Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: unbuntu 20.04 installeren naast W10 dual boot partitie probleem.  (gelezen 1691 keer)

Offline Erik1963

  • Lid
Hallo,  ik  ben onbekend met linux en wil mij er in gaan verdiepen.   Ik heb een vrij nieuwe HP pavilion laptop, i7 processor 500GB SSD schijf, 16Gb geheugen en Nvidia GT1050 videokaart.
USB stick gemaakt met Ubuntu 20.04 en Ubuntu uitgeprobeerd via deze usb stick.   Nu wil ik Ubuntu installeren naast W10 en de installatie gaat goed totdat Ubuntu een partitie op de SSD moet maken.  Er verschijnt een pop-up scherm dat een onverwachte fout is opgetreden en geen partitie kan worden aangemaakt.  Het enige wat rest is de installatie af te breken.  Wat nu te doen?
Gr, Erik

Offline vanadium

  • Lid
Re: unbuntu 20.04 installeren naast W10 dual boot partitie probleem.
« Reactie #1 Gepost op: 2021/05/04, 20:06:11 »
Vergewis je er allereerst van dat de Windows partitie "clean" is. Als dat niet het geval is, dan zal het systeem de partitie niet willen verkleinen.

Ga in Windows, check de windowspartitie met de schijfcontroletools, en sluit dan Windows *volledig* af: "faststart" uitgeschakeld, géén slaapstand. Dan worden de bestandssystemen goed gesloten, en kunnen ze verkleind worden.

Vergewis je er ook van dat de Windows partitie voldoende ruimte heeft! Als die vol staat, dan is dat een andere mogelijke reden waarom de partitie niet aangepast kan worden.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: unbuntu 20.04 installeren naast W10 dual boot partitie probleem.
« Reactie #2 Gepost op: 2021/05/04, 20:36:36 »
Als eerste, geef in Windows
in een cmd terminal als administrator in
powercfg -H off
Restart de PC vanaf de Linux USB
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Erik1963

  • Lid
Re: unbuntu 20.04 installeren naast W10 dual boot partitie probleem.
« Reactie #3 Gepost op: 2021/05/05, 09:45:55 »
Het lukt niet met  faststart uitgeschakeld,    met de command:  powercfg -H off  uitgeschakeld.  Ik zie nu  dat deze optie nu ook niet meer in windows aanwezig is. 
Ik heb een bijlage van windows schijfbeheer  ingesloten.  wellicht ziet iemand het probleem.   Ik maak er ook nog een tijdens de ubuntu installatie.  doe ik bij de volgende reactie gezien de bestands groote.

Offline Erik1963

  • Lid
Re: unbuntu 20.04 installeren naast W10 dual boot partitie probleem.
« Reactie #4 Gepost op: 2021/05/05, 09:46:30 »
Hier een schermafdruk tijdens ubuntu installatie

Offline DeBaas

  • Lid
Re: unbuntu 20.04 installeren naast W10 dual boot partitie probleem.
« Reactie #5 Gepost op: 2021/05/05, 15:14:19 »
Op de gescande pdf afdruk zie ik dat je probeert Ubuntu op een (te) kleine 30GB opstart nvme disk te installeren..........
Dat is NIET de 500GB SSD.
De nvme is te klein om zowel de Windows snelstart als Ubunt systeem + /home te kunnen bevatten, plus je kunt /boot bij opstart niet lezen, deze nvme wordt pas zichtbaar na het opstarten van Linux.

Je zult dus bij installatie moeten kiezen voor iets anders.

Er zijn 2 scenario's
Windows behouden.
Alleen Linux op de PC.

Ik ga uit van Windows behouden, mocht je alleen Linux wensen, Daar hoort een andere gebruiksaanwijzing bij ;-) , is de nvme wèl te gebruiken als deel van je systeem, maar moet e.e.a. wel anders verdeeld worden.
Voor Windows, zo simpel mogelijk, zonder verdeling van /  ,  /root,  /home en swap
Eerst ruimte creëren op de 500GB,
1 dat doen we in Windows zelf,
Eerst in terminal, cmd als administrator, powercfg -H off
open diskbeheer en verklein de grote Windows, C: , partitie met 100GiB of 100.000MiB
restart met de Linux USB.
Mocht dat niet lukken, dan doen we dat met de Linux USB.
1 dat doen we in Linux (bij hernieuwd opstarten zal Windows een diskcheck uitvoeren)
open gparted en verklein de grote Windows partitie, waarschijnlijk dev/sda2, met 100GiB
2 verplaats de herstelpartitie, waarschijnlijk /dev/sda3, naar links, aansluitend op /dev/sda2
Als je een foutmelding krijgt moet je 1M ruimte houden tussen de partities en opnieuw proberen.
3 Maak in de lege ruimte een nieuwe ext4 partitie, waarschijnlijk /dev/sda4
Als je een foutmelding krijgt moet je de partitie 1M kleiner aangeven dan de beschikbare ruimte.

Hierboven ga ik er van uit dat de SSD als /dev/sda wordt aangegeven dit kan door de machine aansluitvolgorde van nvme en USB eventueel ook /dev/sdb of /dev/sdc zijn.  Check nauwkeurig, je bent anders zo je Windows kwijt.

4 Als nu alles zonder foutmelding is verlopen start je de installatieprocedure of herstart de Linux USB en controleer of gparted de juiste partities ziet en start dan de installatie.

Kies bij de installatie voor iets anders
Kies voor de installatie als /  de aangemaakte /dev/sda4
Als opstartmedium /dev/sda
Let op, dus niet de nvme schijf.

e.e.a. zou nu succesvol moeten werken.

Nog even de nvme schijf in oude glorie herstellen,
Met gparted de 2e (Ubuntu) partitie verwijderen en de 1e partitie vergroten tot de gehele schijf om opslagproblemen voor Windows te voorkomen.

Hobby ze.



« Laatst bewerkt op: 2021/05/05, 15:18:40 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Erik1963

  • Lid
Re: unbuntu 20.04 installeren naast W10 dual boot partitie probleem.
« Reactie #6 Gepost op: 2021/05/05, 20:46:39 »
@de Baas:   Bedankt voor je uitgebreid antwoord en beschrijving.  Maar ik ben heel zuinig op mijn W10 want daar draait mijn zakelijk boekhoud pakket ook op.   Vooral de zin:  "Check nauwkeurig,  je bent windows zo kwijt".    Voor nu is wat jij schrijft toch een beetje abracadabra op dit moment voor mij.
Lijkt mij beter om  een 2e hands laptop te kopen en daar linux op gaan draaien,  kan ik ook niks verkloten :)
In ieder geval geweldige dank!    Durf het op dit moment nog niet aan om deze laptop te dual booten.

Groet Erik