Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu met cd opstarten  (gelezen 897 keer)

jo roelofs

  • Gast
ubuntu met cd opstarten
« Gepost op: 2009/05/24, 19:41:50 »
hallo mensen

heb een tijdje geleden ubuntu op een oude maar goed draaiende desktop pc geinstalleerd.Ik heb toen de fout gemaakt om het 2x te installeren ( eerste kwam niet verder dan 80% ) en ja.. toen was ik mijn xp kwijt.
Nu is mijn vraag : ik heb  een andere xp desktoppc en daar wilde ik ook Ubuntu 8.04 op installeren, maar ik wil die XP niet kwijt. Kan ik altijd Ubuntu blijven draaien met de CD? of moet ik hem uiteindelijk installeren?

Ik ben zeer tevreden met Ubuntu  ( een wereld ging open ) maar wil mijn windowssoftware niet kwijt.

Groetjes  en ik wacht antwoord af Jo Roelofs

Re: ubuntu met cd opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/24, 19:44:15 »
Ge kunt ook gewoon een dualboot maken, dus windows en Ubuntu langs elkaar. Dan kunt ge bij het opstarten van de pc kiezen.

http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDualbootHardy

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: ubuntu met cd opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/24, 21:02:14 »
Kan ik altijd Ubuntu blijven draaien met de CD? of moet ik hem uiteindelijk installeren?



ja je kan,, zolang je een installatie niet aandurft, de cd als live cd blijven gebruiken, ongelimiteerd zo lang als je zelf wilt.

nadeel, je kan natuurlijk niets blijvend veranderen, en er wordt niets onthouden kwa instellingen.

maar je kan wel vertrouwd raken en na verloop van tijd als je voldoende moed en kennis hebt verzameld alsnog gaan installeren.

welkom btw :)

jo roelofs

  • Gast
Re: ubuntu met cd opstarten
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/24, 22:27:35 »
bedankt voor het antwoord Chris. Komt weer een vraag ik heb een externe schijf van 250gb bijna leeg. Kan ik daar ubuntu op installeren vanaf de CD? En dan normaal draaien? dat zou het einde zijn. :D

groeten Jo

Re: ubuntu met cd opstarten
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/25, 01:40:43 »
Ja hoor dat kan, waarom zou het niet kunnen ?
Probleem is alleen dat wanneer je Grub niet op die HD installeerd maar op de interne HD je altijd die externe aangekoppeld moet houden.

Is niet helemaal waar, maar je loopt toch tegen dit soort kleine probleempjes aan.

Ook tijdens de installatie goed opletten want Grub zal als je niet uitkijkt toch op de interne HD zichzelf nestelen,
Daarom word ook aangeraden de interne HD af te koppelen, dan weet je zeker dat alles op die externe HD komt te staan.

« Laatst bewerkt op: 2009/05/25, 01:43:39 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

jo roelofs

  • Gast
Re: ubuntu met cd opstarten
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/25, 01:45:36 »
bedankt Gandyman . Ik ga morgen een dualboot maken.

heb alles uitgeprint dus dat zal voor een beginneling wel lukken anders kom ik nog wel even terug.


slaap wel Jo Roelofs