Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe xubuntu 18-04 installatie voorzien van alle software van 16-04  (gelezen 1004 keer)

Hoi Allemaal,
Eigenlijk 2 items maar beide vanwege de nieuwe install van 18.04. Na gister de nieuwe Xubuntu 18.04 geinstalleerd te hebben als home, naast winxp en xubuntu 16.04, staat alles wel in de opstartende Grub. Maaaar.., ik moet nu voorlopig toch weer werken vanuit 16.04 want ondanks dat gister die 18.04 keurig heropgestart kon worden en ook prima werkte, kreeg ik vanmorgen na de grub-opstart een volledig in-actief zwart scherm. Dus harde restart.In 16.04 werkt alles uitstekend. Mogelijk is er hier een bekende en simpele oplossing voor? Moet er nog even wat verder mee stoeien. Het kán zijn dat het met mijn lastige videokaart te maken heeft of de mogelijk niet correcte partie-indeling, of het is iets van nomodeset. Graag alvast wat goed advies.

In verband met dat alles dacht ik, hé het zou wellicht heel praktisch handig zijn als ik alle verzamelde software en systeemondersteunende items van die 16.04 in één keer kon overzetten op die 18.04....? Ik heb al wel eens enige info gezien,  waarmee je dan een soort lijst kan laten maken van alles dat je op je versie hebt staan. Maaaaar....., kan ik dat zo maar ongestraft overzetten in de partie met 18.04 ?? En zo ja, hoe doe ik dat?
sudo dpkg --set-selections < geinstalleerde_packages.txt
sudo apt-get -u dselect-upgrade 

Ik vermoed , als dat kan, dat ik dan ook dat zwarte scherm probleem kwijt ben. Hoe dan ook, graag wat adviezen. Alvast dank.
Groet,
Goese Duikertje


nahjo

  • Gast
Re: Nieuwe xubuntu 18-04 installatie voorzien van alle software van 16-04
« Reactie #1 Gepost op: 2019/02/08, 13:42:14 »
Citaat
Ik vermoed , als dat kan, dat ik dan ook dat zwarte scherm probleem kwijt ben.
Nee dat probleem ben je dan niet kwijt. Zoek het eerst maar in de nomodeset richting.

Re: Nieuwe xubuntu 18-04 installatie voorzien van alle software van 16-04
« Reactie #2 Gepost op: 2019/02/08, 14:13:56 »
Hoi nahjo,
Ik moet even wat her-roepen en mogelijk hebben anderen er ook wat aan. ( In ieder geval tot zover dan.) Terwijl ik nog in 16-04 zat te werken dacht ik dat het zinvol kon zijn om even via synaptic eventuele fouten in paketten te laten checken. En er zouden blijkbaar enkele afhankelijkheden zijn herstelt...! Dus dát zou het misschien kunnen zijn. Want hierna heb ik gewoon maar eens herstart en voila, de nieuwe 18.04 startte keurig op en ben er nu dus lekker mee aan het spelen. Ik blijf nog wat voorzichtig en wacht even de komende dagen af.

Blijft dus toch de vraag nog over of ik zomaar die op 16.04 gebaseerde software in één keer over kan hevelen naar 18.04. ( Dus zo ja, hoe dan.) Ik heb inmiddels al mijn email en firefox klaar.
Groet,
Goese Duikertje

nahjo

  • Gast
Re: Nieuwe xubuntu 18-04 installatie voorzien van alle software van 16-04
« Reactie #3 Gepost op: 2019/02/08, 14:25:56 »
Citaat
Blijft dus toch de vraag nog over of ik zomaar die op 16.04 gebaseerde software in één keer over kan hevelen naar 18.04.
Sommigen maken gebruik van het programma Aptik heb het zelf nog nooit gebruikt.

Re: Nieuwe xubuntu 18-04 installatie voorzien van alle software van 16-04
« Reactie #4 Gepost op: 2019/02/11, 12:40:14 »
Hoi Allemaal. Tja, nahjo, ik heb dat Aptik inderdaad aan de praat gekregen en het heeft me inmiddels van zowel 16.04 als 18.04 een soort van lijst opgeleverd. Daar kijk ik later naar. Ik wilde eerst nu even het meest belangrijke item bezig gaan. Zie hieronder wat dat tot nu toe is geworden. Mijn probleem:

Als ik ‘s-morgens voor de 1e keer van de dag de pc opstart, en hij start dus op in de nieuwe xubuntu 18.04 als home, dan gaat het steeds fout. Resultaat: na de grub gaat alles uit. Dus het toetsenbord en muis uit en houd ik een inactief zwart scherm over. Hij start dus niet dóór zoals de andere versies dat wel doen. ( WinXp en 16.04)

Namelijk , als ik in de grub kies voor versie 16.04, dan gaat alles prima. Als ik dan dáárna opstart in de home
( 18.04) , dan gaat ook alles perfect. En dat voor de gehele verdere dag. Kan hem net zo vaak herstarten als ik wil, gaat steeds goed. Maar als ik dan de volgend ochtend weer wil beginnen, hetzelfde euvel met zwart scherm.

Dus toen maar de 18.04 opstart-dvd gepakt en dit gedaan in terminal:
sudo e2fsck -p /dev/sda10      ( is dus de 18.04 )

Resultaat:
Xubuntu 18.04: clean
260227/17932288 files  2892734/1722752 blocks

en ook :
sudo e2fsck -p dev/sda7         ( is dus de 16.04 )
Xubuntu 16.04 : clean en met soortgelijke files en blocks

Hierna geheel afgesloten, dvd eruit en opnieuw gestart. Gevolg: hetzelfde zwarte scherm probleem. Dus maar weer hard opgestart en de 16.04 gekozen. Ging prima maar er staat wel een rij van mogelijke errors na de grub en de gekozen 16.04. Gaat allemaal te snel weer weg. Items vluchtig gezien als :
– failed read dma ext
– buffer input sda 6
– fout memtest86+ image / boot/memetest86+ elf
– / boot/memtest86 + image / boot/memtest86 + bin

Hierna heropgestart in 18.04 ,met delfde soort items, maar nu startte hij wel weer keurig door en alles lijkt te werken.
Er is dus wel iets mis maar wat ? Ik heb het vermoeden dat er 2 richtingen zijn om in te gaan zoeken.
– De 1e is dat het iets te maken heeft met de mogelijke opzet van de partities. En dan met
  name i.r.t. de MBR die op SDA1 staat in de winxp. Mogelijk moet die worden “vernieuwd”
  ?? Zo ja, hoe pak ik dat aan?
– De 2e richting zou heel goed kunnen zijn dat er standaard in de 18.04 iets van een
  verkeerde scherm-resolutie wordt gepakt die dan niet kan. Zou dat iets te maken kunnen
  hebben met “Nomodeset”? Die ik dan wel of juist niet moet activeren ??

Wellicht heb ik dezelfde problemen ooit eerder gehad met 16.04 maar ben vergeten wát ik dááraan destijds heb gedaan om die opstart probleemloos te laten verlopen.
Wie kan me verder helpen ? Alvast dank.

Groet,
Goese Duikertje