Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: schermresolutie aanpassen lukt niet  (gelezen 4155 keer)

Offline wimh

  • Lid
schermresolutie aanpassen lukt niet
« Gepost op: 2010/02/05, 12:40:04 »
Hallo,
Ik ben onlangs vanwege een andere machine overgegaan op Ubuntu 9.10 (op mijn oude stond Ubuntu 8.04) en gebruik daarbij nog steeds mijn Sony Trinitron GDM-F400   monitor die tot een schermresolutie van 1600x1200 kan gaan.
Ik krijg echter mijn schermresolutie nu niet hoger dan 800x600. In Ubuntu 8.04 kon ik met gksudo displayconfig-gtk schermen openen waarmee ik de resolutie hoger kon instellen, maar dat werkt niet in 9.10. Ook enig zoekwerk heeft niet iets bruikbaars opgeleverd.
Op welke manier kan ik mijn schermresolutie hoger dan 800x600 instellen?
Mijn pc is een zelfbouwmachine op basis van een Asus A7V400-MX moederbord en een AMD Sempron processor. De monitor is aangesloten op de grafische kaart NVIDIA FX 5200 en werkt onder XP zonder probleem.

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: schermresolutie aanpassen lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/05, 12:43:45 »
Misschien is er een driver voor die Nvidiakaart te vinden in Systeem->Beheer->Hardwarestuurprogramma's.

Offline wimh

  • Lid
Re: schermresolutie aanpassen lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/06, 08:55:07 »
Hartelijk dank. Inderdaad heb ik daar een driver gevonden. Na installatie daarvan krijg ik via systeem--voorkeuren---display inderdaad een NVIDIA scherm waarop ik een (veel) hogere resolutie kan instellen.
Als ik echter opnieuw opstart dan krijg ik weer de oude resolutie van 800x600. Kan ik de nieuw gekozen schermresolutie (ik koos 1400x1050) ook "saven"?

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: schermresolutie aanpassen lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/06, 10:37:57 »
Merkwaardig, de wegen van Ubuntu zijn soms ondoorgrondelijk.

Maar goed, als je hem instelt als SuperUser (met gksu), dan moet hij volgens mij blijven staan.
In de terminal:gksu nvidia-settingsop <ENTER> drukken, wachtwoord invullen en opnieuw instellen.

Offline wimh

  • Lid
Re: schermresolutie aanpassen lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/07, 23:10:11 »
Helaas, dit werkt niet: bij het herstarten lijkt de resolutie telkens weer terug te springen naar 800x600.
Misschien is relevant dat ik eerder op grond van een tip op het engelstalige forum de map /etc/x11/xorg.conf (die leeg was) met een tekst heb gevuld, die ik nu niet meer weg krijg ("read only").

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: schermresolutie aanpassen lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/07, 23:26:58 »
Ja, die map moet vernieuwd worden. Ik weet nu even niet precies hoe, maar velen op dit forum weten dat wel.

Overigens kun je die map wel weer leeg krijgen als je er naartoe navigeert met gksudo nautilus.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/07, 23:29:40 door Lexaldo »

Offline wimh

  • Lid
Re: schermresolutie aanpassen lukt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/08, 16:21:52 »
Ik heb de map xorg.conf met nautilus als root leeggemaakt; dan krijg ik na het opstarten niet meer het NVIDIA scherm met diverse resoluties maar de melding dat ik de NVIDIA driver niet lijk te gebruiken, en dat ik de Xconfig file moet bewerken. Als ik daartoe als root in de terminal
gksudo nvidia-xconfig
ingeef (zoals in de melding staat aangegeven) dan gebeurt er echter niets. Daarna zou ik de x-driver moeten herstarten.
Gelukkig had ik van de inhoud van xorg.conf een backup gemaakt die ik nu heb teruggeplaatst. De situatie is dus dat ik telkens na het opstarten via het NVIDIA-scherm de hogere resolutie met de hand moet instellen. Niet onoverkomelijk, maar niet elegant. Of is er nog iets anders te bedenken?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: schermresolutie aanpassen lukt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/08, 16:36:16 »
En wanneer je uit dat bestand de lagere resoluties verwijderd, zodat je alleen de gewenste resolutie er in laat ?
Het bestand kan je aanpassen met b.v. cd /etc/X11 en sudo gedit xorg.conf
« Laatst bewerkt op: 2010/02/09, 09:55:43 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline wimh

  • Lid
Re: schermresolutie aanpassen lukt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/09, 09:43:47 »
Als ik xorg.conf (niet xorg.conv) open om de tekst te bewerken, dan lees ik dit:
Citaat
Section "Monitor"
   Identifier "KVM Host Monitor"
   HorizSync 30-70
   VertRefresh 50-75
   # 'man xorg.conf' says you can set the pixel clock in KHz.
   # This is an UNTESTED example for 10-110 MHz clock:
   #Option "MinClock" "10000"
   #Option "MaxClock" "110000"
EndSection

Section "Screen"
   Identifier "KVM Screen"
   Monitor "KVM Host Monitor"
   DefaultDepth   24
EndSection

Section "Module"
   Load   "glx"
EndSection

Section "Device"
   Identifier   "Default Device"
   Driver   "nvidia"
   Option   "NoLogo"   "True"
EndSection

Ik zie hier dus geen resoluties staan die ik kan weggooien. Moet ik soms mijn voorkeursresolutie (1400x1050) aan de tekst toevoegen?
In mijn map /etc/X11 bevinden zich overigens ook nog 2 mappen xorg.conf_xconfig.(cijferreeks) waarvan er 1 leeg is en de ander de volgende tekst heeft:
Citaat
Section "Screen"
   Identifier   "Configured Screen Device"
   DefaultDepth   24
EndSection

Section "Device"
   Identifier   "Configured Video Device"
   Driver   "nvidia"
EndSection