Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Newby zoekt hulp  (gelezen 7832 keer)

Viking.nl

  • Gast
Newby zoekt hulp
« Gepost op: 2005/08/22, 00:31:22 »
Hoi allemaal
Ik heb de stap gemaakt en hebt unbuntu geinstaleert
Ik heb een aantal vraagjes
Ik heb alles geinstaleert en het werkt goed nu wil ik alleen een driver voor mijn videokaart (gigabyte 9600 pro ) instaleren  omdat ik op 1600 -1280 maar 60 hz hebt
mijn monitor is een IIYAMA vision master pro 450 (19 inch)
Ik krijg het niewt voor elkaar om een driver te instaleren als ik op het bestand klikt dan wordt ie geopent met een soort text editter
Ben kompleet nieuw met linux ,en snap er nog niet veel van maar wil het graag leren
Verder wil ik mijn hardeschijf partities  (NTFS) kunnen benaderen in Ubuntu ,ik had eerder mandrake en daar werden ze automatich gemounted
Zou iemand mij stap voor stap deze 2 dingen kunnen uitleggen  
 
1 : hoe instaleer ik een driver enz bijv wil ook nog opera instaleren heb daarbij het zelfdde probleem
2: hoe kan ik mijn ntfs schijven zien en bijv mijn mp3 afspelen die op die schijf staan
(Ben dus wel erg een newby met linux)

Groetjes Ron

Newby zoekt hulp
« Reactie #1 Gepost op: 2005/08/22, 01:11:19 »
Okee, dat zijn 4 vragen in een. We beginnen met de makkelijkste: mp3

Zet de universe repositories aan en installeer gstreamer0.8-mad

sudo wget http://paste.ubuntulinux.nl/d969 -O /etc/apt/sources.list
sudo aptitude update
sudo aptitude upgrade
(Dit kun je ook allemaal in de grafische omgeving doen, maar dit legt net even sneller uit :) )

Windows schijven:
Daar heb ik een scriptje voor geschreven, dat moet je even 1 keer uitvoeren en vanaf dan zullen deze schijven altijd beschikbaar zijn.
wget http://www.ubuntulinux.nl/files/winmac_fstab
sudo bash winmac_fstab
rm winmac_fstab
Met de grafische kaart kan ik je niet helpen zonder meer informatie, zoals je huidige /etc/X11/corg.conf en informatie over waar je de driver vandaan hebt gehaald.


Viking.nl

  • Gast
Newby zoekt hulp
« Reactie #3 Gepost op: 2005/08/22, 16:46:33 »
Oke thx ga er vanavond mee aan de gang