Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Processor snelheid oid?  (gelezen 1422 keer)

Offline Dayenne

  • Lid
Processor snelheid oid?
« Gepost op: 2010/09/29, 16:15:32 »
Laptop van vriendin (Toshiba satellite, feb. 2010, oorspronkelijk W7, 500gb HD, 4gb werkgeheugen, pentium dualcore), is vrij snel na aankoop dermate gecrasht dat ze er niks meer mee kon. Helaas had ze geen recovery schijf gemaakt.

Vandaag heb ik eerst geprobeerd om XP er overheen te zetten, maar de schijf startte niet op, ook niet nadat ik had aangegeven dat er vanaf cdrom gestart moest worden.

Daarna Ubuntu er op gezet (ook mede door mijn eigen persoonlijke ervaringen). Ik heb er voor gekozen om de hele HD te gebruiken en dus is W7 geformatteerd.

Ubuntu draait zoals het hoort, ware het niet dat hij wel erg vaak moet 'denken'. Snel schakelen tussen programma's of zelfs vensters in FF lukt niet. Ook het doorklikken naar verwijzingen in FF gaat moeizaam. Als ik in mijn eigen Ubuntu omgeving over de taakbalk ga, volgt de muis prima. Bij vriendin moet ie nogal eens 'denken' (scherm wordt dan even kleurloos). (mijn referentie van 'snel' is mijn eigen Dell met 512mb geheugen en Intel Celeron, oorspronkelijk WXP)

Ik heb het vermoeden dat er iets mis is met de processor, of wellicht de HD. Is dat op eoa manier te controleren? Ook een geïnfecteerde HD vanuit W7 tijd zou kunnen. Ik heb KlamAV erop gezet, maar die komt bij een volledige scan om de haverklap met foutmeldingen en bleef hangen op 2% met uiteindelijk vastlopen als resultaat.

Iemand nog tips?

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Processor snelheid oid?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/29, 16:37:43 »
Die hardware klinkt goed genoeg om Ubuntu snel op te draaien inderdaad. Maar als je Windows ook al niet aan de praat kreeg denk ik dat er wellicht een hardware probleem is.

Wat ideeën...
 - Je kunt schijfcontrole uitvoeren om de HD te controleren. In een Terminal: sudo fsck /dev/hda1 (of hoe je partitie ook heet, je partitie tabel kun je opvragen met het commando: sudo fdisk -l)
 - Bij het opstarten kun je je geheugen laten controleren met memtest (kun je kiezen in het grub menu tijdens opstarten).
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Dayenne

  • Lid
Re: Processor snelheid oid?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/29, 16:44:12 »
Bedankt voor je reactie! Idd de hardware zou het mákkelijk aan moeten kunnen. Vriendin gaat sowieso even bellen met Toshiba (garantie!). En jouw tips zal ik deze week nog even uit proberen.

Offline Dayenne

  • Lid
Re: Processor snelheid oid?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/30, 11:33:07 »
Vriendin heeft Toshiba gebeld. Nadat deze hoorden dat er Ubuntu op stond, was hij er van overtuigd dat het een software probleem was. Advies: opnieuw W7 er op zetten. Doet ie dan nog niet wat ie moet doen, dan pick up and return service.

Nou vraag ik me dus af of je na een volledige installatie Ubuntu wel 'zomaar' W7 er weer op kunt zetten?

De andere tip heb ik nog niet uitgvoerd.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Processor snelheid oid?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/30, 14:57:49 »
W7 kan gewoon eroverheen worden geinstalleerd, er zit immers een fase in waarin er gepartitioneerd kan worden (en Ububtu dus kan worden gewist). maar je hebt een installatieDVD?

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Processor snelheid oid?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/30, 17:13:30 »
Is het wettelijk nou inderdaad nodig om W7 er weer op te zetten eigenlijk? Aan de ene kant is het ergens misschien logisch dat de laptop in z'n originele staat is, maar aan de andere kant heeft een eventueel hardware probleem niets met de software te maken...

Maar goed, TS heeft hier natuurlijk niets aan, maar vroeg het me gewoon af. Blijkbaar in het vervolg dus eerst bellen als er nog garantie op zit en dan pas zelf proberen het probleem op te lossen?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Processor snelheid oid?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/30, 17:50:37 »
Het installeren van XP kan inderdaad een probleem zijn, moderne PC's hebben een SATA disk en de 8 jaar oude XP kent deze niet.
Pas vanaf servicepack-2 worden deze ondersteund.
Je moet dan een XP installatie-disk hebben, waar servicepack-2 al in zit.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.