Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Icon toewijzen aan mappen.  (gelezen 1654 keer)

[Opgelost] Icon toewijzen aan mappen.
« Gepost op: 2010/12/05, 11:19:19 »
Ik ben bezig geweest met het maken van mappen en rechten op onze nieuwe server.
Dit is best wel perfect gelukt moet ik zeggen, er zijn 4 groepen gebruikers, de hoogste is management, en de laagste is magazijn.
Nu wil ik het ook een beetje leuk aankleden, wat opzicht absoluut niet belangrijk is voor de werking, maar het oog wil ook wel wat 8)
Bij het onderstaande plaatje ben ik ingelogd als management, en heb ik de map icon's aangepast.


Bij het volgende plaatje ben ik als magazijn ingelogd, en krijg ik de standaard OSX finder mappen te zien.


De mappen waarbij magazijn geen toegang heeft, zijn voorzien van een rood rondje, wellicht is dit de rede dat deze mappen geen mooi icon-tje kunnen hebben.
Maar de mappen waarbij wel toegang is, lijkt me dat wel te moeten kunnen, ook niet als ik de map een icon toewijst zoals ik bij management hebt gedaan.
Als ik in de mappen kijkt, dan staat daar een verstopt documentje genaamd "icon", dit is het documentje met de info van de map.
chown is management, en chmod is 660, als ik chown magazijn doet, en chmod 777, dan blijft hij bij management zichtbaar, en bij magazijn nog steeds niet.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/05, 21:43:07 door Vermeulenova »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Icon toewijzen aan mappen.
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/05, 13:55:51 »
De iconen van de mappen worden onder Ubuntu bepaald door gebruikersinstellingen. Je kan dat niet vanuit de server "opleggen". Tenzij, natuurlijk, de gebruikers ook hun home directory op de server hebben.

Ook met andere besturingssystemen worden de iconen wellicht lokaal en zelfs per gebruiker bepaald.

Re: [Opgelost] Icon toewijzen aan mappen.
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/05, 21:48:32 »
De gebruikers hebben wel een home directory, maar dat is voor allemaal 1 en de zelfde map.
Ik had chmod, chgrp, chown alleen maar geprobeerd op het documentje "Icon?", maar niet op de 2 verstopte bestanden ".AppleDouble" en ":2eDS_Store"
Nu werkt het dus wel, behalve op de mappen die voor de betreffende gebruikers niet toegankelijk zijn, dit is geen probleem.

Bedankt voor je reactie