Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Resolutie oid  (gelezen 252 keer)

Offline ivonoob

  • Lid
Resolutie oid
« Gepost op: 2016/07/04, 21:43:35 »
Hallo, ik zal vast een domme vraag stellen maar ik heb zojuist linux geïnstalleerd op mijn mediacenter en aangesloten op mijn TV. Maar nu mis ik boven en onder en aan de zijkanten een stuk beeld. Ik zie bv de taakbalk enzo niet. Ik heb alle resoluties uitgeprobeerd maar niks helpt, bij 1 resolutie zie ik een heel klein stukje van de balk. Weet iemand hoe ik dit kan verhelpen?

Re: Resolutie oid
« Reactie #1 Gepost op: 2016/07/04, 22:10:45 »
Achterhalen wat de videokaart is van je mediacenter en dan de bijbehorende drivers downloaden en installeren. Doorgaans de weg te gaan, the way to go.

Edit. Of een grotere tv kopen natuurlijk! :-)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Resolutie oid
« Reactie #2 Gepost op: 2016/07/04, 22:28:32 »
Hoi Ivo,

Dat is geen domme vraag, hoor! Ik heb een mooie oude Shuttle, ook geboren als mediacenter met XP Mediacenter. Die draait nou braaf mijn wedstrijdvideo's op de club onder Xubuntu. Die Shuttle had toen al een DVI aansluiting en het beeld is puik! Op sommige TV's gaat het echter net zoals bij jou. Volgens mij ligt dat dan aan de TV in kwestie en niet de PC. Ik heb al van alles geprobeerd.

Dan kan ik dus ook niet bij de taakbalk om een programma te starten of het ding uit te zetten. Gelukkig zit het menu bij Xubuntu ook onder Alt + F1.

In andere versies van de Ubuntu familie zit dat vast wat anders. Geef dan door wat je hebt.

groet,

Just



GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline petrovski

  • Lid
Re: Resolutie oid
« Reactie #3 Gepost op: 2016/07/05, 08:44:01 »
ik heb hier ook last van.
laptop xubuntu 14.04  HDMI en een iets oudere samsung plasma tv (geen smart tv).
en dat is met de tv instellingen niet te verhelpen.
maar het rare is :
mijn medi8tor mediaplayer (simpel goedkoop dingetje) geeft automatisch wel het juiste beeldformaat.


Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Resolutie oid
« Reactie #4 Gepost op: 2016/07/05, 08:50:30 »
Hallo, ik zal vast een domme vraag stellen maar ik heb zojuist linux geïnstalleerd op mijn mediacenter en aangesloten op mijn TV. Maar nu mis ik boven en onder en aan de zijkanten een stuk beeld. Ik zie bv de taakbalk enzo niet. Ik heb alle resoluties uitgeprobeerd maar niks helpt, bij 1 resolutie zie ik een heel klein stukje van de balk. Weet iemand hoe ik dit kan verhelpen?

Ik heb dit met mijn htpc aangesloten op mijn tv ook. Bij mij was de oplossing de tv instellingen aan te passen.

Re: Resolutie oid
« Reactie #5 Gepost op: 2016/07/05, 10:29:44 »
Ik heb hetzelfde probleem als ik een tv of externe monitor via hdmi aansluit op mijn laptop. In de Nvidia Settings staat een optie "underscan" waarmee dit op te lossen is.