Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GParted  (gelezen 4278 keer)

Michielvsb

  • Gast
GParted
« Gepost op: 2007/02/19, 12:15:11 »
Hallo,

Ik zit weer met een nieuw probleem i.v.m. de GParted Live-CD. De vorige keer hebben ze mij erg goed geholpen, toen was mijn probleem dat ik het programma niet opgestart kreeg. Dankzij telkens de XVesa driver te kiezen, lukt het nu wel. Maar als het programma opgestart is, blijft hij maar zoeken, blijft het balkje heen en weer gaan en blijft er staan: "Analyseren van schijven" of iets in die aard. Ik krijg niets te zien van schijven, alle opties vanboven in het menu blijven gedisabled, ik kan gewoon niets doen. Het hangt niet vast, want ik kan het programma afsluiten, en opnieuw starten, maar telkens blijft hij zoeken naar de schijven. Vroeger werkte dit direct, maar nu was hij daarjuist een kwartier aan het zoeken, en hij had het nog niet. Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? Ik heb beide cd-stations geprobeerd, maar in beiden hetzelfde probleem.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
GParted
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/19, 12:25:34 »
Dat heb ik ook eens gehad, op een bepaalde PC met een ingewikkelde harde-schijvenconstructie (meerdere hd's, vele partities). Gparted kwam er gewoon niet uit! Probeer eens de nieuwste Gparted versie (er is pas weer een nieuwe verschenen). Of probeer juist de oude Gparted van de LiveCD van Ubuntu 6.06.

Michielvsb

  • Gast
GParted
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/19, 13:28:13 »
Het zit hier helemaal niet ingewikkeld ineen hoor, er is 1 hardeschijf ingedeeld in 2 partitie's, de C waar Windows opstaat en NTFS, de D waar wat data opstaat en ook NTFS. Linux wou ik binnenkort installeren, en wou dat tooltje nog eens te goei bekijken, maar nu werkt het niet meer. Maar misschien komt het dan door mijn externe hardeschijf die toen niet aangesloten was? Ik ga ze eens uittrekken en dan eens opnieuw booten vanaf GParted. Bedankt, ik ga het eens proberen.

Michielvsb

  • Gast
GParted
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/19, 13:41:04 »
Ja! Nu werkt het wel! Maar ik heb nog een vraagje: voor sommigen dingen die ik wil doen (systeembackup) heb ik een partitie met FAT32 erop nodig. Zoals je in mijn vorige posts kon lezen zijn al mijn partitie's NTFS. Als ik nu mijn D schijf van 250 GB verklein naar 200 GB (ik heb nu nog 200 GB vrij, dus dat is geen probleem), en ik maak een nieuwe partitie van 50 GB FAT32 (of NTFS) aan, en dan start ik mijn Windows op, wordt deze dan meteen herkend, en moet ik daarna de nieuwe partitie nog formatteren?

Michielvsb

  • Gast
GParted
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/20, 08:48:11 »
En nog eentje: in mijn GParted staan dus 2 partities aangeduid: allereest staat er de C schijf met 50gb NTFS, en daaronder staat: extended 250GB, en onder extended, staat de D schijf van 250GB. Omdat de D schijf zoveel heeft, zou ik daarvan willen gebruiken voor mijn Linux partities, en niet van de C schijf. Maar de D schijf is extended, hoe moet ik die normaal maken en gebruiksklaar voor linux-partities?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
GParted
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/20, 10:39:51 »
Citaat van: Michielvsb
En nog eentje: in mijn GParted staan dus 2 partities aangeduid: allereest staat er de C schijf met 50gb NTFS, en daaronder staat: extended 250GB, en onder extended, staat de D schijf van 250GB. Omdat de D schijf zoveel heeft, zou ik daarvan willen gebruiken voor mijn Linux partities, en niet van de C schijf. Maar de D schijf is extended, hoe moet ik die normaal maken en gebruiksklaar voor linux-partities?
Je schijfindeling is prima. Er kunnen maar vier primaire partities zijn op een schijf. Vandaar dat de truc is verzonnen, om een primaire partitie te maken, die extended is en zelf weer onderverdeeld kan worden in een onbeperkt aantal logische partities. De logische partities beginnen te tellen vanaf het maximum van de primaire, dus bij 5.

Windows wil alleen maar op een primaire partitie staan (waarom? Vraag het Bill). Maar Linux maakt het niet uit, die kan dus ook op een logische partitie staan. Maak de Linuxpartitie overigens EXT3 en niet EXT2, want EXT3 heeft als voordeel dat hij beter bestand is tegen gegevenscorruptie bij stroomstoringen en zo (hij houdt bij waar de bestanden staan, net als NTFS in Windows).

Logische FAT32 partities die je erbij maakt in de extended ruimte, worden automatisch door Windows herkend. Maak er een aan, want Linux kan geen NTFS beschrijven (wel lezen) en Windows kan al helemaal niks met EXT3. Voor de uitwisseling tussen W. en Linux is FAT32 heel geschikt.

Zo zou ik het indelen (minimale omvang erbij vermeld, mag natuurlijk altijd groter):
- hda1: primair, actief, boot flag, NTFS: Windows
- restruimte volledig extended maken. Extended ruimte als volgt opdelen in logische partities:
- hda5: logisch, FAT32: documenten van Windows en van Ubuntu. Uitwisselingspartitie. 1GB
- hda6: logisch, EXT3: /  (de root, oftewel Ubuntu zelf)    circa 5 Gb, is zat.
- hda7: logisch, EXT3: /home  (je "mijn documenten")   2 Gb?
- hda8: Linux Swap (je hebt maar één swap nodig, al heb je tien Linuxvarianten op je schijf!) Iets groter dan je RAM-geheugen. Vuistregel: RAM plus 200 Mb.

Tot slot: over de externe USB harde schijf:
Ubuntu koppelt die wel automatisch softwarematig aan, maar afkoppelen moet je handmatig doen. Linux zet namelijk de bewerkingen die je op de USB schijf doet, deels in de wachtrij, en voert ze pas echt helemaal uit op het moment dat je de handmatige ontkoppelingsopdracht geeft. Ontkoppelen: klik op de snelkoppeling op je bureaublad, en kies Uitwerpen.

Groet, Pjotr.

Michielvsb

  • Gast
GParted
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/20, 13:38:27 »
Ok, ik had in mijn geval gedacht, om mijn ruimte volledig op te vullen, ze zo in te delen:

hda1: primair, actief, boot flag, NTFS: Windows (grootte: 50GB)
hda5: logisch, FAT32: uitwisselingspartitie (grootte: 150GB)
hda6: logisch, EXT3: /root (grootte: 10GB)
hda7: logisch, EXT3: /home (grootte: 88,8GB)
hda8: Linux Swap (grootte: 1,2GB) Mijn ram-geheugen bestaat uit twee schijfjes van 512MB)

Wat denk je hiervan? Met deze indeling kom ik mooi aan mijn 300GB, ik zou graag hebben als jij het anders zou doen, dat je dat dan zei. Maar stel nu dat ik zou willen om nog 20 GB (ik ga dit niet zo doen, ik zou het alleen willen weten) toe te voegen aan mijn ruimte die niet-extended zijn. Ik wil mijn 50GB ruimte behouden voor Windows, en 20GB afsnoepen van mijn 250GB schijf. Hoe kan ik deze niet-extended maken?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
GParted
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/20, 14:02:08 »
Dat kan. Je kunt je primaire extended gewoon verkleinen. Vervolgens hou je een leeg stuk over, waarvan je een nieuwe primaire partitie kunt maken, want je kunt maximaal 4 primaire partities hebben. Windows is er één, en de extended is er één, dus je kunt nog twee primaire partities erbij fokken.

Tip: om een hoop nutteloos geschuif van bestanden te voorkomen: Windows eerst defragmenteren voordat je de grootte van de Windowspartitie verandert, en je extended partitie eerst met die 20 GB verkleinen voordat je de logische partities erop, vult met bestanden.

Bij het installeren van Ubuntu: kies handmatige installatie, en wijs 1 partitie aan als / , 1 partitie als /home en 1 partitie als Linux Swap. Wel aanvinken dat-ie ze even opnieuw formatteert (voor alle zekerheid).

De rest van de aanduidingen gewoon zo laten staan (/media/hda1, /media/hda2 en zovoorts).
Veel succes!

Groet, Pjotr.

Michielvsb

  • Gast
GParted
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/20, 14:27:18 »
En raad je mij het installeren van Edgy (6.10) aan? Of kan ik beter voor Dapper kiezen? Ik heb Edgy gedownload en op cd gebrand, maar ik hoor dat Dapper beter ondersteund wordt en nog stabieler is. Omdat het de eerste keer is dat ik met Linux werk (heb nog nooit een andere distro uitgeprobeerd) weet ik niet goed of ik voor Ubuntu, Xubuntu, Kubuntu of Edubuntu moet kiezen. Wat raad je me aan? Ik heb ook gehoord in mijn vorig topic dat ik beter via de alternative cd kan installeren, is deze even duidelijk als via de Live-CD?

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
GParted
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/20, 14:30:17 »
Ik raad Edgy aan, er waren wat problemen in het begin maar door de updates die je binnen zult krijgen is ie even stabiel als Dapper hoor.

Dapper heeft nog als voordeel dat je er langer support voor krijgt. 3 jaar ipv 1.5 jaar voor Edgy.
Wil je 't nieuwste kies voor Edgy, wil je gewoon een goed werkende bak en maal je niet om die nieuwere progjes kies dan voor Dapper.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
GParted
« Reactie #10 Gepost op: 2007/02/20, 14:47:44 »
Eens met Bartek. Kies de Ubuntu variant, die is het makkelijkste voor beginners. Ik zou gewoon de standaard LiveCD nemen en niet de alternate, want je hebt RAM zat.

Let op: neem niet de 64 bitsversie, want veel software is nog niet geschikt voor 64 bits, waaronder de Adobe (macromedia) flash player.

Michielvsb

  • Gast
GParted
« Reactie #11 Gepost op: 2007/02/20, 18:34:59 »
Ok, dus ik denk dat ik gewoon de standaard Ubuntu met Edgy neem dan. Hoe zit het met de login-accounts? Ik heb gehoord dat je bij Ubuntu een wachtwoord moet invullen, gebeurt dit al van bij de installatie? Sorry dat ik zoveel vragen stel, maar een dual-boot system maken is altijd een beetje delicaat, dus ik ben graag goed voorbereid.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
GParted
« Reactie #12 Gepost op: 2007/02/20, 18:39:18 »
Kijk eens op deze site voor de installatie van Edgy met screenshots ;)
http://www.debianadmin.com/ubuntu-edgy-eft-desktop-installation-with-screenshots.html

Het paswoord wordt hier gevraagd:

Groot: http://debianadmin.com/copper/albums/edgy/8.png
Neem bij voorkeur een niet te lang paswoord want je zal 't nog vaak nodig hebben in Ubuntu. :)
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
GParted
« Reactie #13 Gepost op: 2007/02/20, 18:43:28 »
Citaat van: bartek
Neem bij voorkeur een niet te lang paswoord want je zal 't nog vaak nodig hebben in Ubuntu. :)
lol

Een kort wachtwoord scheelt inderdaad in de RSI !   :-)

Michielvsb

  • Gast
GParted
« Reactie #14 Gepost op: 2007/02/20, 19:11:53 »
Moet ik nog speciale disklabels toepassen? Dit zie ik in die installatie-gids. Zoja, hoe en wat? Alvast bedankt!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
GParted
« Reactie #15 Gepost op: 2007/02/20, 19:17:54 »
Disklabels zijn volkomen overbodig. Je kunt ze dus rustig achterwege laten. Sterker nog: dat raad ik zelfs aan. Gparted heeft het (om onduidelijke redenen) moeilijk met schijflabels.

Michielvsb

  • Gast
GParted
« Reactie #16 Gepost op: 2007/02/20, 19:32:06 »
In de handleiding wordt er ook geen gebruik gemaakt van een Linux Swap. Ik ga het wel gebruiken, maar blijkbaar is het dus niet nodig?

Offline Soul-Sing

  • Lid
GParted
« Reactie #17 Gepost op: 2007/02/20, 19:34:10 »
Citaat van: Michielvsb
In de handleiding wordt er ook geen gebruik gemaakt van een Linux Swap. Ik ga het wel gebruiken, maar blijkbaar is het dus niet nodig?
wel nodig hoor. 1,5 gig ongeveer.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
GParted
« Reactie #18 Gepost op: 2007/02/20, 19:36:30 »
Wel degelijk nodig! Swap is je virtuele geheugen. Windows heeft dat ook, maar die heeft het als een bestand op z'n eigen partitie (waardoor dus extra veel fragmentatie, maar dat terzijde). De Linuxoplossing, om het virtuele geheugen op een aparte partitie onder te brengen, is veel slimmer.

Onder meer voor de slaapstand is virtueel geheugen onmisbaar (maar niet alleen voor de slaapstand).

Michielvsb

  • Gast
GParted
« Reactie #19 Gepost op: 2007/02/20, 19:37:08 »
Ja, dat hebben ze mij ook gezegd, maar in die handleiding worden 2 partities aangemaakt, beide ext3, geen enkele Linux Swap.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
GParted
« Reactie #20 Gepost op: 2007/02/20, 19:37:37 »
Gooi die handleiding maar gauw weg, als ik dat allemaal zo hoor!

Michielvsb

  • Gast
GParted
« Reactie #21 Gepost op: 2007/02/20, 19:40:41 »
Ok dan, dan weet ik dat ik meer op jullie kan vertrouwen dan op de handleiding (wist ik wel al, hoor) ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
GParted
« Reactie #22 Gepost op: 2007/02/20, 19:42:36 »
Goed zo! Succes met de installatie. Daarna helpen we je graag verder, met het installeren van de ontbrekende multimedia-ondersteuning en dergelijke.

Michielvsb

  • Gast
GParted
« Reactie #23 Gepost op: 2007/02/20, 19:45:11 »
Ok! Als het moest mislopen, kan ik de computer altijd uitgooien met de reset-knop, en dan alles formatteren m.b.v. de Windows-cd?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
GParted
« Reactie #24 Gepost op: 2007/02/20, 19:52:09 »
Uiteraard. Maar het gaat niet mis, hoor. Behalve als de stroom ineens uitvalt of zo....