Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: RAID5 softraid toevoegen aan bestaande 1 disk ubuntu 10.10 server installatie  (gelezen 1978 keer)

Offline ALchEmiXt

  • Lid
Hoi
na wat zoeken op het forum kwam ik enkel een vergelijkbare onbeantwoorde vraag tegen :(

Ik heb een bestaande server draaien op 1 sata disk met enkele (default) partities: Ubuntu 10.10 x64 server.
Nu loopt de disk vol (1T) en heb ik 3 extra HDs 2T er bij gehangen (zonder bios raid config).
Deze schijven worden herkend "sudo fdisk -l" als sdb sdc sdd.
Na wat zoekwerk dacht ik de schijven in raid 5 te kunnen hangen als volgt:
1 - met fdisk 1 primaire partitie gemaakt op elke disk; levert sdb1 sdc1 en sdd1
2 - met mdadm een create op /dev/md0 gedaan 3 disks raid level 5
3 - Nu wordt het tricky...want dacht hier rechtstreeks makefs.ext4 te kunnen doen op /dev/md0....dus niet...fout over verkeerde size.
Bedacht me dat er eerst een partitie op moest mogelijk...maar dan heb ik geen toegang meer tot /dev/md0

Wat is er fout gegaan en wat zijn evt de normale en/of vervolgstappen (heb geen gui). Een herstart levert me enkel de ash prompt...dus er is iets goed mis ;(

thanx
Alex ???

Offline Bloom

  • Lid
Je kunt geen RAID-5 maken van één gewoon geformatteerde harde schijf. Probeer je dat toch, dan verlies je de inhoud.
De juiste methode is een volledige backup van de schijf maken en dan beginnen met een behoorlijke initialisatie van nul van een RAID-5 met minimum drie schijven. Daarna kun je de back-up restoren, maar moet je wel de /etc/fstab aanpassen om het systeem te laten booten van /dev/md0 of het volumeserienummer aanpassen.
Een werkende RAID-5 kun je wel uitbreiden met extra schijven zonder dat je de inhoud verliest. Maar vanaf één schijf vertrekken gaat helaas niet.
En booten van RAID-5 is tricky. Met RAID-1 geen probleem, maar RAID-5 is tricky.

Om op drie schijven een RAID-5 aan te maken, moet je op elke schijf één primaire partitie aanmaken, maar die moet het type RAID hebben. Vergeet ook niet dat je ergens een swap nodig hebt. Eventueel kun je daar wat ruimte voor opzij houden op elke schijf. Je hoeft de swap niet op te nemen binnen het RAID-array: dat gaat ook, maar eigenlijk is het nodeloze overhead vermits het swapsysteem dat zelf aankan.
Als de drie schijven klaar zijn en elk een RAID-partitie hebben, kun je het RAID-5 array aanmaken:
sudo mdadm --create --verbose --force --assume-clean /dev/md0 --level=5 --raid-devices=3 --spare-devices=0 /dev/sd[b-d]1
Je kunt de voortgang van de aanmaak van het RAID-array volgen via:
cat /proc/mdstatJe hoeft echter niet te wachten totdat het array klaar is en kunt meteen beginnen met het in gebruik te nemen:
sudo mkfs.ext4 /dev/md0
En daarna dat nieuwe volume aankoppelen in het systeem via mount of via /etc/fstab.

Offline ALchEmiXt

  • Lid
Ah ok.
Ik zei het mogelijk wat onduidelijk. Ik heb 1 bestaande sata disk 1T met daarop de / en swap. Dit systeem werkt prima.
EXTRA toegevoegd heb ik de 3 sata disks van elk 2T. Deze wil ik straks enkel gebruiken voor mount /home. Geen OS er op.
Heb op elke 2T disk 1 partitie gemaakt met maximale ruimte (primair)..... maar niet gelet op type raid..... dat zal het zijn geweest. Tis wel vreemd dat mdadm tijdens de create niet een verkeerd partitie type aangeeft en ogenschijnlijk door gaat....

Ga dus nog eeven weer aan de gang op de manier die je aangeeft.
Wat is het juiste partitie type: fd: linux raid auto?

Nu eerst maar eens uit de ashprompt zien te komen... :(
« Laatst bewerkt op: 2011/06/18, 11:37:54 door ALchEmiXt »

Offline Bloom

  • Lid
Een RAID-5 als /home is geen enkel probleem. Als je dat op een bestaand systeem toevoegt, koppel de RAID dan eerst aan op /nhome, kopieer de inhoud van /home naar /nhome, unmount /nhome, hernoem /home naar /ohome en /nhome naar /home, mount /home en maak de /etc/fstab in orde.

Het partitietype moet inderdaad FD zijn voor Linux RAID autodectect.

Offline ALchEmiXt

  • Lid
...
Om op drie schijven een RAID-5 aan te maken, moet je op elke schijf één primaire partitie aanmaken, maar die moet het type RAID hebben. Vergeet ook niet dat je ergens een swap nodig hebt. Eventueel kun je daar wat ruimte voor opzij houden op elke schijf. Je hoeft de swap niet op te nemen binnen het RAID-array: dat gaat ook, maar eigenlijk is het nodeloze overhead vermits het swapsysteem dat zelf aankan.
...

Die SWAP is die nodig boven de SWAP partitie die ik al had op mijn eerste 1T disk?  ???

De problemen zijn trouwens ontstaan door een buggy kabel :(. Nu werkt en herkend het systeem de schijven goed.... op naar de RAID procedure nu.... Heeft een ochtendje geduurd om het systeem weer geboot te krijgen met die schijven er in...maar het lukt weer :rolleyes:


Offline ALchEmiXt

  • Lid
Ok dacht het al wel maar zo een guru ben ik nu ook weer niet :)

Heb momenteel enkel nog het probleem dat bij het maken van de array middels mdadm ik een melding krijg over mijn sdd1 die in gebruik is :(
Ik vermoed dat dit te maken heeft met de eerdere mislukte posging een array te maken.
Het is een DELL T3500 en in de BIOS kan ik enkel iezen voor RAID/ausoRAID of ahci / autoRAID sata. Dus ECHT uitschakelen lukt niet en met een reboot worden waarschijnlijk die schijven herkend als zijnde raid en daarin gedrukt!?
Zie echter geen md0 of md1......

Ben nu bezig bootsectoren te wissen. Te rebooten en dan alles nog eens herhalen..... alle tips nog welkom.
Hieronder een deel van de op:

alex@galaxy02:/# sudo mdadm --create --verbose --force --assume-clean --auto=yes /dev/md0 --level=5 --raid-devices=3 --spare-devices=0 /dev/sdb1 /dev/sdc1 /dev/sdd1
mdadm: layout defaults to left-symmetric
mdadm: chunk size defaults to 64K
mdadm: Cannot open /dev/sdd1: Device or resource busy
mdadm: create aborted

Offline ALchEmiXt

  • Lid
ok het heeft gewerkt :)

Eerst op de drie schijven de bootsector gewist middels:

root@galaxy02:/dev# dd if=/dev/zero of=/dev/sdb bs=512 count=1
1+0 records in
1+0 records out
512 bytes (512 B) copied, 0.000711412 s, 720 kB/s
root@galaxy02:/dev# dd if=/dev/zero of=/dev/sdc bs=512 count=1
1+0 records in
1+0 records out
512 bytes (512 B) copied, 0.000649731 s, 788 kB/s
root@galaxy02:/dev# dd if=/dev/zero of=/dev/sdd bs=512 count=1
1+0 records in
1+0 records out
512 bytes (512 B) copied, 1.2804e-05 s, 40.0 MB/s

Daarna op elke een primaire partitite max maat type fd

Daarna mdadm en...

root@galaxy02:/home/alex# mdadm --create --verbose --force --assume-clean --auto=yes /dev/md0 --level=5 --raid-devices=3 --spare-devices=0 /dev/sdb1 /dev/sdc1 /dev/sdd1
mdadm: layout defaults to left-symmetric
mdadm: chunk size defaults to 64K
mdadm: /dev/sdd1 appears to be part of a raid array:
    level=raid5 devices=3 ctime=Fri Jun 17 21:16:23 2011
mdadm: size set to 1953513472K
Continue creating array? y
mdadm: array /dev/md0 started.

Weer een stapje verder...  :P

root@galaxy02:/home/alex# cat /proc/mdstat
Personalities : [linear] [multipath] [raid0] [raid1] [raid6] [raid5] [raid4] [raid10]
md0 : active raid5 sdd1[2] sdc1[1] sdb1[0]
      3907026944 blocks level 5, 64k chunk, algorithm 2 [3/3] [UUU]

unused devices: <none>


« Laatst bewerkt op: 2011/06/20, 22:09:11 door ALchEmiXt »

Offline ALchEmiXt

  • Lid
Nou zo blij als ik was na een succesvolle mkfx.ext4 of the dev/md0........ zo in de put zit ik weer na een reboot .
Feitelijk was het enkel om te "testen" of na een evt reboot/stroom interruptie alles weer goed zou starten....nou nee dus.

De bios fakeraid gooit steeds roet in het eten. In de dell t3500 kan het niet totaal uitgezet worden.
Nu is mijn softraid geconfigureerd met mdadm zoals boven staat. Na veel forums en google acties lees ik dat verwijderen/uitschakeln van de meegbakken dmraid in 10.10 het probleem zou moeten kunnen oplossen.

Kan dit echter door dit soort opties in de grub cmdline mee te geven...dan te booten..dan een sudo aptitude remove dmraid?

Voorlopig start er nl helemaal niks meer op en krijg ik enkel boot mapper errors....eindeloos....  :'(
HELP!