Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GRUB problem  (gelezen 1304 keer)

Bill

  • Gast
GRUB problem
« Gepost op: 2008/04/28, 10:48:34 »
Ik had ubuntu en xp op mijn acer aspire 1360 laptop. Elk op één partitie, maar de partitie van ubuntu was te klein. Zodus heb ik met partition magic willen 1 partitie maken en ubuntu herinstalleren maar dan met wubi. Dat is niet gelukt, alles is gecrasht. Zodus heb ik xp opnieuw geinstalleerd, maar dan kreeg ik grub error 17 bij het opstarten. Nu heb ik terug de nieuwe versie van ubuntu op mijn laptop. Ik wil terug xp op zetten en ubuntu (via wubi). Maar telkens krijg ik die grub error 17.

Kan iemand mij helpen aub?

GRUB problem
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/28, 10:56:40 »
Vrees dat je opnieuw moet beginnen. Wss wil grub opstarten v/d partitie waar ubuntu op stond maar dat is wss om zeep. Partition magic afblijven, beter schijf indelen met gparted.
download de iso file hier : http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=115843&package_id=271779
op cd branden en je pc mee opstarten - alle parties verwijderen (je moet toch opnieuw beginnen)
Xp terug installeren op de lege schijf en voorzie dan vrije ruimte voor ubuntu achter win
Daar ben je al even mee bezig
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

osteenbergen

  • Gast
GRUB problem
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/28, 11:03:50 »
Zou het niet zo doen!

Grub 17 is inderdaad dat er in het MBR (opstart schema zeg maar) grub geinstalleerd staat en verwijst naar de ubuntu installatie.
Dit is makkelijk te verhelpen zonder herinstallaties en andere schijf wissende acties

Citaat
Boot from the windows XP CD, press the "R" key in the setup in order to start the restoration console. Select your windows XP installation from the list, and enter the administrator password.
Enter the command: "FIXMBR" (without the quotes) at the input prompt and confirm the next question with a "Y" (without the quotes). Use exit to restore the computer.
Oftewel pak de XP cd. Start hem op, druk R voor reperatie console. Kies je xp installatie en vul je password in. Typ FIXMBR om het MBR te resetten naar je windows en typ Y voor het bevestigen en typ dan EXIT om af te sluiten en opnieuw op te starten.

Hoop dat ik optijd ben voor je voordat je alles verwijderd hebt :)

Offline shappie

  • Lid
GRUB problem
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/28, 11:03:56 »
Grub staat nog op je schijf, dit moet je eraf halen. Dit kan met behulp van de XP cd als je die hebt. Door dan naar de herstelconsole te gaan en in te typen:
fixboot
fixmbr
1 voor 1 doen. Je kan ook zoals Summer of 69 al aangaf gewoon alles formateren en helemaal opnieuw beginnen.

edit: LOL!! :D ik was net 6 seconden te laat, nu staat het er dubbel. Noujah het werkt allebij want het is hetzelfde.
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

GRUB problem
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/28, 11:12:38 »
hij is nog steeds offline, geen probleem. Maar ik blijf toch bij een clean install ;)
Mijn vertrouwen in MS zijn reparatie tooltjes is niet erg groot :lol:
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline HP

  • Lid
GRUB problem
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/28, 11:24:07 »
Kijk ook even hier voor je veel teveel onnodig werk gaat doen http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/overig/
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

GRUB problem
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/28, 11:28:16 »
akkoord met julie, dat scheelt een hoopt werk maar Bill vond zijn ubuntu partitie in eerste instantie te klein. Zal hij toch met gparted zijn win partitie moeten verkleinen, dacht ik :)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Bill

  • Gast
GRUB problem
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/28, 18:29:41 »
Bedankt aan allen om zo snel te reageren!!

Ik heb toch besloten om volledig opnieuw te beginnen. XP staat er nu al op en werkt goed, nog wat sleutelen om mijn instellingen goed te zetten...
Later zet ik ubuntu via wubi erop.

Nogmaals merci om mij te helpen, ik was al een paar dagen forums aan het lezen, maar verstond er soms de *** van.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
GRUB problem
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/28, 18:31:30 »
Citaat van: Bill
Bedankt aan allen om zo snel te reageren!!

Ik heb toch besloten om volledig opnieuw te beginnen. XP staat er nu al op en werkt goed, nog wat sleutelen om mijn instellingen goed te zetten...
Later zet ik ubuntu via wubi erop.

Nogmaals merci om mij te helpen, ik was al een paar dagen forums aan het lezen, maar verstond er soms de *** van.
Wubi is mooi, maar dit is een betere methode (en nauwelijks moeilijker):
http://computertip.googlepages.com/tweevoudigopstartbaarubuntu

Bill

  • Gast
GRUB problem
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/29, 16:28:56 »
Merci voor de tip.

Na enige overweging neming, ga ik een nieuwe partitie maken voor ubuntu. Wubi is misschien net iets minder stabiel en hibernatie werkt dan ook niet. Nu wel een groter partitie voor ubuntu maken dan daarvoor....

GRUB problem
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/29, 16:49:48 »
succes en hou ons op de hoogte ;)
@pjotr : prachtige en duidelijke handleiding. Kan het niet genoeg benadrukken. Aks ik ergens een clean install moet doen ligt ze naast mij :)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk