Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Begeleiding in leren van C++ of Python  (gelezen 10880 keer)

Begeleiding in leren van C++ of Python
« Gepost op: 2010/01/16, 21:13:50 »
Hallo programmers,

Ik wil graag leren programmeren maar ik heb eigenlijk een ervaren programeur nodig die via bijv skype of msn me uitlegd en helpt bij programeren.


Alvast Bedankt,
Dooitze

Re: Begeleiding in leren van C++ of Python
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/16, 21:22:43 »
Na de examens (na 27 januari), wil ik wel wat (basis)uitleg geven.
Ik ken zowel python als C++ (als php, een beetje java, verschillende microsofttalen ...).
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Re: Begeleiding in leren van C++ of Python
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/16, 21:28:17 »
Lijkt php veel op andere programeertalen zoals C++ en Python?

Ik ben niet zo geintereseerd in MS programeer talen  :rolleyes:


BTW Succes met je examens ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/01/16, 21:30:43 door Dooitze de Jong »

Re: Begeleiding in leren van C++ of Python
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/16, 21:34:15 »
Dooitze, programmeren leer je niet via skype of msn. Zoek op het web naar zoiets als "inleiding c++" (heb dat toevallig vandaag nog ingetypt, en met succes!) en je kunt na enkele seconden aan de gang. Je leert programmeren door nieuwsgierig te zijn -- en dus veel te lezen -- en onophoudelijk dingen te proberen.

Re: Begeleiding in leren van C++ of Python
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/16, 21:36:13 »
Hoe hebben jullie het dan geleerd?

Citaat
skype of msn
Het was natuurlijk ook maar een voorbeeld, maar het is wel handig dat iemand je helpt als je er echt niet uit komt.

PS Heb al wat gevonden... :rolleyes:

Re: Begeleiding in leren van C++ of Python
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/16, 21:51:21 »
Kijk zeker ook eens hier:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/ThinkPython
een heel (dik) boek vertaald door de ubuntu-community.
Ik heb het zelf niet echt gelezen, ik heb meer leren programmeren van codevoorbeelden enzo, dat heb ik altijd een betere manier gevonden, maar ieder zijn ding
« Laatst bewerkt op: 2010/01/16, 21:55:51 door Ward De Ridder »
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Re: Begeleiding in leren van C++ of Python
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/16, 21:54:27 »
Ik heb zelf ook meevertaald maar wacht tot het in boekvorm of in wiki vorm komt.

Re: Begeleiding in leren van C++ of Python
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/16, 21:56:07 »
Verder denk ik wel dat je iemand toch wat kan leren programmeren via skype / msn, door codevoorbeelden te sturen, hier en daar eens wat uitleg bij te geven, en door mensen aan het werk te zetten, en als ze vragen hebben een beetje meer uitleg te geven.
Een boek is goed, maar iedereen leert anders, de ene heeft voor het een wat meer tijd nodig, en iemand anders zal dan weer vastzit met iets helemaal anders.
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Begeleiding in leren van C++ of Python
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/16, 23:05:47 »
Ik zit af en toe met het zelfde probleem. Ik heb al verschillende tutorials gelezen, een python voor beginners boek gelezen. Ik kan nu redelijk 'scripten'.

Maar zodra ik een wat groter project ga beginnen raak ik helemaal in de knoop. Klassen en Subklassen, modules, functies/methode de theorie erachter snap ik wel allemaal. maar om het dat toe te passen is niet gemakkelijk. Om er dan iemand bij te hebben die je eens corrigeert en weer op het rechte pad zet kan zeker een toegevoegde waarde hebben.

Ik denk dat het voor een beginnende programmeur ook belangrijk is dat er feedback komt. En dat is nu net wat je niet krijgt door het lezen van boeken en tutorials.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline idefix

  • Lid
Re: Begeleiding in leren van C++ of Python
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/17, 07:47:58 »
Hallo programmers,

Ik wil graag leren programmeren maar ik heb eigenlijk een ervaren programeur nodig die via bijv skype of msn me uitlegd en helpt bij programeren.


Alvast Bedankt,
Dooitze

Hallo, koop een GOED boek, bvb. "Aan de slag met C++" van Gertjan Laan (kijk hier). Helder geschreven, stap voor stap. En als je het niet wil / kan kopen (ik weet niet hoe oud je bent), leen ik het je wel uit. Bij mij ligt het momenteel toch maar te liggen....
Support bacteria. They're the only culture some people have.


Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: Begeleiding in leren van C++ of Python
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/17, 11:37:17 »
Ik zou beginnen met python i.p.v. C++. Die tweede is nl. een stuk ingewikkelder, en je bereikt er als beginner minder snel wat mee. Zelf heb ik python geleerd met deze tutorial: http://www.sthurlow.com/python/ , maar tegenwoordig, (ik ben op dit moment bezig met php, javascript, java, en heb hier ook een boek over C++ liggen, zonder prioriteit.) gebruik ik meer boeken. Een bibliotheek heeft er over het algemeen behoorlijk wat, en dan zit je niet vast aan één boek als het niet bevalt.

Over dat idee met MSN/skype, ik wil je opzich wel wat helpen via MSN met python, maar ik denk eigenlijk dat het forum er beter geschikt voor is, want dan hebben anderen er ook nog wat aan. (Je moet sowieso een tutorial/boek volgen, allles via MSN leren kan bijna niet.)
-commandoline

Re: Begeleiding in leren van C++ of Python
« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/17, 12:15:34 »
Ook een héél goed boek om C++ met al zijn finesse te leren is:

Citaat
C++ Grand Cru

Geschreven in het Nederlands door Steven Holzner, uitgegeven bij easycomputing.
Hierin wordt stap voor stap het gebruik van C++ duidelijk uitgelegd, een aanrader.
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: Begeleiding in leren van C++ of Python
« Reactie #13 Gepost op: 2010/01/17, 12:18:33 »
C++ Grand Cru is wel niet meer te koop, ik heb hem vorig jaar wel nog via Ebay gevonden.

Easy Computing heeft wel een (nieuw?) boek: C++ zonder stress

Offline Double12

  • Lid
Re: Begeleiding in leren van C++ of Python
« Reactie #14 Gepost op: 2010/01/17, 13:01:57 »
Hallo programmers,

Ik wil graag leren programmeren maar ik heb eigenlijk een ervaren programeur nodig die via bijv skype of msn me uitlegd en helpt bij programeren.


Alvast Bedankt,
Dooitze

Hallo, koop een GOED boek, bvb. "Aan de slag met C++" van Gertjan Laan (kijk hier). Helder geschreven, stap voor stap. En als je het niet wil / kan kopen (ik weet niet hoe oud je bent), leen ik het je wel uit. Bij mij ligt het momenteel toch maar te liggen....
Ik heb dat boek ook, het is een beetje droge, maar wel goede uitleg.

Re: Begeleiding in leren van C++ of Python
« Reactie #15 Gepost op: 2010/01/17, 14:34:11 »
Het boek problem solving with c++ is ook een goed boek (Engelstalig), als je nog nooit geprogrammeerd hebt.
Ik had echter voor c++ al wel wat programmeerervaringen met andere talen, en dan is dat boek gewoon saai!
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Re: Begeleiding in leren van C++ of Python
« Reactie #16 Gepost op: 2010/01/17, 16:30:54 »
Leen gewoon een goed boek (zie de suggesties hierboven) of, als het een goeie is, vraag om hulp bij je ICT-leraar. Op onze wiki staat een vertaling van een goede Python-tutorial.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/17, 17:03:21 door Cumulus007 »

Re: Begeleiding in leren van C++ of Python
« Reactie #17 Gepost op: 2010/01/17, 16:34:22 »
Ik ben trouwens van mening dat ge het beste begint met een (online) boek. Lees u daar door, en oefen wat met scriptjes enzoverder.
Als ge ergens niet uitkomt, ga dan lezen op internet, niet zomaar direct uw vraag aan iemand stellen. Zoek tutorials, code voorbeelde, mensen die hetzelfde ooit gevraagd hebben, etc.
Zo komt ge heel wat tegen, wat ge anders misschien niet zou zien, en leert ge ineens veel meer dan alleen uw probleem op te lossen.

Op deze manier kruipt er wel meer tijd, maar ik heb al veel geleerd door zelf te zoeken en te zoeken en te zoeken. Alles wat ge opsteekt is extra en kunt ge zeker op dat moment of in de toekomst ergens toepassen.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Begeleiding in leren van C++ of Python
« Reactie #18 Gepost op: 2010/01/17, 17:45:56 »
Ik denk dat het voor een beginnende programmeur ook belangrijk is dat er feedback komt. En dat is nu net wat je niet krijgt door het lezen van boeken en tutorials.
Daar kun je idd veel van leren als beginner. Maar ipv 1 op 1 hulp (skype of msn) lijkt het me handiger als je een topic opent over je probleem. Er zijn dan meerdere mensen die meekijken en kunnen helpen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Begeleiding in leren van C++ of Python
« Reactie #19 Gepost op: 2010/01/17, 21:28:26 »
Ik ben zelf ook nog maar pas aan het programmeren, maar ik zou je toch het volgende willen voorstellen :

Leer gewoon rustig de syntax van je programmeertaal aan ( begrijp de syntax ook, dat is heel belangrijk als je gaat programmeren en debuggen! ), en telkens als je een nieuw deel van de syntax van je programmeertaal hebt geleerd, verzin je een paar testprogramma's, waarvoor je deze nieuwe syntaxregels moet gebruiken. Je zult zien dat je na een tijdje redelijk vlot kunt programmeren en debuggen ( vooral dat eerste kan in het begin nog wat moeilijk zijn, want als je een beginner bent vergeet je nogal rap iets, zoals bijvoorbeeld een puntkomma na een class definitie (C++) )

Leer jezelf programmeren, je moet echt vertrouwen hebben in jezelf, en als je dat doet zul je het ook veel makkelijker hebben om daarna voor bijvoorbeeld een open bron software project te gaan programmeren, want in zo'n project moet jij weten of code goed is of niet.

Tip : als je in C++ gaat programmeren, heeft de g++ compiler al een ingebouwd hulpmiddel om de kwaliteit van de broncode te beoordelen.

Normaal compileer je zo een C++ programma met g++:
g++ test.cpp -o test.out[Enter]

Voeg hier nu gewoon de opties -ansi, -Wall en -pedantic aan toe:
g++ test.cpp -ansi -Wall -pedantic -o test.out[Enter]

En zie daar, heel waardevolle informatie over slordigheden in je programma ( in andere woorden, sommige handelingen die je in je programma doet mag je niet doen van de ANSI C++ standaard ), en als je hier niets ziet, is je broncode zeer net en gestandaardiseerd.

Re: Begeleiding in leren van C++ of Python
« Reactie #20 Gepost op: 2010/01/17, 22:24:32 »
Citaat
g++ test.cpp -o test.out

Bovenstaande compilatie kan je beter zo doen:
Citaat
g++ test.cpp -o test

Dan krijg je een uitvoerbaar bestand met de naam "test", dus zonder die ".out" extentie.
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: Begeleiding in leren van C++ of Python
« Reactie #21 Gepost op: 2010/01/17, 23:20:00 »
Bovenstaande compilatie kan je beter zo doen:
Citaat
g++ test.cpp -o test
Dan krijg je een uitvoerbaar bestand met de naam "test", dus zonder die ".out" extentie.
En waarom is dat beter? Ikzelf doe als _zeer beginnende_ c++'er gewoon
$ g++ -o a.out test.cc
en dan
$ ./a.out

Offline idefix

  • Lid
Re: Begeleiding in leren van C++ of Python
« Reactie #22 Gepost op: 2010/01/18, 07:33:49 »
En waarom is dat beter? Ikzelf doe als _zeer beginnende_ c++'er gewoon
$ g++ -o a.out test.cc
en dan
$ ./a.out

Dan kun je evengoed schrijven:

$ g++ test.cc
Deze code produceert automatisch a.out. Met de -o switch kun je een andere naam aanduiden dan a.out.
Support bacteria. They're the only culture some people have.

Re: Begeleiding in leren van C++ of Python
« Reactie #23 Gepost op: 2010/01/18, 09:01:53 »
Jullie gaan teveel offtopic...

Re: Begeleiding in leren van C++ of Python
« Reactie #24 Gepost op: 2010/01/18, 10:57:01 »
Dan kun je evengoed schrijven:

$ g++ test.cc
Dank u, scheelt weer wat toetsaanslagen!