Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: apps.ubuntu.com  (gelezen 639 keer)

Offline RikRik

  • Lid
apps.ubuntu.com
« Gepost op: 2016/10/06, 15:42:29 »
Hoe kan ik de plugin, repository of optional extensions for GIMP , vinden in Ubuntu 16.04?
Kan het zijn dat Ubuntu software, in 16.04, nog steeds niet volledig is gevuld met de meest gangbare software?
Op dit moment gebruik ik nog te veel apps.ubuntu.com : https://apps.ubuntu.com/cat/applications/gimp-plugin-registry/

Offline RikRik

  • Lid
Re: apps.ubuntu.com
« Reactie #1 Gepost op: 2016/10/06, 16:38:05 »
De software manager van Linux Mint is volgens mij veel beter. Bijvoorbeeld, alle gangbare plugins voor Gimp zijn wel in Mint 18 te vinden.
De vraag van mij, is Ubuntu software nog steeds niet helemaal af?

Re: apps.ubuntu.com
« Reactie #2 Gepost op: 2016/10/06, 19:28:13 »
@    RikRik,

Al eens via synapticpakketbeheer de plugins voor Gimp bekeken / geïnstalleerd?
(De synapticpakketbeheerder eventueel eerst installeren via Ubuntu Software.)

Ubuntu 16.04.1 is reeds completer wat betreft Ubuntu Software ( --> in 16.04 bevatte Ubuntu Software 'bugs' daaromtrent).

groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline RikRik

  • Lid
Re: apps.ubuntu.com
« Reactie #3 Gepost op: 2016/10/06, 20:12:13 »
Ubuntu 16.04.1 is reeds completer wat betreft Ubuntu Software ( --> in 16.04 bevatte Ubuntu Software 'bugs' daaromtrent).

Ubuntu Software is dus ook volgens jou niet helemaal compleet.  Ik vroeg mij af: waarom?

Geen Gimp plugins maar wel mup-plugins

« Laatst bewerkt op: 2016/10/06, 20:18:05 door RikRik »

Re: apps.ubuntu.com
« Reactie #4 Gepost op: 2016/10/06, 22:33:16 »
@    RikRik,

misschien Ubuntu 16.04.1 volledig nieuw installeren en dan controleren of Ubuntu Software de nodige plugins voor Gimp heeft.
Via Synapticbeheer zou dit ook moeten lukken.

groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline RikRik

  • Lid
Re: apps.ubuntu.com
« Reactie #5 Gepost op: 2016/10/07, 10:04:05 »
@spievensterke, je heb me niet begrepen.  De vraag was, waarom heeft Canonical zoveel software verwijderd uit Ubuntu Software?
Zoek eens naar plugins voor VLC, er is niet één te vinden in Ubuntu Software. In Softwarecentrum in versie 14.04 staan volgens mij 26 plugins voor VLC.  Alle plugins voor Gimp zijn ook niet meer te vinden in 16.04.1

De methode via synapticpakketbeheerder is niet voor iedereen gebruikersvriendelijk .
Het info schermpje van Ubuntu software laat trots zien:
Citaat
Een prettige manier om de software op uw systeem te beheren.   
Eerlijk gezegd vond ik de vorige versie veel beter, De software manager van Linux Mint 18 is meer gericht op een prettige manier van softwarebeheer.

Re: apps.ubuntu.com
« Reactie #6 Gepost op: 2016/10/07, 10:15:47 »
@ RikRik,

Ik heb er ook geen verklaring voor dat die, plugins, er niet meer  inzitten.

Voor mij is de synapticbeheerder wél een gemakkelijk te gebruiken manier om software te installeren, omdat ik dan ook zie welke afhankelijkheden worden meegeïnstalleerd.
Een andere mogelijkheid is nog, via de terminal...
Ieder is vrij om te gebruiken wat voor hem het gemakkelijkst werkt. ....Dat is 'Linux'.

groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: apps.ubuntu.com
« Reactie #7 Gepost op: 2016/10/07, 11:16:58 »
@ RikRik,

in Ubuntu 16.04.1 LTS 64-bit worden de optional extensions for GIMP automatisch mee geïnstalleerd tijdens de installatie van de recentste Gimp-versie ( via Ubuntu Software ) --> gecontroleerd en geverifieerd.
In de synapticpakketbeheerder zijn nog meerdere plug-ins te vinden/installeren voor Gimp.

Doe er uw voordeel mee.

groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/10/07, 11:18:37 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline RikRik

  • Lid
Re: apps.ubuntu.com
« Reactie #8 Gepost op: 2016/10/07, 12:00:16 »
gimp-plugin-registry en gimp-gmic, volgens mij de meest gebruikte plugins in Gimp, worden niet automatisch mee geïnstalleerd  ;)

Het blijft voor mij vreemd dat Ubuntu (Gnome) Software geen plugins laat zien voor bv Gimp en VLC etc..
Je kan natuurlijk synapticpakketbeheerder gaan gebruiken, een ander mogelijkheid is om de oude Ubuntu Software Center te installeren.
Heel apart, dat in de nieuwe Ubuntu Sofware, de oude Ubuntu Software Center wordt aangeboden  :rolleyes:

 

Re: apps.ubuntu.com
« Reactie #9 Gepost op: 2016/10/07, 14:18:00 »
@ RikRik,

uw citaat:  "Heel apart, dat in de nieuwe Ubuntu Software, de oude Ubuntu Software Center wordt aangeboden"
'tja, dat is zeker vreemd en verwarrend en dat viel me al op ná de installatie van Ubuntu 16.04.1 LTS 64-bit.
Bij mijn eerste installatie van Ubuntu 16.04 LTS 64-bit was het zelfs niet te openen en na de herinstallatie van Ubuntu Software Center -- via de synapticpakketbeheerder-- was dit wel te openen.

Ik heb er weinig last van (ik ben een occasionele Ubuntu-gebruiker...), ik gebruik in hoofdzaak PCLinuxOS Kde 64-bit en die geeft deze 'verwarring' niet --omdat alle programma's installeren, vanuit de synapticpakketbeheerder moet gebeuren.  ;)

groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/10/07, 14:25:03 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: apps.ubuntu.com
« Reactie #10 Gepost op: 2016/10/07, 14:37:12 »
gimp-plugin-registry en gimp-gmic, volgens mij de meest gebruikte plugins in Gimp, worden niet automatisch mee geïnstalleerd  ;)
Hallo, dit is correct gedrag hoor. Wie met Gimp aan de slag gaat wil niet automatisch de door jou genoemde plugins erbij hebben, Gimp zelf is immers al complex genoeg en zeker voor beginners.

Maar wie dat wel wil, kan ze met een enkele vink met de muis erbij installeren. Het is dus niet zo dat de software in Ubuntu incompleet is. Het is de gebruiker die bepaalt of een standaardinstallatie voldoende is of niet.

Hetzelfde is het geval met bijvoorbeeld Digikam, daar worden de vele Kipi-plugins ook niet automatisch mee-geïnstalleerd. En trouwens, het hele idee van een plugin is dat je dat als los stukje software aan het hoofdpakket kunt toevoegen, naar wens.

Offline RikRik

  • Lid
Re: apps.ubuntu.com
« Reactie #11 Gepost op: 2016/10/07, 16:27:11 »

Ik heb er weinig last van (ik ben een occasionele Ubuntu-gebruiker...), ik gebruik in hoofdzaak PCLinuxOS Kde 64-bit en die geeft deze 'verwarring' niet --omdat alle programma's installeren, vanuit de synapticpakketbeheerder moet gebeuren.  ;)
Haha, nu begrijp ik je enthousiasme voor synaptic pakketbeheerder, logisch, je bent het gewend.   :D
Synaptic Package Manager zou eigenlijk standaard geïnstalleerd moeten worden in Ubuntu 16.04 

Offline RikRik

  • Lid
Re: apps.ubuntu.com
« Reactie #12 Gepost op: 2016/10/07, 16:28:55 »
gimp-plugin-registry en gimp-gmic, volgens mij de meest gebruikte plugins in Gimp, worden niet automatisch mee geïnstalleerd  ;)
Hallo, dit is correct gedrag hoor.
Wie beweert iets anders?

Re: apps.ubuntu.com
« Reactie #13 Gepost op: 2016/10/07, 17:25:55 »
Jij! Je stelt dat Ubuntu "nog niet af is" zonder deze extra software, zie je tweede post.

Offline RikRik

  • Lid
Re: apps.ubuntu.com
« Reactie #14 Gepost op: 2016/10/07, 18:11:16 »
Jij! Je stelt dat Ubuntu "nog niet af is" zonder deze extra software, zie je tweede post.
Hahaha.. Ubuntu is wel af..Ubuntu Software zonder de plug-ins niet.