Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Pc wil niet meer booten na installatie Ubuntu  (gelezen 3569 keer)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Pc wil niet meer booten na installatie Ubuntu
« Reactie #25 Gepost op: 2017/07/22, 12:59:32 »
Probeer eens in je bios in te stellen,
1 welke apparaten mogen booten, hier dus alleen en hd pakken, de rest uitzetten,
2 bootvolgorde instellen, hier dus alleen de hd kiezen,
3 in je bios zoeken, daar kun je booten vanaf een usb/cd dacht ik uitzetten.

Offline willesco

  • Lid
Re: Pc wil niet meer booten na installatie Ubuntu
« Reactie #26 Gepost op: 2017/07/22, 13:41:13 »
Nee Grub is heb probleem niet, het vinden waar grub staat blijkbaar wel als de externe USB drive is aangesloten op de 2.0 USB poort.
Deze combinatie USB Hd en windows werkte goed. Geen opstart problemen. Deze zijn ontstaan nadat in Ubunte had geinstalleerd en grub repair had gedraaid. Voordat ik grub repair had gedraaid starte de pc normaal op naar grub ( met USB drive aangesloten!) maar toen was het probleem dat windows niet wilde opstarten. vandaar dat ik grub repair heb geprobeerd met dit resultaat.
Ik denk dat ik vanavond eens met wat tooltje ga proboren, Herinstalleren van unbuntu is geen probleem.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Pc wil niet meer booten na installatie Ubuntu
« Reactie #27 Gepost op: 2017/07/22, 14:34:21 »
Probeer eens,
start gparted. ga naar je externe hd,
daar kun je zien dat er misschien 1 partitie booable is, zet dit vinkje eens uit.
Met rechtertoets op partitie, dan heb je ergens waar je een vink kunt zetten, of weg halen.

Linux opnieuw installeren heeft geen zin.

Oplossing die werkt is de MBR vernietigen van je externe hd,
dus je externe hd leeg maken,(maak een backup van alles),
met gparted, kies je externe hd,
boven in de puldown menu MBR opnieuw maken, nu is je hd leeg, en grub is weg,
nu moet je nog formatteren.
« Laatst bewerkt op: 2017/07/22, 14:43:38 door jan11000 »

swake

  • Gast
Re: Pc wil niet meer booten na installatie Ubuntu
« Reactie #28 Gepost op: 2017/07/22, 16:15:42 »
Citaat
Linux opnieuw installeren heeft geen zin.

En waarom niet , want wat jij voorstelt is ook niet de ideaalste oplossing !!!

willesco, heb je een Windows 7 herstelschijfje ? Moest je dit nog niet hebben maak er dan eentje aan , want je hebt het nodig om de windows 7 bootloader te herstellen . ik denk dat dit de meest eenvoudigste oplossing zal zijn .
Ga in windows 7 naar Configuratiescherm > Backup maken en terugzetten > Een systeemherstelschijf maken . Zorg dat je leeg schijfje bij de hand hebt (mag ook een CD schijfje zijn) .
Als je systeemherstelschijfje gemaakt is , laat maar iets weten, zal ik je verder helpen om hiermee de windows 7 bootloader te herstellen , waarna je terug ubuntu naast windows 7 kan installeren .
Heb je toevallig nog een tweede HD liggen om in de PC te bouwen . Uit ervaring weet ik dat Linux naast windows op één harde schijf menigmaal voor problemen zorgt en beter is om Linux dan op een tweede ingebouwde HD te installeren . zo heb ik het ook altijd al gedaan .

Offline rico70

  • Lid
Re: Pc wil niet meer booten na installatie Ubuntu
« Reactie #29 Gepost op: 2017/07/22, 16:28:43 »
Heb je toevallig nog een tweede HD liggen om in de PC te bouwen . Uit ervaring weet ik dat Linux naast windows op één harde schijf menigmaal voor problemen zorgt en beter is om Linux dan op een tweede ingebouwde HD te installeren . zo heb ik het ook altijd al gedaan .
Menigmaal?? Hoogstens een enkele keer. In al de jaren dat ik bij mezelf of anderen een dualboot heb gemaakt nog nooit problemen hier mee gehad

Offline jolo

  • Lid
Re: Pc wil niet meer booten na installatie Ubuntu
« Reactie #30 Gepost op: 2017/07/22, 21:21:56 »
Had je in Boot Repair gebruik gemaakt van de "Recommended repair" of de "Advanced options". Zolang je het uploaden van het rapport naar pastebin niet hebt uitgeschakeld, wordt er een pastebin hyperlink getoond. Had je die wel opgeschreven of op een andere manier bewaard. Want het is gebruikelijk, dat je die pastebin hyperlink hier post.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline willesco

  • Lid
Re: Pc wil niet meer booten na installatie Ubuntu
« Reactie #31 Gepost op: 2017/07/25, 09:23:21 »
 Helpende heren,

Mij ontbreekt op het ogenblik de tijd om snel te antwoorden. Ik ben nog bezig geweest met bios instelling en heb USB booten uitgeschakled. Geen reseltaat. Ook heb met Rescatus de instelling gecontroleerd , ook geen verandering. Kortom de status is nog steeds dat alles goed werkt als ik met de USB hd niet aansluit tijdens het booten. Daarna kan ik hem alsnog aansluiten en bij de data komen.
Ik zoek rustig verder.

Pjotr