Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: instalatie op externe harde schrijf werkt niet  (gelezen 2290 keer)

komoblin

  • Gast
instalatie op externe harde schrijf werkt niet
« Gepost op: 2007/12/31, 20:53:20 »
ik wil ubuntu installeren op mijn externe harde schijf. ik heb daarvoor 2 partities (handmatig) gemaakt 1 als swap en de ander als ext3. bij ext3 heb ik / neer gezet alleen wanneer ik hem installeer blijf hij op 15% basissystemen worden gedetecteerd staan.

wat is het probleem dat hij niet verder kan en hoe los ik het op

bij voorbaat dank

instalatie op externe harde schrijf werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/01, 00:34:16 »
Een besturingssysteem hoort thuis op een inwendige harde schijf.  Je uitwendige harde schijf gebruik je dan voor alle data-files.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

azerty1234

  • Gast
instalatie op externe harde schrijf werkt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/01, 02:14:11 »
Citaat van: komoblin
ik wil ubuntu installeren op mijn externe harde schijf. ik heb daarvoor 2 partities (handmatig) gemaakt 1 als swap en de ander als ext3. bij ext3 heb ik / neer gezet alleen wanneer ik hem installeer blijf hij op 15% basissystemen worden gedetecteerd staan.

wat is het probleem dat hij niet verder kan en hoe los ik het op

bij voorbaat dank
ligt aan de live cd heb het zelf ook gehad. Neem je de installatie cd dan werkt het wel gewoon.

Ralphius

  • Gast
instalatie op externe harde schrijf werkt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/01, 02:29:05 »
Ik vraag mij toch af waarom mensen ubuntu steeds op externe schijven willen zetten, net alsof ze er bang van zijn !!  ;-)

komoblin

  • Gast
instalatie op externe harde schrijf werkt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/04, 19:41:27 »
bedankt. maar ik heb alleen de live cd :( kan het daar echt niet mee

instalatie op externe harde schrijf werkt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/04, 19:55:12 »
Infesteren in een nieuwe CD :P Dat betekent of gratis bestellen, of voor een paar cent een CDtje branden ;)
Op de chat te vinden als debiantux

Ralphius

  • Gast
instalatie op externe harde schrijf werkt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/04, 22:04:49 »
Citaat van: kombolin
bedankt. maar ik heb alleen de live cd sad kan het daar echt niet mee
Ik bedoelde dit niet om je te ridiculiseren hoor! Iedreen mag het naar eigen inzicht doen, als het resultaat dan maar is dat het goed werkt... en daar helpen we graag aan mee; ik wou de enkel maar aansluiten bij het antwoord van Prosper. Het valt mij gewoon op dat veel mensen bang zijn om 5 gig van hun harde schijf aan een mooi OS te spenderen, terwijl het systeem toch het beste functioneert als het op een HD is geinstalleerd. Want als je enkel vanop een cd wil werken dan is Puppy of Knoppix toch een goed systeem en heel snel.

groet

R.

PieterToo

  • Gast
instalatie op externe harde schrijf werkt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/05, 17:39:31 »
Maar, ook al willen jullie graag helpen, er staat nog steeds geen antwoord op de vraag :)

Ik heb ook een probleem met het installeren van Ubuntu 7.10 op een externe usb-harddisk. Het installeren van de bootloader grub gaat niet goed. Als ik hem op hd0 (standaard) laat staan, komt Ubuntu met een fatal error, kan de bootloader niet wegschrijven op hd0.
Heb het toen zonder bootloader geprobeerd, dat lijkt te werken, maar als ik dan op start vanaf mijn externe hd, aangegeven in het bios, dan gebeurt er gewoon helemaal niets.
Daarna nog een keer Ubuntu geinstalleerd, en grub gevraagd de bootloader op (sdi) te plaatsen, de "benaming" van mijn externe usb-harddisk. Dan weer de fatal error, dat grub de bootloader niet kan schrijven op sdi, terwijl hij er net de hele installatie wel op weg kon schrijven.....
Wat doe ik fout?

Had nog een heel andere vraag.. hoor wel als dat hier niet mag. Kan Ubuntu ook op een quadcore ge-installeerd worden, en dan bedoel ik de 64bits AMD/Inter versie. Als ik dat namelijk probeer, dan gebeurt er niets tijdens het opstarten vanaf de cd.

instalatie op externe harde schrijf werkt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/05, 19:32:32 »
Kan je uw computer opstarten van een USB-apparaat? Als dat niet gaat, kan je volgens mij ook niet met behulp van Grub booten van een USB-apparaat.

PieterToo

  • Gast
instalatie op externe harde schrijf werkt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/05, 21:09:10 »
Kan opstarten vanaf een USB apparaat, heb zelfs Mac OSX 10.5 op deze externe harde schijf geinstalleerd, en opstartbaar gehad. Dus op dezelfde manier, in mijn bios aangegeven op te starten vanaf de externe usb-hd.
Is Ubuntu dus echt nog minder gebruiksklaar dan Windows?????? :) Windows XP en Vista kunnen het namelijk allebei ook.... (ook uitgeprobeerd).

Om terug te komen op de topicstarters vraag, en de daarop gegeven antwoorden. Volgens mij heeft hij de beschikking over de juiste CD, blijkbaar installeert hij namelijk wel, als ik zijn vraag goed lees, alleen, ergens na ongeveer 15% geeft de installatie er de brui aan... Hij installeert of wel of niet vanaf een CD, niet 15% en dan niet meer, op mechanische defecten van die CD na natuurlijk.

JimZ

  • Gast
instalatie op externe harde schrijf werkt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/06, 01:38:39 »
Citaat
Kan Ubuntu ook op een quadcore ge-installeerd worden, en dan bedoel ik de 64bits AMD/Inter versie. Als ik dat namelijk probeer, dan gebeurt er niets tijdens het opstarten vanaf de cd.
Gutsy 64 bit draait hier probleemloos op een Core2Quad Q6600.

Gr,
Jim

Offline vis

  • Lid
instalatie op externe harde schrijf werkt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2008/01/06, 01:52:00 »
Citaat van: Ralphius
Ik vraag mij toch af waarom mensen ubuntu steeds op externe schijven willen zetten, net alsof ze er bang van zijn !!  ;-)
Ik heb het ook 1x op een externe laptop HDD. Dit heb ik gedaan om hem mee te kunnen nemen naar mijn werk en daar kan ik booten van USB. Zodoende heb ik Ubuntu op mijn werk en zit dus niet met die vervelende Windows. Dus het heeft voor mij en denk wel meerdere niks te maken met dat ze bang zijn.

Ralphius

  • Gast
instalatie op externe harde schrijf werkt niet
« Reactie #12 Gepost op: 2008/01/06, 02:13:30 »
Ja, goeie tip om Ubuntu ook op het werk te kunnen hebben, maar ik neem aan dat je dan de installatie op de hd toch ook op het werk hebt moeten doen? Want hoe gaat dat anders met Xorg.conf ed, die kan je toch maar voor 1 pc tegelijk instellen? Of je moet telkens helemaal opnieuw configureren?

R.

PieterToo

  • Gast
instalatie op externe harde schrijf werkt niet
« Reactie #13 Gepost op: 2008/01/06, 03:36:45 »
Maar goed, de installatie gaat nog steeds fout bij mij bij het grub-gebeuren. Of kan Grub de bootloader alleen maar installeren op de harde schijf waarvan ook daadwerkelijk geboot wordt?
Ik neem nu maar even aan dat grub niet overweg kan met USB-harde schijven, zodat ik de bootloader dan maar op mijn hd7 moet laten installeren door grub?

Kan het niet willen installeren van de AMD/Intel x64 image van Ubuntu 7.10 te maken hebben met het feir dat ik 2 monitoren heb aangesloten op mijn pc, een 22inch breedbeeld, en een 19 inch ''standaard'' beeld? Ik krijg namelijk wel de melding loading linux kernel, dan zie ik net alsof de karakters op het scherm ''vervagen'', waarna het scherm zwart word, en zwart blijft.
Of kan het door mijn grafische kaart, een Geforce 8800GTS 320Mb, komen?

Een andere bootloader, zou dat een optie zijn? Omdat grub zijn bootloader informatie niet op mijn externe harddisk weg kan schrijven, lukt het dus ook niet om van mijn externe harddsik op te starten. Zo ja, als een andere bootloader een optie zou kunnen zijn, welke raden jullie dan aan?

JimZ

  • Gast
instalatie op externe harde schrijf werkt niet
« Reactie #14 Gepost op: 2008/01/07, 00:23:46 »
Citaat
Een andere bootloader, zou dat een optie zijn? Omdat grub zijn bootloader informatie niet op mijn externe harddisk weg kan schrijven, lukt het dus ook niet om van mijn externe harddsik op te starten. Zo ja, als een andere bootloader een optie zou kunnen zijn, welke raden jullie dan aan?
Als je ook Vista hebt draaien, gebruik dan de Vista bootloader zou ik zeggen.

Heel gemakkelijk te editten met EasyBCD (HIER te vinden).

Gr,
Jim

PieterToo

  • Gast
instalatie op externe harde schrijf werkt niet
« Reactie #15 Gepost op: 2008/01/07, 01:17:57 »
Had volgens mij de verkeerde versie gedownload voor de Intel Quadcore. Had de AMD 64 bits versie gedownload, en die getracht te installeren, dus, allicht logisch dat die niet wilde installeren. De gewone x86 versie wil wel installeren, op het grub gedeelte na. Heb dus nog steeds niet kunnen genieten van Ubuntu 7.10
Ik draai geen Vista, alleen XP, dus de Vista bootloader is geen optie.....
Kan ik ook de XP bootloader gebruiken om of XP of Ubuntu op te kunnen starten, en zo ja, hoe zou de lijn voor Ubuntu dan moeten luiden in de XP bootloader?
Alvast bedankt voor de hulp weer..

greetz, piet

Offline ruujan

  • Lid
instalatie op externe harde schrijf werkt niet
« Reactie #16 Gepost op: 2008/01/07, 14:45:03 »
Ik heb het een poosje terug ook eens gedaan. Geen enkel probleem, als je pc's maar kunnen booten vanaf USB. Volgens mij is er één addertje onder het gras, namelijk dat je grub moet laten installeren op hd1. Ik weet niet meer of ik daarna nog de menu.lst moest aanpassen van grub, maar volgens mij zou dat geen probleem moeten geven omdat er labels gebruikt worden ipv sda of sdb.

Offline panzervos

  • Lid
instalatie op externe harde schrijf werkt niet
« Reactie #17 Gepost op: 2008/01/07, 21:57:30 »
Vandaag zag ik op Planet Ubuntu een link naar de volgende handleiding: Installing Ubuntu on an External Hard Drive