Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 14.04lts installeren op computer met 2 schijven  (gelezen 4204 keer)

Offline koos4401

  • Lid
Re: 14.04lts installeren op computer met 2 schijven
« Reactie #50 Gepost op: 2014/10/15, 20:58:47 »
Grub-plaatje volgt; maar je opmerking stemt mij somber: je herkent Grub zo als je hem op het scherm ziet: GRUB (versienummer enz enz) is de eerste regel op dat scherm.
Daarna een lijst met alle gevonden OSsen ( UBU - WinXP-Win7 bij jou) en wat kreten als : recoverymode bij Ubuntu en chainloader bij de Windowsen.
Brokrn pipes zie ik ook soms, maar hebben nog nooit kwaad gedaan. op mijn machine dan.
Verder even duidelijk maken aan het forum: meedenken is welkom en wordt toegejuicht!!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: 14.04lts installeren op computer met 2 schijven
« Reactie #51 Gepost op: 2014/10/16, 08:36:25 »
ja, inderdaad, als anderen zich geroepen voelen om het clubje te vervoegen en mee te werken aan een oplossing, zijn ze heel erg welkom, de knoop zit redelijk vast...

vraagje: dat grubmenu heeft niets met het start en/of biosmenu te maken, of toch? ik probeer hier zelf zoveel mogelijk details te verstaan.
vraagje2: zie je dat grubmenu elke maal je je pjoeter opstart, of eigenlijk niet? ik verhelp me hier nu met een hp nc4200 (512mb en 40gb), waarop ik enkel mint 13xfce draaien heb, en dat werkt redelijk, soms wat ram tekort, maar eerst de grote weer volledig draaiende krijgen. daarnaast heb ik op mijn oud testbakske (1gb en 90gb) enkel 12.04 staan.   is dat grubmenu bij die 2 systemen ook te zien bij het opstarten of zo? als ja, dan heb ik daar nooit op gelet. of is dat enkel bij systemen waar er meerdere naast elkaar draaien?
wie draait hier het licht aan zodat ik wat meer zie in de duisternis? 

tenslotte nog dit: eerder in dit "verhaal" was de situatie al eens eender, en toen kreeg jk een uitleg om via de opstartcd van win7 de mbr weer te herstellen en juist te zetten, dus toen had ik xp en 7 terug. kan er niet via deze weg een opkuis van die 12.04 gedaan worden, uninstall en weg dus, de partities en schijven en hoe je het allemaal noemt mooi weer op een rijtje zetten en laten weten wie wie is en waar zijn plaats is, en dan ps herbeginnen met 12.04, of liever nog 14.04.1????

let wel, dat is een vraag vanuit een leek oogpunt, ikke dus    ;)

ik groet u allen, harde denkers van het 3de uur....   :rolleyes:
zo instabiel voel ik mij nog altijd als ik linux installeer, hoor spreken over grub,  partities, gparted, enz, enz.
maar ik vind het héél tof werken met ubuntu!!!

Offline koos4401

  • Lid
Re: 14.04lts installeren op computer met 2 schijven
« Reactie #52 Gepost op: 2014/10/16, 10:10:58 »
Je vragen/opmerkingen

GRUB heeft niets met de BIOS te maken.
GRUB verschijnt - normaal gesproken - op het moment dat de opstart is afgelopen en er een OS verschijnt op een machine met één (1) OS (Windows  óf Ubuntu óf ...)

Als je via de opstartcd van win7 de mbr weer te herstellen en juist te zetten[end of quote] zou ik eerst de sdb6  vernietigen (delete) met Gparted. dan heb je daar bij een volgende poging geheel geen last meer van ( De SWAP op sdb5 kun je laten staan) Daarna pas de MBR repareren.
Voor 12.04.5 of 14.04.1 (inderdaad beter - foutvrijer - dan 14.04) heb ik geen voorkeur: 12.04 loopt tot 2017 en dan zijn de meesten aan een nieuwe computer toe.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: 14.04lts installeren op computer met 2 schijven
« Reactie #53 Gepost op: 2014/10/16, 18:03:55 »
Het trage internet in de trein maakt het wat lastig om eerder te reageren.
Intussen maaide Koos deze keer het gras voor mijn voeren weg ;), maar ik ben ook bijna aan het eind van wat ik via het forum kan helpen.

Wat je nog kan proberen is het zoeken van een steunpunt of een ander meer ervaren persoon.
Deze kunnen directer zien wat er kan zijn dat niet goed gaat. Mogelijk is er iets dat vanuit het forum verborgen blijft

Offline Nero

  • Lid
Re: 14.04lts installeren op computer met 2 schijven
« Reactie #54 Gepost op: 2014/10/16, 18:14:41 »
Ik wil er mij best ook wel eens in vastbijten, maar dat moet dan wel wachten tot volgende week. Nu te druk met andere projecten.

Als je het ziet zitten kan je altijd eens tot Tisselt (Willebroek) komen. Elke eerste en derde maandag, om 20.00u

http://www.hcc-vl.be/

Re: 14.04lts installeren op computer met 2 schijven
« Reactie #55 Gepost op: 2014/10/17, 09:39:46 »
bedankt !!!

heb dus sdb6 verwijderd, pffff, weg, en via de win7 cd mbr hersteld.
natuurlijk pech voor die klant die op zijn faktuur zat te wachten, want nu kon ik dat meteen weer opmaken....  :evil:

zeg nero, je voorstel interesseert mij, vooral ook omdat mijn dochter in blaasveld woont en ik er intussen es naartoe toe kan gaan en tevens eens kleinkind zien!
ik kan om 20h bij jou zijn, stuur je me op de een of andere manier je contactgegevens toe, want ik weet nog niet zo goed wat hier allemaal de mogelijkheden voor zijn.
laat je me ook es horen wat je allemaal wil dat ik meebreng buiten mijn pjoeter zelf?

grtz, bud. ;)
zo instabiel voel ik mij nog altijd als ik linux installeer, hoor spreken over grub,  partities, gparted, enz, enz.
maar ik vind het héél tof werken met ubuntu!!!

Offline Nero

  • Lid
Re: 14.04lts installeren op computer met 2 schijven
« Reactie #56 Gepost op: 2014/10/17, 10:02:58 »
Bud, dat is niet bij mij hoor ;)

Wij gebruiken het lokaal van de fanfare van Tisselt. Is op 100m van die brug over 't kanaal die nu buiten gebruik is.

Ik ben er -behoudens een zeldzame uitzondering- op elke bijeenkomst.

Hier heb je nog wat: http://www.hcc-vl.be/d001/category/bijeenkomsten/mechelen

Offline koos4401

  • Lid
Re: 14.04lts installeren op computer met 2 schijven
« Reactie #57 Gepost op: 2014/10/17, 10:03:17 »
Fijn dat je zakelijk wer "op de been bent¨ .
Het spijt mij zeer dat we de dual-boot niet in orde hebben gekregen.
Mocht het je later toch nog lukken, zou ik een forum of PMbericht zeer waarderen.
Vraagje: wat ik niet je laatste post opmaak: Heb nu ook weer beide Windows tot je beschikking, en zo ja hoe?
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: 14.04lts installeren op computer met 2 schijven
« Reactie #58 Gepost op: 2014/10/17, 13:03:32 »
ok nero, zal er zijn , as maandag om 20h, bedankt voor de uitnodiging!

euh, koos, hokus pocus zekers???
eerlijk, heb zelf niets gedaan, deze keer was ik het niet!

dus ja, allebei xp en 7 weer actief, was heel simpel: via de cd van 7 de mbr weer op orde gesteld, restart, cd eruit, 7 op orde want herstarte zelf weer onmiddelijk daarop. dan restart waar ik weer mijn keuzemenu kreeg (win7 of een oudere versie van windows), dus oudere gekozen, en verder niets gedaan en allebei weer piccobello !!!!!!!!!!!!
ja, geen zorgen maken hoor, gebeurt altijd wel es dat iets meer problemen geeft dan gedacht, en na oplossing ervan leg ik alles dan wel es uit in het forum, alé, zal het toch proberen te verstaan om te beginnen.

in elk geval bedankt aan al die felle strijders die zich belangeloos in het harnas werken, DANK, DANK, DANK !!!! 
zo instabiel voel ik mij nog altijd als ik linux installeer, hoor spreken over grub,  partities, gparted, enz, enz.
maar ik vind het héél tof werken met ubuntu!!!

Re: 14.04lts installeren op computer met 2 schijven
« Reactie #59 Gepost op: 2014/10/21, 20:30:10 »
zo, beste allemaal,

dit probleem is dan alvast van de baan, nero heeft dat opgelost op die computeravond  gisteren in tisselt, en héél interessant voor mij, héél veel bijgeleerd!
dus wat deed hij:
1: opstarten via life usb
2: grub install naar sda
3: grub install naar sdb
4: geïnstalleerde 12.04 starten in recovery mode en herstel gedaan van de paketten
5: restart  and thats it, fluitje van een cent voor hem, maar o zo moeilijk voor mij...     :-[

tot  hoors, tot ziens, met dank,

budbaroud.    :)
zo instabiel voel ik mij nog altijd als ik linux installeer, hoor spreken over grub,  partities, gparted, enz, enz.
maar ik vind het héél tof werken met ubuntu!!!

Offline koos4401

  • Lid
Re: 14.04lts installeren op computer met 2 schijven
« Reactie #60 Gepost op: 2014/10/21, 20:39:13 »
Dank voor de terugmelding!!
Eén vraag(-je slechts): Heeft nero ooit het commando "Update-grub" gedaan?
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: 14.04lts installeren op computer met 2 schijven
« Reactie #61 Gepost op: 2014/10/21, 20:48:20 »
hey koos,

ik was er bij, heb alles gezien, maar 25% ervan kunnen lezen, maar 5% ervan verstaan, nog geen 1% ervan dat ik kan doorvertellen, en ik kan echt niet op je vraag antwoorden, eerlijk, ik weet het neit, sorry hoor.     :|
misschien een rechtstreeks vraagje aan hem??
zo instabiel voel ik mij nog altijd als ik linux installeer, hoor spreken over grub,  partities, gparted, enz, enz.
maar ik vind het héél tof werken met ubuntu!!!

Offline Nero

  • Lid
Re: 14.04lts installeren op computer met 2 schijven
« Reactie #62 Gepost op: 2014/10/21, 22:01:22 »
Eén vraag(-je slechts): Heeft nero ooit het commando "Update-grub" gedaan?
Was niet nodig. Bij de recovery werd de update/upgrade volledig afgewerkt en de GRUB vanzelf weer opgebouwd.

Offline koos4401

  • Lid
Re: 14.04lts installeren op computer met 2 schijven
« Reactie #63 Gepost op: 2014/10/22, 10:50:17 »
Dank aan beiden!!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523