Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Boot van LiveCD geeft problemen.  (gelezen 1081 keer)

TheCowboy

  • Gast
Boot van LiveCD geeft problemen.
« Gepost op: 2009/01/09, 08:57:54 »
Goede morgen allemaal,

goed, na een zeer succesvolle installatie van Ubuntu 8.10 wil mijn vriendin nu ook graag overstappen naar Ubuntu. (ze is jalours op de snelheid.)

ik heb bij mij zelf eerst een paar dagen zonder problemen van de LIVECD gedraaid, en met allerlei opties gespeeld, en daarna heb ik hem Dual boot naast o.a. XP geinstalleerd. allemaal probleemloos, en alles wat ik aangesloten heb verder is prima ondersteund.

Gisteren avond wilde ik de zelfde LIVECD draaien op de PC van mijn vriendin, alleen liep dit hier voor geen meter.
allereerst duurde de bootup al veel langer als bij mij, en als het systeem eenmaal volledig was opgestart viel als nog geen programma of tool te benaderen. eigenlijk de enige optie was ook de PC via de knop uit te zetten.
Keyboard, muis, en monitor werken op zich wel naar behoren, alleen geluid heb ik ook niet gehoord bij de bootup.

kan iemand mij vertellen of dit zo een bekend probleem is. of mij helpen in een richting te zoeken om het probleem op te lossen, of is dit gelijk een gevalletje van Jammer, maar nieuwe PC kopen... (verwacht ik trouwens niet)

Config van mijn PC : Athlon P2000+, met 512MB int geheugen en video (NVidia) met 256MB, en 80Gb + 60Gb HD. +/- 5 Jaar oud
Config PC vriendin :  ? P2300, met 256MB int geheugen en video met dacht ik 256MB, (Video en Audio op het Mainboard), en 60GB + 20 GB Hd. +/- 4 jaar oud. (exacte config heb ik hier op me werk niet bij me)

Zou het wellicht zo kunnen zijn dat ik voor haar PC een andere UBUNTU 8.10 versie nodig heb.

misschien een Richting waarin ik moet zoeken...???

thanks.


TheCowboy

  • Gast
Re: Boot van LiveCD geeft problemen.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/09, 09:02:32 »
haha

wellicht help verder lezen op topic "Proberen Ubuntu voor installatie lukt niet" ook wel.. haha... heb geloof ik daar de oorzaak al gevonden...

maar vind het wel een risico om dan toch Ubuntu (eventueel Dualboot) te installeren.
is dat een terechte zorg, of moet dit met de config van m'n vriendin (haar PC) wel lukken...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Boot van LiveCD geeft problemen.
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/09, 09:22:14 »
256MB geheugen is te weinig voor de live cd dacht ik, daar heb je minimaal 384 of liever 512 MB voor nodig.
Je kan installeren via de alternate cd, maar dan is het uiteindelijke systeem nog steeds niet zo snel.

Je kan beter kijken naar Xubuntu of een "blokkendoos"-installatie. Zoek maar even op het forum en onze wiki, daar staan verschillende handleidingen. Die gebruiken veel minder geheugen en zijn daardoor een stuk sneller.

TheCowboy

  • Gast
Re: Boot van LiveCD geeft problemen.
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/09, 12:01:17 »
o.k. begrijp ik hieruit allemaal goed dat opzich een installatie van Ubuntu wel zou moeten werken.

mocht het nodig zijn kan ik toch ook de Xubuntu Gui vanuit Ubuntu installeren en dan als default zetten.

Kan dat zomaar andersom ook, van XUbuntu naar Ubuntu?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Boot van LiveCD geeft problemen.
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/09, 12:10:27 »
Dat kan allemaal. Het enige waar je dan mee zit zijn een aantal dubbele programma's in het menu, zoals teksteditors.
Maar dat zal met een combinatie van Xfce en Gnome wel meevallen, omdat ze een redelijk aantal pakketten delen.
Een combinatie met KDE wordt meestal een rommeltje.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Boot van LiveCD geeft problemen.
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/09, 13:29:31 »
Alternate .iso
http://mirrors.nl.eu.kernel.org/ubuntu-releases/8.04.1/
staat zowel de alternate als de gewone desktop op. Als je terugkeerd via 'Parent Directory' vind je ook de anderen: 8.10, 7.10 enz.
Let wel op dit is via de mirrors.nl.eu.kernel.org Dus als het niet gaat een andere download server kiezen.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/09, 15:04:01 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

TheCowboy

  • Gast
Re: Boot van LiveCD geeft problemen.
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/09, 14:17:55 »
zal eerst is wat schijfruimte vrij moeten maken op die PC.

ze heeft wel 2 hd's in die machine, alleen staat er één volgestamt met zooi. die moet ze eerst maar is gaan opruimen... haha

ik zal haar wijs maken dat hij minimaal leeg moet... (trapt ze wel in... )

Re: Boot van LiveCD geeft problemen.
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/09, 23:15:01 »
Hallo The Cowboy,

Ik heb enkele weken me rot gezocht voor een oplossing voor het geluid die ik maar niet kreeg.
Ik heb daarom een gratis geluidskaart gekregen van mijn comp. leverancier en na installatie was het geluid perfect.
Ik heb wel Alsamixergui en alsa player er op gezet en wham, geluid.
Het is een bekend probleem dat de drivers voor nVidia niet wllen werken bij een onboard geluid systeem.
Ze zijn dan ook alleen voor Windows gemaakt en nog niet goed werkend voor Linux systemen.
Dus een aparte en eventuele goedkope geluids kaart van SBLive helpt zeker.

Weatherman
Vriendelijk groet van Weatherman