Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Webcam driver voor 235+ webcams !!!!  (gelezen 2148 keer)

iepie

  • Gast
Webcam driver voor 235+ webcams !!!!
« Gepost op: 2007/10/14, 09:08:07 »
Hallo allemaal, I wou jullie het volgende bericht dat ik in het Engelse tijdschrift "Linux Format" aantrof, niet onthouden.
Een Franse dokter en Linux gek, Michel Xhaard, heeft drivers voor webcams ontwikkeld die meer dan 235 webcams ondersteunen, inclusief alle beschikbare chipsets.:cool:
Dit betekend dat niet alleen de Logitech webcams functioneren onder Linux, maar in principe alle webcams, inclusief de 10 euro webcams die je kunt kopen bij de PC winkel. Ik heb mijn 10 euro webcam (Trust WB-1400 T), geinstalleerd en werkend ! Alle lof voor Dr. Xhaard, zijn webpagina met download is te vinden op http://mxhaard.free.fr

Webcam driver voor 235+ webcams !!!!
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/14, 12:26:06 »
Dank voor de link, al was ie al een paar keer elders op dit forum genoemd ;)

Webcam driver voor 235+ webcams !!!!
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/14, 12:35:25 »
Snelle mods... ik had dit topic nog niet afgelezen of ze hadden het al verplaatst...

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Webcam driver voor 235+ webcams !!!!
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/14, 12:43:10 »
Dit ziet er goed uit, maar hoe krijg ik het nu geinstalleerd? Ik heb een Compall HEL80 met geintegreerde webcam en volgens mij staat ie er wel tussen ergens. Moet ik het compilen?
Enige uitleg is zeer welkom, ik ben maar een beginner op dit gebied.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

iepie

  • Gast
Webcam driver voor 235+ webcams !!!!
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/14, 15:10:24 »
Simpel, gewoon het tar.gz downloaden en uitpakken met   tar -xvzf bestand.tar.gz. Daarna je webcam inpluggen en bv.met Amsn je webcam verder configureren. Moet lukken.........

Offline Tom4

  • Lid
Webcam driver voor 235+ webcams !!!!
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/14, 17:19:28 »
gedaan zoals iepie zei maar het lukt niet :( kan ik nog iets anders proberen of nog is uitleg geven ?

Offline Duckie

  • Lid
Webcam driver voor 235+ webcams !!!!
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/14, 17:49:44 »
Citaat van: iepie
Simpel, gewoon het tar.gz downloaden en uitpakken met   tar -xvzf bestand.tar.gz. Daarna je webcam inpluggen en bv.met Amsn je webcam verder configureren. Moet lukken.........
Als dat inderdaad het enige is dat je gedaan hebt is het volgens mij onmogelijk dat je die driver ook werkelijk gebruikt. Misschien dat je webcam standaard al ondersteund wordt door Ubuntu?
Wat jij omschrijft is namelijk de methode om het bestand uit te pakken.
Daarna zul je toch echt nog de boel moeten installeren.
Ik zag trouwens dat er ook een .deb pakketje te downloaden is op die site.
Misschien dat dat wat makkelijker werkt. Kan het zelf niet proberen want ik heb geen webcam die er gebruik van maakt.
____________________________________________

iepie

  • Gast
Webcam driver voor 235+ webcams !!!!
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/14, 19:32:32 »
Je hebt gelijk Duckie, er was al een ondersteuning :/ :/
Ik heb de .deb gedownload en deze geinstalleerd, geeft een betere weergave van het webcambeeld.

Webcam driver voor 235+ webcams !!!!
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/14, 19:46:42 »
Je kan het wel installeren, vb voor die gui's die op de website staan.

Gewoon het gedownloade bestand ergens uitpakken, en in de terminal er in gaan en dan het volgende tikken:
make

sudo make install
klaar is kees.

Ik heb dan gedaan voor de spcagui. Eigenlijk niet slecht :)

Redfish

  • Gast
Webcam driver voor 235+ webcams !!!!
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/15, 15:52:41 »
Zijn er nog andere programmatjes om webcams te gebruiken en dingetjes mee op te nemen?

Zelf heb ik als sinds vroeger een hekel aan make install en die rommel. Misschien is het nu beter en makkelijker, maar doe mij maar de .deb versie.

Webcam driver voor 235+ webcams !!!!
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/15, 19:35:16 »
In de repositories zitten verschillende tools, zoek maar eens in synaptic naar webcam. Wel in "naam en beschrijving" zoeken ;)

Er is niets zo goed als de standaard pakketten van ubuntu. Maar ja soms experimenteer ik wel eens graag...