bobbie

  • Lid
Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/13, 21:50:42 »
ik heb al een tijdje Suse Gnome 11.1 er op staan, vraag me nog af hoe hij te updaten is naar 11.2.

Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/13, 21:57:36 »
ik heb al een tijdje Suse Gnome 11.1 er op staan, vraag me nog af hoe hij te updaten is naar 11.2.

DVD downloaden, branden, opnieuw opstarten met DVD in de speler, in installatiewizard kiezen voor Updaten of Upgraden o.i.d. :)

Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/13, 22:04:52 »
@Arie: Nou, ze hebben inderdaad het licht weer gevonden met 11.2 hoor :) Heb alleen geen ervaring met de GNOME-versie van openSUSE, maar de KDE-versie is echt stukken verbeterd en lichter geworden :)

Offline Thijsg

  • Lid
Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/13, 22:13:29 »
ik heb al een tijdje Suse Gnome 11.1 er op staan, vraag me nog af hoe hij te updaten is naar 11.2.

DVD downloaden, branden, opnieuw opstarten met DVD in de speler, in installatiewizard kiezen voor Updaten of Upgraden o.i.d. :)
Kan dat niet zonder livesessie?

@Arie: Nou, ze hebben inderdaad het licht weer gevonden met 11.2 hoor :) Heb alleen geen ervaring met de GNOME-versie van openSUSE, maar de KDE-versie is echt stukken verbeterd en lichter geworden :)
kde sucks  ;) ;) ;) ;)
misschien toch nog maar eens de Gnome versie in virtualbox gooien, ondanks dat ze geen apt hebben
Wat is dan het toverwoord? RPM?

Offline lcup

  • Lid
Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/14, 09:00:15 »
Er draait hier alweer een hele tijd versie 11.1, zonder problemen. Ik had me voorgenomen om dit keer eens een tijdje te wachten met installeren, maar als ik zie hoeveel sneller zelfs de live-cd (met KDE) opstart begin ik toch te twijfelen. Ook de afwerking is weer net een paar tandjes beter.

En wat dat beter betreft, veel is een kwestie van smaak. Als ik jarenlang Ubuntu was blijven gebruiken zou ik Suse nu mss ook wel niks hebben gevonden. En wie weet zit ik straks weer op een Ubuntu LTS. De langere ondersteuning is beslist een voordeel.

Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/14, 11:36:03 »
Op de DVD (11.2) kan ik helaas niks vinden over opstarten van een live sessie. Je kunt er veel testen maar de resultaten zijn niet aan mij besteed..Knap complexe materie en heel veel verschillende opties op die DVD. Als je niet dageljks vertrouwd bent met Suus (zoals ik) verdwaal je een beetje. Ben nu door de bomen het bos kwijt...
Op Internet wordt aangegeven dat er ook een Gnome LiveCD zou bestaan, maar kan die alleen als torrent vinden en dan moet je daar eerst weer "lid" worden van zo'n cluppie; dus geen zin in.
Iemand hier misschien een suggestie waar ik (FREE...dus) een Opensuze 11.2 Gnome 32 bit Live CD kan binnentrekken? Op de OPensuze sites kan ik die in elk geval niet vinden.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline siegi

  • Lid
Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #13 Gepost op: 2009/11/14, 11:37:08 »
Wat is dan het toverwoord? RPM?
bij suus is het rpm, maar ik vind het duidelijk minder dan apt
maar smaken verschillen

rpm is eigenlijk eerder te vergelijken met dpkg.
Er bestaat trouwens ook apt for rpm.
http://en.opensuse.org/APT

Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #14 Gepost op: 2009/11/14, 12:09:26 »
Op de DVD (11.2) kan ik helaas niks vinden over opstarten van een live sessie. Je kunt er veel testen maar de resultaten zijn niet aan mij besteed..Knap complexe materie en heel veel verschillende opties op die DVD. Als je niet dageljks vertrouwd bent met Suus (zoals ik) verdwaal je een beetje. Ben nu door de bomen het bos kwijt...
Op Internet wordt aangegeven dat er ook een Gnome LiveCD zou bestaan, maar kan die alleen als torrent vinden en dan moet je daar eerst weer "lid" worden van zo'n cluppie; dus geen zin in.
Iemand hier misschien een suggestie waar ik (FREE...dus) een Opensuze 11.2 Gnome 32 bit Live CD kan binnentrekken? Op de OPensuze sites kan ik die in elk geval niet vinden.

http://software.opensuse.org/112/nl
de tweede optie 'live-gnome' zou het toch moeten doen? (Zelf nog niet geprobeerd)

Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #15 Gepost op: 2009/11/14, 12:16:21 »
Bedankt Roland, ik ga het nog maar eens proberen. Bij mij was die optie gisteren wel zichtbaar maar bleef grijs en ontoegankelijk.
Vandaag lukt het wel.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #16 Gepost op: 2009/11/14, 12:40:01 »
Gister geïnstalleerd (Gnome-versie). Nog een paar ruige kantjes, de gebruikelijke kinderziektes: automatisch inloggen werkt soms niet, af en toe logt hij in zonder werkbalk. Dan moet je 2 x ctrl-alt-backspace doen en dan opnieuw inloggen. Komt wel goed, in de komende weken.

Maar verder ziet het er goed uit. Nieuwste programmaversies, EXT4, de oude Grub (hoera!). Standaard wil hij trouwens installeren met een aparte /home; daar ben ik niet zo kapot van. Enfin, dat kun je wijzigen.

Vandaag ook even gespeeld met de KDE Live-CD. Ziet er wel heel mooi uit, moet ik zeggen, ook al is KDE niet mijn ding. Firefox is bovendien standaard mooi geïntegreerd.

Offline lcup

  • Lid
Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #17 Gepost op: 2009/11/14, 13:27:00 »
Op de DVD (11.2) kan ik helaas niks vinden over opstarten van een live sessie.

De DVD is ook niet bedoeld als live-sessie. Dat kan alleen met Live-CD's.

Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #18 Gepost op: 2009/11/14, 20:15:18 »
Wat is dan het toverwoord? RPM?
bij suus is het rpm, maar ik vind het duidelijk minder dan apt
maar smaken verschillen

rpm is eigenlijk eerder te vergelijken met dpkg.
Er bestaat trouwens ook apt for rpm.
http://en.opensuse.org/APT

Zo ongeveer ja.

Ubuntu: APT
Suus: Zypper

Ubuntu: DEB
Suus: RPM

Ubuntu: DPKG
Suus: Zypper

Offline siegi

  • Lid
Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #19 Gepost op: 2009/11/14, 21:15:08 »
Niet helemaal, denk ik.
Zypper zal in de achtergrond waarschijnlijk ook rpm gebruiken, net als apt in de achtergrond dpkg gebruikt.
Voorbeeldje:
rpm -i pakketje.rpm en dpkg -i pakketje.deb

Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #20 Gepost op: 2009/11/14, 21:21:42 »
Dat klopt, dat had ik inderdaad fout. Maar Zypper is wel de tegenhanger van apt ;)

Offline Evert_L

  • Lid
Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #21 Gepost op: 2009/11/17, 11:07:04 »
Toen karmic uit kwam wilde ik Kde proberen en ik vond kubuntu erg tegen vallen, ik had gewoon het gevoel dat het niet af was, dus SUSE maar geprobeert, ik heb hem nu een paar dagen draaien maar hij bevalt goed.  En inderdaad zoals hier op het forum gezegd wordt is het up-daten en installeren van software een stuk onduidelijker dan Ubuntu. Misschien dat ik bij de volgende distributie van Kubuntu hem weer ga proberen maar voor nu blijf ik bij suse.

Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #22 Gepost op: 2009/11/17, 15:52:58 »
Inderdaad updaten en installeren van software is maar een rommeltje ivg met ubuntu.
Mijn bescheiden mening.
Viva La Revolución

Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #23 Gepost op: 2009/11/18, 20:15:56 »
Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens. Alhoewel ik vooral moeite heb met repo's op openSUSE.

Software updaten:

-Veiligheidsupdates krijg je automatisch
-Bug-fix updates moet je zelf installeren:

Open Software Management (weet niet hoe het in de Nederlands versie genoemd is)>>>kies bovenin het menu voor Pakket (Package)>>>Alle Pakketten (All Packages)>>>Updaten als nieuwe versie beschikbaar is (Update if newer version available)

Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #24 Gepost op: 2009/12/05, 11:17:54 »
Ik heb per ongeluk een sleutel teveel verwijderd in softwarebronnen. Weet iemand hoe ik die kan terugvinden. Details heb ik nu niet bij de hand want 11.2 is geïnstalleerd op een testpc. Indien meer info nodig, vraag gerust ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk