Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Thunderbird: mail verwijderen.  (gelezen 8297 keer)

Offline Reijer

  • Lid
Thunderbird: mail verwijderen.
« Gepost op: 2011/03/08, 12:44:44 »
Ubuntu 10.10, 64 bits
Thunderbird 3.1.8

In mijn account kan ik gewoon berichten verwijderen, maar mijn vrouw krijgt in haar account de melding:

"De bewerking is mislukt, omdat een andere bewerking de map gebruikt. Wacht tot die bewerking klaar is en probeer het opnieuw"

Ik kom er niet achter wat hier aan de hand is.
Weet iemand raad?

Reijer.

Offline Reijer

  • Lid
Re: Thunderbird: mail verwijderen.
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/08, 20:08:51 »
Heeft ze haar account openstaan op de pc? Dus, zodat ze gelijk ziet dat er mail is. Of gebruikt ze daar een programma voor.
De foutmelding geeft immers aan dat iets anders die map aan het gebruiken is.

Nee: PC aanzetten, inloggen, Thunderbird starten en dan mail(s) selecteren die verwijderd moet(en) worden en dan volgt de foutmelding.

De PC is double boot met 9.10 32b.
9.10 was het hoofdsysteem totdat ik 10.10 genoeg vertrouwde.
Toen de mail- en Firefoxaccounts verhuisd naar 10.10

Reijer.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Thunderbird: mail verwijderen.
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/08, 21:13:25 »
Zou het kunnen dat de user id van je vrouw niet meer dezelfde is? Kijk eens naar de eigenaar van de bestanden in haar profiel
(.thunderbird/dnuqn6ma.default/Mail/). Als dat het geval zou zijn, eigenaar aanpassen van de ganse .thunderbird folder en bestanden daarin.

Offline soppel

  • Lid
Re: Thunderbird: mail verwijderen.
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/08, 22:56:07 »
Ik heb die melding toevallig vanmiddag gehad, toen ik mail uit de prullenbak wilde wissen.
In mijn geval gaf de 'map' prullenbak aan dat er 1 ongelezen bericht in de prullenbak zou zitten, dat was niet zo.
Ik heb middels ctrl+a alle berichten geselecteerd, en op 'm' gedrukt. gevolg: alle berichten ongelezen. Nog een keer de 'm' alles ongelezen.
Daarna kon ik gewoon verder met berichten verwijderen.

Of het wetenschappelijk verantwoord is weet ik niet, maar bij mij werkte het.

Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline Reijer

  • Lid
Re: Thunderbird: mail verwijderen.
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/09, 22:05:47 »
Zou het kunnen dat de user id van je vrouw niet meer dezelfde is? Kijk eens naar de eigenaar van de bestanden in haar profiel
(.thunderbird/dnuqn6ma.default/Mail/). Als dat het geval zou zijn, eigenaar aanpassen van de ganse .thunderbird folder en bestanden daarin.

Inderdaad: eigenaar stond op root. (Is dat door de verhuizing gekomen ?). Maar veranderd naar haar naam en toegepast op alle mappen: de melding blijft komen.
Eigenlijk verwacht ik een melding "u heeft niet de juiste rechten" of zoiets als het om een rechtenkwestie gaat.
De tip van Soppel werkt ook niet.

Reijer.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Thunderbird: mail verwijderen.
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/09, 22:26:28 »
Blader (met Nautilus als sudo) naar de map waarin de account staat (/home/username_van_je vrouw/.thunderbird) en laat de rechten aanpassen: voor alle bestanden en submappen naar de gewenste eigenaar (je vrouw). Vervolgens ga ja voor de zekerheid naar de bestanden kijken die in de map /home/username_van_je vrouw/.thunderbird/1234code.default/Mail/Local Folders staan.
Daarin verwijder je alle *.msf bestanden. Hierna selecteer je alle bestanden en wijst bij de eigenschappen als eigenaar de username_van_je_vrouw toe.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Reijer

  • Lid
Re: Thunderbird: mail verwijderen.
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/09, 23:03:48 »
Blader (met Nautilus als sudo) naar de map waarin de account staat (/home/username_van_je vrouw/.thunderbird) en laat de rechten aanpassen: voor alle bestanden en submappen naar de gewenste eigenaar (je vrouw). Vervolgens ga ja voor de zekerheid naar de bestanden kijken die in de map /home/username_van_je vrouw/.thunderbird/1234code.default/Mail/Local Folders staan.
Daarin verwijder je alle *.msf bestanden. Hierna selecteer je alle bestanden en wijst bij de eigenschappen als eigenaar de username_van_je_vrouw toe.
Het probleem is wat groter geworden. Ik heb Thunderbird volledig verwijderd en daarna weer geïnstalleerd. In mijn account werkt alles gewoon, maar in het account van m'n vrouw komt nu de melding dat Thunderbird al draait ! Eerst venster sluiten of PC opnieuw opstarten; maar dat werkt niet !
't Is al laat, morgen verder.
Dank voor de tips.
Reijer.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Thunderbird: mail verwijderen.
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/11, 08:59:51 »
In de profielmap van Thunderbird staat dan nog een lock-bestand, die moet je verwijderen. Alle andere bestanden zou ik vanaf blijven.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Thunderbird: mail verwijderen.
« Reactie #8 Gepost op: 2011/03/11, 23:01:37 »
In de profielmap van Thunderbird staat dan nog een lock-bestand, die moet je verwijderen.
Dat is misschien de oplossing.

Alle andere bestanden zou ik vanaf blijven.
@Johan:
De *.msf bestanden kunnen zonder problemen verwijderd worden. Het zijn bestanden die de o.a. status van de getoonde mails in de lijst bevatten en waarin de weergave-voorkeuren wordt bewaard. Als deze gewist worden dan gaat Thunderbird deze msf-bestanden automatisch weer aanmaken.

@Reijer:
Maar nog even voor de duidelijkheid: elke wijziging in de profielmap moet worden uitgevoerd zonder dat Thunderbird actief/open is.
Anders wordt het een puinhoop.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Reijer

  • Lid
Re: Thunderbird: mail verwijderen.
« Reactie #9 Gepost op: 2011/03/12, 12:37:50 »
In de profielmap van Thunderbird staat dan nog een lock-bestand, die moet je verwijderen.
Dat is misschien de oplossing.

Alle andere bestanden zou ik vanaf blijven.
@Johan:
De *.msf bestanden kunnen zonder problemen verwijderd worden. Het zijn bestanden die de o.a. status van de getoonde mails in de lijst bevatten en waarin de weergave-voorkeuren wordt bewaard. Als deze gewist worden dan gaat Thunderbird deze msf-bestanden automatisch weer aanmaken.

@Reijer:
Maar nog even voor de duidelijkheid: elke wijziging in de profielmap moet worden uitgevoerd zonder dat Thunderbird actief/open is.
Anders wordt het een puinhoop.
Ik vind in de profielmappen een .gksu.lock bestand en in .thunderbird/*******.default en in .thunderbird/*******.default een .parentlock bestand.

Wat is het lock bestand dat jullie bedoelen ?

Reijer.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Thunderbird: mail verwijderen.
« Reactie #10 Gepost op: 2011/03/12, 22:10:00 »
.parentlock heb ik ook in de .thunderbird-map - dus laten staan.
.gksu.lock staat niet in de Thunderbird-mail-profielmap, maar daar home/#username#/.gksu.lock - dus laten staan.

Maar er is een bestand met de naam "lock" (staat in de .thunderbird-map), wat het probleem kan veroorzaken.
Als dat bestand aanwezig is hoewel Thunderbird niet geopend is, dan is dat bestand "blijven staan" bij een defect/crash.
Zoals Johan adviseerde, zou dat lock-bestand verwijderd moeten worden en hierna zijn misschien de problemen opgelost.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Reijer

  • Lid
Re: Thunderbird: mail verwijderen.
« Reactie #11 Gepost op: 2011/03/13, 14:12:40 »
.parentlock heb ik ook in de .thunderbird-map - dus laten staan.
.gksu.lock staat niet in de Thunderbird-mail-profielmap, maar daar home/#username#/.gksu.lock - dus laten staan.

Maar er is een bestand met de naam "lock" (staat in de .thunderbird-map), wat het probleem kan veroorzaken.
Als dat bestand aanwezig is hoewel Thunderbird niet geopend is, dan is dat bestand "blijven staan" bij een defect/crash.
Zoals Johan adviseerde, zou dat lock-bestand verwijderd moeten worden en hierna zijn misschien de problemen opgelost.


Ik zie inderdaad een lock-bestand als Thunderbird draait, maar het is weg als TB niet draait. De "Thunderbird draait al' melding blijft komen.
Inmiddels is de druk van de ketel: ik heb een kopie van .Thunderbird op de huiskamerlaptop gezet.
Ik blijf zoeken (en vragen) naar de oplossing.

Bedankt voor de antwoorden.
Reijer.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Thunderbird: mail verwijderen.
« Reactie #12 Gepost op: 2011/03/13, 15:19:24 »
De melding "Thunderbird draait al" kan volgens mij (o.a.) door 2 oorzaken verschijnen:
a. er bestaat reeds een lock-bestand dat door een eerdere sessie werd aangemaakt,
b. de gebruiker mag in de map geen bestanden schrijven en heeft alleen leesrechten.

Als je als gebruiker "je vrouw" in staat bent om a . het lock-bestand te wissen en ook in staat bent een nieuw tekstbestand aan te maken (in de profielmap waar het lock-bestand stond), te openen/bewerken/bewaren, dan snap ik het ook niet meer.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce