Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: nieuwe printer???  (gelezen 956 keer)

Offline vinum

  • Lid
nieuwe printer???
« Gepost op: 2017/01/10, 19:21:16 »
mijn printer epson sx-110 heeft de geest gegeven.
als ik een inktpatroon wilde vervangen, moest ik hem steeds aansluiten op de laptop, met windows, want onder ubuntu werd deze functie niet ondersteund.
ik zou een nieuwe printer willen kopen, (liefst terug een epson) maar zou het 'onderhoud' willen doen onder ubuntu.
heeft er iemand een suggestie welk toestel hier wel wordt ondersteund?

Re: nieuwe printer???
« Reactie #1 Gepost op: 2017/01/10, 23:08:01 »
Vinum, dit snap ik niet. Om een inktpatroon te vernieuwen heb je toch geen bepaald besturingssysteem nodig? Je hebt vast een knop op die printer waarmee je de slede met cartridges naar het midden kunt verplaatsen, waarna je de betreffende inktpatroon kunt verwisselen. Toch? Raadpleeg anders even de handleiding van je printer, te vinden op de site van Epson.

Re: nieuwe printer???
« Reactie #2 Gepost op: 2017/01/11, 00:53:18 »
@ vinum,

begrijp ik het goed?  Onderhoud doen... zoals in Windows, gaat niet in 'Linux'.
(Bij een nieuwe printer zit een handleiding en een installatie - CD/DVD die je enkel onder Windows/MacOS kan gebruiken.)

Een printer onder 'Linux' : alleen aankoppelen, aanzetten en die installeert zich bijna 'vanzelf' (enkele uitzonderingen te na ... en op dit forum is daar al uitvoerig over geschreven en getobd ... met steeds / meestal wel (bijna) een goede oplossing).

Dus: gewoon de cartridges vervangen en klaar is kees (of vinum). :D

Wanneer je de klep opent ( de printer is aan...) om de cartridges te kunnen vervangen, gaan deze vanzelf in de juiste positie gaan schuiven zodat je die kunt uitnemen en vervangen door nieuwe -- dan klep weer dicht, even wat gerommel en wachten, .... en printen maar. Je moet de cartridges niet uitlijnen, alles komt vanzelf goed. :D
Er wordt gevraagd of je een testpagina wil afdrukken --- kan je uitvoeren of niet uitvoeren.

Ja, het 'werkt wat 'anders in 'Linux' dan onder Windows. Dat leer je vlug onder de knie krijgen, door wat proberen/te oefenen en door de mouwen op te stropen -- 't gaat niet 'vanzelf' hé.  ^-^

Besluit: een nieuwe printer hoef je niet aan te schaffen, andere cartridges erin en printen maar.

Moest het echt zo zijn dat de printer geen 'kik' meer geeft of dienst weigert, dan is een nieuwe aan de orde.
Een HP (Envy , all-in-one) is géén miskoop en doet het onmiddellijk onder 'Linux'. Zelfs, draadloos printen lukt .

Succes.
Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2017/01/11, 01:10:37 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline vinum

  • Lid
Re: nieuwe printer???
« Reactie #3 Gepost op: 2017/01/11, 10:02:48 »
bij dit model moet het controleren en/of vervangen van de inktpatronen steeds softwarematig gebeuren, en dit kan enkel onder windows, ook niet onder mac.
het simpel vervangen van de inktpatronen helpt ook niet, ik heb de spuitkop reeds een tiental keer gereinigd met een reinigingspatroon, maar de zwarte inkt wil nog steeds niet verschijnen.
daarom denk ik dat er iets meer aan de hand is en ik me beter een nieuwe printer aanschaf.

Re: nieuwe printer???
« Reactie #4 Gepost op: 2017/01/11, 11:21:50 »
Citaat
het simpel vervangen van de inktpatronen helpt ook niet, ik heb de spuitkop reeds een tiental keer gereinigd met een reinigingspatroon, maar de zwarte inkt wil nog steeds niet verschijnen.

@ vinum,

ha, ja, dat is inderdaad problematisch.
Misschien helpt het om de koppen te reinigen met een wattenstaafje en met wat lauw water ( = een geduldig en tijdrovend werkje )  ???

Indien niks helpt, dan denk ik, zoals jij denkt: het wordt dan een nieuwe printer. Volg dan het voorstel die ik jou opgaf, maar voel je vrij in de keuze.

P.S.:
Indien een printer, die werkt met inktcartridges, een tijd niet heeft gewerkt /geprint, dan droogt de inkt op rond, en in, de spuitgaatjes. Als dat al meerdere keren is voorgevallen (zoals je vermeld in de berichten) dan wil dit niet meer gereinigd geraken. Jammer dan.)

Succes.

Groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline vinum

  • Lid
Re: nieuwe printer???
« Reactie #5 Gepost op: 2017/03/07, 16:46:19 »
heb het probleem opgelost: de windows-driver geïnstalleerd via wine, nu werkt hij (eindelijk) goed.