Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Google.com cookie infectie (geen virus)  (gelezen 2229 keer)

Google.com cookie infectie (geen virus)
« Gepost op: 2014/12/14, 14:57:25 »
Voor mensen die intensief gebruik maken van google kan beter deze handleiding overslaan, want anders ondervind je heel snel problemen

Firefox heeft al een hele tijd een bug in de browser, namelijk dat de google.com cookie niet kan verwijderd worden. Na het verwijderen komt de cookie in enkele seconden terug zonder dat je een pagina hebt bezocht.

Hoe ik het heb opgelost:
1. Kijk of je al bent geïnfecteerd met de google.com cookie in de instellingen onder tab privacy. Als je de cookie hebt, dan is het belangrijk de knop "alle cookies verwijderen" te gebruiken. Met de knop "cookie verwijderen" om de google.com-cookie individueel te verwijderen zal niet helpen, deze komt namelijk terug als je het venster afsluit en weer opnieuw opent.
2. Installeer addon NoScript, zet javascript uit en vertrouw nooit een google website in NoScript.
3. Installeer addon Self-Distructing cookies en zorg ervoor dat je handmatig beslist welke cookies je wil accepteren. Mijn instellingen: http://imgur.com/IA3fycz
4. Installeer addon Auto Private.  Deze stel je zo in: Open about:config, find extensions.autoprivate.domains and edit it
In de waarde plaats je dit: youtube.com;.google.tld
5. Kijk nu opnieuw of dat google.com cookie in de instellingen onder tab privacy staat. Als je de cookie terug hebt, dan is het belangrijk de knop "alle cookies verwijderen" alweer te gebruiken zoals in stap 1. Als alle addons goed zijn ingesteld krijg je de google.com cookie niet meer te zien!

Nog belangrijke dingen die je (voorlopig) zult moeten gebruiken voordat bug is opgelost:
- Gebruik gmail (desnoods voorlopig) in thunderbird of ander mail client.
- Gebruik Nokia maps ipv google maps.
- Gebruik een zoekmachine als startpage.com of duckduckgo

Waarom ik geen google.com cookie wil:
Google wil je overal volgen en dat doen ze op vele verschillende manieren. Ik heb behoefte dat google mij eens een keer niet kan volgen op het internet. Ze weten overigens al meer of genoeg over mij, want ik gebruik hun gmail en dat is het. Waarom zou google mij constant in het oog moeten houden? Ze gebruiken toch alleen maar jouw gegevens om het door te verkopen aan adverteerders om hun villa te kunnen afbetalen. Ik wil dat google mij in een beperkte mate of eigenlijk helemaal niet (wat bijna niet mogelijk is) kan volgen.

Maarja, het lijkt dus klaar en duidelijk een bug te zijn van firefox, dus Google kan er ook niet veel aan doen dat firefox toelaat dat Google ons nu makkelijker kan volgen met die cookie.
« Laatst bewerkt op: 2014/12/14, 15:00:13 door ubuntunoob »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Google.com cookie infectie (geen virus)
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/14, 15:00:49 »
Voor mensen die intensief gebruik maken van google kan beter deze handleiding overslaan, want anders ondervind je heel snel problemen

Firefox heeft al een hele tijd een bug in de browser, namelijk dat de google.com cookie niet kan verwijderd worden. Na het verwijderen komt de cookie in enkele seconden terug zonder dat je een pagina hebt bezocht.
Foutrapport is als ongeldig bestempeld (invalid).....

Heb je soms Google staan als zoekmachine in het zoekvakje rechtsboven in Firefox?

Re: Google.com cookie infectie (geen virus)
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/14, 15:01:32 »
Nee hoor, hoe kom je daarbij? Ik ben anti-google :)
Ahja pjotr, jij zult deze tutorial moeten overslaan, want jij moet wel je linux website op Google sites up-to-date houden hoor, want ik vind hem echt handig! :( Of je moet daarvoor een andere profiel/browser gebruiken. Maar belangrijkste is, dat de website nog heel goed uitziet na de tutorial! Alleen de lijnen zijn wel weg, maarja.

Trouwens, tips zijn welkom!

« Laatst bewerkt op: 2014/12/14, 15:28:26 door ubuntunoob »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Google.com cookie infectie (geen virus)
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/14, 16:30:07 »
Ze weten overigens al meer of genoeg over mij, want ik gebruik hun gmail en dat is het. Waarom zou google mij constant in het oog moeten houden? Ze gebruiken toch alleen maar jouw gegevens om het door te verkopen aan adverteerders om hun villa te kunnen afbetalen. Ik wil dat google mij in een beperkte mate of eigenlijk helemaal niet (wat bijna niet mogelijk is) kan volgen.
Daar heb je zelf toestemming voor gegeven in ruil voor gratis gebruik van gmail en is eenvoudig op te lossen met een ander (betaalt) e-mail account.
Nee hoor, hoe kom je daarbij? Ik ben anti-google :)
Ahja pjotr, jij zult deze tutorial moeten overslaan, want jij moet wel je linux website op Google sites up-to-date houden hoor, want ik vind hem echt handig!
Als je anti bent kan je beter geen persoonlijke websites op google bezoeken, ook die bezoekjes zal google willen toevoegen aan het profiel wat ze van je hebben. Google biedt gratis hosting van persoonlijke sites en een percentage van de inkomsten uit reclame.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Allard

  • Lid
Re: Google.com cookie infectie (geen virus)
« Reactie #4 Gepost op: 2014/12/14, 17:36:07 »
Nee hoor, hoe kom je daarbij? Ik ben anti-google :)
Heb je de safebrowsing feature in Firefox ook uitgeschakeld dan?

Citaat van: howtogeek
Firefox uses the same phishing and malware detection technology found in Google Chrome. Like Chrome, Firefox automatically downloads an updated list of malicious websites from Google every 30 minutes. If you try to access one of these websites, Firefox sends contacts Google to confirm the website is malicious.
http://www.howtogeek.com/102032/how-to-optimize-mozilla-firefox-for-maximum-privacy/

Re: Google.com cookie infectie (geen virus)
« Reactie #5 Gepost op: 2014/12/14, 21:11:59 »
Mja, ik zei op het einde van de start post dat Google mij alleen op beperkte mate mag volgen wanneer het echt niet anders kan. Volledig google ontwijken is eigenlijk niet mogelijk tenzij je de stekker van de modem uittrekt. Helaas.

En dat is juist dat ik akkoord gegaan ben met de afspraken van gmail, maar dat dik tegen mijn goesting natuurlijk! Ik heb ook geen zin om heel mijn leven lang te betalen voor een email adres. Dan ben ik ook niet akkoord gegaan met google dat zij mij op elke website moet gaan volgen met de google adsense/analytics/plus. Dat heeft de webmaster voor ons zelf beslist. Ik heb nochtans geen contract getekend bij mijn internet provider dat Google mij mag volgen om een profiel over mij te behouden. Ergste nog is dat het gewoon legaal is zonder contract!
« Laatst bewerkt op: 2014/12/14, 21:17:51 door ubuntunoob »

Frederik

  • Gast
Re: Google.com cookie infectie (geen virus)
« Reactie #6 Gepost op: 2014/12/15, 09:04:09 »
Voor mensen die intensief gebruik maken van google kan beter deze handleiding overslaan, want anders ondervind je heel snel problemen

Als intensief Google diensten gebruiker (Gmail, Zoekmachine, Google Labs, Google Sites, Google Maps en ga zo maar door..) wil ik na al die onheilspellende waarschuwingen dan wel eens weten: welke problemen?
Tot op heden en de voorgaande jaren heb ik nog nooit problemen gehad en ben ze ook niet tegengekomen. Het is allemaal bangmakerij!
Zo niet, feiten graag.

Re: Google.com cookie infectie (geen virus)
« Reactie #7 Gepost op: 2014/12/15, 09:16:58 »
Voor mensen die intensief gebruik maken van google kan beter deze handleiding overslaan, want anders ondervind je heel snel problemen

Als intensief Google diensten gebruiker (Gmail, Zoekmachine, Google Labs, Google Sites, Google Maps en ga zo maar door..) wil ik na al die onheilspellende waarschuwingen dan wel eens weten: welke problemen?
Tot op heden en de voorgaande jaren heb ik nog nooit problemen gehad en ben ze ook niet tegengekomen. Het is allemaal bangmakerij!
Zo niet, feiten graag.
Geen zin in deze discussie. Er zijn genoeg discussies te vinden op het internet. Het is gewoon een keuze die je zelf mag maken. Als jij intensief gebruik maakt van Google diensten, dan mag je dat! Er zijn genoeg mensen die anti-google zijn en daar is de tutorial ook voor bedoeld :)

Re: Google.com cookie infectie (geen virus)
« Reactie #8 Gepost op: 2014/12/15, 09:28:41 »
Als intensief Google diensten gebruiker (Gmail, Zoekmachine, Google Labs, Google Sites, Google Maps en ga zo maar door..) wil ik na al die onheilspellende waarschuwingen dan wel eens weten: welke problemen?
Tot op heden en de voorgaande jaren heb ik nog nooit problemen gehad en ben ze ook niet tegengekomen. Het is allemaal bangmakerij!
Zo niet, feiten graag.

Je mist het punt:
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=82790.0

Frederik

  • Gast
Re: Google.com cookie infectie (geen virus)
« Reactie #9 Gepost op: 2014/12/15, 10:39:00 »
Je mist het punt:
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=82790.0

Heb ik niet gemist! 't is duidelijk, geen zin in discussie en geen zin in argumenteren. PUNT.

Re: Google.com cookie infectie (geen virus)
« Reactie #10 Gepost op: 2014/12/15, 13:52:26 »
 ^-^

Hopsa, blijkbaar is volgen toch illegaal, want ze riskeren boete! https://tweakers.net/nieuws/100261/cbp-dreigt-google-met-miljoenenboete-om-privacy-inbreuken.html
« Laatst bewerkt op: 2014/12/15, 13:54:46 door ubuntunoob »

Re: Google.com cookie infectie (geen virus)
« Reactie #11 Gepost op: 2014/12/15, 13:54:15 »
QED  ;)

Citaat
CBP dreigt Google met miljoenenboete om privacy-inbreuken

Google moet van het CBP Nederlandse internetgebruikers om toestemming vragen voor het opslaan van zoekopdrachten en surfgedrag, het scannen van e-mail en het volgen van YouTube-kijkgedrag. Doet Google dit niet voor maart, dan riskeert het een boete tot 15 miljoen euro.

De privacywaakhond meldt op zijn website dat het Google een zogeheten last onder dwangsom heeft opgelegd die kan oplopen tot 15 miljoen euro. De internetreus zou door zijn aanpassingen aan de algemene voorwaarden in 2012 niet voldoen aan de Wet bescherming persoonsgegevens.

Volgens het CBP combineert Google gebruikersgegevens, ook van internetgebruikers die niet zijn ingelogd met een Google-account en op websites waar het bedrijf cookies plaatst. Deze privacygevoelige data wordt onder andere gebruikt voor het tonen van advertenties. De privacywaakhond stelt dat Google zijn gebruikers onvoldoende informeert over deze werkwijze en bovendien niet om toestemming vraagt. Dat is in de ogen van het CBP een overtreding van de Wet bescherming persoonsgegevens.

Het CBP wil dat Google voortaan ondubbelzinnig toestemming vraagt aan gebruikers om gegevens die door diverse Google-diensten gegenereerd worden te mogen combineren, bijvoorbeeld door het tonen van een pop-up. Ook moet het Amerikaanse internetbedrijf duidelijker uitleggen welke gegevens precies verzameld worden en hoe deze worden gebruikt. Verder zou Google duidelijker moeten maken dat YouTube onderdeel is van het internetconcern, al zegt het CBP dat Google hier al enkele stappen in heeft gezet.

De zoekgigant zegt in een reactie snel met het CBP om de tafel te willen gaan zitten: “We zijn teleurgesteld in de last onder dwangsom van het Nederlandse College Bescherming Persoonsgegevens, vooral omdat we reeds een aantal aanpassingen hebben doorgevoerd in reactie op de door het CBP geuite zorgen. We hebben recentelijk een voorstel voor verdere wijzigingen voorgelegd aan de groep van Europese privacytoezichthouders en we zien er naar uit om deze op korte termijn met hen te bespreken”, aldus de internetreus.

Google wijzigde op 1 maart 2012 zijn gebruikersvoorwaarden. Dit leverde direct een Europees onderzoek op door de Franse privacywaakhond. Op basis van de onderzoeksresultaten, waarin werd geconcludeerd dat Google de Europese privacyregels aan zijn laars lapt, begonnen Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, Italië, Spanje en Nederland nadere onderzoeken naar Google. Daarbij was de vraag of Google de nationale privacywetten niet zou schenden. Google heeft aangegeven dat het wijzigingen wil doorvoeren om zo aan de Europese privacyregels te voldoen, maar het CBP heeft nog niet kunnen vaststellen of deze maatregelen de privacyschendingen daadwerkelijk hebben beëindigd.

https://tweakers.net/nieuws/100261/cbp-dreigt-google-met-miljoenenboete-om-privacy-inbreuken.html

Re: Google.com cookie infectie (geen virus)
« Reactie #12 Gepost op: 2014/12/15, 13:55:34 »
Haha VuurVosje ik las het bericht ook net.  8-) Gaaf dat er toch iets wordt aangedaan!

Frederik

  • Gast
Re: Google.com cookie infectie (geen virus)
« Reactie #13 Gepost op: 2014/12/22, 09:40:35 »
Nog bedankt voor de opmerking/advies over Self-Destructing Cookies: gisteren geïnstalleerd en als ik zie wat die Firefox add-on allemaal kan tegenhouden: word ik toch wel blij van :)