Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beginnersprobleem - geen startscherm voor installatieproces  (gelezen 1024 keer)

Jolien

  • Gast
Beginnersprobleem - geen startscherm voor installatieproces
« Gepost op: 2009/10/21, 19:28:45 »
Ik probeer de Dualboot met Ubuntu 8.04 (Hardy Heron) en Windows XP te starten via de stappen op de website, maar bij het opnieuw opstarten van de computer komt het beginscherm voor het installatieproces van Ubuntu niet te voorschijn. Wie helpt mij uit de brand?

Offline Kevin.

  • Lid
Re: Beginnersprobleem - geen startscherm voor installatieproces
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/21, 19:37:35 »
Je bedoelt dat je computer gewoon in Windows opstart?
MacBook 2,1, 2.0 C2D, GMA 950, 4GB RAM, (nog)80GB HDD, Mac OS X 10.6.3
iMac 21,5", 3.06 C2D, Nvidia 9400M, 4GB Ram, 500GB HDD, Mac OS X 10.6.2

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Beginnersprobleem - geen startscherm voor installatieproces
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/21, 19:43:26 »
Start eens op met de cd van Ubuntu en voer in de terminal (Toepassingen>Hulpmiddelen>Terminal) het volgende uit.

sudo grub
root (hd0,0)    <- de partitie waar Ubuntu op staat
setup (hd0)
quit

Zou je ook de inhoud willen posten van /boot/grub/menu.lst op de Ubuntupartitie?

Overigens is dit gisteren ook aan de orde geweest. Hier kan je ook even kijken. http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/xp-naast-ubuntu-grub-start-alleen-windows-op/

mvg
Thijs

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Beginnersprobleem - geen startscherm voor installatieproces
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/21, 20:11:52 »
Beetje ingewikkeld advies voor een beginner, Thijs.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Beginnersprobleem - geen startscherm voor installatieproces
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/21, 20:15:42 »
Sorry, Jolien, wat vind jij ervan? Ploffie, wat zou jij zelf adviseren? Ik schrijf het liefst het hele verhaal meteen neer, dan kan Jolien aan de slag, als het niet lukt kan ze iets vragen.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Beginnersprobleem - geen startscherm voor installatieproces
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/21, 20:22:50 »
+1, waarbij het waarschijnlijk zo is dat XP er al eerder opstond. Dus (hd 0,0) is eerder (hd0,1) of iets dergelijks. En voor een beginner veel te ingewikkeld. Bovendien slaan jullie wat zaken over als jullie gelijk aannemen dat Ubuntu er al op staat. Wat ik begrijp is dat de installatie nog moet worden gestart.

@Jolien: gaat de computer wel de cd-drive aan de gang zetten? Als hij de cd-drive onaangeroerd laat tijdens het opstarten staan je BIOS instellingen niet "goed".

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Beginnersprobleem - geen startscherm voor installatieproces
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/21, 20:25:11 »
Ik probeer de Dualboot met Ubuntu 8.04 (Hardy Heron) en Windows XP te starten via de stappen op de website, maar bij het opnieuw opstarten van de computer komt het beginscherm voor het installatieproces van Ubuntu niet te voorschijn. Wie helpt mij uit de brand?

Nero, denk ik. ;) Heb je het iso-bestand van Ubuntu wel op cd gebrand via de optie in het brandprogramma om een image te branden? Dus niet (iso-bestand uitgepakt en daarna) gebrand als gewone data-cd?
Als je dit laatste hebt gedaan, kan de pc niet opstarten vanaf de cd.

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Beginnersprobleem - geen startscherm voor installatieproces
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/21, 20:32:46 »
Daarom zeg ik ook, beetje ingewikkeld, want Jolien heeft zich nog niet weer laten zien en we weten eigenlijk nog niets over de status quo.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Beginnersprobleem - geen startscherm voor installatieproces
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/21, 20:33:20 »
OEPS, ik heb zitten slapen. :o In het vervolg de hele post lezen. Excuses, je zal alleen in het BIOS moeten kijken.
Citaat
Ik probeer de Dualboot met Ubuntu 8.04 (Hardy Heron) en Windows XP te starten via de stappen op de website.