Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GRUB help!  (gelezen 804 keer)

jesse131

  • Gast
GRUB help!
« Gepost op: 2009/08/05, 21:31:12 »
Hallo,

Met mijn nieuwe windows 7 installatie heb ik grub overschreden, nu heb ik gedaan wat iemand op de chat zij en die moest weg. Nu ben ik nog niet klaar en krijg foutmeldingen:

Ik heb geprobeerd om eerst gewoon in de terminal sudo grub te doen dan root (hd0,5) (swap is eigenlijk sda6) en dan setup (hd0) maar dat werkte niet ik kreeg foutmelding 17 Cannot mount selected partition. De gene op de chat zij de ik in de terminal: sudo fdisk -l moest doen. Dat heb ik gedaan en daarna moest ik de root partitie selecteren die is sda7. Daarna moest ik de volgende tekst invoeren in het terminalvenster: sudo mount /dev/sda7/mnt daarmee krijg ik foutmelding: mount: Can't find /dev/sda7/mnt in ect/fstab or /etc/mtab .

Wat nu?

Alvast Bedankt,

Jesse

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: GRUB help!
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/05, 21:32:11 »
Wat doe je met de swap? Die speelt hierbij geen rol.

Kijk hier eens:
http://sites.google.com/site/computertip/grub

jesse131

  • Gast
Re: GRUB help!
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/05, 21:45:30 »
Heeft u dan een oplossing? Wat op de site staat lukt niet.

Jesse

Re: GRUB help!
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/05, 22:18:46 »
Reparatie van grub:
Start van een Ubuntu/Kubuntu cd. Open een terminal en type in sudo grub Nu krijg je de commando lijn van grub, grub> type nu find /boot/grub/stage1 Dit om de juiste partitie te vinden.
Nu krijg je een of meerdere mogelijkheden te zien, bijv (hd0,3) type nu in
root (hdx,x) voor x het getal invullen wat jij hebt gevonden, let op er staat een spatie tussen root en (hdx,x) Nu type je in setup (hd0) let op de spatie.
Type nu in quit Sluit af en start opnieuw op. Nu start je het als het goed is het grub menu op van de partitie die je hebt gekozen. Het beste kopieer je de vet gedrukte commando's en plak je deze in de terminal, ter voorkoming van typefouten en vergeten spaties. Succes.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline track

  • Lid
Re: GRUB help!
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/05, 22:26:02 »
Hoi Jesse,

... invoeren in het terminalvenster: sudo mount /dev/sda7/mnt daarmee krijg ik foutmelding: mount: Can't find /dev/sda7/mnt in ect/fstab or /etc/mtab .

Wat nu ?
Dat nu:  sudo mount /dev/sda7  /mnt   
1. Je was de spatie tussen toestel (/dev/sda7) en mountpunt (/mnt) vergeten. En het toestel /dev/sda7/mnt is er niet uiteraard.
2. Als je op die manier statisch mount moet het mountpunt van tevoren er al zijn.  Je moet dus eerst een map  /mnt aanmaken.

Dan zal het lukken.

Vriendelijke groet,

track

jesse131

  • Gast
Re: GRUB help!
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/05, 23:53:53 »
Hallo,

1. Bedankt ik zal het proberen (morgen)
2. Waar moet ik die mnt map aanmaken? Gewoon meteen als ik in de root zit? en dan niks in de map zetten?

Alvast bedankt,

Jesse

Offline track

  • Lid
Re: GRUB help!
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/06, 00:03:27 »
2. Juist, een (lege) map in root (/) aanmaken. Of op een bestaande map (bij Uby in /media misschien ?) mounten.

track

Re: GRUB help!
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/06, 00:14:59 »
Volgens mij zou een Grub reparatie afdoende moeten zijn ?
Waarom mappen aanmaken ?
Waarvoor moeten die gaan dienen ?
« Laatst bewerkt op: 2009/08/06, 00:46:02 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: GRUB help!
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/06, 00:21:18 »
Ja, ik snap al dat aankoppelen (mounten) ook niet. Dat is in dit geval nergens goed voor en heeft niks te maken met het probleem van de vraagsteller; die wil gewoon even z'n Grub herstellen....