Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie naast Windows leverde beschadigde schijf op ...  (gelezen 3664 keer)

Offline ri3kj3

  • Lid
Re: installatie naast Windows leverde beschadigde schijf op ...
« Reactie #25 Gepost op: 2009/07/30, 20:46:08 »
Ik zat een beetje met hetzelfde, en Windows geeft wel degelijk aan dat er iets beschadigd is. (Na het kleiner maken van de windows partitie, wat in windows onmogelijk was, en met Gparted wél lukte).  Ik geloof niet echt dat er iets beschadigd is, ik heb eerst gedefragmenteerd, opgeruimd, nog eens gedefragmenteerd, en genoeg ruimte overgelaten....dus hoezo beschadigd? Maar windows wil natuurlijk moeilijk doen.

Ik ben inmiddels zo gehecht aan ubuntu dat ik windows er toch af wil gooien. Eigenlijk zou ik dus ook het beste helemaal opnieuw beginnen? Maar ja...heb al zoveel instellingen en dergelijke gedaan. Virtual Box met Xp erop, als ik alles overnieuw moet doen ben ik niet blij...:(

Re: installatie naast Windows leverde beschadigde schijf op ...
« Reactie #26 Gepost op: 2009/07/30, 21:03:20 »
Zou het zo zijn dat EXT3 of EXT4 niet lekker samen werkt met NTFS. Er zijn prima tools om je data te bewaren op een externe disk. Doe dan een schone installatie en begin even opnieuw. Wellicht zijn er programma's die je toch niet meer nodig hebt (zowel onder Windows en Ubuntu). Groot voordeel is dat je dan weer een (stokpaardje van mij) een mooi leermoment hebt.  ;)

Offline mp

  • Lid
Re: installatie naast Windows leverde beschadigde schijf op ...
« Reactie #27 Gepost op: 2009/07/30, 21:26:55 »
Als je de Windows partitie verkleint, zegt Windows inderdaad dat er iets beschadigd is. Hij 'repareert' dan zelf het zooitje. Als je dat gewoon laat doen, is Windows na heropstarten gewoon aan zijn nieuwe grootte en loopt alles weer normaal.

Zie ook puntje 6 hier: http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Offline mcgyver

  • Lid
Re: installatie naast Windows leverde beschadigde schijf op ...
« Reactie #28 Gepost op: 2009/07/30, 21:35:05 »
De bestandsstructuur id beschadigd, niet de harde schijf. Dat is echt een wereld van verschil. Ik wil niet muggen ziften, ik wil alleen maar niet dat sommigen gaan denken dat ze een kapotte harde schijf kunnen krijgen van Ubuntu installeren en dat ze dan een nieuwe moeten kopen.

Re: installatie naast Windows leverde beschadigde schijf op ...
« Reactie #29 Gepost op: 2009/07/30, 21:42:21 »
De bestandsstructuur id beschadigd, niet de harde schijf. Dat is echt een wereld van verschil. Ik wil niet muggen ziften, ik wil alleen maar niet dat sommigen gaan denken dat ze een kapotte harde schijf kunnen krijgen van Ubuntu installeren en dat ze dan een nieuwe moeten kopen.

Dit is idd een goede opmerking en mag een uitroepteken hebben.  ;)